paardrijden moét je leren van een gediplomeerde instructeur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aishcream

paardrijden moét je leren van een gediplomeerde instructeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 19:15

Hoi Bokt!
Aangezien ik weleens mensen(met name kinderen van een jaar of 13) om me heen hoor zeggen dat ze 'paardrijles' van een vriendin/vriend(zonder diploma 's hiervoor maar met enkel eigen 'rijervaring') hebben gehad
Vroeg ik me af: vinden jullie dat dit kan of vinden jullie dat dit echt niet kan en dat ze iniedergeval de basis van een gediplomeerde instructeur/instructrice moeten hebben geleerd?

sorry voor het eventuele vekeerd plaatsen.
Je mening geven mag maar houdt het alstjeblieft netjes!

HappyBuddha

Re: paardrijden moét je leren van een gediplomeerde instructeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:21

Ik gaf mijn nichtje ook les op mijn vorige pony, ik vond het leuk, zij vond het leuk, en het ging erg goed! Dus bij zoiets kan het wel :). Al zou ze na een tijdje alsnog wel een gediplomeerde instructeur les moeten krijgen, omdat ik daar gewoon niet genoeg over weet.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:21

Ik vind dat je mag doen wat je wil. Je kiest zelf voor je instructeur.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:23

Nee hoor, ik wil wel dat iemand de nodige kilometers in het zadel heeft gemaakt in de discipline waarin je wilt trainen. Dus ik zou niet willen dat mijn dochters les krijgen van een meisje van 13 (of ze moet al naar het EK zijn geweest maar die meiden zijn druk genoeg met rijden en school ;) )

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:24

Ik heb zelf in het begin nooit echt les gehad, ik heb het grootste gedeelte zelf geleerd.
Het is maar net wat je het fijnste vind, maar het belangrijkste vind ik toch dat je er lol in moet hebben. Gediplomeerde instructie of niet :)

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:24

Ik denk dat een vriendin best door kan geven wat zij heeft geleerd.
De 'lesser' kan er ook wel van leren, maarja, als de instructeur niet gediplomeerd is mis je wel een heel groot stuk.
Dus als het gewoon voor de 'fun' is dan zou het wel kunnen, maar als je echt leren wil dan moet je toch les nemen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:26

taartjee schreef:
Ik heb zelf in het begin nooit echt les gehad, ik heb het grootste gedeelte zelf geleerd.
Het is maar net wat je het fijnste vind, maar het belangrijkste vind ik toch dat je er lol in moet hebben. Gediplomeerde instructie of niet :)

Niet eens, je paard moet er ook lol in hebben en houden. ;)

Beauuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:27

Ik vind van niet, soms zie ik instructeurs die echt totaal niet kunnen lesgeven. En als je niet een gediplomeerd bent betekent niet meteen dat je niet kan les geven, soms zijn de niet gediplomeerd instructeurs zelfs beter vind ik.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:28

Dat is inderdaad ook heel belangrijk :)
Zolang je maar lol met je knol hebt :P

Suzanne F.

Je moet wel iemand hebben die een bijdrage kan leveren aan jouw nivo van dat moment. En dat kan best de buurvrouw zijn. :)
Toen ik 13-14 was gaf ik al bevriende mensen les, gaf ze af en toe aanwijzingen enzo. Ik had toen uiteraard nog geen instructeursdiploma maar kon al wel bijdragen aan hun verbeteringen.

Als je op hoger nivo komt of serieus wedstrijden wilt gaan rijden dan zou ik wel adviseren om een meer ervaren iemand te nemen. Liefst met een diploma maar dat zegt niet altijd wat over de kwaliteit of het rijtechnisch inzicht.

ilaan

Ik denk dat dat helemaal niet erg is. Als er ook maar begeleiding oid is van een gediplomeerde instructrice/instructeur. Want zoals Urielle al noemt; het paard moet er ook plezier in hebben

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:30

Bedenk dat iemand met een diploma niet voor niets een diploma heeft gehaald he. Lesgeven moet je ook leren, kijken naar paarden, ruiters, rijtechniek en het gaan van het paard bijvoorbeeld, en oplossingsgericht denken bij rijtechnische problemen. Het is niet zo moeilijk om iemand rondjes te laten rijden en wat oefeningen te laten doen, maar dan ben je niet aan het trainen en verbeteren. Een gediplomeerd instructeur heeft bewezen dat hij inzicht heeft in het paardrijden, welke oplossingen bij welke problemen passen en hoe een goedgaand paard eruit ziet. Wil niet zeggen dat iedereen zonder papieren dat niet kan, maar er zijn niet veel goede instructeurs zonder diploma's. En dat is niet voor niets.

Helaas krijgen de gediplomeerde instructeurs vaak de combinaties die eerst (te lang) les hebben gehad van ongediplomeerde instructeurs en dan weer heel veel werk hebben om alle fouten eruit te krijgen...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:35

Dat hoeft niet persé.
Ik heb bijvoorbeeld nooit op een manege gereden maar op pony's bij ons op de boerderij.
Samen met m'n nichtje, toen we ermee begonnen waren we zo'n 6 jaar.
We kregen hulp van m'n oom en zo'n twee of drie jaar hebben we wat aangespeeld en rond gestapt. :')

Pas toen we zo'n jaar of 9, 10 waren werden we lid van de ponyclub en begonnen we echt met lessen.
Maar het klopt wel, dat we toen ook pas leerden om echt te rijden!
Dus zonder goede instructie kom je er ook niet.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:41

mika11 schreef:
Dat hoeft niet persé.
Ik heb bijvoorbeeld nooit op een manege gereden maar op pony's bij ons op de boerderij.
Samen met m'n nichtje, toen we ermee begonnen waren we zo'n 6 jaar.
We kregen hulp van m'n oom en zo'n twee of drie jaar hebben we wat aangespeeld en rond gestapt. :')

Pas toen we zo'n jaar of 9, 10 waren werden we lid van de ponyclub en begonnen we echt met lessen.
Maar het klopt wel, dat we toen ook pas leerden om echt te rijden!
Dus zonder goede instructie kom je er ook niet.

Met je laatste zin ben ik het niet eens. Ik heb zo'n 7 jaar geleden leren rijden zonder instructie en heb vrijwel alles zelf geleerd en uitgevogeld. Door te kijken naar anderen (ook lessen) heb ik heel veel geleerd en heb vorig jaar een jaartje op een manege gereden, daar ben ik naar mijn gevoel niet vooruit gegaan wat betreft niveau. Dit heb ik wel geleerd door op paarden/pony's van particulieren te rijden en af en toe een aanwijzing, maar meer ook niet.
Dat wil niet zeggen dat iedereen maar wat moet aanklooien, maar er zijn zeker uitzonderingen die ook zonder goede instructie goed leren rijden.
Zo lang je zelf ook wel in de gaten hebt wat goed is en wat niet ;)

Hoe dan ook vind ik het toch raadzaam om als beginner les te krijgen, of dat nu van je nicht, zus of manege instructeur/instructrice is. Een goed begin is toch wel belangrijk :)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:43

Toch denk ik dat als je iemand heb die goed inzicht heeft in het rijden dat je daar best les van kan hebben ondanks dat ze geen diploma hebben, hier kijkt een vriendin ook wel eens mee en daar leer ik ook van.
Op hoger niveau denk niet hoor ( al is het naar mijn idee altijd wel leerzaam als er een ander mee kijkt), maar al zou ik hier bijvoorbeeld een meisje van de manege hebben dan weet ik zeker dat ik haar echt zou kunnen helpen al zou het dan alleen om de basis dingen gaan.

WatchNow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:44

Mijn huidige instructeur is niet gediplomeerd, maar heeft wel heel veel ervaring. Ik zou niet meer opnieuw willen trainen met 1 van mijn vorige instructeurs die wel een diploma hadden.
Iemand met jaren ervaring is meer waard dan een instructeur met een diplomaatje denk ik. (in de meeste gevallen dan)

Ohja en ik heb leren rijden bij gediplomeerde instructeurs, mijn huidige (ongediplomeerde) instructeur heeft al heeeel veel werk gehad om mij opnieuw alles aan te leren wat ik verkeerd geleerd had..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:47

Papiertje zegt niet perse iets, iemand die al jaren rijdt zal wellicht prima in staat zijn om hier en daar wat les te geven. Ik heb vanaf m'n 13e mijn nichtjes les gegeven op m'n pony en ze gewoon de basis dingen geleerd. Ik was zelf al vanaf m'n 4e onder de paarden. En heb ze toch een goede basis kunnen geven en nu nog geef ik ze tips over hun houding etc.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 03:14

Je leert heel snel om het fout te doen, het afleren is vele malen moeilijker. Daarnaast kan een leek niet inschatten of bepaalde bewegingen blessures gaan opleveren. Als iemand begint met rijden, dan maakt zo iemand veel fouten. Fouten in eigen beweging, fouten in de hulpen. Het vraagt een goede instructie om te bepalen welke fout als eerste opgelost moet worden.

Als mijn dochter gaat rijden, dan gaat ze dat doen onder begeleiding van iemand met verstand van beweging, niet iemand die maar wat loopt te roepen omdat het er zo leuk uitziet.

Goede instructie is goud waard, juist als ze net beginnen met paardrijden.

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 08:03

mijn idee: Doe wat je zelf prettig vindt, als je meer vertrouwen hebt in een vriendin en dan ook makkelijker je grenzen verlegt en verder wilt dan pak dan een vriendin of nicht, tante etc. Vindt je een ervaren persoon leuker? Pak die dan. Zolang je maar plezier hebt in wat je doet. Voor de een is dat met het paard bezig zijn en wat recreatief rijden, maar voor de ander is het dan misschien weer wedstrijden (ja dan is een (GOEDE) gediplomeerd instructeur wel eens handig)

uitleg: Je hebt op maneges ook hele slechte lesgevers rondlopen. Diploma of niet. Sorry

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 08:17

En dan valt je dochter van de pony. En wat zeg je dan tegen de verzekering: ze had les van een dertienjarig meisje.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 08:26

En je dochter valt zeker niet als er geen instructrice bij is.
Kom op vallen hoort ook bij het leerproces ligt echt niet aan een instructrice wel of geen diploma.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 08:28

Ik ken mensen zat die me veel meer kunnen leren dan een willekeurige instructeur met een papiertje op zak. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan de mensen van de Spaanse rijschool.. Of andere die een klassieke opleiding hebben gevolgd van een grootmeester in de rijkunst. Of mensen die gewoon heel goed zijn in hetgeen ze doen met paarden.

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 08:29

Ik heb de eerste 2 jaar leren rijden bij 2 shetlanders van iemand die in de buurt woont [heeft ook bokt xd] en daarna ging ik lessen bij manege's

twisietos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 08:30

Een instruteur met een papier die het niet kan overbrengen of zelf nooit heeft gereden dan heb ik liever een zonder papier die weet wat hij/zij zegt ervaring is heel wat

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 08:31

In mijn ogen kan het prima van een vriend/vriendin.
Ikzelf heb het ook geleerd van een vriendin :)
Ik ben daarna een keertje wezen kijken bij een manege (om eventueel daar een pony te kopen), en ze vonden dat ik best prima reed (omdat ik ook nog niet zo lang rij ;))

Je moet doen wat bij jóu goed voelt, want iemand zonder diploma kan nog wel beter les geven dan iemand met diploma :)