springen met paarden dan wel zo goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ollytje

springen met paarden dan wel zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 15:52

Veelal wordt er hier gediscusseerd over ruitergewicht etc. Hierover zijn voldoende topics te vinden met veel meningen etc..

Nou weten de meeste nadenkende mensen dat er bij druk over newtons gepraat wordt en niet in kilo's. Maar wat vinden jullie eigenlijk van ruiters die met hun paard springen?

Zo las ik het volgende stukje over de druk die vrij komt bij een sprong:

er zijn met een drukmeetmat, piekdrukken die je onder het zadel bij paarden kan meten, talrijke drukmetingen uitgevoerd. Wereldwijd zijn dit de eerste drukmetingen bij springpaarden gedurende een parcours. Piekdrukken tot 100 Newton per vierkante centimeter zijn vastgesteld bij het neerkomen van het paard. Deze druk komt overeen met zes keer de druk onder een olifantspoot.

ik ben eigenlijk heel benieuwd naar de meningen zonder hier een topic over zwaardere ruiters van te maken.
Laatst bijgewerkt door Ollytje op 28-02-14 16:28, in het totaal 2 keer bewerkt

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 15:56

Laten we het ook gelijk hebben over al die dressuurruiters die in de mond van hun paard lopen te zagen, de beginners die op hun rug bonken, de voltigeurs (?) die de hele tijd neer komen op de rug, de mensport waarbij er heel veel druk op de borst komt, überhaupt het rijden want dat is al niet goed natuurlijk. Tja, natuurlijk is het slecht maar wij zijn zelf degene die het doen en ermee doorgaan.

Nee, natuurlijk meen ik dit niet, ook al zijn sommige bij een paar combinaties wel van toepassing.

geerke

Re: springen met paarden dan wel zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:02

ik denk al heel mijn leven dat springen niet goed is voor een paard.Zeker niet op jonge leeftijd.
Pezen en gewrichten krijgen het best wel hard te verduren bij springen.

Ik begrijp niet waarom er meteen een vergelijking met trekkende dressuurruiters moet komen?Volgens mij ging het om springen.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:09

Ik vraag me even af of die 100 Newton dus op de grond komt of gemeten wordt in het zadel? Ik neem aan op de grond (dus de druk waarmee het paard neerkomt toch?).
Wist je dat als een mens zelf gewoon rent, je voeten ook gigantische klappen krijgen? Maar toch doen mensen het en ook graag. Ik denk zelf dat een paard prima sprongen kan maken. De meeste ruiters hier op bokt springen niet veel hoger dan een meter en in de topsport wordt sowieso anders met paarden omgegaan (die springen vaak niet tot hun 26e op top niveau).

Ik snap heel goed waarom Naomi ook die zagende dressuurruiters etc noemt. Eigenlijk is alles gewoon slecht en gevaarlijk. Rijden in de bak is slecht (te veel bochten), buiten rijden is slecht (minder bochten, minder ideale ondergrond), je paard vasthouden is gevaarlijk (wat als hij schrikt), vast zetten is gevaarlijk, loslaten ook. Je kan je paard ook maar beter niet in de wei zetten, wat als hij uitglijdt of tegen een hek loopt?

Tuurlijk krijgt een paard een klap als hij neerkomt, maar bij een sprongetje van 80 cm valt dat allemaal wel mee en als je het niet te vaak doet, kan het niet zo veel kwaad. Lijkt mij dan.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 16:24

het is onder het zadel gemeten ( lees 1ste bericht) de stelling gaat specifiek over de druk op de paardenrug tijdens een sprong en niet over bitten of weilandjes waar ze uit kunnen glijden.

Bunnyloverxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:50

Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe hoog je springt, denk zelf dat een sprongetje geen problemen veroorzaakt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:55

Het hangt er niet vanaf hoe hoog je (paard) springt maar hoe jij neer komt. Bij wat voor ruiters is deze meting gedaan?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:57

Tsja, ik weet het niet zo goed. Wat ik wél weet is dat mijn paard niets liever doet dan sprongetjes maken met mij op zijn rug. Vrijspringen vindt hij dan weer niet zoveel aan. Blijkbaar heeft hij er weinig last van dus.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:02

Ik denk dat we allen niet zo mieterig moeten doen. Mijn paard vind het geweldig om te springen. Hij zal heus niet doodgaan van een paar sprongen (of wel? :+ )

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:03

Nee, maar dood gaat die er ook niet van als die 3 uur per dag in rolkur loopt. :Y)

salami_worst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:14

ik geloof niet dat elke dag een uur lang springen goed is voor de benen, maar zo slecht lijkt springen me nou ook weer niet :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:21

profs springen niet vaker dan 1x per week,als het paard op nivo is.
Sommige Bokkers springen iedere dag en hebben geen idee dat dat dus niet goed is. :D

marachels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:28

Ja, ik vraag het me ook al een tijdje af. Als ik soms naar die springruiters kijk, op hoog niveau, vind ik het er nou niet echt chill uitzien ofzo.. En het lijkt me dus ook niet echt heel goed. Of van die mensen die het record hoogspringen willen verbreken etc.
De klappen die dat paard krijgt, pfoe!
Maar het maakt inderdaad wel verschil met hoe hoog de sprong is en wat voor ruiter er op zit e.d...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:38

Het klinkt als heel veel druk 100newton per vierkante cm, maar waarmee is dat nu eigenijk vergelijkbaar? Want ik heb echt geen idee hoe lichtvoetig een olifant is. Gaat het dan trouwens om een stilstaande olifant of eentje die net afzet om weg te lopen?? Ik vraag me af of dit nu echt zoveel is als die vergelijking doet vermoeden, tevens moet je als mens toch die druk uitoefenen dus dan zou dat net zo goed schadelijk en pijnlijk voor de ruiter moeten zijn als het echt extreem veel is?

Ik ken een boel paarden die erg veel lol hebben in springen dus echt heel pijnlijk kan het dan toch haast niet zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:17

liedje89 schreef:
Het klinkt als heel veel druk 100newton per vierkante cm, maar waarmee is dat nu eigenijk vergelijkbaar? Want ik heb echt geen idee hoe lichtvoetig een olifant is. Gaat het dan trouwens om een stilstaande olifant of eentje die net afzet om weg te lopen?? Ik vraag me af of dit nu echt zoveel is als die vergelijking doet vermoeden, tevens moet je als mens toch die druk uitoefenen dus dan zou dat net zo goed schadelijk en pijnlijk voor de ruiter moeten zijn als het echt extreem veel is?

Ik ken een boel paarden die erg veel lol hebben in springen dus echt heel pijnlijk kan het dan toch haast niet zijn.

ik ken ook paarden die als ze kans krijgen de hele biks ton leegvreten...weten ze veel dat er daar een maagruptuur van kan komen :+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:28

Vreten is natuurlijk per iets positiefs daarin geen rem hebben is imo iets anders dan blij worden van iets wat wat pijn doet, pijn is toch altijd negatief. In de OP word toch wel een beetje gesteld alsof je paard zich tijdens de sprong moet voelen alsof er een olifant over hem heen walst, imo wek je daarmee toch de indruk dat je het paard pijn moet doen tenzij ik echt ernstig verkeerd inschat hoe het voelt als er een olifant op je gaat staan :Y)
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 28-02-14 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:30

Ik weet niet, je traint je paard toch ook om steeds hoger te springen? :)

Bunnyloverxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:24

roombolletje schreef:
Ik denk dat we allen niet zo mieterig moeten doen. Mijn paard vind het geweldig om te springen. Hij zal heus niet doodgaan van een paar sprongen (of wel? :+ )

ja idd hahah!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:27

geerke schreef:
Sommige Bokkers springen iedere dag en hebben geen idee dat dat dus niet goed is. :D

Eens. Ik werk op een prof. springstal en er wordt daar met de paarden maar 1 keer in de week parcours gesprongen en 1 keer in de week training met een lage sprong.
De rest van de week gewoon dressuur, behendigheid en vooral veel longeren.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:33

Ik vraag me dit ook vaak af.
Mijn paardje is 21 en heeft een spring carrière achter zich(niet met mij weliswaar).
Ik rij hem nu recreatief maar spring wekelijks een paar sprongen met hem. Ik merk dat hij dat heeeeeel graag doet en dan vraag ik me af: als hij echt pijn zou hebben, zou hij dat dan nog zo graag doen?
Het is idd allemaal slecht maar waar trek je de grens?
Ik denk dat iedereen voor zich wel merkt aan zijn/haar paardje of ze het leuk vinden of niet.
Bovendien valt het me steeds vaker op dat sommige professionele springpaarden toch wel aanzienlijke leeftijden behalen. Met kwetsuren of zware artrose zou dat toch ook niet het geval zijn?

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:17

geerke schreef:

Bwah, klopt ook niet hoor. In het weekend op concours sowieso 2 proeven, soms zelfs 4 en dan spreek ik niet over meerdaagse wedstrijden. Dan 1 keer in de week een rustige gymnastiektraining over kleine sprongetjes van 1m-1.20m en dan zeker nog eenmaal een intensievere en technische training.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:34

Gini schreef:
geerke schreef:

Bwah, klopt ook niet hoor. In het weekend op concours sowieso 2 proeven, soms zelfs 4 en dan spreek ik niet over meerdaagse wedstrijden. Dan 1 keer in de week een rustige gymnastiektraining over kleine sprongetjes van 1m-1.20m en dan zeker nog eenmaal een intensievere en technische training.

ben jij prof?

Ik ben groom geweest bij een prof.De paarden werden door de week dressuurmatig gereden,en in het weekend op wedstrijd.En dat zijn inderdaad vaak twee wedstrijden,op een dag.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:36

Nee maar zo gaat het vaak wel geerke, 1 dag in de week op 1/1.20 m en 1 dag op niveau.

Als je ze op CHIO ziet trainen valt je ook niks meer in, en dan rijden ze nog op dagen dat ze geen wedstrijd hebben. Klimmen ook op de 1.50m en 1.60m, wedstrijd dag weer opnieuw die hoogte.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:38

nou...de ruiter waar ik heb gewerkt dus niet.Mijn vriendin was ook prof en die was ook erg zuinig op haar paarden.Je hebt er uiteraard mensen tussen zitten die dit niet doen.Maar of het verstandig is?

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:44

geerke schreef:
Gini schreef:

ben jij prof?

Ik ben groom geweest bij een prof.De paarden werden door de week dressuurmatig gereden,en in het weekend op wedstrijd.En dat zijn inderdaad vaak twee wedstrijden,op een dag.

Zelf geen prof, gegroomd bij en in de stallen kunnen kijken van meerdere profs.
Uiteraard worden ze ook dressuurmatig gereden, iets anders heb ik niet beweerd. Maar dat er doordeweeks maar 1 keer met de paarden gesprongen worden, nee, toch niet bij de profs waar ik het over heb. Heel af en toe misschien, of dat ervoor gekozen werd om een paard buiten seizoen twee-drie weken alleen heel rustig te trainen, maar tijdens het seizoen sprongen de wedstrijdpaarden zeker vier keer per week.
Zelfs meerdere keren per dag. Dan reed de stalruiter 's ochtends wat gymnastiserende sprongetjes/in-uitjes en dan werd datzelfde paard in de namiddag opgezadeld voor de prof voor parcourstraining.