Fjord Vera is aan het trainen voor Z2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Fjord Vera is aan het trainen voor Z2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 19:33

Hoi allemaal,

Vera en ik zijn al een poosje niet meer op wedstrijd geweest omdat we aan het trainen zijn voor de Z2. We trainen 1x per week de vliegende wissels en voor de rest zijn we bezig met conditie op pijl houden en paard blij houden. Vera is een soort van ziek geweest (we denken dat ze een virusje heeft opgelopen) en toen was ze erg chagrijnig en wilde ze geen krachtvoer eten. Gelukkig gaat het nu weer beter :D

Hieronder een filmpje van één van onze eerste puppywissels. Let vooral niet op hoe we daar voor de rest rijden, want Vera wordt superheet ervan en daar wordt het allemaal niet mooier van (krijgt ze ineens lompe-fjord-neigingen en dendert ze overal doorheen). Maar dat maakt niet uit want het gaat nu even om de wissels en niet om mooi rondjes rijden :n

We zijn ook nog een bezig met het maken van een kür op muziek op Z2 niveau. Ik ga de choreografie zelf maken en de muziek ook zelf erbij bedenken, en ik heb een producer gevonden die alles mooi aan elkaar wil maken voor me :) Tegen de tijd dat de kür af is maak ik misschien wel weer een topic.

Verder zijn we dus vooral bezig met lekker rijden, en we hebben gisteren lekker in het zonnetje gereden. Ik wissel s&t en trens altijd een beetje af, maar meestal doe ik voor de foto's s&t erin. Gisteren dus niet, zie het resultaat hieronder :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Dorine en Vera ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 19:40

Gaaf hoor Dorine. Een fjord op dit niveau zie je nu ook weer niet elke dag. Leuk dat hij zo graag werkt en het allemaal kan. Ziet er niet verkeerd uit. Zo te zien verzamelt hij gemakkelijk en als hij het eenmaal goed begrijpt wordt het vanzelf een stuk vloeiender. Succes.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 19:51

Babootje schreef:
Gaaf hoor Dorine. Een fjord op dit niveau zie je nu ook weer niet elke dag. Leuk dat hij zo graag werkt en het allemaal kan. Ziet er niet verkeerd uit. Zo te zien verzamelt hij gemakkelijk en als hij het eenmaal goed begrijpt wordt het vanzelf een stuk vloeiender. Succes.

Ja vooral dat begrijpen inderdaad. Vera wil altijd wel precies weten wat ze moet doen, zodat ze het perfect kan doen.

Het filmpje is gemaakt tijdens haar tweede training in changementen ooit, en ze werd er best een beetje gefrustreerd van omdat ze er helemaal niets van snapte (ook al deed ze het per ongeluk goed). Ze snapte toen dus ook niet dat ze iets heel cools gedaan had, en al helemaal niet waarom ik haar ging belonen. Ze sprong immers om, en dat was t/m de Z1 heel stout, en nu ineens braaf (rare baas).

Inmiddels zijn we een paar weken verder en ze begint nu door te krijgen dat het "iets met dat hupje" te maken heeft :P Nu vindt ze het veel leuker :j

Anoniem

Re: Fjord Vera is aan het trainen voor Z2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:27

Ik zie dat je m op HAW heb gezet dus ik ga even kritisch zijn :D

Op het filmpje verlies je nogal impuls en komt hij bijna in 4takt. Dat kan komen doordat ze wat gefrustreerd raakte maar ik zou eerst weer terug gaan naar de juiste takt en ritme. Ze springt nu ook van het achterbeen af maar dat moet goedkomen met meer oefening.
Verder vind ik je hulpen nogal groot, ik zou vooral je beenhulp kleiner willen zien. Vooral voor het Z2 is dat wel gewenst :)
Succes!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 22:52

Joolien schreef:
Ik zie dat je m op HAW heb gezet dus ik ga even kritisch zijn :D

Op het filmpje verlies je nogal impuls en komt hij bijna in 4takt. Dat kan komen doordat ze wat gefrustreerd raakte maar ik zou eerst weer terug gaan naar de juiste takt en ritme. Ze springt nu ook van het achterbeen af maar dat moet goedkomen met meer oefening.
Verder vind ik je hulpen nogal groot, ik zou vooral je beenhulp kleiner willen zien. Vooral voor het Z2 is dat wel gewenst :)
Succes!

Ja klopt, dat is ook wat ik in mijn OP aangaf: is ff niet belangrijk want het gaat daar even alleen om de wissel. Ze wordt heel sterk tijdens de wissels omdat ze graag wil doordenderen, en als ik haar dan ga tegenhouden wordt haar galop beroerd. Dat laat maar weer eens zien hoeveel invloed de ruiter heeft op de kwaliteit van de galop :P
De rest van de week trainen we geen wissels en galoppeert ze gewoon normaal
De wissel is inderdaad hartstikke van het achterbeen af maar dat geeft niet. Wij zijn nog maar net begonnen immers.
We moeten eerst de fase "ik ga zelf omspringen ook als het niet moet" nog krijgen, en daarna, als ze bevestigd is op de hulp, en alle vier de benen gaan in 99% van de gevallen om, dán gaan we pas echt kijken naar de kwaliteit van de wissel
Zoals je zegt: met meer oefening komt het wel goed :j

Hulpen zijn idd groot, ik ben graag duidelijk en help Vera graag (een beetje teveel) :P

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 13:24

Gaaf dat je op een fjord dit niveau haalt!

Het lijkt op foto zeven of het bit erg krap zit. De bitring lijkt in de huid te drukken. Dat viel me op.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 13:29

Supervixen schreef:
Gaaf dat je op een fjord dit niveau haalt!

Het lijkt op foto zeven of het bit erg krap zit. De bitring lijkt in de huid te drukken. Dat viel me op.

Dank je :)
Nee hoor bit is de juiste maat, dus dat zal door mn buitenteugel komen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:51

Ik vind de opmerking, rest is niet zo belangrijk een beetje vreemd. Juist een goede voorbereiding en fijne galop is een voorwaarde voor een goede wissel. Je bent toch niet op zoek naar een kunstje, maar wil kwalitatieve goede wissels gaan springen of niet?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:53

Leuke foto's weer. En de wissel komt met oefenen zeker goed. Veel plezier en succes met het trainen!!!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 15:54

fokfanaat schreef:
Ik vind de opmerking, rest is niet zo belangrijk een beetje vreemd. Juist een goede voorbereiding en fijne galop is een voorwaarde voor een goede wissel. Je bent toch niet op zoek naar een kunstje, maar wil kwalitatieve goede wissels gaan springen of niet?

Ik zei de rest is FF niet belangrijk. Natuurlijk kan ze gewoon normaal met impuls galopperen, anders waren we de Z1 niet zo snel doorgegaan. Maar als je iets nieuws gaat aanleren ga je altijd eerst even wat terug in de training voordat t weer beter wordt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 16:07

Arc_En_Ciel schreef:
Succes in de Z2, ik ben benieuwd hoe ver jullie gaan komen!

Dank je, ik ook eigenlijk wel. Heel stiekem hoop ik dat t na de Z2 nog niet ophoudt..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:04

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:24

Wat leuk dat je met je fjord dat niveau rijdt! Zie je niet vaak!

Vind alleen wel dat je hulpen te groot zijn, net zoals Joolien aangaf. De galop mag ook iets meer impuls hebben, het verzwakt en dat is zonde. Een goede galop is de basis voor een goede wissel :)
Verder vind ik dat je je tenen iets verder naar binnen mag houden, dan zit je wat netter op het paard en recht naar voren kijken, niet naar je paard.

Veel plezier en succes met trainen! Ben benieuwd naar het resultaat.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 17:30

Welke hulpen vinden jullie te groot? Op de foto's of op het filmpje?

Dat de galop meer impuls mag hebben ben ik het volkomen mee eens, maar ik heb al uitgelegd waarom ik dat vlak voor het springen van de wissel niet zo erg vind. Wissel zelf is even prioriteit, als ze dat eenmaal snapt wordt ze er ook niet zo heet meer van en dan weet ik zeker dat het ook vlak voor een wissel weer helemaal goed zit met de impuls :)

pc_cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:43

Wat een gave fjord! En jullie zijn een hele leuke combinatie!
Probeer alleen niet de hele tijd naar dat gave beest onder je kont te kijken :P

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:25

foto's vind ik er erg netjes uit zien, filmpje wat minder maar krijg het idee dat hij daar een beetje heter werd, dus achja heb je soms :p

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 20:58

Persevero schreef:
foto's vind ik er erg netjes uit zien, filmpje wat minder maar krijg het idee dat hij daar een beetje heter werd, dus achja heb je soms :p

Haha ja als ik een filmpje voor de mooi neer wilde zetten had ik wel een andere gekozen :P Het ging hier erom dat dit Vera haar eerste wisseltjes zijn..

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:10

Dorine92 schreef:

Ik vind dat je in het filmpje de hulp iets te groot aangeeft. Op de foto's zie ik dat je je tenen naar buiten laat wijzen. Deze zou je meer naar je pony toe kunnen laten wijzen. Dat ziet er netter uit. Evenals naar voren kijken in plaats van naar je pony.

Verder is het wel super gaaf hoor! Niet dat ik hier alleen ben om kritiek te geven :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 23:49

Lumea schreef:
Dorine92 schreef:

Ik vind dat je in het filmpje de hulp iets te groot aangeeft.

Welke hulp? Ik geef zoveel hulpen in het filmpje..

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:22

De hulp voor de wissel, maar ik snap dat dit de eerste keer was en het dan dus niet perfect gaat, maar misschien toch al fijn om te weten voor als je het gaat perfectioneren dat je daarop let :)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:37

nog een tipje. in de galop oefenen op stelling naar binnen en buiten en dat hij lekker de hals laat vallen, en vanuit daar een keer een wissel vragen. hij wordt nu van te voren al wat heter. eventueel naar de bakrand toe wisselen dan leert hij recht en gebalanceerd te blijven

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 16:04

Lumea schreef:
De hulp voor de wissel, maar ik snap dat dit de eerste keer was en het dan dus niet perfect gaat, maar misschien toch al fijn om te weten voor als je het gaat perfectioneren dat je daarop let :)

Perfectioneren? We zijn net begonnen met aanleren.. alles op zn tijd
Ik ben allang blij dat ze op dr tweede training in wissels ooit al zo braaf is. Hoe groot de hulpen zijn is nu nog helemaal niet belangrijk

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:15

Ja dat bedoelde ik dus ook. Misschien niet zo handig opgeschreven. Voor als de tijd daar is om te gaan perfectioneren zeg maar.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 16:18

Ja dan ga ik natuurlijk kleinere hulpen geven. Tik dr nu nog bij met zweepje, dat gaat em uiteraard niet worden op wedstrijd.. haha ze zien me aankomen

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:42

Nou ben ik zelf een B ruiter, maar ik zie bij ons op stal vaak dat het geoefend wordt op de diagonaal.
Je hebt dan de ruimte om mooi recht te stellen en dan om te springen. Vind het er zelf altijd "makkelijker" uitzien dan gewoon op de hoefslag.
Heel veel succes en idd veel oefenen :o