Probleem met bijrijdpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dabiscui

Probleem met bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 13:41

Hoi medebokkers,

Sinds een paar weken rij ik een New Forest ruin bij van 8 jaar.
Ik kom er alleen met het rijden niet meer uit dus vandaar dat ik om advies vraag.

Het is namelijk zo dat de pony staakt. Ik krijg hem niet aan het lopen. De eerste keer dat ik op hem reed had de eigenaressse hem er doorheen gereden en daarna deed ie het wel opzich maar het lijkt steeds erger te worden.

Met instappen loopt ie al op een te laag tempo. Zodra ik wil aandraven staakt ie en gaat hij stokstijf stil staan. Tot nu toe geef ik hem been en dan een tik met de zweep maar hij blijft dan achteruit lopen tot hij uiteindlijk wat omhoog komt. Ook bokt hij vanuit stilstand zodra ik hem een tik geef. Eerst was het 1 bok maar nu is dit uitgebreid naar 3 of 4 keer achter elkaar. Ik kan hem nu dus moeilijk een tik geven met de zweep omdat hij hiervan dus alleen maar achteruit van gaat lopen of gaat bokken. Ik probeer hem dan de andere kant op te sturen zodat hij niet achteruit kan lopen maar zodra hij omgekeerd is, blijft hij stil staan.

Ik heb hem nu twee keer met sporen gereden. Ik weet dat dit ter verfijning van de hulpen is maar ik wou even proberen of dit misschien hielp. Maar hier reageert hij ook niet op.

Als ik hem achter een ander paard stuur dan loopt hij wel, tot dat paard afwend of harder loopt dan hij dan stopt hij ook meteen. Het enige wat soms werkt, is dat ik hem meteen aandrijf in galop. Maar zodra ik terug ga naar draf is ie meteen erg sloom en wilt hij het liefst meteen weer staken.

Bij de eigenaresse doet hij het ook maar in de zomer niet zegt ze. Ze heeft hem nu 4 jaar en in die 4 jaar is het elke winter raak. Ze heeft net een nieuw zadel dus die zou goed moeten passen.

Op het begin kreeg ik hem er na 10 minuten wel doorheen maar het begint steeds moeilijker te worden.

Ik hoor graag of jullie eventueel advies hebben.
Ik krijg vanaf volgende week les dus ik hoop dat we dan ook weer wat hebben waar we aan kunnen werken.

Hij word trouwens bitloos gereden. Soms gooien we er wel een bitje in maar dan doet hij hetzelfde.

Ik hoor het graag wat ik eventueel kan doen want ik wil hem graag helpen als er iets dwars zit.

Moonlight17

Re: Probleem met bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:44

Ooit is nagekeken door een ostheopaat? Want ik heb ook zo'n rij ook zo'n paard dat aangeleerd had door te staken en alles kom ik ervan af. Helaas werkte dat bij mij niet zo. Maar dit lijkt gewoon echt pijn. Als hij het niet doet zomers zou je bijna denken dat het aan de temperatuurs verschillen ligt.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 13:46

Ja ik heb ook tegen de eigenaresse gezegd dat de osteopaat eens langs zou moeten komen. Hij word wel gemasseerd maar dit schijnt niet te helpen. De eigenaresse zei ook dat hij dit niet fijn vond.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:48

dan denk ik toch dat het iets ergens pijn heeft en daarom staakt

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:54

als ie pijn heeft, waarom zal hij dan wel achter een ander paard aanlopen en loopt hij wel bij de eigenaresse en niet alleen??? Als ie pijn heeft zal het meer een combinatie van dat hij je niet als leider accepteerd en pijn, maar ik ga toch eerder uit van het eerste.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 13:56

Bij de eigenaresse doet hij het ook. Zij kan er soms ook wel een uur op zitten zonder dat hij een normaal voorwaarts rondje heeft gelopen. Maar de ene keer is het erger dan de andere keer. Soms krijgt ze hem er wel doorheen en de andere keer niet..

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:59

ohw okey, ik had begrepen dat ie het bij haar niet deed. Maar dan snap ik nog steeds niet waarom hij wel achter een ander paard aanloopt en niet alleen als men denk dat hij pijn heeft.

Toevoeging: wat doet jou vermoeden dat ie pijn heeft?
Omdat ie niet loopt of omdat ie iets specifieks laat zien?

Toevoeging 2: Osteopaat kan nooit kwaad, dus laten langs komen is altijd goed :)

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:20

Hoe zit het met vrije beweging?
Krijgt hij 's winters wel vrije beweging of niet en zomers?

Daar zou het verschil met zomer en winter in kunnen zitten.

En op buitenrit, dus even lekker koppie leeg laten galloperen onder het zadel?
Doe je dat wel eens?

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 14:25

In de winter staat hij inderdaad wel veel minder buiten. We staan in de randstad dus qua hoe het met buiten zit is dat wel een minpunt.

In de winter komt hij ongeveer 1 a 2 uurtjes buiten in de paddock. Ik de zomer staat hij dag en nacht op het land.

Buitenrit heb ik tot nu toe nog maar 1 keer gedaan omdat ik hem nog pas een paar keer doe. Maar ik ben van plan dit veel vaker te doen aangezien we vlak bij het bos zitten.

Corine96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:39

New Forest pony's zijn ook vrij typisch in het "1 eigenaar" gedrag. Aangezien hij wel achter andere paarden en zijn baas aan loopt, lijkt mij dit het probleem. Leer hem eerst ff goed kennen, poetsen, knuffelen, wandelen etc. probeer daarna maar weer een keer te rijden. ;)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 13:50

Hoi Henrieke,

Hij is je duidelijk aan het uitproberen en je zult hier doorheen moeten. Het feit dat hij wel achter een ander aanloopt geeft duidelijk aan dat hij best kan lopen als hij zelf wil. Hij neemt jou nog niet serieus genoeg om te gehoorzamen. Vind je het ook eng als hij achteruit gaat lopen en gaat bokken? Zo niet, doorzetten, tik ‘m op zijn billen dat is de duidelijkste aanwijzing dat hij naar voren moet. Teugels niet te strak, alleen voldoende om hem recht te houden. Zodra hij ook maar iets naar voren gaat meteen ontspannen en meegaan. Als het nog niet lukt kun je ook iemand vanaf de grond met een longeerzweep laten helpen om hem voorwaarts te laten gaan. Als je dit maar volhoudt en nooit stopt wanneer hij stout is, en juist wel nadat hij braaf geweest is, zal hij het steeds minder vaak gaan doen. In de winter hebben paarden vaak wat meer energie en dat kunnen ze ook tegen je gebruiken.
Het kan ook helpen te longeren voor het rijden. Dan is hij vast los en is jullie verhouding al bevestigd (jij bepaalt het tempo).
Probeer het als een sport te zien, dit is een fase waar je doorheen moet, dat hoort ook bij het paardrijden. Succes!

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 13:57

Bedankt voor je duidelijke reactie! Ik heb ook het gevoel dat hij me aan het uitproberen is, alleen het rare wat ik vond is dat hij het ook bij de eigenaresse doet. Zij is net zo oud als ik, maar is hij haar dan ook aan het uitproberen?

Het bokken zelf vind ik niet eng, het achteruit lopen ook niet. Pas wanneer hij omhoog komt of poging maakt tot omhoog komen vind ik het niet heel erg fijn. Tot nu toe kwam hij niet heel hoog omhoog maar ik zit er niet op te wachten dat we ooit een keer omklappen of iets dergelijks.

Ik ga je advies opvolgen, ik ben me ervan bewust dat het nog wel even zal duren maar we gaan er samen aan werken. Longeren voor het rijden ga ik trouwens ook eens proberen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 13:58

Als het beestje los staat in de wei of paddock, wil hij dan wel lekker rennen en doen of is het dan ook maar een stijve hark?

Een dier dat al jaren vaak niet wil lopen en waarbij het in de winter nog erger wordt...die masseren bovendien ook niet fijn vindt....vind ik toch wel reden om eens uit te zoeken wat er nu eigenlijk loos is.

Zat lichamelijke klachten die erger worden naarmate het kouder wordt en het dier minder beweging krijgt.

Dat 'ie dan wel af en toe een stukje achter een ander paard mee wil of er soms wel doorheen te meppen / schoppen is (waar het waarschijnlijk op neer komt met zulk gedrag...?) zegt me persoonlijk niet zoveel. Dat kan ook gewoon jullie even je zin geven zijn.

Het kan natuurlijk prima zijn dat het dier gewoon echt heel erg geen zin heeft, maar dat komt toch ook vaak niet uit de lucht vallen :(:)

Ben daarom wel benieuwd hoe die los loopt en tijdens een buitenrit, springen of iets anders dat 'ie leuker vindt, maakt dat nog uit? :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 13:58

Zoals ik begrijp doet het paard dit ook bij de eigenaar. Weet je toevallig of de eigenaar les heeft?
Ik vind dit namelijk nogal wat als het paard dit elke winter doet en de eigenaar er dit blijkbaar ook niet uitkrijgt.
Ik kan je verder nu niet helpen maar ben wel heel benieuwd wat je instructeur gaat zeggen. Ik ken het probleem wel maar dan als tijdelijk probleem. Niet als een terugkerend probleem. Juist omdat het dus terug komt zou ik toch denken aan een ongemak.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 14:11

Als antwoord op jullie vragen:

In de paddock staat hij meestal met zijn vriendje buiten, ik heb hem ook nog niet zien rennen. Maar ik doe hem nog niet heel lang dus ik weet nog niet of hij van die buien heeft. Ik ben laatst met hem op bosrit geweest, toen wou hij wel graag draven / galloperen. In ons bos hebben we een grote bak waar we in gingen. We hadden hindernissen gemaakt en daar wou hij wel graag over heen springen. Wel merkte ik toen ik in de bak wou aandraven dat hij wel meteen wou protesteren maar dat heeft ie toen met overtuigingskracht van mij niet gedaan.

Springen kan hij erg goed, hij springt rond de 1,00 - 1,20m met zijn eigenaresse. Dit vind de eigenaresse zelf ook het leukst om te doen.

Ik heb hem tot nu toe nog maar 1 keer met de eigenaresse gsamen elongeerd, hij heeft toen ook een paar rondjes lopen rennen. Daarna ging ik er voor de eerste keer erop om proef te rijden en toen begon hij ook meteen te staken.

De eigenaresse heeft zo ver ik weet wel les. De ene keer dressuur, de andere keer springen. Zij geeft zelf aan dat je in de zomer alles met hem kan doen; zwemmen, zonder zadel en met halster rijden / springen etc. Maar ik de winter moet je het niet proberen zei ze.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 14:16

MissChrys, sorry ik had je toevoegingen niet gezien, dus vandaar mijn late reactie.

Ik weet niet zeker dat hij pijn heeft, maar ik lees vaak dat als een paard staakt, bokt, en tevens heel sloom is, dat rugproblemen vaak de oorzaak is. Natuurlijk is dit niet altijd zo, maar daar dacht ik wel eventueel wel aan.

Hij laat niet iets specifieks zien, ja hij vind aansingelen niet leuk of als ik het zadel op zijn rug leg, maar meerdere paarden vinden dat niet fijn dus dat ik niet iets heel specifieks.

Aan de andere kant lijkt zijn gedrag wel veel heel erg op uitproberen. Aan de longe, of op buitenrit wilt hij wel.. en zoals ik zei; in de zomer kan je ook alles met hem doen.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:34

Zitten zijn spieren (rug) niet gewoon helemaal vast? kan het zadel nog zo goed zijn maar dat verhelpt pijnlijke problemen bij hem niet. een paard gaat niet voor niks stilstaan en alleen maar achteruit lopen. misschien handig om iemand hier naar te laten kijken of iemand te laten komen die je kan helpen met dit probleem, ik denk niet dat je het alleen op kunt lossen namelijk. en in de winter zijn zijn spieren misschien stijver door de kou dan in de zomer,

MisterMc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:36

Ik denk dat het echt verstandig is om er iemand naar te laten kijken, om uit te laten sluiten dat je verzorgpaard pijn heeft, ik bedoel dat is niet fijn voor jullie allebei.
Als het geen pijn is, dan is het gewoon typisch een vorm van uitproberen en daar moet je doorheen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:51

Hoe warm of koud is het in de zadelkamer? Vindt hij het zadel niet gewoon naar koud op zijn rug?

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:54

ALTIJD eerst lichamelijke problemen uitsluiten. In dit soort gevallen moet je in mijn ogen echt eerst willen weten of het niet pijngerelateerd is. Vrij oneerlijk om hem er doorheen te rijden als het beestje pijn heeft. Dat moet je eerst willen uitsluiten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:23

Ik denk dat het paard gewoon stijf is van het niet bewegen. Als er in de zomer geen problemen zijn en in de winter wel, lijkt het me geen ernstig rugprobleem oid. Dan zou het zomers ook een probleem zijn.

Wel kan het natuurlijk zijn dat de gewrichten niet soepel zijn, wat erger wordt door kou en weinig beweging. Het kan dus wel een lichamelijk ongemak zijn.

Als je er niet op zit, of rechte lijnen rijdt heeft het paard er geen last van. Geeft mij dus ook wel aan dat het iets is wat jullie doen/vragen van het paard.
Ik zou dit paard eerst eens op de grond gehoorzaam en voorwaarts krijgen, alvorens er op te stappen.
Sowieso paard voor je opstapt een goede warming-up geven.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 20:43

Ik heb vrijdag les gehad en mijn lesgeefster zei dat hij nergens last van had maar gewoon onder het werk vandaag wil komen.

Ik moet nu de eerste 10 min zonder zweep rijden en als ik hem na die 10 min er een beetje door heen heb, dan de zweep erbij pakken. Dan bokt hij namelijk niet meer op de zweep maar reageert hij er wel op en ook op mijn been.

De eigenaresse van de pensionstalling waar we op staan zei dat hij het vroeger ook nooit heeft gedaan. Maar pas toen de eigenaresse minder serieuzer ging rijden dat hij toen pas is begonnen met bokken en staken.

Dit is wat ik te horen heb gekregen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:17

HenriekeJ schreef:
Ik heb vrijdag les gehad en mijn lesgeefster zei dat hij nergens last van had maar gewoon onder het werk vandaag wil komen.

Ik snap die zin nooit zo. Het is toch niet 'gewoon' dat een paard onder het werk uit wilt komen? Dan gaat er toch ergens iets verkeerd (en dan heb ik het niet alleen over de regels aanscherpen).
Dus als het inderdaad zo is dat het paard onder het werk uit wilt komen, zou ik me afvragen WAAROM.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 21:20

Jaa de stal eigenaresse zei doordat de eigenaresse minder serieuzer is gaan rijden.
Maar dit is ook alleen wat aan mij is verteld. Ik gaf in dit topic ook aan dat ik dacht dat er misschien iets lichamelijks aan de hand is.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:23

Mocht het paard dan inderdaad niks mankeren lichamelijk en het echt gedrag is. Is het dan niet een idee om het eens om te draaien.
Dus hij wilt niet sneller laat hem dan nog langzamer lopen. Hij gaat staken laat hem dan nog langer achter uit lopen.
Uiteindelijk krijgt hij dan hopelijk de drang om het voorwaarts op te lossen.