Paard druk zich omhoog in plaats van verruiming

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlight17

Paard druk zich omhoog in plaats van verruiming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 16:57

Hallo Bokkers,

Met mijn jonge paard met een heel veel overgangen naar voren aan het rijden. Helaas krijg ik niet altijd de reactie die ik wel bij mijn hulp voor verruiming, maar gaat ze zich juist omhoog drukken en verruimt daarna. Mijn hulpen voor verruiming is een kuitdruk met een klein beetje toestaan in mijn hand. Helaas werkt dit niet altijd en wil ik dus wel reactie van mijn paard en geef ik een zacht tikje op der achterwerk. Waarbij ze zich dan nog meer opdrukt. Ik krijg les momenteel van een instructrice helaas valt die komende maandag uit vanwege de carnaval. Maar dit is mooi de vakantie week waar ik hier aan kan werken.

Heeft bokt nog ideeën om dit te voorkomen of te verhelpen?
Zit er zelf over te denken om haar mijn hand nog iets meer toe te staan.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:58

Hand meer toestaan kan inderdaad helpen. Waarschijnlijk ben je nu teveel bezig met gecontroleerd verruimen, waardoor hij niet het idee heeft dat hij naar voren kan.
Meer ruimte in je hand kan helpen om het hem te leren. Daarna kan je de ruimte weer af gaan bouwen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:02

Wil je niet te veel? Hou het bij een jong paard klein, een paar passen maar, krijg je reactie? Belonen, en dit steeds een stukje uitbouwen. Een jong paard kan nog niet meters lang gedragen verruimen.

Wat ik ook wel eens deed is eerst een paar keer richting halsstrekken draven steeds op dezelfde plek. En dan ineens ipv halsstrekken een pasje laten verruimen. De hals werd dan vaak net iets meer uitgelegd.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 28-02-14 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonlight17

Re: Paard druk zich omhoog in plaats van verruiming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 17:05

Ik vraag ook nog geen meters, maar het eerst omhoog drukken voor verruiming moet er wel uit naar mijn mening. Dit is namelijk niet de manier hoe ze het in de toekomst moet gaan doen, bespaart me in de toekomst een hoop ellende als ik het nu eruit krijg.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:05

Oh, heb net een aanvulling op mijn post gedaan mbt halsstrekken. Misschien kun je daar wat mee :)

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:11

Wat bedoel je precies met omhoog drukken? Ik heb een tijdje problemen gehad met rijden doordat er bij verruimen zoveel kracht van achter kwam, dat we (zowel paard als ik) dit niet konden handelen. Daarbij drukte ze zich er voor uit, ze klapperde met het hoofd. Heb jij ook zoiets?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 17:12

Zal het is proberen van de week Starbreeze.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 17:15

Jeaulijn schreef:
Wat bedoel je precies met omhoog drukken? Ik heb een tijdje problemen gehad met rijden doordat er bij verruimen zoveel kracht van achter kwam, dat we (zowel paard als ik) dit niet konden handelen. Daarbij drukte ze zich er voor uit, ze klapperde met het hoofd. Heb jij ook zoiets?

Het gevoel is vrij moeilijk uit te leggen, maar ik ga het proberen. Ik geef been dan voelt het alsof ik eerst omhoog wordt geduwt en zei dus voor mij gevoel een paar centimeters groeit. Nadat dit is gebeurd dan komt de reactie pas van naar voren. Dit gevoel van omhoog drukken is groter als ik bij geen reactie haar een tikje op de achterhand geef. Ze kan het zelfs als ik dit haar neerwaarts laat lopen. Dus een klapperend hoofd heb ik geen last van.

Edit: Ik heb nog nooit een passage of piaffe gevoeld van een paard, maar het lijkt wel of ze die beweging eerst wil gaan doen. Heb het helaas nog nooit op film gekregen als ze dit doet.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:19

Moonlight17 schreef:

Voorheen heb ik een fries gereden, die liep ook liever met het hoofd naar boven ipv vanuit de schoft. Door gebruik te maken van het 'meedenken' van het paard omdat ik het halsstrekken al tig keer had gedaan op een bepaalde plaats, deed ze op die plaats haar hals vanzelf al wat meer naar beneden, en op dat moment vroeg ik verruiming. Hoop dat het voor jouw paard ook werkt. Longeer je ook wel eens met bijzet?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 17:26

Starbreeze schreef:
Moonlight17 schreef:

Voorheen heb ik een fries gereden, die liep ook liever met het hoofd naar boven ipv vanuit de schoft. Door gebruik te maken van het 'meedenken' van het paard omdat ik het halsstrekken al tig keer had gedaan op een bepaalde plaats, deed ze op die plaats haar hals vanzelf al wat meer naar beneden, en op dat moment vroeg ik verruiming. Hoop dat het voor jouw paard ook werkt. Longeer je ook wel eens met bijzet?

Heb wel is gelongeerd met bijzet. Helaas de laatste tijd wat minder vrije tijd gehad om dit te doen. Plus dat ze op het moment wat andere probleempjes aan de hand heeft en ik daar ook tijd aan moet besteden helaas dit niet meer gedaan. Merk wel dat ze na het longeren met bijzet makkelijker in de hand wordt. Voor het verruimingsaspect heb ik daar nog niks van gemerkt of de link er niet naar gelegd. Maar zou ik in de toekomst wel meer kunnen gaan proberen dit te gebruiken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:53

Wat je voelt zijn de aanspannende buikspieren van je paard.
Je gebruikt zonder twijfel te veel hand voor je jonge paard, het kan niet weg.

Rijd je paard aan een contactteugel en vergeet de krul.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 16:02

Moonlight17 schreef:
Jeaulijn schreef:

Het gevoel is vrij moeilijk uit te leggen, maar ik ga het proberen. Ik geef been dan voelt het alsof ik eerst omhoog wordt geduwt en zei dus voor mij gevoel een paar centimeters groeit. Nadat dit is gebeurd dan komt de reactie pas van naar voren. Dit gevoel van omhoog drukken is groter als ik bij geen reactie haar een tikje op de achterhand geef. Ze kan het zelfs als ik dit haar neerwaarts laat lopen. Dus een klapperend hoofd heb ik geen last van.

Edit: Ik heb nog nooit een passage of piaffe gevoeld van een paard, maar het lijkt wel of ze die beweging eerst wil gaan doen. Heb het helaas nog nooit op film gekregen als ze dit doet.

Hier kan ik je niet mee helpen, ik heb geen idee. Misschien als ik het zou zien, maar het staat nog niet op film. Misschien dat iemand anders je hierbij kan helpen vanaf de grond. Misschien ziet het er wel anders uit dan dat het voelt en is de oplossing sneller gevonden..?

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat ze zich vanaf de achterhand verruimd (wat kán voelen als omhoog drukken) en dat ze niet naar voren 'duikt'.

In ieder geval succes!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 16:07

Ik heb net hetzelfde stukje achter de rug. Bij mij kwam het omdat ik toestond in mijn hand en daarbij been gaf. Paard snapte dit niet en kwam tegen de hand en ging alleen hard ipv verruimen. Nu laat ik mijn hand gewoon op de plek staan en geef alleen been. Nu verruimd ze en blijft ze er gewoon door.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 16:08

Dit doet die van mij ook, wat helpt bij mij is voren veel ruimte geven in de hals ("Naar voren is de ruimte", nodig hem uit naar voren te gaan). Vaak 'gooi' ik de teugels los (hand een cm of 15/20 naar voren) en bij een voorwaartse reactie direct belonen.

Mijne gaat half piafeeren als ik te weinig voorwaarts gedrag toe sta, hij wilt reageren maar begrijpt niet dat hij ondanks teugeldruk ook naar voren kan reageren (braaf opgevoed, we zijn nog bezig met 'inrijden').
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 01-03-14 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 16:09

xSlvna schreef:
Dit doet die van mij ook, wat helpt bij mij is voren veel ruimte geven in de hals ("Naar voren is de ruimte", nodig hem uit naar voren te gaan). Vaak 'gooi' ik de teugels los (hand een cm of 15/20 naar voren) en bij een voorwaartse reactie direct belonen.

Zo leer je het paard dus ruimte is hard ipv ruimte is zakken in de hals...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 16:11

Nee zo leer ik mijn paard dat die naar voren mag en kán als die dat wilt, dit doe ik in combinatie met een duidelijke kuitdruk. "Hup, naar voren, bewegen". Lang en laag doe ik niet door de teugels in een tel 20 cm te verlengen en hierbij been te geven. ;)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 23:12

Simpelman schreef:
Wat je voelt zijn de aanspannende buikspieren van je paard.
Je gebruikt zonder twijfel te veel hand voor je jonge paard, het kan niet weg.

Rijd je paard aan een contactteugel en vergeet de krul.

Dat ik te veel tegen houd voor strekken simpelman kan ik me voorstellen. Rij absoluut niet voor een krul. Het liefst lang en laag. Helaas zijn 3 meter lange teugels die geen 3 tientjes kosten vrij moeilijk te vinden. Ze komt door mijn te korte teugels helaas niet verder als haar borst als ik haar lang en laag wil laten lopen. Overigens doet ze het opdrukken ook vanuit een lage hals positie. Enige wat ik kan doen is hopen dat ik snel langere teugels vindt ergens, zodat ik haar nog verder kan laten zakken.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 23:15

MarjanB schreef:
Ik heb net hetzelfde stukje achter de rug. Bij mij kwam het omdat ik toestond in mijn hand en daarbij been gaf. Paard snapte dit niet en kwam tegen de hand en ging alleen hard ipv verruimen. Nu laat ik mijn hand gewoon op de plek staan en geef alleen been. Nu verruimd ze en blijft ze er gewoon door.

Ze komt absoluut niet tegen de hand en hard. Ze verruimt alleen pas nadat ze zich heeft opgedrukt gevoelsmatig.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 23:17

xSlvna schreef:

Mijne gaat half piafeeren als ik te weinig voorwaarts gedrag toe sta, hij wilt reageren maar begrijpt niet dat hij ondanks teugeldruk ook naar voren kan reageren (braaf opgevoed, we zijn nog bezig met 'inrijden').

Heb helaas niet meer teugels meer over als ik haar al lang en laag rij. Zoals ik in mijn reactie naar simpelman schreef.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:38

Voor je lange teugels kun je zelf ook proberen iets 'lichter' te gaan zitten en je hand meer naar voren te laten komen. Het lijkt me niet prettig om teugels te hebben waarmee je paard haar hals niet kan strekken trouwens!

Heb je, voor je probleem, al geprobeerd om op de volte tempowisselingen te rijden? Paar pasjes verruimen, paar pasjes terug, en dan geen aandacht geven aan het 'omhoog duwen'. Mijn paard had soms ook wat 'issues' met verruimen, maar toen we dit gingen doen werd het 'normaler' en vond ze haar manier om gewoon zo ontspannen en snel mogelijk te verruimen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:33

Hoe lang zijn de teugels die je nu hebt? En hoe lang zou je ze willen hebben? (Kunnen we misschien even meekijken naar passende teugels)

Ik vind het moeilijk uit te leggen, maar als ik een middendraf bijv. wil rijden, dan doet mijn zit ook mee. Mijn hand + zit geven dus 'naar voren' aan.
Misschien dat je je paard ook tegenhoudt met je zit?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 12:37

Sheran schreef:
Voor je lange teugels kun je zelf ook proberen iets 'lichter' te gaan zitten en je hand meer naar voren te laten komen. Het lijkt me niet prettig om teugels te hebben waarmee je paard haar hals niet kan strekken trouwens!

Heb je, voor je probleem, al geprobeerd om op de volte tempowisselingen te rijden? Paar pasjes verruimen, paar pasjes terug, en dan geen aandacht geven aan het 'omhoog duwen'. Mijn paard had soms ook wat 'issues' met verruimen, maar toen we dit gingen doen werd het 'normaler' en vond ze haar manier om gewoon zo ontspannen en snel mogelijk te verruimen.

Vindt te korte teugels ook niet prettig, maarja zolang ik geen betaalbaar alternatief heb dan heb ik geen keuze. Wil haar ook niet in de krul laten lopen is nog veel te vroeg voor haar.

Nee, van op de volte die oefening heb ik nog nooit gehoort, maar wel het proberen waard.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 12:41

Sassol schreef:
Hoe lang zijn de teugels die je nu hebt? En hoe lang zou je ze willen hebben? (Kunnen we misschien even meekijken naar passende teugels)

Ik vind het moeilijk uit te leggen, maar als ik een middendraf bijv. wil rijden, dan doet mijn zit ook mee. Mijn hand + zit geven dus 'naar voren' aan.
Misschien dat je je paard ook tegenhoudt met je zit?

Ik heb nou teugels van 1.79 m. Ik ben er met een sperren er tussen hangen achter dat ik zeker 3 m nodig heb. Helaas zijn ze duur of te kort. Zou best kunnen dat ik met mijn zit tegenwerk, maar dan zou ik wel van jouw willen weten of jij dit met lichtrijden of doorzitten doet de verruiming rijden.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:41

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 12:44

Verdorie, ik loop al weken te googlen en jij vindt ze zo. 18 euro is idd beter te doen als 37 euro.