Bepaalde rassen niet geschikt voor kinderen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Bepaalde rassen niet geschikt voor kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 19:40

Zijn er bepaalde rassen niet geschikt voor kinderen om te rijden?
Bijvoorbeeld omdat ze te sterk zijn?
Denk aan Friezen, Haflingers en Fjorden of ligt het toch echt asan het karakter van het paard?

Leukertje

Re: Bepaalde rassen niet geschikt voor kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:42

ik denk meer aan het karakter.. een shetje is vaak stouter dan een mega-shire :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:42

Ligt aan het individuele paard en aan het individuele kind.
Menig Shetlander is bijv te breed voor een kind.
New-forest staat erom bekend uitstekende kinderponys te geven, maar zitten net zo goed grafbokken tussen

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:44

Mijn fjord was/is heel geschikt voor kinderen :j
Ik heb haar afgelopen oktober ook verkocht aan een 13 jarig meisje
(nouja haar moeder officieel) en die combinatie gaat nog steeds goed.

Mijn oppaskind heeft ook op haar gereden vanaf dat zij 7 jaar was en
mijn fjord was altijd super braaf en liep haar rondje keurig.

Ze is wat eigenwijs maar super lief voor kinderen, ze weet dondersgoed
met wie ze te maken heeft.
Laatst bijgewerkt door xApple op 14-02-14 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Squirrel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:45

Het ligt echt aan het karakter per individu. Toch zou ik voor een jong kind nog geen paard kiezen omdat het kind hier totaal geen overwicht op heeft. Bij een normale draf zit het kind al bonkend op een paard, gewoon vanwege het gewicht en de lengte van het kind.
Bovendien vinden kinderen het meestal toch leuker om lekker te knuffelen en af en toe een stukje te rijden. Voor echt jonge kinderen een shetlander met een hoog aaibaarheidsgehalte, iets oudere kinderen een welshje met een braaf karakter en daarna een haflinger of fjord.

Loke_094

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:45

Ik denk ook dat je het eerder moet gaan zoeken in het karakter. Ikzelf ben bang van paarden, maar breng wel een Arabische hengst naar zijn stal (in mijn goede periodes), dus kijk liever naar het karakter, dan naar het ras ;)

Natuurlijk heb je rassen waarvan bekend is dat ze koudbloediger zijn dan anderen, maar het karakter zelf primeert nog altijd!

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:47

Inderdaad karakter. Mijn lieve shet kan ik een kind naast zetten maar geen kind opzetten. Mijn haflinger daarintegen zou beide kunnen.
Maar die is wel weer ernstig sterk ook al voor mij. En een shet kan ook mega sterk zijn.
T ligt aan meerdere dingen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:48

Ik zou nooit een onervaren of een klein kindje op mijn drumhorse zetten. Puur omdat ze ontzettend koppig kan zijn, jong is en goed gecorrigeerd moet worden zonder schreeuwen of getrek. Ze kan ook best wel spastisch doen.

Je moet natuurlijk kijken naar karakter per individu, maar ik vind (persoonlijk) tinkers, haflingers en sommige fjorden niet geschikt kinderen. Dus koudbloed zegt niet altijd alles.

Anoniem

tja shetlanders lijken de ideale kinderpony's maar dat zijn ze eigenlijk niet!
ze kunnen ontzettend sterk zijn en soms onvoorspelbaar... *spreekt uit ervaring*
natuurlijk zijn er ook hele lieve kindvriendelijke shetlanders
alleen meestal zie je pas echt het karakter van je shetlander als je hem rond de 6 maanden hebt!

ik weet niet hoe welshjes zijn maar die zijn soms een beetje te temperamentvol
en te druk

mijn vriendin heeft een shet x welsh en dat lijkt mij de ideale kinderpony!
(er zijn natuurlijk uitzonderingen)
maar als je er een kan vinden die wel het koudbloedige van een shet heeft
maar toch het losse en NIET sterke van een welsh
ik denk dat dat de ideale kinderpony is!

Eunomia

Dit verschilt echt per paard, Shetlanders kunnen ook ongelooflijk moeilijke pony's zijn terwijl ze vaak als "kinderpony" gezien worden. Het ras zegt namelijk niet direct iets over het karakter van het paard. Ik zou persoonlijk alleen geen Shire aanschaffen voor een kind van 6/7/8 jaar omdat deze dieren toch wel erg machtig zijn. Maar dé geschikte kinderpony kun je niet selecteren op ras.

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:49

Ligt inderdaad aan karakter. Hierboven staat dat New foresters goede kinderpony's zijn, maar op de mijne moet je geen onervaren kind zetten. Voor je het weet lig je zand te happen..
Naar mijn ervaring zijn haflingers vaak wel braaf, maar het verschilt.

Loke_094

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:52

@elodiexdidi: Dat vind ik een hele goede tip! (dat van die 6 maanden) Heb dat ook al mogen merken. Eerst denken: Oh, wat lief en wat een tof paard! Helemaal mijn ding... Na verloop van tijd ga je het wel merken hoe goed die combinatie eigenlijk wel is..

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:54

Verschilt inderdaad per paard en kind denk ik, mijn bijrijd haflinger merrie is echt een pis merrie en kan strond eigenwijs zijn maar zet er een kind op en ze loopt bijna niet meer en wilt dn t liefst zo dicht mogelijk bij mij of haar eigenaar blijven omdat ze zo voorzichtig is en bang is dat het kindje valt en dan is ze super lief haha

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:55

Ik denk dat het echt per paard individueel verschilt. Mijn eigen shetje is heel braaf met kinderen, en hij loopt zo mee, maar met een ruiter net iets te pittig, hij heeft echt geen geduld. Op zijn stal stond wel nog een shetlandpony die echt uniek was. Ze wist precies wat ze moest doen, en ze is echt enorm lief met kinderen. Daar zou ieder jong kind gewoon alleen op kunnen rijden. Ze heeft nog nooit een stap verkeerd gezet.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:56

Ik denk dat je vooral geen jong paard,pony aan een kind moet geven, dat uitproberen kunnen ze niet aan en die verantwoordelijkheid nog niet dragen, ras heeft daar niet veel mee te maken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:09

Miepie77 schreef:
Ik denk dat je vooral geen jong paard,pony aan een kind moet geven, dat uitproberen kunnen ze niet aan en die verantwoordelijkheid nog niet dragen, ras heeft daar niet veel mee te maken.

Hier is een bijna 4 jarige ook gewoon kinderpony hoor (welsh). Je bent er toch zelf bij. Maar niet elk dier gaat heel ernstig uitproberen hoor, hangt ook beetje van zijn opvoeding verder af

Elk soort paard/pony kan als kinderpony door. Zit hem echt in individuen, niet in een ras hoor. Ken van elk ras wel een paard/pony die als kinderpony door kan ;-)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:41

Shetlanders, mits door volwassenen correct opgevoed, kunnen zeer hoede kinderponys zijn, buiten de breedte om.
Het zijn juist de pony's die als veulen door papa en mama (die geen verstand van paarden hebben) voor het pennymeisje aangeschaft worden, die zich ontwikkelen tot draken...

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:06

Karakter is erg belangrijk. Goed opgevoed scheelt 99%. Het is wel handig als iemand ervoor zorgt dat het paard of de pony blijft luisteren. Dus corrigeert als zn gedrag veranderd.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:09

dat hangt niet echt vast aan het ras, alles wat groot is :+ is denk ik niet iets om je kind op weg te sturen.
iedeaal vind ik dartmoortjes... een iets grotere shet eigenlijk maar stuk minder koppig... en je groeit er minder snel af

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:19

Ik vind eigenlijk alle paarden en pony's geschikt voor kinderen, mits ze goed opgevoed zijn en gelang grote geschikt voor leeftijd en hoogte van het kind.

Een slecht opgevoede shet is net zo gevaarlijk als een slecht opgevoede kwpner

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:17

Of een paard of pony geschikt is voor kinderen hangt enkel af van hoe goed het paard of pony opgevoed is.
Paarden of pony's zijn altijd te sterk voor ons als ze willen, enkel door hen op te voeden zodat ze ons als hun kudde leider erkennen kunnen we "sterker" dan zij zijn.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:33

Ligt natuurlijk helemaal aan et kind rn het paard.
Ik ben helemaal weg van de New Forest pony.
Heb zelf een d pony waar mijn nichtje van 8 zo mee weg rijd.
En het leuke van nfjes: ze zijn er van kleine ponytjes tot grote. Perfect voor kindjes:)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:35

Ik heb een zesjarige fries die echt een droompaard is voor elk kind.. Heel zacht, lief en voorzichtig.. Dus friezen geen kinderpaarden? Denk echt dat t aan t karakter van een paard ligt..

rakkertje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:39

nou ik ben zelf een kind en het ligt net aan de pony zijn karakter ik rijd op paarden en op paarden er zijn bijv kwpners die heel stout zijn maar ook kwpners die super lief zijn dat geld ook voor de Welsh pony's bij ons op de manege en de arabieren en de shetlanders...... dus het licht niet aan het ras

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:24

Wij hebben 3 New Forest pony's, alle 3 worden ze uitgebracht in de samengestelde mensport en 1 in dressuur onder de man(M1).
Dit zijn alle 3 geen kinderpony;s, mijn dochter van 13 rijd degene onder de man , ze kan hem goed handelen, maar je moet weten hoe hem te rijden, ze heeft ook een aantal keren goed zand gehapt, zo bijdehand is hij wel..
De andere 2 zijn veel te heftig, ik als volwassene rijd deze, en bij mij flikken ze niets, proberen soms wel, maar ik weet wat te doen, zou er voor geen goud een kind opzetten, pas met een vriendin wezen rijden, en die werd ook gelanceerd..
Geen kwestie van niet opgevoed, meer te hoog in het bloed in combi met minder bewegen in de winter, voor ons geen probleem verder..