het bos op vanaf welke leeftijd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

npdgm

het bos op vanaf welke leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 19:08

ik heb mijn pony net ingereden, hij heeft alles snel opgepakt en is nu 3,5 jaartjes oud, en ik vroeg me af of er een bepaalde leeftijd is waarmee je op bos kunt dat het verantwoord is i.v.b. ontwikkeling van de pony. ik weet dat het grotendeels afhangt van de conditie maar kvroeg me gwn af of je met zo'n jonge pony al ritten kunt gaan maken van bij: 4-5 uur? natuurlijk ruim van te voren opgebouwd enzo
Laatst bijgewerkt door npdgm op 09-03-14 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Re: het bos op vanaf welke leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:09

Kort gezegd, nee, dat vind ik niet verantwoord.
Een paard is pas volledig uitgegroeid als hij 6/7 jaar is, IMO is 4/5 uur rijden dan een veel te zware belasting.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:10

Kan je niet gewoon een half uurtje of uurtje het bos in gaan, genoeg indrukken en genoeg belasting.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:12

Het bos op lijkt me sowieso een beetje gevaarlijk.

Het bos in moet je gewoon rustig opbouwen. Eerst een uur of anderhalf uur,
dan steeds iets langer. Sowieso zou ik niet met een 3 jarige gaan rijden maar
dat mag iedereen zelf weten.

npdgm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 19:14

ik bedoel ook rustig opbouwen :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:16

Een pony van 3,5 die net onder het zadel is heeft de conditie niet om 4-5 uur het bos in te gaan. Dat kun je zelf ook wel bedenken.
Met een jong paard een uurtje het bos in ipv in de bak werken is wel een hele goede afwisseling. Maar ook niet vaker dan 1x per 1-2 weken. Ze moeten het ook in hun hoofd kunnen verwerken tenslotte...

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:17

Rustig opbouwen idd. Er is iemand op de manege die een jong paardje heeft 3 of 4 jaar. Die gaat er ook mee naar buiten. (Niet al te lang) Maar wel een goede stevige buiten rit hoor! (Ht bos op is idd niet zo slim :p)

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:18

Maar je moet hem niet gaan overbelasten Je kunt denk ik zelf wel bepalen hoe en wat je met hem/haar kan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:19

Het bos in: ja, zo vroeg mogelijk, mits het paard beleerd is in de drie gangen en er een goede rem en stuur opzitten zodat het verantwoord is, ook voor de andere recreanten/verkeersdeelnemers.

Ritten van 4 uur nog niet, veel te lang. Gewoon beginnen met desnoods een rondje buiten uitstappen, ritje van een half uur opbouwend naar een uur, eerst stappen en in toenemende mate draf en galop erbij. Ik denk dat er vanuit de endurance wel opbouwschema's zijn om het verantwoord verder op te bouwen naar langere ritten maar dat zou ik toch minstens over een jaar uitsmeren.

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:19

4 tot 5 uur is veel te lang. Maar dat kun je hopelijk zelf ook wel bedenken :|

npdgm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 19:20

met rustig opbouwen bedoel ik ook de eerste keer een half uurtje en ook maar een keer in de 2 weken en dan langzaam gaan opbouwen. en dan samen met een oudere pony en ervaren ruiter

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:23

npdgm schreef:
ik heb mijn pony net ingereden, hij heeft alles snel opgepakt en is nu 3,5 jaartjes oud, en ik vroeg me af of er een bepaalde leeftijd is waarmee je op bos kunt dat het verantwoord is i.v.b. ontwikkeling van de pony. ik weet dat het grotendeels afhangt van de conditie maar kvroeg me gwn af of je met zo'n jonge pony al ritten kunt gaan maken van bij: 4-5 uur?

Zelf ben ik erg grote voorstander om een jong paard, als je de gelegenheid hebt dat je zonder gevaar naar buiten kunt, buiten in te rijden. Belangrijk is dat hij de stem commando's kent van ho, stap, draf en terug en daar naar luistert. De lange rechte lijnen zijn goed voor het paard en het is niet zo vermoeiend als dressuren in een bak. Dus jij kunt gerust paar keer per week een uurtje naar het bos. Is natuurlijk ook afhankelijk van hoe je daar rijdt. Veel stappen is altijd goed, doen wij nu nog regelmatig met ons paard van 18 en 10 jaar. Paard leren om stil te staan, op stem en rij hulp weer voorwaarts te gaan enz. 4 tot 5 uur is natuurlijk een beetje overdreven. Dan moet je paard echt al sterk zijn en zijn we al weer een aantal jaren verder :j . Groeten en veel plezier met je paard.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:06

npdgm schreef:
met rustig opbouwen bedoel ik ook de eerste keer een half uurtje en ook maar een keer in de 2 weken en dan langzaam gaan opbouwen. en dan samen met een oudere pony en ervaren ruiter

Met eens per twee weken bouw je niets op, geen conditie en nog minder spieren. Ik zou gewoon lekker buiten gaan rijden, een halfuurtje of een uurtje. Langer zou je in de bak ook niet rijden en een bosritje is heus niet minder belastend, ongelijkere grond, meer indrukken etc.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:29

Je zou kunnen beginnen met een blokje om uitstappen, en dan steeds iets langer weg blijven

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:38

npdgm schreef:

Wanneer denk jij dan aan die 4 à 5 uur te komen?

Ik denk dat vanaf jongs af aan naar buiten gaan heel fijn is voor een paard. Blijven ze fris in het hoofd. Ik zou niet langer naar het bos gaan dan dat je in de bak bezig bent. Voor mij zou dat betekenen dat ik op met 3,5 nog niet op zou zitten, dus dan is dit al niet van toepassing.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:34

Ik reed destijds met een paard van 3 al buiten op de dijk etc.
Ook werden er al ritten gemaakt op de heide en bossen. Toen ze 4 jaar was ging een 1,5 uur al zonder problemen.
Je kunt ook een longeertraining doen die speciala gericht is op het opbouwen van conditie. te vinden via google.nl
Als je met je paard naar buiten wilt en je vertrouwd het moet je gewoon doen.
Jij kent je paard het beste!
4 a 5 uur is wel te doen hoor, maar dat kost wel veel training. hoe meer kilometers je maakt, hoe meer conditie er komt. vooral stappen schijnt goed te zijn voor ontwikkeling van conditie.
Ik heb met mijn verzorgpaard destijds 6 uur durende strandrit gemaakt. ze was toen 8 of 9..

Sylbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:11

4 - 5 uur vind ik al lang met een 10 jarig paard die vanaf zijn 4e al beleerd is en bij wijze van spreke 6x in de week loopt, haha. Of ligt dat aan mij?

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:29

Ik ben gisteren voor het eerst met mijn 3 , bijna 4 jarige het bos in geweest, ging prima! Het was een ritje van 1 uur tot 1,5 ongeveer. Ik vind het namelijk wel slim om hem zo vroeg mogelijk zoveel mogelijk te laten zien (omdat hij daar al klaar voor is qua conditie e.d. ) maar een rit van 4 uur lijkt me niet zo gepast! ;)

BasBasBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:56

Gewoon rustig aan conditie opbouwen, beginnen met uitstappen in het bos, en steeds een groter rondje. Maar 4-5 uur is wel heel lang!

npdgm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 22:16

zoals ik al een paar keer zei: ik bedoel ook echt opbouwen maar uiteindelijk met zo'n jonge pony ka n4 uurtjes toch wel? ik ben al een aantal keer met andere pony's 7 uur op t bos geweest en daar hadden ze toen ook gewoon de conditie voor maar die waren ook wel ouder.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 03:43

Sylbana schreef:
4 - 5 uur vind ik al lang met een 10 jarig paard die vanaf zijn 4e al beleerd is en bij wijze van spreke 6x in de week loopt, haha. Of ligt dat aan mij?

Ligt aan het paard en de conditie... die van mij houdt een rit van 4 uur met gemak vol, wel regelmatig lekker aan een lang teugeltje stappen tussendoor.
Maar aan het eind van de rit is hij nog net zo explosief als aan het begin.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:59

TS hoe zie jij opbouwen? Over hoeveel tijd bijvoorbeeld, je zegt nu dat zo'n jonge pony dat wel kan maar met opbouwen ben je wel even bezig voordat je zover bent om zo lang het bos in te gaan. Dan is ie ook niet zo jong meer....

Wat je in de 4 uur doet is ook van belang, heb je daarin pauzes ingelast, zadel eraf en zo, of rij je aaneengesloten door met flinke stukken tempo rijden?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:02

Nee, dat kan niet.
Het bos inrijden wel, vooral doen. Maar hou het op een half uurtje naar langzaam aan een uur. Zulke lange ritten zou ik bewaren tot hij volwassen is.

npdgm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 16:49

cissy schreef:
TS hoe zie jij opbouwen? Over hoeveel tijd bijvoorbeeld, je zegt nu dat zo'n jonge pony dat wel kan maar met opbouwen ben je wel even bezig voordat je zover bent om zo lang het bos in te gaan. Dan is ie ook niet zo jong meer....

Wat je in de 4 uur doet is ook van belang, heb je daarin pauzes ingelast, zadel eraf en zo, of rij je aaneengesloten door met flinke stukken tempo rijden?

wij stappen vooral heel veel altijd en gaan bij een restaurantje eten dan mogen de paarden zadels af en krijgen ze wat te drinken enzo. maar ook flinke stukken galop doen we graag aan :) natuurlijk niet de eerste keer ;)

Charrawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:43

Persoonlijk vind ik dat pittig lang voor zo'n jong beest, eigenlijk te. Sowieso eerst opbouwen dus, wat hierboven ook gezegd wordt. Het ligt natuurlijk wel aan het paard zelf hoeveel hij aan kan. Denk dat je dat ook wel zult merken, maar als je paard zo eentje is die niet stopt en zichzelf kapot loopt zou ik toch wel ff oppassen.