Sassol schreef:Vaak is het toch echt een uiting van ongemak. En dat hoeft niet perse in de mond te zijn. Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat het paard iets in de maag heeft, wat met rijden meer pijn doet.
Ben ik akkoord mee 
Ik denk dat je verder moet gaan kijken.
Mijn paard heeft er ook last van, al altijd geweest.
Sinds kort sta ik op nieuwe stal, dus nieuw voeder, nieuwe lesgeefster, nieuwe uitdagingen (grondwerk).
Paard liep niet meer fijn, liet niet los in haar rug, knabbelen op het bit en echt mond gaan openen.. op advies van nieuwe lesgeefster heb ik een osteopaat laten komen.
Aan mijn klachten te horen had de osteo al snel door dat haar lever wss niet goed genoeg werkt (wat ook bevestigd is geweest door bloedwaarden), waardoor ze de suiker uit haar voeding niet goed kan verteren, wat dus tot gevolg geeft dat haar spieren snel verzuren.
Ook zei de osteopaat dat ze rechts in haar hals geblokkeerd zat en dat ze ook een blokkade had ter hoogte van de eerste halswervels (wat ook aanleiding zou kunnen zijn tot het openen van de mond).
Daar heeft ze toen nog niets aan gedaan. Ze wou eerst dat ik een maandje Gyne Complex (ondersteunt lever en hormonen) gaf, en dat ik haar op ander voeder ging zetten. Na een maand zou ik al resultaat moeten hebben. Een maand dus niet gereden, maar vooral grondwerk gedaan. Paard is veel losser in haar lijf.
Ondertussen heb ik al een heel ander paard. Osteo komt volgende vrijdag voor de 2e keer checken ivm de blokkades.
Grondwerk vooral met m'n hoofdstel (dubbelgebroken bit) gedaan, merkte dat ze wel nog steeds bezig en geïrriteerd was door het bit, wat zich vooral uitte in het knabbelen, hoofd kantelen/scheef houden. Maar moet zeggen dat ze haar mond nog amper opent nu.
Gisteren voor de eerste keer een kaptoom gebruikt tijdens het longeerwerk. Daar liep ze veel stabieler op, ze liet eindelijk haar rug helemaal los en liep op het einde van de les te stofzuigen. En totaal geen problemen met haar mond gezien. Ze was eigenlijk een keer niet bezig met dat bit in haar mond (wat ze anders wel doet).
Weet nu niet of het komt door het gebruik van die kaptoom (geen bit in) of doordat we resultaat beginnen zien van het grondwerk. Maar vond het toch heel verdacht dat ze zoveel beter liep zonder bit in.
Vroeger had ik wel al eens stilgestaan bij het feit dat ze haar mond vaak open had in het rijden. Zadel laten controleren, tanden laten controleren, rug door DA laten controleren. Alles oké, dus ging ik er maar van uit dat het een rijtechnisch probleem zou zijn. Heb toen ook eens bitloos gereden, maar toen ook: mond open.
Heb ondertussen via een vriendin van mij die hier ook op bokt zit heel positieve reacties gehoord over het Mylerbit level 1 (zoek maar even op
). Heb die gisteren besteld in de hoop dit een oplossing zou kunnen zijn voor mijn paard (was een oplossing voor het paard van die vriendin, paardje deed ook mond open tijdens het rijden, nu met het Mylerbit is het een heel ander paard). Bit ligt blijkbaar veel stiller en stabieler in de mond + mijn paard heeft een klein mondje, en het Mylerbit is een bit dat redelijk fijn en anatomisch gemaakt is, dus ben benieuwd hoe ze het ermee zal doen.
Ik weet (nu) nog niet of alles wat ik tot nu toe gedaan heb, een oplossing zal zijn voor het probleem; mond openen. Ik denk wel dat alles (mond openen, stijf in der lijf, heel veel last van hengstigheid, ander voeder, enz) kan samenhangen wat tot zo'n probleem kan leiden...
Maar ik zeg dus: verder kijken dan je neus lang is en eens nadenken of je paard last heeft van andere dingen. Kan allemaal samenhangen.
Ondertussen ben ik ook benieuwd naar vrijdag, wat de osteo gaat doen en wat het resultaat er van gaat zijn.
Het zal natuurlijk niet bij ieder paard zo zijn... Maar door de osteo te laten komen, ben ik op verschillende oorzaken gebotst, waar ik eerder nooit aan gedacht zou hebben.
*sorry voor het lange bericht, maar wou het toch even melden, en wil jullie zkr op de hoogte houden*
Laatst bijgewerkt door NewGirl_BQ op 28-02-14 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt