Hoe moet je nou officieel met een slof rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ApplePapple

Hoe moet je nou officieel met een slof rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 20:34

Ik heb nu al vele topics gelezen over mensen die wel eens met slof rijden, maar ieder op zn eigen manier. Is er nou een officiële manier voor? of rijd je er zelf mee hoe je wilt? Ik bedoel ermee tussen je handen, ik rijd zo: mijn gewone teugel ook tussen mijn pink en ringvinger en dan de slof tussen mijn ring en middelvinger. Dus hoe rijden jullie ermee?
(Ja ik weet het, het is beter om zonder enzo te rijden, maar ik kies er zelf voor om hem even het doel van naar beneden te laten lopen snappen, dit ook in overleg met lesgever...)

Herman97

Re: Hoe moet je nou officieel met een slof rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:44

Ik heb ook vaak een slof eraan hangen als ik naar buiten ga met jonge paarden. Het is gewoon een psychische noodrem. Ik voel me er fijner door dat ik een rem heb als ze gaan ..... Ik heb hem gelukkig nooit op spanning staan ( daarmee bedoel ik kort gezegd dat ik hem bijna niet gebruik, altijd een knoop erin die voor het grijpen "hangt" ). Ik heb de slof teugel ook altijd tussen ring en middel vinger. Ook heb ik hem wel eens aan de zijkant van de longeersingel vast. Ik gebruik dan altijd wel de slof met elastiek omdat die voor mijn eigen gevoel iets vriendelijker is. Ik ben zelf ook absoluut geen fan van de slof maar gebruik hem dus wel. Ik zal hem in de manege of in de buitenbak ook niet gebruiken. Ik vind dat wanneer je hem dan nodig denkt te hebben je wel echt moet weten wat je doet. Je kunt er ook hele verkeerde dingen mee doen. maar ik lees dat je begeleiding hebt dus zal het vast en zekers goed komen. Ik hoop dat je meer antwoorden krijgt waar je iets aan hebt.

Succes ...

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:45

Ik heb de gewone teugel altijd tussen m'n pink en ringvinger en de slof in m'n hele hand zegmaar, dus onder m'n pink. Zo is het mij geleerd

26_Deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:47

Ik rij mijn ruin ook standaard met slof maar heb hem er alleen "echt aan" wanneer hij weer even onhandelbaar is ( hard rennen zonder rem en rug eruit drukt) verder heb ik hem dus wel vast maar zeer losjes en dus eigenlijk zonder enige werking of ik heb er een knup in zitten en dan ligt hij op de schoft

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:49

novito schreef:
(Ja ik weet het, het is beter om zonder enzo te rijden, maar ik kies er zelf voor om hem even het doel van naar beneden te laten lopen snappen, dit ook in overleg met lesgever...)

Als de instructeur het werken met slof stimuleert of goedkeurt, twijfel ik zeer zwaar aan de kwaliteiten van de betreffende instructeur.

Meisje, laat die slof toch links liggen...

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:53

Agossie schreef:
novito schreef:

Als de instructeur het werken met slof stimuleert of goedkeurt, twijfel ik zeer zwaar aan de kwaliteiten van de betreffende instructeur.

Meisje, laat die slof toch links liggen...

Dit vind ik wel een raar commentaar. Dat jij er niet mee eens bent, prima. Maar gelijk een instructeur afkraken??? Er zijn velen waaronder ik die een slof gebruiken. Zolang je het goed gebruikt en niet voor altijd is het toch geen probleem?

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:55

Het is gewoon een topic met de vraag, 'hoe hou je officieel een slofteugel vast'
Niets meer, niets minder. De meningen zijn een beetje offtopic hier.
Iedereen weet wat bokt vind van het met slofteugel rijden.

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:58

Ik gebruik de slof ook regelmatig, voor mij waar nodig. Ik heb hem ook onder mijn pink door en dan de teugel op de gewone manier zeg maar.

Jammer dat er gelijk mensen afgekraakt worden op het gebruik van een slof.. Een slof kan je negatief gebruiken maar ook zeker positief.. iedereen heeft daar zijn eigen reden voor en kraak die dan niet af.. als je hem zelf niet gebruiken wil, prima goed van je! maar als je hem gebruikt op de juiste manier is dan ook goed van die persoon! :)

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:58

Slofteutel onder mijn pink en teugel zoals ik hem altijd vasthoud.
Ik rij met slof omdat ik dan veel ontspannerder rijdt. Zit tussen mijn oren

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:59

Ryanne_ schreef:
Ik gebruik de slof ook regelmatig, voor mij waar nodig. Ik heb hem ook onder mijn pink door en dan de teugel op de gewone manier zeg maar.

Jammer dat er gelijk mensen afgekraakt worden op het gebruik van een slof.. Een slof kan je negatief gebruiken maar ook zeker positief.. iedereen heeft daar zijn eigen reden voor en kraak die dan niet af.. als je hem zelf niet gebruiken wil, prima goed van je! maar als je hem gebruikt op de juiste manier is dan ook goed van die persoon! :)

Ja daarom. Precies wat jij zegt. Laten we elkaar in ons waarde houden. Doen wat je het beste vind.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 21:06

Ik had al meerdere oude topics geopend en daarin gezien dat je afgekraakt wordt als je met een slof rijdt. Maar zoals meerdere hier zeggen gebruik ik het ook als rem om (4 jaar) om hem af te remmen als hij er vandoor gaat, maar dan ook in een knoop... En dit is dus ook offtopic!

Oke dus sommige rijden hem bij zn gewone teugel en de andere tussen ring en middelvinger? Mij leek het handigste tussen ring en middelvinger zodat je op de gewone teugel andere druk kan zetten... Maar meestal hangt ie gewoon in een knoop. Haha het is denk ik ook een beetje wat je het fijnste vind ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:12

Ik had 'm onder de pink, maar een officiële methode is er niet.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:25

Yeah !!!! lang leve Bokt !!!! We hebben weer een toppic waar wie iemand af kunnen zeiken !!!

Mensen laat elkaar toch in zijn/haar waarde. Haar vraag was alleen maar HOE je hem officieel vast houdt. Niet meer en niet minder. Dus meningen doen er niet toe en een instructeur afbranden zonder die gene te kennen of te hebben zien handelen kan iedereen en getuigd van weinig respect .....

Succes meissie, ik hoop dat te tussen de "valse" antwoorden een beetje door kunt lezen ....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:28

Overdrijven is ook een vak, hé. Als er een 'vals' antwoord tussen zit is het deze van jou wel. Voor de rest is het merendeel nog gewoon positief met een antwoord op de vraag van ts.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:31

Toen ik nog wel eens met slof reed had ik de slofteugel tussen m'n ringvinger en middelvinger omdat ik dan eerst aan de teugel zat en dan pas aan de slof (ik kantelde mijn hand waardoor ik anders veel te veel op de slof ging rijden). Nu rijdt ik er niet meer mee, ik ben blij dat ik zonder kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:34

Herman97 schreef:
Yeah !!!! lang leve Bokt !!!! We hebben weer een toppic waar wie iemand af kunnen zeiken !!!

Mensen laat elkaar toch in zijn/haar waarde. Haar vraag was alleen maar HOE je hem officieel vast houdt. Niet meer en niet minder. Dus meningen doen er niet toe en een instructeur afbranden zonder die gene te kennen of te hebben zien handelen kan iedereen en getuigd van weinig respect .....

Succes meissie, ik hoop dat te tussen de "valse" antwoorden een beetje door kunt lezen ....

Geniaal dit. Er is welgeteld één negatief berichtje geplaatst (los van die van jou).
Dramaqueen ten top of niet :')

Maar goed, ik heb geen idee hoe ik hem vasthield eigenlijk. Volgens mij tussen mijn ringvinger en middelvinger.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:35

novito schreef:
Ik had al meerdere oude topics geopend en daarin gezien dat je afgekraakt wordt als je met een slof rijdt. Maar zoals meerdere hier zeggen gebruik ik het ook als rem om (4 jaar) om hem af te remmen als hij er vandoor gaat, maar dan ook in een knoop... En dit is dus ook offtopic!

Oke dus sommige rijden hem bij zn gewone teugel en de andere tussen ring en middelvinger? Mij leek het handigste tussen ring en middelvinger zodat je op de gewone teugel andere druk kan zetten... Maar meestal hangt ie gewoon in een knoop. Haha het is denk ik ook een beetje wat je het fijnste vind ;)

Nee, niet de slof bij de gewone teugel, maar de slof in je hele vuist zeg maar, en de gewone teugel gewoon waar ie hoort.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:39

Slofteugel onder mijn pink.

Overigens kan ook een goede eerlijke instructeur echt wel eens een slofteugel gebruiken of aanbevelen. Maar om een paard te laten snappen dat hij laag moet/kan? Paard gaat waarschijnlijk naar beneden met weggedrukte rug, en daarna ga je eraan werken om die rug boller te krijgen? Beetje onlogisch.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:32

Tja ik kan het toch ook niet laten hier een anti slof bericht te plaatsen.
Een slof is een hulpteugel, en die is ooit ontwikkeld om idd paarden er meer toe aan te zetten bij de ruiter te blijven en nageeflijker te lopen en .......
Maar in die tijd toen die slof ontwikkeld werd, de ruiters die er toen mee reden of het gebruikten die waren niet te vergelijken met de rijkapaciteiten van de doorsnee ruiters nu, die dus ook die slof gaan gebruiken.
De bedoeling van eender welke hulpteugel is uiteraard te helpen bij de training, en die training is er om nadien hem dus ook niet meer nodig te hebben.
Hier loopt het dus al standaard mis bij bijna elke slof gebruiker nu, want ze vinden het makkelijker en veiliger en gaan die dus denkende als veiligheid toch als een soort standaard teugel blijven gebruiken (ook al hangt hij er los aan hoor) dat was niet de bedoeling van een hulpteugel.
De slof werd ook niet ontwikkeld om paarden tegen te houden, hij werd toendertijd zeker niet gebruikt om wegspurtende paarden weer onder controle te krijgen, het is niet bedoelt als een soort veiligheidsrem.
En dat is nu juist het doel van de meeste gebruikers ervan nu, die gebruiken hem eigenlijk om hem in de krul te krijgen en om af te remmen indien het een beetje uit de hand dreigt te lopen.
Dit is dus een te weinig aan rijkunst, gaan vervangen of op zijn minst gaan verdoezelen net door met die slof te rijden.
En ik hoor al ruiters roepen , JJJJaaaa maar jij kent mijn paard nog niet, het is een heel hevig paardje schrikt heel dikwijls , spurt soms ineens weg , en meer van dit soort onzin, ....
Elk paard dus ook dat hevige paardje kan je leren om bij je te blijven, kan je leren te stoppen op jouw vraag, en daar heb je dan echt geen hulpteugel voor nodig, wel een doorgedreven training, die idd mssn wel wat tijd , werk , zweet en tranen kan kosten, maar het kan echt wel.
Dat is leren paardrijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 08:36

Ja ik ben ook geen slof voorstander, als je hem gebruikt om je paard te laten snappen hoe hij naar beneden moet lopen, dan snap jij het zelf ook niet hoe dat moet, dus ja waar gaat het mis, ik denk bij de ruiter,
Neem eens les van iemand die jou echt kan vertellen wat jij fout doet,

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 08:42

Ik heb maar 2 keer in mijn leven met slof gereden, maar ik houd hem zo vast zoals ik ook de stang en trens vastheb. (stang boven, trens onder)

WatchNow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:10

Ik rij ook regelmatig met slof, maar hou hem tussen mijn pink en ringvinger. Mijn gewone teugel hou ik dan tussen ring- en middenvinger.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:14

romyloverrr schreef:
Ik heb maar 2 keer in mijn leven met slof gereden, maar ik houd hem zo vast zoals ik ook de stang en trens vastheb. (stang boven, trens onder)

:j precies zo, dus achter m'n wijsvinger. Alleen op die manier kun je goed voelen of je (te veel) spanning op de slof/stang hebt staan.

Wanneer je de slof "lager" in je hand plaatst is dat gevoel veel minder en werk je onbewust vaak onnodig hard in.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:17

Voor de stang en trens heb je ook verschillende manieren om vast te houden :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:37

prullenbak open, slof erin, prullenbak weer dicht.

Hoewel... hij is ook goed te gebruiken als lange teugel voor kleine pony's.