manegepony Arabella @ privéles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Lois_

manegepony Arabella @ privéles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 14:00

:wave:

Arabella is sinds een maandje manegepony, gister had ik een privé les met haar en vrijdag gaan we een onderlinge wedstrijd rijden.

We gaan onderling L1 starten, al zullen we het wijken achterwege (moeten) laten.
Het is voor zowel haar als mij een moeilijk onderdeel, ik ga namelijk onbewust scheef zitten waardoor ik haar in de weg zit, en zij gaat snel draven om er onderuit te komen :=
Ik werk hier wel aan, er zijn een aantal paarden die het goed kunnen en dan lukt het mij ook wel goed. Maar met Arabella moet ik er gewoon nog aan werken :j
Dus we gaan proberen alle andere onderdelen heel goed te doen zodat we misschien toch nog een winspuntje scoren :P
Een ander aandachtspunt is het halsstrekken, ze wil namelijk amper zakken en ik weet niet zo goed wat ik ermee aanmoet.
Ik probeer haar veel ruimte te geven, maar echt laag wilt ze toch niet gaan..

Waarom ik dan toch een wedstrijd met haar wil rijden? Omdat ik het leuk vind en het paard waar ik op zou gaan is helaas kreupel.. :Y)
Dus zolang ik een goed gevoel over de proef heb ben ik tevreden, ongeacht de punten :)

Arabella is een 9-jarige Haflinger merrie, afstamming onbekend.

Hier zijn de foto's:

1. Meet Arabella!
Afbeelding

2. Instappen
Afbeelding

3. idem
Klik

4. Beetje stelling vragen
klik

5. Drafje
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Galopje linksom, hakken naar beneden
Afbeelding

8. Ze was afgeleid en viel uit galop
Klik

9. Dus ik ben opnieuw aangesprongen ik moest kuit er goed bijhouden van instructrice
Afbeelding

10. idem
Klik

11. Drafje
Afbeelding

12. Galopje andere kant op
Afbeelding

13. idem
Klik

14. Poging tot wijken, waarbij ik dus tegen ga zitten en zij onder me vandaan loopt :=
Afbeelding

15. Middendrafje, wel netjes :)
Afbeelding

16. idem
klik

17. Veel voorkomend aanspring probleem, ik trek mn hakken op en zij gaat sneller draven.
Dit was tijdens het oefenen van een B proef waarbij je dus op de volte moet aanspringen, ik ga dan haasten terwijl het veel beter gaat als ik gewoon de tijd neem om haar voor te bereiden.
Afbeelding

18. Doorzitten, volte inzet andere kant op, wel netjes :)
Afbeelding

19. Galopje, hakken naar beneden O:)
Klik

20. Netjes :)
Afbeelding

21. Afgeleid
Klik

22. Hier liep ze wel netjes door :j
Afbeelding

23. Poging tot halsstrekken, wat ze dus moeilijk vind. Ik probeer haar veel ruimte te geven, maar weet niet wat ik nog meer kan doen..
Klik

24. idem
Klik

25. op andere hand zakt ze wel iets meer :)
Klik

26. En klaar :D
Afbeelding

Nog even: dit is dus een manegepony en ik rijd er over het algemeen maar 1 x per week in de les op.
Er rijden dus ook veel andere kinderen op en ik heb niet de mogelijkheid om elke week privé les te nemen.

Eigen aandachtspunten:
- hakken naar beneden in galop en voeten niet te ver in de beugel
- Proberen recht te houden tijdens van hand veranderen, ze gaat nog wel eens schuin.
- In galop aandacht erbij houden
- Proberen wat ronder te krijgen voor zover dat mogelijk is
- Niet tegenzitten tijdens wijken

belle_boef

Re: manegepony Arabella @ privéles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:38

Het zadel mag m.i. wel wat naar achteren.
Je pinken horen onder de teugel door en probeer meer op je kont te zitten.

Ik zou niet in het L1 starten, vind het nog niet eens B waardig.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:42

Ook ik vind het nog niet eens B-waardig. Vind het er ongelooflijk strak en gespannen uitzien.

@ belli_boef. Die pink hoeft niet perse onder de teugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:43

belle_boef schreef:

Het is onderling op een manege.. Dat is vaak van een totaal ander niveau.

Verder TS Lekker door oefenen en vooral op je houding letten!
Schouders iets meer terug, Hand rechtop en hakken laag. En in galop op je kont blijven zitten, nu kom je mee uit het zadel!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:43

Wat een leuke manegepony! Je hebt er veel plezier in :)

Denk heel goed aan je positie van je voeten; je hebt daar bijna een beginnershouding in door je voet helemaal in de beugel te stoppen. Hak laag, voet niet helemaal in de beugel stoppen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:48

Lekker onderling gaan starten, je kan er alleen maar van leren. Verder leuke haf!

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:49

Ik zou voordat je start in de L eerst even leren om je hakken naar beneden te houden en je pony ontspannender te laten lopen. Ik weet dat het een manegepony is, maar ook op een manegepony is het mogelijk. Alleen duurt het dan langer ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:00

Ik ga volledig met de rest mee...
L1... Vind het gewoon een beetje half gevorderd manege niveau..
Geloof er ook niet zo in dat je paard uit galop valt als het afgeleid is. Ook in galop kan hij om zich heen kijken en doorlopen. Paard is gewoon niet goed aan je been/ sloom, waardoor het uit galop valt.

Let op met het halsstrekken dat je je teugels niet losgooit. Je zegt haar ruimte te geven, maar je moet wel contact houden. Op geen van de foto's is er contact. Tuurlijk moet je ruimte geven, maar dit doe je door de teugels wat te laten vieren, hand iets naar voren brengen, en dan hoort ze je hand daar op te zoeken. (dat ik wat dat betreft niet verwacht omdat het paard nergens je hand opzoekt, maar meer hangt naar mijn idee).

Zoals vuurneon zegt, begin eerst maar eens aan je eigen houding. Laat de proefjes even in een hoekje liggen, zonde van je centen, en ga eerst even leren 'rijden' (klinkt heel rot, en het is erg hard gezegd, maar uiteindelijk heb je daar meer aan dan proefjes te rijden waarbij je eigenlijk niet goed weet wat je doet).

Ik rijd nu 13 jaar, en heb in mijn hele leven misschien 4 proefjes gereden. Toen ik nog geen jaar kon 'paardrijden'. Daarna niet meer naar om gekeken. Wil eerst leren, zelf beter worden, en vroeg of laat gewoon lekker KNHS starten. Dat vind ik dan veel leuker dan een FNRS proefje, of een onderlinge manege proef.. Ieder zijn ding natuurlijk, maar probeer hiermee aan te geven dat je wel eerst wat aan je eigen houding en rijden moet veranderen, wil je met succes een winstpuntje rijden.

Vind het overigens wel een leuk beest om te zien. :j

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 15:05

belle_boef schreef:

Zadel zal ik op letten :j
Het gaat inderdaad om manege niveau.

FriesWytske schreef:
Ook ik vind het nog niet eens B-waardig. Vind het er ongelooflijk strak en gespannen uitzien.

@ belli_boef. Die pink hoeft niet perse onder de teugel.

Strak kan kloppen, pony hangt erg in m'n handen en buigt moeilijk. Maar ik probeer er aan te werken :)

Anoniem schreef:
Het is onderling op een manege.. Dat is vaak van een totaal ander niveau.

Verder TS Lekker door oefenen en vooral op je houding letten!
Schouders iets meer terug, Hand rechtop en hakken laag. En in galop op je kont blijven zitten, nu kom je mee uit het zadel!

Bedankt, ik ga ermee aan de slag!

vuurneon schreef:
Wat een leuke manegepony! Je hebt er veel plezier in :)

Denk heel goed aan je positie van je voeten; je hebt daar bijna een beginnershouding in door je voet helemaal in de beugel te stoppen. Hak laag, voet niet helemaal in de beugel stoppen.

Bedankt, ik zal er op letten! :j

purny schreef:
Lekker onderling gaan starten, je kan er alleen maar van leren. Verder leuke haf!

Bedankt! :D

Poek schreef:
Ik zou voordat je start in de L eerst even leren om je hakken naar beneden te houden en je pony ontspannender te laten lopen. Ik weet dat het een manegepony is, maar ook op een manegepony is het mogelijk. Alleen duurt het dan langer ;)

Ik weet ook zeker dat het mogelijk is, bij een aantal andere pony's lukt het ook aardig :j

LoveUggs schreef:
Ik ga volledig met de rest mee...
L1... Vind het gewoon een beetje half gevorderd manege niveau..
Geloof er ook niet zo in dat je paard uit galop valt als het afgeleid is. Ook in galop kan hij om zich heen kijken en doorlopen. Paard is gewoon niet goed aan je been/ sloom, waardoor het uit galop valt.

Let op met het halsstrekken dat je je teugels niet losgooit. Je zegt haar ruimte te geven, maar je moet wel contact houden. Op geen van de foto's is er contact. Tuurlijk moet je ruimte geven, maar dit doe je door de teugels wat te laten vieren, hand iets naar voren brengen, en dan hoort ze je hand daar op te zoeken. (dat ik wat dat betreft niet verwacht omdat het paard nergens je hand opzoekt, maar meer hangt naar mijn idee).

Zoals vuurneon zegt, begin eerst maar eens aan je eigen houding. Laat de proefjes even in een hoekje liggen, zonde van je centen, en ga eerst even leren 'rijden' (klinkt heel rot, en het is erg hard gezegd, maar uiteindelijk heb je daar meer aan dan proefjes te rijden waarbij je eigenlijk niet goed weet wat je doet).

Ik rijd nu 13 jaar, en heb in mijn hele leven misschien 4 proefjes gereden. Toen ik nog geen jaar kon 'paardrijden'. Daarna niet meer naar om gekeken. Wil eerst leren, zelf beter worden, en vroeg of laat gewoon lekker KNHS starten. Dat vind ik dan veel leuker dan een FNRS proefje, of een onderlinge manege proef.. Ieder zijn ding natuurlijk, maar probeer hiermee aan te geven dat je wel eerst wat aan je eigen houding en rijden moet veranderen, wil je met succes een winstpuntje rijden.

Vind het overigens wel een leuk beest om te zien. :j

Bedankt voor het uitgebreide antwoord, hier heb ik wat aan :j
Ik zal na de komende wedstrijd wel eerst even meer gaan rijden voordat ik weer eens meedoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:08

Ook ik ga met de rest mee. Het zal heel lastig zijn op een manegepony, dat ben ik direct met je eens TS.
En niet dat ik héél veel verstand heb van dressuurproeven, maar ik zie de meerwaarde niet in van L1 starten zonder wijken; waarom dan niet een hele fijne Bproef neerzetten? Ook al is het onderling, het geeft (misschien onbewust) wel een stempel op je eigen rijden, dus is het (al is het voor je eigen ego) misschien fijner om gewoon bij het begin te beginnen. Probeer eerst iets losser te worden in je hand en meer op je billen te gaan zitten, dan kom je zelf wat rechter én in balans. Dat wijken is nog helemaal niet nodig, je geeft zelf aan dat je moeite hebt met je balans, wijken is imo wel een oefening waar je wel goede balans moet hebben omdat je anders je paard hierin meeneemt.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:11

Als ik zo kijk, is de ongecontroleerdheid van je hakken een rompprobleem.
Zorg dat je meer in het midden van het zadel gaat zitten op de zitbeenknobbels. Beter je buikspieren gebruiken en vervolgens je benen losmaken van je bekken, Van daaruit kun je je gaan trainen de hakken laag te houden.

Galopprobleemje. in principe is de galopshulp, correct gaan doorzitten, Zithulp geven (buitenbeen iets naar achteren leggen), en op moment dat je been geeft even een ophouding maken in je teugels (vooral de buitenste) om de draf te onderbreken.
Veel paarden hebben dat niet nodig, maar bij ons zie je ook dat de manegepaarden dat wel nodig hebben om duidelijkheid te hebben in de hulp.

edit: had trouwens de andere stukjes niet echt gelezen,
Maar de pink onder de teugel maakt wel dat je lichtere/kleinere hulpen kunt geven met je hand/vingers. Denk aan hand sluiten of wat meegeven met je ringvinger.
Laat je de teugel onder je pink lopen is je hand veel stijfer. Het kan wel maar moet je dus ook niet verwachten dat dressuurwerk tot in de puntjes werkt. Ik reed nog wel eens zo vanwege ontstekingen in mijn gewrichten van mijn ringvingers. Maar echt handig was het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:17

Wbt het niveau, Zijn jullie recentelijk nog op een manege geweest?

Gemiddeld genomen starten in een B proef ruiters die net paard rijden, hun paard in stap draf en galop weten te krijgen. En een volte kunnen sturen. Waarbij nagefelijkheid, stelling en buiging en rechtgerichtheid van het paard totaal niet van belang is. De ruiters die al iets verder zijn (half gevorderd) starten doorgaans L1 waarbij er echt niet nageeflijk gereden hoeft te worden. En het wijken over de schouder naar de hoefslag toe dribbelen met een 6 of hoger beoordeeld word.
Het is gewoon puur voor de lol, en heeft geen enkel raak vlak met een KNHS proef ;). Dus als haar manege vind dat ze L1 kan starten, zal dat ook het niveau zijn waar deze ruiter thuis hoort binnen haar manege.

Wanneer ze ooit echt KNHS wedstrijden gaat rijden, komt ze van zelf achter het niveau verschil.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 15:21

chelle_dora schreef:
Ook ik ga met de rest mee. Het zal heel lastig zijn op een manegepony, dat ben ik direct met je eens TS.
En niet dat ik héél veel verstand heb van dressuurproeven, maar ik zie de meerwaarde niet in van L1 starten zonder wijken; waarom dan niet een hele fijne Bproef neerzetten? Ook al is het onderling, het geeft (misschien onbewust) wel een stempel op je eigen rijden, dus is het (al is het voor je eigen ego) misschien fijner om gewoon bij het begin te beginnen. Probeer eerst iets losser te worden in je hand en meer op je billen te gaan zitten, dan kom je zelf wat rechter én in balans. Dat wijken is nog helemaal niet nodig, je geeft zelf aan dat je moeite hebt met je balans, wijken is imo wel een oefening waar je wel goede balans moet hebben omdat je anders je paard hierin meeneemt.

Ik zit ook nog te twijfelen of ik niet gewoon B ga starten, daar heb ik het donderdag nog even over met m'n instructice :j
Verder ben ik het zeker met je eens over de balans.

ladypaard schreef:
Als ik zo kijk, is de ongecontroleerdheid van je hakken een rompprobleem.
Zorg dat je meer in het midden van het zadel gaat zitten op de zitbeenknobbels. Beter je buikspieren gebruiken en vervolgens je benen losmaken van je bekken, Van daaruit kun je je gaan trainen de hakken laag te houden.

Galopprobleemje. in principe is de galopshulp, correct gaan doorzitten, Zithulp geven (buitenbeen iets naar achteren leggen), en op moment dat je been geeft even een ophouding maken in je teugels (vooral de buitenste) om de draf te onderbreken.
Veel paarden hebben dat niet nodig, maar bij ons zie je ook dat de manegepaarden dat wel nodig hebben om duidelijkheid te hebben in de hulp.

edit: had trouwens de andere stukjes niet echt gelezen,
Maar de pink onder de teugel maakt wel dat je lichtere/kleinere hulpen kunt geven met je hand/vingers. Denk aan hand sluiten of wat meegeven met je ringvinger.
Laat je de teugel onder je pink lopen is je hand veel stijfer. Het kan wel maar moet je dus ook niet verwachten dat dressuurwerk tot in de puntjes werkt. Ik reed nog wel eens zo vanwege ontstekingen in mijn gewrichten van mijn ringvingers. Maar echt handig was het niet.

Bedankt, zo had ik dat hak probleem nog niet eens bekeken.
Bij de ene hand springt ze makkelijker aan dan op de andere, maar er zijn inderdaad meerdere pony's die jammer genoeg niet goed aan het been zijn.
Ik zal het eens proberen met m'n pinken, ik weet dat ik het wel geleerd heb maar waarom ik het nu niet deed.. :+

Anoniem schreef:

Gemiddeld genomen starten in een B proef ruiters die net paard rijden, hun paard in stap draf en galop weten te krijgen. En een volte kunnen sturen. Waarbij nagefelijkheid, stelling en buiging en rechtgerichtheid van het paard totaal niet van belang is. De ruiters die al iets verder zijn (half gevorderd) starten doorgaans L1 waarbij er echt niet nageeflijk gereden hoeft te worden. En het wijken over de schouder naar de hoefslag toe dribbelen met een 6 of hoger beoordeeld word.
Het is gewoon puur voor de lol, en heeft geen enkel raak vlak met een KNHS proef ;). Dus als haar manege vind dat ze L1 kan starten, zal dat ook het niveau zijn waar deze ruiter thuis hoort binnen haar manege.

Wanneer ze ooit echt KNHS wedstrijden gaat rijden, komt ze van zelf achter het niveau verschil.

Ik ben het met je eens dat het zo gaat op (veel) maneges, vind het ook wel erg jammer.
Ik weet ook wel zeker dat het flink tegen zal vallen als ik ooit met een toekomstige eigen pony zal gaan starten :+
Maarja ik kan nou niet veel veranderen op onze manege, in mijn eigen les zijn we gelukkig wel vrij veel bezig met stelling en buiging :j

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:37

ik zou voor een b proef gaan,zolang je niet goed lukt om te wijken.
verder zou ik hard werken aan de punten die hier genoemd worden en dan kom je er wel

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:39

Hakken zijn op elke foto haast wel naar boven, dus daar ga je veel punten op krijtraken.
Oefen eerst een recht zitten op een paard dat makkelijk wijkt, nu stoor je je paard in het wijken, en kan het dus heel lang duren.

Succes.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:35

Hey Lois, wat leuk dat je een topic hebt gemaakt! :)
Arabella is echt een ontzettend leuke pony en jullie zijn een hele mooie combinatie samen!

Ik heb je wel eens netter op een pony zien zitten, vond juist altijd dat je je hakken zo netjes kon uitdrukken! Maar dat kan misschien ook een beetje de spanning zijn. Al denk ik dat dat op den duur vanzelf wel minder wordt als jullie elkaar beter leren kennen.
Dus gewoon lekker zo doorgaan, probeer haar een beetje naar je hand toe te rijden en jezelf lang te maken (rechte rug, hakken uitdrukken).

Maar komt vast helemaal goed met jullie, succes met je wedstrijd alvast! :D +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:05

Dat je halsstrekken een probleem is, verbaast me niet.
Het probleem: jullie basis is niet in orde. Jij moet op je billen gaan zitten, en je billen en bovenbenen ontspannen, been los en lang. Je zit met samengeknepen billen op je paard, je bovenbenen zijn strak, en dat is ook de reden dat je je hak optrekt. Relax..... het is ook weer niet zo'n big deal.
Je buikspieren moet je aanspannen, je rugspieren los, schouders laten vallen, en je onderarmen en handen naar de mond van je paard toe.

Wat je dan gaat doen is je paard voor het been maken, je geeft been, geen reactie = tik (of zwiep met je leadrope, maar hoe dan ook, niet reageren mag voor je paard geen optie meer zijn), anders leer je je paard dat zij je hulpen mag negeren, en dat ze eigenlijk niets betekenen.
Bij het drijven leg je je been aan. Alleen aanleggen, even een kuitdruk en los. Niet knijpen, op die kuitdruk móet ze reageren, hoe maakt niet uit, als ze maar iets doet.
Niet blijven drijven, je geeft gewoon been, en je paard moet in die gang en dat tempo blijven, valt ze terug, corrigeer je haar, maar wat je ook doet, niet blijven drijven om terugvallen te voorkomen, daar worden ze retesloom van, want je drijft, maar verwacht geen reactie.

Het voordeel van zo weinig drijven, is dat jij je benen lekker kunt laten hangen, en kunt blijven ontspannen.

Stelling vragen zou ik nog even laten voor wat het is, probeer eerst eens je buitenteugel eraan te houden in de wendingen, en je binnenhand opzij en naar voren, en verder blijven je schouders laag en ontspannen, bovenarmen lekker ontspannen, en je onderarmen, en polsen draag je rchting de mond van je paard.
Gaandeweg zal je paard op deze manier achter meer gaan dragen, en over de rug naar je hand toe komen (en veel fijner in de hand worden) en als je dat consequent zo toepast, rijd je veel fijner rond.

Verder is halsstrekken niet simpelweg een kwestie van de teugels loslaten, het is met je zit en been je paard over de rug stimuleren meer naar de hand te komen, en daarbij meer lengte in de hals te pakken, waarbij hij als het goed is achter even actief en energiek blijft.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 19:28

miszblueeyes schreef:
ik zou voor een b proef gaan,zolang je niet goed lukt om te wijken.
verder zou ik hard werken aan de punten die hier genoemd worden en dan kom je er wel

MyHu schreef:
Hakken zijn op elke foto haast wel naar boven, dus daar ga je veel punten op krijtraken.
Oefen eerst een recht zitten op een paard dat makkelijk wijkt, nu stoor je je paard in het wijken, en kan het dus heel lang duren.

Succes.

Bedankt allebei :)

Ntlie_ schreef:
Hey Lois, wat leuk dat je een topic hebt gemaakt! :)
Arabella is echt een ontzettend leuke pony en jullie zijn een hele mooie combinatie samen!

Ik heb je wel eens netter op een pony zien zitten, vond juist altijd dat je je hakken zo netjes kon uitdrukken! Maar dat kan misschien ook een beetje de spanning zijn. Al denk ik dat dat op den duur vanzelf wel minder wordt als jullie elkaar beter leren kennen.
Dus gewoon lekker zo doorgaan, probeer haar een beetje naar je hand toe te rijden en jezelf lang te maken (rechte rug, hakken uitdrukken).

Maar komt vast helemaal goed met jullie, succes met je wedstrijd alvast! :D +:)+

Dankjewel! :D

Yamcha schreef:
Het probleem: jullie basis is niet in orde. Jij moet op je billen gaan zitten, en je billen en bovenbenen ontspannen, been los en lang. Je zit met samengeknepen billen op je paard, je bovenbenen zijn strak, en dat is ook de reden dat je je hak optrekt. Relax..... het is ook weer niet zo'n big deal.
Je buikspieren moet je aanspannen, je rugspieren los, schouders laten vallen, en je onderarmen en handen naar de mond van je paard toe.

Wat je dan gaat doen is je paard voor het been maken, je geeft been, geen reactie = tik (of zwiep met je leadrope, maar hoe dan ook, niet reageren mag voor je paard geen optie meer zijn), anders leer je je paard dat zij je hulpen mag negeren, en dat ze eigenlijk niets betekenen.
Bij het drijven leg je je been aan. Alleen aanleggen, even een kuitdruk en los. Niet knijpen, op die kuitdruk móet ze reageren, hoe maakt niet uit, als ze maar iets doet.
Niet blijven drijven, je geeft gewoon been, en je paard moet in die gang en dat tempo blijven, valt ze terug, corrigeer je haar, maar wat je ook doet, niet blijven drijven om terugvallen te voorkomen, daar worden ze retesloom van, want je drijft, maar verwacht geen reactie.

Het voordeel van zo weinig drijven, is dat jij je benen lekker kunt laten hangen, en kunt blijven ontspannen.

Stelling vragen zou ik nog even laten voor wat het is, probeer eerst eens je buitenteugel eraan te houden in de wendingen, en je binnenhand opzij en naar voren, en verder blijven je schouders laag en ontspannen, bovenarmen lekker ontspannen, en je onderarmen, en polsen draag je rchting de mond van je paard.
Gaandeweg zal je paard op deze manier achter meer gaan dragen, en over de rug naar je hand toe komen (en veel fijner in de hand worden) en als je dat consequent zo toepast, rijd je veel fijner rond.

Verder is halsstrekken niet simpelweg een kwestie van de teugels loslaten, het is met je zit en been je paard over de rug stimuleren meer naar de hand te komen, en daarbij meer lengte in de hals te pakken, waarbij hij als het goed is achter even actief en energiek blijft.

Ik zal donderdag in de les dat is doen met reactie, zodat ze goed op me reageert.
En bedankt voor de andere tips, ik ga het uitproberen :j

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:32

Anoniem schreef:

Ruiters die B starten worden er ook op afgerekend als hun paard geen stelling neemt, niet nageeflijkheid of rechtgericht is.

Manege ruiter of niet B=B Als je het zo noemt verwachten mensen dat en zo niet wordt dat benoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:36

Anoniem schreef:

Dat is dan niet handig :=

als je basis al niet klopt, wordt de rest nooit wat......

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:39

Hier was het meestal de beginners B, mensen tot 2 jaar les L, tot 3 jaar M en daarna Z. Natuurlijk sloeg dat totaal nergens op, want ik kan met mijn bijna 4 jaar geen fatsoenlijk B proefje rijden. Maar TS weet waar ze nu op moet letten, ik hoop dat het goed gaat :D

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 19:45

Bij ons word het zeker op de protocol gezet wanneer er met verkeerde of geen stelling gereden word :j
Wijken word over het algemeen ook streng naar gekeken, een 6 krijg je alleen wanneer je ook echt een paar meter wijkt.
Alleen bij de jeugdgroepen tot 12 jaar zijn ze nog iets makkelijker met stelling en buiging.

Riraito schreef:
Hier was het meestal de beginners B, mensen tot 2 jaar les L, tot 3 jaar M en daarna Z. Natuurlijk sloeg dat totaal nergens op, want ik kan met mijn bijna 4 jaar geen fatsoenlijk B proefje rijden. Maar TS weet waar ze nu op moet letten, ik hoop dat het goed gaat :D

Haha bedankt :D

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:26

Ik vind Arabella echt een super leuke haflinger, echt een aansprekend hoofdje heeft ze zeg.

Tip voor het halsstrekken: kleine stukjes naar beneden begeleiden en daarbij contact houden en niet losgooien! Bij een goede aanleuning (die eigenlijk al ontbreekt en dat je wel nodig hebt voor correct halsstrekken) heb je steeds verbinding, je begeleidt je pony steeds een stukje naar beneden, als ze haar hoofd omhoog of naar voren steekt pak je haar weer op en probeer je het opnieuw. Elke goeie pas belonen.

Nu ik dit type besef ik dat dit al niet echt gaat lukken omdat je nog geen constante verbinding (laat staan nageeflijkheid) hebt met je pony.

Ik vraag me ook een beetje af wat voor waarde deze wedstrijden hebben; is het niet een beetje een slechte afspiegeling van de 'dressuur' op manege's? Ik bedoel; denken mensen dat dit L dressuur is? (Serieuze vraag)

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 01:07

Excuses als ik iets zeg wat al is aangegeven, heb niet alle reacties gelezen.

Ik vind allereerst dat sommigen wel erg bot uit de hoek komen. Over het algemeen posten mensen hier hun foto's omdat ze opbouwende kritiek willen en niet om afgezeken te worden. Ik ben een paar jaar niet online geweest, misschien is de toon hier veranderd, zou kunnen.

@TS:

Wat jij moet doen op je pony is aan jezelf werken en even niet letten op de pony, die loopt wel. Gooi je beugels maar eens uit, maak je benen dan lang en ontspan je schouders. Het feit dat je zweep naar achter/boven wijst, geeft aan dat je je handen verkrampt, je zweep hoort op je been een hoek van 45 graden te maken en naar beneden te wijzen. Handen rechtop, als je je duim opsteekt moet hij naar boven wijzen en niet naar voren. Zet je binnenhand niet vast, geef hem ruimte aan de binnenkant zonder gelijk je teugel los te gooien. Binnenhand gaat mee en leidt, buitenhand houdt je paard bij elkaar en daar houd je de teugel tegen de hals, handen blijven verder netjes bij elkaar.
Als je aan wilt springen in galop, moet je niet je benen in willen trekken om zo kracht te geven, de hulp is buitenbeen iets naar achter leggen en dat moet voldoende zijn. Zo niet, is de pony niet goed aan het been wat makkelijk kan met een manegepony en zul je daar even extra aandacht aan moeten besteden.

Maar zo lang jij niet ontspant, ga jij geen mooie proef neerzetten, niet in het L1 maar ook niet in de B. Ik zou ook de makkelijke weg kiezen en lekker een B proefje rijden. Daar heb je langer de tijd tussendoor weer even jezelf te corrigeren en te ontspannen. Zodra jij je lijf lang kan maken en ontspannen, gaat die pony vanzelf lopen. Hoe meer jij spant (benen, armen, handen maakt niet uit) hoe moeilijker het wordt je pony mooi ontspannen en rond te laten lopen. Met spanning creeer je hooguit een 'valse knik'. Nou hebben een hoop mensen daar genoeg prijzen mee gewonnen want het blijft een jurysport, maar dat is een andere discussie...

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 01:09

Yamcha schreef:

Toch nog wat meer reacties gelezen en volledig eens met Yamcha. Exact mijn gedachten.