Koppige PRE merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nontie

Koppige PRE merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 16:41

Hoi,

Ik heb nu sinds de zomer een verzorgpaardje, een merrie van 10/11 jaar.
Ik ben echt blij dat ik deze kans heb gekregen om haar te verzorgen, ze is alleen een ramp met rijden.
Het is niet dat ze geen vertrouwen in me heeft, dat heeft ze wel. Zelfs als ze me eraf gooit komt ze daarna naar me toe en dat deed ze bij vorige ruiters nooit (volgens eigenaar).

Het is niet zozeer dat ze helemaal niet te rijden is, maar als ze er geen zin in heeft laat ze dat duidelijk merken. Zoekt elke mogelijke manier om eronderuit te komen. Ziet spontaan spoken in het land van de buren en 'schrikt' al als er maar een blaadje van de boom valt. Vooral in de winter is dit heel erg.
Ik hou haar wel veel aan het werk met voltes rijden en vormen rijden. Galop doen we eigenlijk bijna niet in de winter omdat ze dag en nacht buiten staan en ze enorm druk wordt van galop. Dit hoop ik met mooier weer weer op te pakken.
Ik kan helaas alleen 's avonds rijden i.v.m. stage en aanwezigheid op stal.

Op buitenrit is ze dan wel heel braaf en volgt al je aanwijzingen.

Ik wil alleen misschien wedstrijden gaan rijden maar ben bang dat zij gewoon te koppig is en halverwege de proeven ook zegt bekijk het maar en ermee ophoudt.

Ik ben al blij dat ze niet zo erg is als haar volle zus, die zodra ze een zadel op heeft erbij gaat liggen, maar bijna elke week gelanceerd worden is nou ook niet bepaald een pretje. Haar zoon staat ook nog bij ons op stal en dat is echt een werkwillig beestje.

Ze heeft geen last van het zadel, daar is al naar gekeken. Andere meisje op stal zei dat ze op andere locaties wel braaf is verder. Maar ik heb het geld er niet voor om op les te gaan. Ben al veel kwijt aan reiskosten heen en terug.

Soms zit ik te twijfelen om misschien een ander verzorgpaardje te zoeken waarmee ik wel op wedstrijden kan/mag.

Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben om haar misschien degelijk aan het werk te krijgen. Als ik haar longeer is ze wel braaf, met af en toe een uitschieter dat ze weer spoken ziet, maar beter als onder het zadel.

Mag ook in persoonlijk bericht.

Anoniem

Re: Koppige PRE merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:59

Ik denk dat je ten eerste af moet van het feit dat een paard koppig of stout is. Een paard is een reactie dier en zal reageren op het moment zelf, die gaat niet van te voren bedenken wat ie vandaag nu gaat uitspoken.
Wat doet ze nou verder onder het zadel? Bokken?
Het schrikken kan komen doordat ze te fris is en dat kan komen door teveel suikers of andere verkeerde samenstelling waar ze niet goed op reageert.

Verder maak ik me ernstig zorgen over die merrie die gaat liggen, dat is echt geen stout gedrag maar een noodkreet dat ze pijn of ongemakken heeft.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 17:45

Ik vind je reactie aardig bot maar dat kan aan mij liggen. Ze krijgt alleen gras en wordt bijgevoerd met hooi. Verder alleen af en toe een beetje graan voor de vitaminen.

Onder het zadel: tijdens het rijden draait ze zich abrubt om, komt dan omhoog of gaat er als een malle vandoor. En regelmatig draait ze zich dus zo snel en
onverwacht om dat ik er naast hang, dan geeft ze een bokje en lig ik er naast. Ze wil gewoon niet voor je werken. Vaak gaat het eerste kwartier/20min goed en dan is ze er zat van, barst ze van de spanning(probeert te galopperen, wil niet meer rustig draven en gaat heel erg dribbelen, maaien met voorbenen) en begint te zweten.

Ze kan wel normaal lopen maar ze wil het gewoon niet lijkt het.

Die andere merrie wordt verder niks mee gedaan. Die staat lekker in het land en krijgt zo nu en dan poetsbeurt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:50

Een paard dat zich druk maakt onder het zadel heeft een probleem. Als ze niet wilde werken zou ze echt niet druk worden want dat kost nog veel meer energie.
Ik zou eens goed naar je hulpen laten kijken, misschien ben je te onduidelijk in haar ogen en wordt ze onzeker.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:55

bonitarianne schreef:
Ze wil gewoon niet voor je werken. Vaak gaat het eerste kwartier/20min goed en dan is ze er zat van, barst ze van de spanning(probeert te galopperen, wil niet meer rustig draven en gaat heel erg dribbelen, maaien met voorbenen) en begint te zweten.

Dat is geen kwestie van niet willen, maar niet kunnen. Een paard bouwt niet zomaar spanning op, daar is altijd een aanleiding toe. Ga daar naar op zoek en help het paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:55

Lijkt erop dat ze ontzettend heet wordt in het werk..waarschijnlijk inderdaad door onzekerheid/onduidelijkheid etc.

Mijn advies: investeer in goede les! hoe wil je ooit op wedstrijd als je geen les hebt? begin bij het begin en sla geen stappen over.

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:57

Beetje raar dat je joolien aardig bot vind overkomen!!!

Eerlijk gezegd denk ik wel dat ze gelijk heeft. Een paard is nooit koppig/stout, meestal komt t door de ruiter of voorgaande ruiters (Denk aan hulpen etc.), of dat er bijvoorbeeld iets niet goed zit in har rug/benen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:59

bonitarianne schreef:
Ik vind je reactie aardig bot maar dat kan aan mij liggen. Ze krijgt alleen gras en wordt bijgevoerd met hooi. Verder alleen af en toe een beetje graan voor de vitaminen.

Onder het zadel: tijdens het rijden draait ze zich abrubt om, komt dan omhoog of gaat er als een malle vandoor. En regelmatig draait ze zich dus zo snel en
onverwacht om dat ik er naast hang, dan geeft ze een bokje en lig ik er naast. Ze wil gewoon niet voor je werken. Vaak gaat het eerste kwartier/20min goed en dan is ze er zat van, barst ze van de spanning(probeert te galopperen, wil niet meer rustig draven en gaat heel erg dribbelen, maaien met voorbenen) en begint te zweten.

Die andere merrie wordt verder niks mee gedaan. Die staat lekker in het land en krijgt zo nu en dan poetsbeurt.

hoeveel rijervaring heb jij?
Het zou kunnen zijn dat ze je in de maling neemt maar het zou net zo goed een medische achtergrond kunnen hebben.
Kun je het eens laten filmen door iemand?Dan kunnen we meer zeggen misschien?
Klinkt wel vrij gevaarlijk...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:00

bonitarianne schreef:

Ik vrees dat jou ervaring te wensen overlaat! Een paard doet dit soort dingen niet voor niets en jij bent duidelijk niet ervaren genoeg om dit tem kunnen oplossen!
Dus of neem les van een zeer ervaren persoon of stop gewoon met dit paard!
Want alleen al de opmerking..... ze wil gewoon niet.... ZUCHT!!!!!

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:00

Ik vind joolien ook niet bot overkomen hoor.
Gewoon eerlijk en dat is misschien confronterend voor je.

Maar ik zou eerst haar rug laten checken. Dat haar zadel goed ligt wil niet zeggen dat haar rug automatisch blokkade vrij is.

Mocht pijn uitgesloten zijn dan zou ik een goede instructrice zoeken die gaat begeleiden bij je problemen. Dit kun je zelden alleen oplossen.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 18:21

Ik rij al 12 jaar. Begonnen op manege en ook eigen paarden gereden dus aan ervaring ontbreekt het me niet. Ik zeg niet dat ik alles kan maar degene die roept dat het aan mijn ervaring ligt snapt mijn vraag in het topic blijkbaar niet.

Er is naar haar rug gekeken, niks aan de hand.
Bij de andere ruiters op stal die haar ingereden en doorgereden hebben doet ze precies hetzelfde. We hebben alledrie een andere rijstijl dus daar ligt het ook niet aan lijkt mij aangezien ze zo bij iedereen doet.

Voor degene die het niet gelezen heeft: op buitenrit kan ik alles van haar vragen, dat is geen enkel probleem en is ze hartstikke braaf. Ze doet alleen zo in de bak..

Ik krijg nu "les" van de eigenaar en de andere meiden helpen me tijdens het rijden. Ik ga ook pas op wedstrijd als ik met haar kan lessen bij gediplomeerd instructeur. Dus degene die hier loopt te katten dat ik helemaal moet stoppen als ik nu geen les kan betalen vind ik een beetje achterlijke reactie.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:26

Ik denk toch dat ze jou nog niet helemaal vertrouwd. Een paard wat zijn ruiter volledig vertrouwd zal niet zo snel schrikken/spoken zien. Doe je iets aan grondwerk met haar? Daarnaast klinkt het alsof ze gewoon onwijs veel energie heeft. Misschien kun je een keer longeren voor je erop gaat? Hoe veel komt ze buiten? krijg je les?

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:30

Nou vind ik je wel bot overkomen ;(

Het kan ook zijn dat het paard gewoon hekel heeft aan in de bak werken. Of inderdaad deredenen in voorgaande reactie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:33

Bij het buitenrijden geef je doorgaans minder hulpen.
Aangezien PRE's doorgaans kleinere aanwijzingen nodig hebben denk ik toch dat je haar domweg onbewust 'overprikkeld' in de bak.
Het gaan liggen van de andere merrie is ook zorgelijk.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:34

Mag ik even zeggen dat ik je erg agressief vind reageren? Mensen geven hier goedbedoelde tips ;)

Met alle respect, maar zo dramatisch klinkt het mij niet in de oren. Even ervan uitgaande dat er geen lichamelijk ongemak in het spel is, een paard bedenkt zoals gezegd niet zelf dat ze vandaag eens vervelend gaat doen. Dat is een reactie op prikkels uit de omgeving, waar jij op dat moment een belangrijk onderdeel van bent. Dat 'spontaan spoken zien' kent driekwart van Bokt wel van hun paard, en zeker in de winter zijn veel paarden een stuk frisser.

Laat die wedstrijdgedachte nou even varen, dat komt later wel weer. Eerst eens zorgen dat het in de bak constant goed gaat. Je kunt geen les betalen, maar je schrijft dat je alleen in de avonduren rijdt i.v.m. aanwezigheid op stal... Zijn er dan geen mensen die je ermee kunnen helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:37

Tja je zult het toch echt bij de ruiter gaan zoeken en niet bij het paard, want blijkbaar wordt er iets van haar gevraagd dat ze niet kan en waardoor ze spanning krijgt.
Het is niet leuk om de 'fout' bij jezelf te zoeken maar ik kan t niet leuker voor je maken, wel makkelijker :)

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 18:39

beestenfreak schreef:
Ik denk toch dat ze jou nog niet helemaal vertrouwd. Een paard wat zijn ruiter volledig vertrouwd zal niet zo snel schrikken/spoken zien. Doe je iets aan grondwerk met haar? Daarnaast klinkt het alsof ze gewoon onwijs veel energie heeft. Misschien kun je een keer longeren voor je erop gaat? Hoe veel komt ze buiten? krijg je les?

Ik kan haar natuurlijk niet vragen of ze me vertrouwd of niet.
Ik weet het is winter dus paarden zijn frisser als in de zomer, maar ook in de zomer als ik in de bak rijdt doet ze zo.
Ik probeer haar sowieso 1x in de week te longeren voor de afwisseling maar dit lukt niet altijd omdat we met 3 zijn, 1 bak en altijd tegelijk op stal. (longeercirkel ligt vol met bomen en hout op het moment.)
Les zou ik het niet noemen, maar de andere meiden op stal die ook veel wedstrijd ervaring hebben en verschillende paarden rijden helpen me wel vaak.

Verder staat ze dag en nacht in het land en houdt zichzelf wel in beweging als ze energie te veel heeft. Laatst nog een kwartier staan wachten omdat mevrouw aan het racen was door het land en nog energie had tijdens het rijden.

---------------
Ik kan haar tijdens buitenrit zo een stuk land op sturen en daar even oefeningen doen en weer verder. Daar heeft ze geen probleem mee.
Misschien prikkel ik haar inderdaad wel onbewust maar hoe heb je bij jezelf door dat je dat doet.. En wat/hoe..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:44

Een pre is gewoon niet hetzelfde als een gemiddeld kwpn paard. Ik zou les zoeken bij iemand die ervaring heeft met dat ras.
Wat jij beschrijft zie je heel vaak gebeuren bij onbegrepen paarden, die worden steeds drukker en heter en gaan dan overdreven met de voorbenen maaien.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:44

bonitarianne schreef:
Ik rij al 12 jaar. Begonnen op manege en ook eigen paarden gereden dus aan ervaring ontbreekt het me niet. Ik zeg niet dat ik alles kan maar degene die roept dat het aan mijn ervaring ligt snapt mijn vraag in het topic blijkbaar niet.

*Rolt van de bank* Het ligt altijd aan de ruiter (tenzij er medische redenen zijn).
Het zal je misschien niet aan ervaring ontbreken, maar wel aan kennis.

Als het paard gaat zweten zonder dat je echt heel veel gedaan hebt, geeft het paard aan bang of onzeker te zijn en dat komt weer voort uit het feit dat het dier je niet begrijpt en ook geen vertrouwen in je heeft. Ze probeert je met man en macht uit te leggen dat je het niet goed doet en daar luister je niet naar. Dan gaat zo'n dier lopen zweten, klooien, dribbelen, spoken zien en vervelen.

PRE's staan er JUIST om bekend érg werkwillig te zijn en ook erg sensibel. Ik scheer ze zo nu natuurlijk wel over 1 kam en uitzonderingen daargelaten, maar ik denk zomaar dat je niet sensibel genoeg bent voor dit dier, niet genoeg leiding geeft en ook niet de rij technische tools in handen hebt om lekker met dit (type) dier door de rijbaan heen te komen.

Zolang jij niet kritisch naar jezelf wilt (of kunt) kijken, zul je ook niet leren van dit en daarmee dus ook niet leren luisteren en kijken naar je paard wat het nodig heeft om probleemoplossend aan de slag te kunnen gaan. Mijn motto: Als je altijd doet wat je altijd hebt gedaan, zul je altijd krijgen wat je altijd hebt gekregen.

Kort samengevat: Neem les!

bonitarianne schreef:
Ik weet het is winter dus paarden zijn frisser als in de zomer, maar ook in de zomer als ik in de bak rijdt doet ze zo.

Ze zijn frisser in de winter, omdat het doorgaans in de winter koud is. Het is nu niet koud...

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 18:48

Kirsha schreef:
Mag ik even zeggen dat ik je erg agressief vind reageren? Mensen geven hier goedbedoelde tips ;)

Met alle respect, maar zo dramatisch klinkt het mij niet in de oren. Even ervan uitgaande dat er geen lichamelijk ongemak in het spel is, een paard bedenkt zoals gezegd niet zelf dat ze vandaag eens vervelend gaat doen. Dat is een reactie op prikkels uit de omgeving, waar jij op dat moment een belangrijk onderdeel van bent. Dat 'spontaan spoken zien' kent driekwart van Bokt wel van hun paard, en zeker in de winter zijn veel paarden een stuk frisser.

Laat die wedstrijdgedachte nou even varen, dat komt later wel weer. Eerst eens zorgen dat het in de bak constant goed gaat. Je kunt geen les betalen, maar je schrijft dat je alleen in de avonduren rijdt i.v.m. aanwezigheid op stal... Zijn er dan geen mensen die je ermee kunnen helpen?

*Mijn agressieve reactie was gericht op de persoon die vond dat ik maar moest stoppen als ik niet kan lessen. Dan snap je de situatie gewoon niet lijkt mij. Was geen aanval in het algemeen.

Ik ga ook zeker komend jaar nog niet starten hoor. Wil eerst kijken of ik het met haar kan oplossen en op de lange termijn eens een wedstrijdje te rijden.

Ja de meiden op stal helpen me wel regelmatig en hun tips pak ik ook goed op. Dan gaat het even goed en dan begint het prutsmuts weer.

@Sizzle : eigenaar helpt me ook wel en heeft er veel verstand van.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:56

Vind dat je erg aanvallend reageert de hele tijd. Ik denk dat dit alleen op te lossen is met les als het niet medisch is.

Misschien toch eens een lesje meepakken en van daaruit verder gaan. Want dit klinkt imo niet als altijd maar vervelend doen maar meer als te weinig kennis vanuit jou, te weinig respect hierdoor en misschien zelf geen vertrouwen.

We bedoelen dit niet aanvallend maar er gaan bij iedere ruiter wel eens dingen fout. Maar dat is op te lossen met les. Iemand vanaf de grond ziet dat soort dingen en kijkt eerst naar jou ipv het paard. Misschien dat je stalgenootjes naar het paard kijken omdat ze het bij meerdere ruiters doet..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:57

Dit dier (en haar zus) schreeuwt om hulp. Je zegt dat ze na ongeveer 20 min moeilijker wordt. Buiten gaat het goed en kan je ook zo een veld oprijden voor oefeningen, hoe lang doe je dan oefeningen achter elkaar? Ik zou het medisch helemaal uitsluiten. Extreem zweten ineens is pijn. Als alles is uitgesloten zou ik lessen volgen, welk paard je ook rijdt, lessen is altijd nodig.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 19:11

Mijn stalgenootjes kijken juist naar mijn houding. Ja ze kijken ook wel naar hoe het paard loopt, maar letten meer op mijn houding dan op het paard.

Op het veld tijdens buitenrit doe ik wel eens zo 10 minuten tot kwartiertje oefeningen.
Ze begint niet ineens extreem te zweten, maar dit bouwt zich op na zo'n 20 minuten. Vaak begin ik al wel op tijd weer met uitstappen en doe dit ook lang genoeg, maar zodra ze dan weer op de poetsplaats staat en tuig afhaal begint ze weer te zweten..

Ik snap dat les altijd nodig is, maar dat is op het moment gewoon even niet mogelijk door prive omstandigheden.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 00:41

Jammer dat je geen les kunt nemen. Want als ik dit zo lees lijkt mij dat wel zo handig. Een PRE is over het algemeen vrij werkwillig maar ook vrij sensibel. Een PRE heeft vaak aan hele kleine hulpen genoeg. Ik denk ook dat het paard zich verveelt tijdens het rijden in de rijbaan alleen maar voltes is niet genoeg. Een PRE heeft heel veel afwisseling nodig tenminste de paarden die ik gereden heb wel. Ook moet je ze steeds voor zijn en niet afwachtend rijden. Ik zou zeggen ga op zoek naar een goede instructeur die ook ervaring heeft met dit ras. Ja je moet er wat voor over hebben want anders kan het verkeerd gaan en dan komen we weer een PRE tegen met een zogenaamd trauma.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:41

Wordt ze heet van oefeningen rijden? zoja..wat voor een oefeningen rijdt je? kun je beschrijven wat je die eerste 20 minuten doet dat je erop zit en het nog goed gaat? en kun je beschrijven wat je doet als het daarna niet meer goed gaat?