Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

aeolusnr1 schreef:Ook ik zal even proberen hier een antwoordje op te formuleren.
Al de dingen die ze hier al hebben opgenoemd;
soepel maken, nageven, ontspannen, leren dragen, verzamelen, meer op de achterhand plaatsen, goed aan de hulpen zijn, buigen, voorwaarts en achterwaarts, ....... enz ... enz ...
Tja is dit nu dressuur, nee dit is geen dressuur op zich, dit is gewoon goed leren paardrijden, of je nu dressuur rijdt of je rijdt iets geheel anders al deze dingen komen min of meer toch steeds terug.
Wat is dan dressuur , wel het is een sport simpel hé, jumping is een andere sport richting binnen het paardrijden, en zo zijn er nog sportrichtingen, er zijn er ook die enkel recreatief rijden.
Maar als die recreatieve ruiters goed paardrijden gebruiken ook zij al die opgenoemde onderdeeltjes, dat is dus niet typisch iets voor de dressuur.
Wat betreft de figuren die bij het dressuur gereden worden tja dat zou je dus al wel bij de typische figuurtjes voor de dressuur kunnen benoemen.
AcrylicMess schreef:Bedoel je niet meer wat het verschil is tussen de niveaus? Of bedoel je wat het doel is in de zin van in welk niveau je wilt komen? De rest is namelijk al uit gelegd maar dit blijkt niet te zijn waar je naar vraagt.
Martie schreef:Ik heb het gevoel dat hier twee ideeën spelen over dressuur.
1. Je kan dressuur zien als middel tot optimale ontwikkeling van het paard zodat je prettig kan rijden en het paard zo fijn mogelijk loopt (zie het verhaal van Simpelman). Dus eigenlijk als trainingsmethodiek.
2. Dressuur als wedstrijdonderdeel: dan kijk je naar de verschillende niveaus die je kan bereiken volgens de opbouw in zwaarte van de dressuurproeven en de verschillende soorten oefeningen die daarbij gevraagd worden.
Ik krijg het idee dat TS hier meer het tweede bedoelt: hoe kan ik aan het paard zien op welk niveau het loopt of waaraan kan ik merken dat ik een niveau hoger ben gekomen?
Klopt dat, ierrie123? Dat maakt namelijk verschil voor het soort antwoorden dat we kunnen geven.