dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ierrie123

dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 19:46

Ik heb een vraag en dat gaat over dressuur.
Want wat is daar het doel van??

BrittFelice

Re: dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:49

Het gaat om ontspanning, balans, paard word er lenig van.. maar dit is wel heel kort door de bocht hoor ;)

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:49

Het is de basis van al het paardrijden :) het paard loswerken, buigingen alles :) en als je de dressuursport in wilt kun je der verder in trainen :)

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:51

Het doel is je paard soepel houden. Bovendien zorg je ervoor dat je paard jou beter kan dragen, van nature is een paard namelijk geen lastdier, dus een ruiter kan erg belastend zijn voor zo'n beestje.
Bovendien is elk paard scheef, een paard heeft een goede en een slechte kant, net zoals wij mensen rechts of links handig zijn. Om de spieren te ontwikkelen en let paard los en ontspannen te laten lopen doe je aan dressuur ;)

Iedereen, wees vrij om mij te corrigeren, ik moet nog veel leren :p

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:07

ierrie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 20:10

Maar wat jullie allemaal neer zetten is geen doel.
Als je begint met rijden in de B zie je wel verschil met iemand die Zzwaar rijd. Maar wat zijn die verschillen? Ik rij zelf L1 dressuur maar mijn instructrise had me een tip gegeven denk aan verzameling. Maar wat nog allemaal meer??

ierrie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 20:12

JenW schreef:
Het is de basis van al het paardrijden :) het paard loswerken, buigingen alles :) en als je de dressuursport in wilt kun je der verder in trainen :)

Dat is oik goed maar niet alleen het uiteindelijke doel.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:46

Ook ik zal even proberen hier een antwoordje op te formuleren.
Al de dingen die ze hier al hebben opgenoemd;
soepel maken, nageven, ontspannen, leren dragen, verzamelen, meer op de achterhand plaatsen, goed aan de hulpen zijn, buigen, voorwaarts en achterwaarts, ....... enz ... enz ...
Tja is dit nu dressuur, nee dit is geen dressuur op zich, dit is gewoon goed leren paardrijden, of je nu dressuur rijdt of je rijdt iets geheel anders al deze dingen komen min of meer toch steeds terug.
Wat is dan dressuur , wel het is een sport simpel hé, jumping is een andere sport richting binnen het paardrijden, en zo zijn er nog sportrichtingen, er zijn er ook die enkel recreatief rijden.
Maar als die recreatieve ruiters goed paardrijden gebruiken ook zij al die opgenoemde onderdeeltjes, dat is dus niet typisch iets voor de dressuur.
Wat betreft de figuren die bij het dressuur gereden worden tja dat zou je dus al wel bij de typische figuurtjes voor de dressuur kunnen benoemen.

ierrie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 21:14

aeolusnr1 schreef:
Ook ik zal even proberen hier een antwoordje op te formuleren.
Al de dingen die ze hier al hebben opgenoemd;
soepel maken, nageven, ontspannen, leren dragen, verzamelen, meer op de achterhand plaatsen, goed aan de hulpen zijn, buigen, voorwaarts en achterwaarts, ....... enz ... enz ...
Tja is dit nu dressuur, nee dit is geen dressuur op zich, dit is gewoon goed leren paardrijden, of je nu dressuur rijdt of je rijdt iets geheel anders al deze dingen komen min of meer toch steeds terug.
Wat is dan dressuur , wel het is een sport simpel hé, jumping is een andere sport richting binnen het paardrijden, en zo zijn er nog sportrichtingen, er zijn er ook die enkel recreatief rijden.
Maar als die recreatieve ruiters goed paardrijden gebruiken ook zij al die opgenoemde onderdeeltjes, dat is dus niet typisch iets voor de dressuur.
Wat betreft de figuren die bij het dressuur gereden worden tja dat zou je dus al wel bij de typische figuurtjes voor de dressuur kunnen benoemen.

Ik ben het totaal met je.eens, maar er is wel een uoteindelijk doel en elke week krijg ik er een tip bij. ja het heeft temaken met balans van je paard en hoe je zit. Dressuur. Is dr basis voor de rest zoals springen.
Je paard mpet gehoorzaam zijn aan je beem etc. Maar er is wel een uitijndelijk doel, maar wat is het

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:17

De dressuur is geen doel op zich. Je gebruikt je paard niet voor de dressuur maar de dressuur voor je paard.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:36

Tjaaa zo kan je woordspelingen gaan maken hé
correct paardrijden zijn al die onderdeeltjes op zich, en om al die onderdeeltjes onder de knie te krijgen tjaaa dat is best een hele tijd lessen en jaren en jaren oefenen.
dat lessen en dat oefenen om je doel te bereiken is dan een doel.
Dressuur is een sport, en je doel is redelijk tot heel goed te worden in die sport, dus zal je ook heel veel aandacht moeten gaan besteden aan elk onderdeeltje van het correct paardrijden.
Dus voor alle duidelijkheid nog een voorbeeldje, ik stap op mijn paard en vraag stelling naar links, nadien stelling naar rechts, ik vraag mijn paard in stap en vraag om een beetje verzameling, .....
doe ik dan dressuur ????? nee ik doe geen dressuur, ik oefen op het nageven op druk ik oefen op buiging ik oefen op een actieve achterhand en verzameling.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:43

Dit zegt de theorie:

Doel van de dressuur: ontwikkeling van een paard tot een happy atlete door een harmonieuze en systematische opleiding. Daarbij worden de natuurlijke eigenschappen van het paard verder ontwikkeld. Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam, soepel en los in zijn bewegingen gemaakt waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Wordt zichtbaar door:
- de ongedwongenheid en en regelmaat van de gangen
- de ontspanning
- de aanleuning
- de impuls
- het recht gericht zijn van het paard
- de verzameling

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 08:12

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes van de dressuur.

De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter. Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter. Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

ierrie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 08:59

Maar wat zie je aan het paard als er 1 b loopt en 1 z loopt. Dan zie je verschillen maar wat voor verschillen?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:05

ierrie123 schreef:
Maar wat zie je aan het paard als er 1 b loopt en 1 z loopt. Dan zie je verschillen maar wat voor verschillen?

Zoek op youtube filmpjes van B-proeven en filmpjes van Z-proeven. Dan zie je het meteen.
Vooral de verzameling.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:07

Is dit een grap? Want ik vind je eigenlijk totaal niet serieus overkomen TS. :')

ierrie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 10:23

Snollygoster schreef:
Is dit een grap? Want ik vind je eigenlijk totaal niet serieus overkomen TS. :')

NEE DIT IS GEEN GRAP!!

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:28

Bedoel je niet meer wat het verschil is tussen de niveaus? Of bedoel je wat het doel is in de zin van in welk niveau je wilt komen? De rest is namelijk al uit gelegd maar dit blijkt niet te zijn waar je naar vraagt.

ierrie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 10:33

AcrylicMess schreef:
Bedoel je niet meer wat het verschil is tussen de niveaus? Of bedoel je wat het doel is in de zin van in welk niveau je wilt komen? De rest is namelijk al uit gelegd maar dit blijkt niet te zijn waar je naar vraagt.

Ja wat jullie allemaal zeiden heb ik ook al tegen mijn instructrice gezegd maar is nietwaar ze naar zocht.

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:35

Heeft je instructrice niet gezegd dat je misschien een doel voor jezelf kan stellen waar je mee wilt oefenen of wat je wilt bereiken in een week of dergelijke?

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:36

Ik heb het gevoel dat hier twee ideeën spelen over dressuur.
1. Je kan dressuur zien als middel tot optimale ontwikkeling van het paard zodat je prettig kan rijden en het paard zo fijn mogelijk loopt (zie het verhaal van Simpelman). Dus eigenlijk als trainingsmethodiek.
2. Dressuur als wedstrijdonderdeel: dan kijk je naar de verschillende niveaus die je kan bereiken volgens de opbouw in zwaarte van de dressuurproeven en de verschillende soorten oefeningen die daarbij gevraagd worden.

Ik krijg het idee dat TS hier meer het tweede bedoelt: hoe kan ik aan het paard zien op welk niveau het loopt of waaraan kan ik merken dat ik een niveau hoger ben gekomen?
Klopt dat, ierrie123? Dat maakt namelijk verschil voor het soort antwoorden dat we kunnen geven.

ierrie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 13:20

Martie schreef:
Ik heb het gevoel dat hier twee ideeën spelen over dressuur.
1. Je kan dressuur zien als middel tot optimale ontwikkeling van het paard zodat je prettig kan rijden en het paard zo fijn mogelijk loopt (zie het verhaal van Simpelman). Dus eigenlijk als trainingsmethodiek.
2. Dressuur als wedstrijdonderdeel: dan kijk je naar de verschillende niveaus die je kan bereiken volgens de opbouw in zwaarte van de dressuurproeven en de verschillende soorten oefeningen die daarbij gevraagd worden.

Ik krijg het idee dat TS hier meer het tweede bedoelt: hoe kan ik aan het paard zien op welk niveau het loopt of waaraan kan ik merken dat ik een niveau hoger ben gekomen?
Klopt dat, ierrie123? Dat maakt namelijk verschil voor het soort antwoorden dat we kunnen geven.

Ja ik denk dat ik dat bedoel ja

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:27

Dan is het verschil tussen B en Z inderdaad gewoon hoe goed die combinatie is in de sport.

Net zo goed als 11 kerels (of meiden) die een bal over een grasveld schoppen met de bedoeling dat ding in het doel van de tegenstander te krijgen. In principe zit er geen verschil tussen de amateurs uit een dorp in Drenthe en de profs van Ajax 1. Alleen het niveau verschilt een 'beetje'.

ierrie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 13:28

Oke

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:44

Ik vind het voorbeeld betreffende de voetbalspelers de amateurs tegenover de aller beste top spelers profs, een zeer goed vergelijk.
Eigenlijk is dat net hetzelfde bij de paardensport.
De doorsnee amateur voetballer, die doet ook zijn best, die heeft ook zijn voorbeelden bij één van de profs, maar in de meeste gevallen , hoe hard hij het ook zou wensen, hoe hard hij ook traint , hij zal nooit of te nimmer dat niveau bereiken.
Is dat erg ??? nee dat is niet erg zo is het leven nu eenmaal.
Bij paardrijden is dat ook zo, zoveel Anky's lopen er echt niet rond, al oefen je elke dag de ganse dag door.
Maar het zijn wel goede voorbeelden van het kan dus wel, en elk klein stapje dat je jezelf kan verbeteren is een stap vooruit, en zeer zeker een dikke proficiat waard.
Maar blijf wel eerlijk, zowel tegenover jezelf als tegenover het paard.