Waarom kan ik mijn (onder)benen niet stil houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Remark

Waarom kan ik mijn (onder)benen niet stil houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 21:13

Hi!

Sinds kort ben ik begonnen met wedstrijden en dus ben ik fanatieker gaan trainen. Op het protocol van mijn laatste wedstrijd stond dat ik mijn benen stiller moest houden. Ik heb toen het filmpje van de wedstrijd terug gekeken en was het er helemaal mee eens. Ik wist altijd al dat ik het lastig vond om mijn benen stil te houden maar dit vond ik toen niet zo heel belangrijk. Nu vind ik dat dus wel belangrijk maar ik krijg met de beste wil van de wereld mijn benen niet stil. Iemand tips voor mij heeft?

Ik heb al eens mijn beugelriemen onder de zweetbladen van mijn zadel gedaan maar dit zorgde er eigenlijk voor dat mijn benen nog meer bewogen. Mijn beugels een gaatje korter werkt wel maar om eerlijk te zijn ziet dat er gewoon niet uit met mijn dressuurzadel. Ook heb ik inmiddels geen sporen meer om tijdens het rijden omdat ik merkte dat ik door de sporen mijn benen heel erg optrok.

Hier een filmpje van afgelopen wedstrijd. Op het filmpje drijf ik ook erg veel aan, dit doe ik met trainen ook wel maar niet zo erg, komt omdat ze op wedstrijd inkakt tijdens mijn proeven en hier werken we aan.

Ik hoop dat iemand de gouden tip voor mij heeft!
Groetjes

NoekAa_

Re: Waarom kan ik mijn (onder)benen niet stil houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:17

Meer druk op je beugels houden en voor je gevoel meer vanuit je enkels proberen licht te rijden.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 21:20

Dat heb ik nog niet geprobeerd, ook eigenlijk nog nooit aan gedacht :=
Ga het proberen, hartstikke bedankt!

LePinto07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:22

In het filmpje valt me op dat je echt kapstok voeten hebt. Je tenen staan heel erg naar buiten. Als je je eerst eens gaat richten op je tenen naar binnen draaien denk ik dat je benen ook wat stiller zullen worden. Ook eens zonder beugels rijden kan helpen voor stillere benen.
Daarnaast zou ik eerder je beugels nog een gaatje langer doen. Doordat je meer lengte krijgt in je benen zul je je benen ook wat stiller houden.
(Ik weet dat het lastig roepen is vanaf de zijlijn, heb er zelf ook last van gehad maar door bovenstaande heb ik een stillere beenligging gekregen)

Veel suc6!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 21:34

Thanks, aan mijn kapstokvoetjes ga ik werken! Zonder zadel/beugels rijden doe ik regelmatig (gewoon voor de lol) en heb niet t idee dat het werkt...
Een gaatje langer heb ik ook eens geprobeerd maar werd ik niet helemaal blij van haha. Misschien dat ik het even een weekje of maandje door moet zetten maar mijn benen werden er niet bepaald stiller van. :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:38

Ah ook iemand met wiebelbeentjes! Ik volg dit ook aangezien ik met hetzelfde probleem kamp.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:40

Ik denk ook dat je je tenen meer naar binnen moet doen. Dan ontspan je denk ik meer in je kuiten waardoor je minder zal bewegen.
Of je moet elke stap die je op een paard zet filmen en bekijken tot je het zo zat word dat je automatisch anders gaat zitten. Haha. Zo werd ik gedwongen om op mijn handen te letten. Niet leuk! XD

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:44

Misschien eens een houding en zitles op een equisimulator, heb dit vorig jaar gedaan en dit werkt echt super!

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:45

Ik zou je beugels iets korter doen, misschien wel flink wat korter.

Probeer eens een beetje te gaan staan in je beugels. Dit kan je oefenen door bijv. in de bak te gaan staan tijdens het draven of galoperen( Hand galopje) is wel zwaar maar na verloop van tijd gaat het beter.

Succes!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:45

Remark schreef:
Hier een filmpje van afgelopen wedstrijd. Op het filmpje drijf ik ook erg veel aan, dit doe ik met trainen ook wel maar niet zo erg, komt omdat ze op wedstrijd inkakt tijdens mijn proeven en hier werken we aan.

je paard kakt niet, jij doet teveel, daardoor reageert je paard anders/minder op je hulpen :)
dat komt door de (onbewuste) wedstrijdspanning bij de ruiter, het goed willen doen,
bang voor fouten in je proef ed, laat dat los en relax, rijdt per onderdeel bewust.

Idd meer druk op je beugels, jezelf lang maken en voor je gevoel gaan staan in de beugels en trots zitten.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:51

Komt omdat je met je voeten onder z'n buik uitkomt. Heb ik ook met doorzitten :)
Op grotere paarden heb ik dit niet.
Veel oefenen met zonder beugels te rijden en dan licht rijden zodat je uit je knieën moet lichtrijden ipv voeten.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:58

naar mijn idee ziet het er uit als een 'aandrijf-tic' , en inderdaad voeten beter parallel houden, d.w.z. de tenen niet naar buiten draaien.

Maar eerst die 'tic' ; zet het uit je hoofd dat je steeds zou moeten aandrijven, dat is ook niet zo, je paard zou op 1 enkele hulp moeten doorstappen, of doordraven, of door galopperen. Daar moet je je op concentreren! Laat je hierbij helpen door je instructeur.

Voor de rest; zie je lijf als een geheel, je zit heel rustig, waarom dan ook niet met je onderbenen? Heb het gevoel dat je je voeten a.h.w. op de grond 'plant' , parallel naast elkaar, en ga heel duidelijk en voorzichtig voelen wanneer, hoe vaak en waarom je intensiever contact hebt met de huid/buik van je paard. Als je je kuiten steviger wil aanleggen voor een hulp, moet je precies weten op welke plek en waarom.

Succes!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:11

Ik denk dat het komt door een verkeerde beenhouding. Had er zelf ook last van. Heb toen geleerd om mijn bovenbeen meer naar binnen te draaien. Wat daarbij helpt is om je voeten uit de beugels te halen en je bovenbeen bij je hamstring vast te pakken en wat naar binnen te leggen, zodat je knie echt in het zadel komt te liggen. (en dan je voeten weer in de beugels) Het is het makkelijkst als je dit door een wat meer ervaren iemand laat doen die hier bekend mee is, zodat je ook aanvoelt wat het verschil is. De eerste keren krijg je meestal vreselijke spierpijn ervan, maar op den duur raak je eraan gewend en wordt het een natuurlijke beenhouding tijdens het paardrijden ;)

Je drijft inderdaad veel aan. En zoals eerder gezegd is, ik denk niet dat je paard inkakt, maar dat je hem zelf lui maakt aan je been doordat je hem zoveel aanspoort. Je paard raakte gewend aan het continue aansporen en reageert daardoor steeds minder op je been. Eigenlijk hoort je paard al te versnellen als jij je lichter maak en nog niet eens met je been aanraakt. Maar daarvoor zou je wel eerst je benen stil moeten gaan leren houden, anders kom je in een cirkel terecht ;)

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 22:13

Bedankt voor alle tips!
Ik ga proberen mijn tenen meer naar binnen te draaien en meer vanuit mijn enkels licht te rijden.

Een gaatje korter zorgt er wel voor dat mijn benen een heel stuk stiller zijn maar dit ziet er gewoon niet uit met mijn dressuurzadel en zo kan ik helaas niet in de wedstrijdring verschijnen ben ik bang.

listiglistje en Marin_ka3, wat jullie zeggen is helemaal waar! Sinds ik het filmpje gezien heb probeer ik dit te verbeteren maar aangezien het inderdaad een soort tic is, is dat moeilijk af te leren.

Een equisimulator lijkt me leuk om eens te proberen, zal vast komend jaar wel op stal georganiseerd worden!

Amiigo, jij zegt dus dat ik juist vanuit mijn knieën moet lichtrijden en niet vanuit mijn enkels?

Ingrid_92, dit heb ik inderdaad eens eerder gehoord! Ik ga het proberen, bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:13

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 22:17

Want een handige link, ik ga er mee aan de slag. Bedankt!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:19

Waar ik ook aan denk iedere keer is dat ik bewust mijn benen stil moet houden. Bedenk iedere keer in mijn les en zeg het in gedachten tegen me dat ik ze stil moet houden.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 07:58

Mij is altijd verteld om dan een tijdje zonder beugels te gaan rijden. Zou je dus ook kunnen proberen.

zaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:07

flexchair heeft mij geholpen om dit beter onder controle te krijgen. Saskia van der Drift zit op het Meers Paardencentrum in Nieuw Vennep. ze heeft een FB pagina onder flexchair oefentherapie. misschien kan zij je verder helpen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 15:39

Nou ik heb net weer gereden met mijn beugels een gaatje langer. Dit is niet iets wat ik in een weekje ga veranderen maar ik had het idee dat het wel wat beter ging. Zo veel mogelijk mijn tenen naar binnen gedraaid en dit ging in stap en galop erg goed. Draf ging uiteraard wat minder maar dat viel te verwachten.

Zonder beugels rijden doe ik regelmatig (Gewoon voor de lol) maar dit verbeterd mijn houding helaas niet... Ook de flexchair geloof ik niet zo in. Ik heb anderhalf jaar bij de fysio gelopen en moest toen ook elke keer op zo'n ding. Dit verbeterde mijn houding helaas niet...

LePinto07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:53

Fijn dat het voor je gevoel al iets beter ging. Je kan ook niet alles in 1 dag hebben ;) suc6!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:59

Het is net of ik naar mezelf zit te kijken....zucht... Ook zulke wiebelbenen en kapstokvoeten -O-

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 16:09

Remark schreef:
Bedankt voor alle tips!
Ik ga proberen mijn tenen meer naar binnen te draaien en meer vanuit mijn enkels licht te rijden.

Een gaatje korter zorgt er wel voor dat mijn benen een heel stuk stiller zijn maar dit ziet er gewoon niet uit met mijn dressuurzadel en zo kan ik helaas niet in de wedstrijdring verschijnen ben ik bang.

listiglistje en Marin_ka3, wat jullie zeggen is helemaal waar! Sinds ik het filmpje gezien heb probeer ik dit te verbeteren maar aangezien het inderdaad een soort tic is, is dat moeilijk af te leren.

Een equisimulator lijkt me leuk om eens te proberen, zal vast komend jaar wel op stal georganiseerd worden!

Amiigo, jij zegt dus dat ik juist vanuit mijn knieën moet lichtrijden en niet vanuit mijn enkels?

Ingrid_92, dit heb ik inderdaad eens eerder gehoord! Ik ga het proberen, bedankt!

Onzin, vind ik persoonlijk. Ik zie liever stille benen die gerichte hulpen geven dan deze wiebel dingen. Je stoort je paard er ook veel meer mee. Ik zit zelf ook eigenlijk 1 gat te kort voor het mooie maar ik zit dan wel veel stiller en onafhankelijker. Ik heb het idee dat je nu ook niet kan licht rijden omdat je geen druk meer houd op je beugels.
Zelf heb ik het idee dat je vrij beweeglijk bent in je gehele houding, oefeningen voor rompstabiliteit zijn voor jou denk ik geen overbodige luxe.

Flexchair heeft mij juist erg bewust gemaakt van wat ik op het paard doe en wat nou echt je bekken kantelen inhoud. Ikzelf ben ook een zeer beweeglijk type op het paard en heb zelf gewerkt aan mijn rompstabiliteit en het werd toen een stuk beter.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:05

Wat een handige link eeffj33 +:)+
Ik was duidelijk type 2. Ik doe heel gericht oefeningen en ik loop hard en dat scheelt echt enorm.
Ik kan mijn benen nu goed stilhouden, dit gaat eigenlijk vanzelf. "ineens" had ik mijn paard mooi aan het lopen en toen kwam ik tot de ontdekking dat ik mijn benen ook stil had liggen.

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:11

ga in de verlichte zit rijden, je merkt dat je je benen stil houd. Ga dan rustig en de normale zit zitten, en hou je benen stil. Dit steeds vaker herhalen, zo hou je ze ook nog eens goed op je plaats (tipje van m'n instuctrice) +:)+ succes