Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 13:22

In een artikel in de nieuwste Bit pleit Anky van Grunsven voor afschaffing van het Skala. Ik vind dit nogal opmerkelijk. Niet zozeer het feit dat Anky niets heeft met het klassieke opleidingsskala, zij heeft immers samen met Sjef een eigen trainingsvisie ontwikkeld die daar nogal van afwijkt. Ik begrijp alleen niet zo goed waarom ze het nodig vindt om het Skala officieel af te schaffen. Het is volgens haar te star en te ingewikkeld. Maar als het voor anderen wel werkt, waarom je daar dan druk over maken? Er leiden toch meer wegen naar Rome? Zelf vind ik het Skala niet ingewikkeld, ik zie het ook niet als een star systeem maar als een waardevol referentiekader. En ik sla mezelf qua intelligentie echt niet hoger aan dan Anky. Opvallend genoeg was 60% van de gevraagden op bitmagazine.nl het met Anky eens: weg met het Skala.

Ik ben benieuwd naar jullie mening: eens met Anky, is het Skala achterhaald en kan het dus beter afgeschaft worden?

moonfish13

Re: Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:26

Ik en de hele benaming Skala niet..

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:27

ik ben nog in het begin van het boek, maar ik vind het skala interessant, mooi opgebouwd en ik geloof er wel in..

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:29

Het Skala Der Ausbildung? Het grote groene boek? Dat vind ik nogal apart. Dat je het niet in je eigen trainingsvisie gebruik à la, maar anderen ervan weerhouden het te gebruiken gaat weer een beetje ver imho.

Iets hoeft niet per sé nieuw te zijn om te werken, daarnaast werkt niet elke methode op ieder paard/iedere ruiter.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:31

En het Skala is?
die term heb ik werkelijk nog nooit voorbij horen komen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:32

lrtj_ schreef:
En het Skala is?
die term heb ik werkelijk nog nooit voorbij horen komen.

Skala der Ausbildung

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:33

Ik heb de bit maar even gekocht toen ik het erop zag staan, was immers wel benieuwd naar het waarom.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:53

Het Scala der Ausbildung is er voor intelligente en gevoelige ruiters. ;)
Zij kunnen het begrijpen en ermee werken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:54

Simpelman schreef:
Het Scala der Ausbildung is er voor intelligente ruiters. ;)
Zij kunnen het begrijpen en ermee werken.

Hoor ik daarbij? Dank u! _/-\o_
:P Begrijpen kan ik het prima :j Uitvoering is soms wat lastiger :Y)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:56

Verdiep je in de uitvoering het zal je geluk brengen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:59

Wel lastig gezien het hele jureersysteem er op gebaseerd is en dus ook de manier waarop wij dressuur rijden in Nederland. Het lijkt mij dat ook Anky haar trainingsmethoden uiteindelijk hetzelfde doel hebben als het Skala.
Ben ook wel benieuwd naar haar argumenten?

Lijkt me dat ook zij een paard graag ziet met veel takt, schwung, los in het lijf, goed in de aanleuning, rechtgericht en uiteindelijk ook verzameld?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:17

Caatje87 schreef:
Wel lastig gezien het hele jureersysteem er op gebaseerd is en dus ook de manier waarop wij dressuur rijden in Nederland.

Ik weet niet of ik nu precies zeg wat jij ook bedoelde maar:
Als je een wedstrijdruiter bent en je traint je paard mbv. het Skala of dmv. de Hollandse School, je doel is hetzelfde, dus voor het jureren maakt het niks uit of je je paard nou op de ene of de andere manier rijdt, als het plaatje maar het zelfde is.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:23

Molfre schreef:
Caatje87 schreef:
Wel lastig gezien het hele jureersysteem er op gebaseerd is en dus ook de manier waarop wij dressuur rijden in Nederland.

Ik weet niet of ik nu precies zeg wat jij ook bedoelde maar:
Als je een wedstrijdruiter bent en je traint je paard mbv. het Skala of dmv. de Hollandse School, je doel is hetzelfde, dus voor het jureren maakt het niks uit of je je paard nou op de ene of de andere manier rijdt, als het plaatje maar het zelfde is.

De beoordeling van een proef gebeurt wel degelijk aan de hand van het Skala, dat is de grondsteen van de dressuur. Zo worden alle oefeningen beoordeeld, door te kijken of in die oefening alle punten van het Skala aanwezig zijn. Is dat niet zo dan gaat het cijfer naar beneden. Zo wordt het geleerd aan de kandidaat-juryleden.

Ik vind de uitspraak ook apart. I denk dat Anky vroeger zelf ook heeft leren rijden volgens het Skala. Waarom zou ze het nu helemaal af willen schaffen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:24

Kleinvosje waarom ze het zelf nu helemaal af zou willen schaffen weet ik niet. In Duitsland is juist de omgekeerd tendens bezig waarbij klassieke instructeurs zich verzameld hebben in een vereniging om zich hard te maken voor het SKALA en de klassieke dressuur. Misschien dat dit een reactie is van Anky hierop. Wellicht is het reactie op de vele kritiek die Anky en de hare ontvangen op het LDR wat vroeger de rollkùr heette maar officieel niet meer gereden mag worden niet langer dan 10 minuten daar het te dier onvriendelijk zou zijn.
Klassieke dressuur neemt het SKALA tot uitgangspunt. Sinds ik zo les krijg was het rijden het eerste jaar als het ondergaan van groene sneeuw, maar toen het kwartje viel was het voor mij en mijn paard een zeer fijne manier van rijden. NOg elke dag voel ik hoe fijn het is om volgens de klassieke dressuur te rijden want zeer helder weet ik wat ik doe, waarom ik het doe en hoe ik het moet rijden om het voor mij en mijn paard fijn en goed te hebben met rijden. Paard is correct in de hand gesteld, gebruikt zijn rug goed en het SKALA als toetsings instrument doet gelijk ervaren waar het goed of fout gaat.
Duidelijk moge zijn dat ik juist tegenovergestelde mening als Anky heb!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 10-03-14 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:36

Het skala afschaffen? Zullen wij Anky eens afschaffen? Wat een onzin zeg. Leven en laten leven. Wie denkt zij wel dat ze is (misschien wel drie gouden OS-medailles, maar welk recht geeft het haar om te pleiten voor afschaffen). Nee, haar manier, daar wordt je blij van. Trek aan de rechterteugel en je paard gaat naar rechts, trek aan de linker en hij gaat naar links, geef been en hij gaat harder, trek aan twee teugels en hij gaat zachter. Vraag aan Anky: Wat doe je dan met je zit? Antwoord van Anky: Niks. Hoe simpel wil je het hebben.

Daarbij heeft zij ook wel redenaties die mij wel aanspreken hoor, maar dit slaat werkelijk nergens op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:43

Als ik het Skala wil gebruiken dan gebruik ik het Skala. Anky kan hoog of laag springen, het interesseert me geen kont.

Ik vind het zelfs apart en eigenlijk ook getuigen van behoorlijke arrogantie dat ze durft te suggereren dat het Skala maar afgeschaft moet worden, zei ze dit letterlijk zo, of volgende er in het artikel nog nuancering?

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:50

Leuk leidraad, maar vooral naar je paard blijven kijken

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:53

vur schreef:
Trek aan de rechterteugel en je paard gaat naar rechts, trek aan de linker en hij gaat naar links, geef been en hij gaat harder, trek aan twee teugels en hij gaat zachter. Vraag aan Anky: Wat doe je dan met je zit? Antwoord van Anky: Niks. Hoe simpel wil je het hebben.

Zo rijdt je een paard voor de kar, op zijn boers...., simpel, voor simpele mensen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:54

:? :( ;( :roll: >;) |o

Ik denk dat deze smileys wel redelijk dicht bij mijn gevoel komen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:56

In het artikel zat wat mij betreft genoeg nuancering, ze pleitte juist voor niet strak vasthouden aan voorgeschreven regeltjes. Maar je paard aanvoelen en je training daarop aanpassen. het hele skala komt vanzelf hierin terug als je goed traint.

Wat ik vervelender vond is het geen boeken lezen maar gaan paardrijden verhaal. Genoeg mensen die wel baat hebben bij een boek, leerstijlen enzo. Dat zou Anky als trainer toch ook moeten weten?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:58

Simpelman schreef:
vur schreef:
Trek aan de rechterteugel en je paard gaat naar rechts, trek aan de linker en hij gaat naar links, geef been en hij gaat harder, trek aan twee teugels en hij gaat zachter. Vraag aan Anky: Wat doe je dan met je zit? Antwoord van Anky: Niks. Hoe simpel wil je het hebben.

Zo rijdt je een paard voor de kar, op zijn boers...., simpel, voor simpele mensen.

En de nieuwe tendens in de dressuursport.
Geen been en hand tegelijk omdat je voor je paard dan "gas" en "remt" tegelijk.
Bij een cursus kregen we het voorbeeld met achterwaarts, je hebt druk op je teugel (betekenis ho/terug) maar legt je been naar achter en geeft druk (wat gas/vooruit betekend). Voor een paard een dubbele hulp, en zou wat daar gezegd werd alleen op de (meer dan halthouden teugeldruk) achterwaards moeten gaan.

Aan de andere kant een paard is een gewoonte dier dus als je aan z'n linkeroor trekt om rechts te gaan is dat hem ook te leren :+ maar het doel vd dressuur is natuurlijk zo min mogelijk doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:59

Kelly_ann schreef:
In het artikel zat wat mij betreft genoeg nuancering, ze pleitte juist voor niet strak vasthouden aan voorgeschreven regeltjes. Maar je paard aanvoelen en je training daarop aanpassen. het hele skala komt vanzelf hierin terug als je goed traint.

Kijk, zo klinkt het al heel anders :). Maar goed, het skala afschaffen is natuurlijk nergens voor nodig.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:59

vur schreef:
Het skala afschaffen? Zullen wij Anky eens afschaffen? Wat een onzin zeg. Leven en laten leven. Wie denkt zij wel dat ze is (misschien wel drie gouden OS-medailles, maar welk recht geeft het haar om te pleiten voor afschaffen). Nee, haar manier, daar wordt je blij van. Trek aan de rechterteugel en je paard gaat naar rechts, trek aan de linker en hij gaat naar links, geef been en hij gaat harder, trek aan twee teugels en hij gaat zachter. Vraag aan Anky: Wat doe je dan met je zit? Antwoord van Anky: Niks. Hoe simpel wil je het hebben.

Daarbij heeft zij ook wel redenaties die mij wel aanspreken hoor, maar dit slaat werkelijk nergens op.

Nounou.... Ik ben geen fan van alles wat anky doet, maar dit is wel overdreven! Natuurlijk doet ze veel meer. Ik ken de clinics (filmpjes) waarin ze zegt dat je makkelijk moet doen als het moeilijk kan, maar dat ze niks met haar zit zou doen? Knappe vrouw dat ze er een piaffe, passage, changementen, etc. kan uitrijden op enkel haar teugels..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:37

Ashley5760 schreef:
Simpelman schreef:

En de nieuwe tendens in de dressuursport.
Geen been en hand tegelijk omdat je voor je paard dan "gas" en "remt" tegelijk.
Bij een cursus kregen we het voorbeeld met achterwaarts, je hebt druk op je teugel (betekenis ho/terug) maar legt je been naar achter en geeft druk (wat gas/vooruit betekend). Voor een paard een dubbele hulp, en zou wat daar gezegd werd alleen op de (meer dan halthouden teugeldruk) achterwaards moeten gaan.

Voor simpele mensen lijkt dit waarschijnlijk zo.
In werkelijkheid is het heel veen genuanceerder.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:43

Heeft iemand het gelezen? Want nu lijkt het wat uit zijn verband gerukt.. Het komt nogal.. Vreemd over nu maar ik heb niet alles gelezen.
Beetje jammer als het wel zo is hoe ze het bedoeld als het lijkt. Had Anky hoger ingeschat. Maarja heb het niet gelezen dus veel zinnigs kun je er dan niet over zeggen.