Vorige week zaterdag zijn mijn twee paarden verhuist naar een andere stal. Aanvankelijk was het de bedoeling hen daar maar twee maand te laten staan zodat ik thuis mijn wei in orde zou krijgen. Na een weekje weet ik al dat ik geen afscheid zal kunnen nemen van de accommodatie
Zondagavond heeft Dorento lichte koliek gehad. Na een bezoekje van de DA was hij er van af, en de dag erna kwam de tandarts. Hij had zware haken op alle tanden waardoor hij zijn eten plette tussen zijn tanden en dus niet vermaalde. Hierdoor was hij ook al wat vermagerd.
Maar alles is in orde nu, en nu hij op stal staat (hij voelt zich nu echt 100x beter dan toen hij nog dag en nacht op de wei stond) moet ik er wel terug op!
Dus gisteren heb ik mezelf verplicht er op te kruipen.
(ik word hierbij begeleid!)
Dorento:
- 5 jaar
- 1m80
- in augustus rustig zadelmak gemaakt (9 keer opgezeten op twee maand tijd) en dan tot gisteren volledig stil gestaan.
Wat ik nu doe:
- 2/3 keer per week
- max 20min
- werken aan actief lopen, ontspannig, soepelheid en stoppen en sturen
Waar we aan moeten werken:
- Dorento schiet traag in gang, er moet in het midden van de piste iemand met aan zweet staan om hem, zeker in het begin, vooruit te kruigen.
- Hij reageert totaal niet op het been
- Hij loopt op de voorhand
Ik zou dan graag nog tips krijgen over het inrijden van het paard in het algemeen (waar ik op moet letten, waar ik zeker aan moet werken).
Tips om hem actiever te krijgen, soepelder (doe ik nu door veel figuren te rijden en ervoor te zorgen dat men handen open zijn en een beetje wijzen naar waar we moeten, ik zal nog een foto zoeken waarop duidelijk is wat ik bedoel). Voor de rest zijn het veel "algemene" problemen (op de voorhand, niet aan het been), tenzij hier anders aan gewerkt moet worden dan bij oudere paarden denk ik dat ik dat al weet, maar tips mogen uiteraard gegeven worden.
Eerste keer er op (duidelijk zeer enthousiast)

zesde keer er op, tweede keer draven

En dan de foto's van gisteren
Ik reed hem idd met bijzet, is voor mij een gevoel van veiligheid te geven. Hij had al 6 maand niet meer gewerkt, enkel zondag gelongeerd, het was voor ons beide terug wennen. Op het einde ging de bijzet er ook af en volgende keer komt hij er niet meer aan.
Dorento mag idd dikker en gespierder, maar daar wordt aan gewerkt!
Even warmdraaien aan de longe, hij had er zin in

Hierna heb ik er zelf nog even opgezeten aan de longe, maar hier zijn geen foto's van.
Jammer want toen liep hij het beste ^^

Hier ben ik zelf wel vrij tevreden mee

Dorento is een heus sportpaard in de wording!
Ik zie bij mezelf een hoop verbeterpunten (handen hoger en laten dragen, beenligging ..) maar het was al zes maand geleden dat ik nog op een paard heb gezeten en dan van de eerste keer op zo'n paard. Ik was voor heel de piste aan het roepen "Ik ga hier nooit meer af!"

Leen