Dorento (Sorento X Quattro B) 10x ohz

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LeenJ

Dorento (Sorento X Quattro B) 10x ohz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 16:10

Hoi hoi,

Vorige week zaterdag zijn mijn twee paarden verhuist naar een andere stal. Aanvankelijk was het de bedoeling hen daar maar twee maand te laten staan zodat ik thuis mijn wei in orde zou krijgen. Na een weekje weet ik al dat ik geen afscheid zal kunnen nemen van de accommodatie :P
Zondagavond heeft Dorento lichte koliek gehad. Na een bezoekje van de DA was hij er van af, en de dag erna kwam de tandarts. Hij had zware haken op alle tanden waardoor hij zijn eten plette tussen zijn tanden en dus niet vermaalde. Hierdoor was hij ook al wat vermagerd.
Maar alles is in orde nu, en nu hij op stal staat (hij voelt zich nu echt 100x beter dan toen hij nog dag en nacht op de wei stond) moet ik er wel terug op!
Dus gisteren heb ik mezelf verplicht er op te kruipen.
(ik word hierbij begeleid!)

Dorento:
- 5 jaar
- 1m80
- in augustus rustig zadelmak gemaakt (9 keer opgezeten op twee maand tijd) en dan tot gisteren volledig stil gestaan.

Wat ik nu doe:
- 2/3 keer per week
- max 20min
- werken aan actief lopen, ontspannig, soepelheid en stoppen en sturen

Waar we aan moeten werken:
- Dorento schiet traag in gang, er moet in het midden van de piste iemand met aan zweet staan om hem, zeker in het begin, vooruit te kruigen.
- Hij reageert totaal niet op het been
- Hij loopt op de voorhand

Ik zou dan graag nog tips krijgen over het inrijden van het paard in het algemeen (waar ik op moet letten, waar ik zeker aan moet werken).
Tips om hem actiever te krijgen, soepelder (doe ik nu door veel figuren te rijden en ervoor te zorgen dat men handen open zijn en een beetje wijzen naar waar we moeten, ik zal nog een foto zoeken waarop duidelijk is wat ik bedoel). Voor de rest zijn het veel "algemene" problemen (op de voorhand, niet aan het been), tenzij hier anders aan gewerkt moet worden dan bij oudere paarden denk ik dat ik dat al weet, maar tips mogen uiteraard gegeven worden.

Eerste keer er op (duidelijk zeer enthousiast)
Afbeelding

zesde keer er op, tweede keer draven
Afbeelding

En dan de foto's van gisteren
Ik reed hem idd met bijzet, is voor mij een gevoel van veiligheid te geven. Hij had al 6 maand niet meer gewerkt, enkel zondag gelongeerd, het was voor ons beide terug wennen. Op het einde ging de bijzet er ook af en volgende keer komt hij er niet meer aan.
Dorento mag idd dikker en gespierder, maar daar wordt aan gewerkt!

Even warmdraaien aan de longe, hij had er zin in
Afbeelding

Hierna heb ik er zelf nog even opgezeten aan de longe, maar hier zijn geen foto's van.
Jammer want toen liep hij het beste ^^

Afbeelding

Afbeelding

Hier ben ik zelf wel vrij tevreden mee
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dorento is een heus sportpaard in de wording!
Ik zie bij mezelf een hoop verbeterpunten (handen hoger en laten dragen, beenligging ..) maar het was al zes maand geleden dat ik nog op een paard heb gezeten en dan van de eerste keer op zo'n paard. Ik was voor heel de piste aan het roepen "Ik ga hier nooit meer af!" _O-

Leen
Laatst bijgewerkt door Leen op 16-02-14 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: OP aangepast naar regels HAW

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 17:18

Knap paard heb je! Goed ook dat je hem lekker de tijd hebt gegeven, want hij is nog best wel puppy :j

Ik vind wel dat je bijzet érg strak zit, je dwingt je paard nu naar beneden.
Ik snap dat je een extra rem wilde omdat het zo'n tijd geleden was dat je er op zat, maar dan zou je misschien beter een martingaal of een lossere bijzet kunnen gebruiken. Je paard wordt nu erg in een houding gedwongen.

Succes!

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 18:24

Ik had zelf niet door dat hij zo strak stond, al vind ik het zelf nog wel meevallen.
Maar de volgende keer gaat ie er af voor het rijden :)
Dat was nu gewoon voor die ene keer.
Laatst bijgewerkt door Leen op 14-02-14 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op oneliner verwijderd.

deniece

Re: Dorento (Sorento X Quattro B) 10x ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:35

Die is groot! Leuk paard, hij valt soms nog wel te veel op de voorhand maar hij mist ook aardig wat kracht en bespiering nog. Veel succes met hem!

Ik heb trouwens ook een sorento, zie m'n profiel. Er loopt ook een sorento topic :)

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 23:04

Bedankt!
Er is idd nog een hoop werk, en ik kan niet wachten tot we daar mee aan de slag kunnen. Het is echt een fantastisch paard om mee te werken!
Ik stel voor ons heel simpele doelen, de ene keer werken we op soepelheid, de andere keer op overgangen ... Dus ik vraag niet direct om te dragen om de achterhand, over de rug met shwung en impuls te lopen en al die anderen chique termen.
Ik houd het simpel en leuk, hij moet natuurlijk nog een aantal jaren mee en dan is het leuk als je paard zin heeft in het werk :D
Nu we het beide terug wat gewend zijn aan het rijden blijft de bijzet err ook af. Die heeft er trouwens ook niet de hele tijd aan gehangen, de eerste 10min en de laatste 10min was ie er af ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:15

Mooi paard kan dat worden. Geen bespiering is logisch gezien het verhaal, je hebt er nu in totaal 10? keer op gezeten dus waar moet hij spieren van hebben. daarnaast het haken verhaal, reken maar dat ze daar van invallen en hij is 1.80. Kijk met goed rijden en goede voeding over twee jaar maar eens weer, dan weet je niet wat je ziet en zal je voordeel hebben van het feit dat je hem nu gewoon rustig de tijd geeft om bij te komen, top.

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 23:22

Bedankt! :)
Ik ben er zeker van dat Dorento een topper zal worden!
We hebben onze portie tegenslag gehad dus nu kan het alleen maar bergop gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 04:42

Leuk dier! Ik snap alleen niet zo goed dat je hem met bijzet rijdt? Laat hem lekker zijn balans vinden zonder allerlei hulpteugels. Daar heb je straks veel profijt van!
Succes :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:05

De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even Regels en Richtlijnen [HAW]Horses At Work aandachtig door, inclusief de links die erin staan.
Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc. Daarnaast dien je op RT-HAW open te staan voor de commentaar die je krijgt, het is dus niet de bedoeling om aan te geven ergens geen commentaar op te willen.
Indien je de nodige aanpassingen binnen de 3 dagen via het TeM systeem doorgeeft, passen wij de openingspost aan en gaat je topic weer open. Onder de volgende link kan je lezen wat temmen is.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:09

Aangezien het de OP werd aangepast naar de regels van HAW, is dit topic weer geopend.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:28

Wat een kast van een paard!!! :) Lekker rustig opbouwen en jullie zullen ver kunnen komen!!
Maareh, je paard is nogal groot, maar jij dan ook! want dit paard misstaat je niet. Zou je graag willen volgen.

Mijn tip, pak het rustig aan en forceer niet. Lekker laten uitgroeien. Kan zo tot een jaar of 8 duren.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:34

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:35

Leuk en vriendelijk paard. Bijzet eraf en hem de kans geven in balans te gaan lopen, hij is arm bespierd en mag van mij ook wat voller zijn. Zo'n onervaren paard hoeft niet "in de krul" te lopen, lekker voorwaarts rijden en hem plezier in het rijden laten krijgen. En plezier krijgt hij alleen als je dingen van hem vraagt die hij op dit moment fysiek aan kan. Veel plezier en succes met je paard!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:11

Er is al vermeld dat de bijzet er voor deze keer aanzat voor haar eigen gevoel van veiligheid omdat hij zo lang heeft stil gestaan. Dat is dus niet de normale gang van zaken denk ik.
Vind zelf dat hij nog wel vier gaatjes losser had gemogen, maar opzich ziet het er prima uit. Hij laat z'n rug fijn los. Als hij wat beter in de bespiering zit dan zal hem dat ook veel makkelijker afgaan. Succes met je leuke paardje :)

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 19:20

Bedankt allemaal! :D
Ben echt zo fier als een gieter op mijn paard!

Gisteren weer met Dorento gereden (zonder bijzet, die was echt enkel in het begin als extra rem. Nu blijft ie er af! ;) ), en hij ging super!
We hebben niet veel gedaan aangezien er veel mensen in de piste waren. We hebben vooral gewerkt aan soepelheid en sturen in stap. En een beetje aan mijn vertrouwen door met losse teugel door de piste te draven.
We hebben voor de eerste keer over balkjes gelopen (wat hij niet kende), ook heeft hij zijn eerste "sprongetje" gemaakt aan de hand (mini-kruisje, voorbenen stappen er over, achterbenen huppelen).
Tips ivm met soepel en actief maken mogen altijd :)
jammer genoeg geen foto's ...

Dorento is 1m80, ikzelf ben 1m90 ...
Voor mij mag hij nog wel wat groeien, en ik denk van wel. We hebben een woelige start gehad, leverbot, zware wormen, nog nooit een tandarts gezien (= haken op alle tanden) en twee weken geleden lichte koliek. Hierdoor heeft hij nooit echt genoeg voedingsstoffen binnen gehad. Maar hij is al heel veel bijgekomen, nu de laatste kilo's nog en dan is het enkel nog een kwestie van spieren kweken, maar we zijn al goed op weg.

Dit is Dorento wanneer hij zich goed voelt;
https://www.facebook.com/photo.php?v=10 ... =3&theater
https://www.facebook.com/photo.php?v=10 ... =3&theater

Edit; filmpje toegevoegd

ciclidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:12

rustig opbouwen, met die jonge, net ingereden paardjes hoef je helemaal niet zo veel te 'doen', behalve werken aan ontspanning, reactie op been aanleren (vooruitrijden, misschien met een klein tikje als hij niet reageert na de eerste hulp en weer terug, vooral op zit) en teugelcontact: veel oefeningen rijden is nog helemaal niet nodig: zo'n grote slungel zal al moeite genoeg hebben met de vier hoeken van de bak, om zijn balans te vinden en sterker te worden in de bochten. ter afwisseling kun je ook op de binnenhoefslag rijden en dan om en om, en ook de korte zijde om en om meepakken. in de hoeken ook niet met veel stelling gaan werken of echt inbuigen, laat hem eerst maar op z'n eigen benen lopen. als je het gevoel krijgt dat hij niet meer de hoek 'omzwabbert', kun je beginnen met lichte buiging vragen, vooral door lichte druk met je binnenbeen (leren reageren op je kuit dus) en binnenhand van de hals afbrengen, en niet het aansluiten met je buitenhand vergeten. en dan ook voltes gaan draaien. gaan die goed, dan achtjes gaan draaien met grote voltes zodat je buiging moet omzetten op het midden. je kunt het wat makkelijker maken door eerst met langere stukken op de diagonaal te pakken voor het ombuigen van de stelling. dit kun je uitbouwen naar zowel echte achtjes als het herhalen van de diagonale lijnen van hand veranderen. zowel in stap als in draf oefenen. en natuurlijk opbouwen hoevaak en hoe lang je rijd, en blijven afwisselen met werken aan de hand (hier kun je al een beginnetje maken met wijken voor druk), de worteloefeningen (aan de achterhand gaan staan en met een worteltje of ander lekkers vragen om buiging en rek naar achteren toe), longeren en wandelen buiten (ook goed voor verkeersmak maken) succes!

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:45

Wat een leukerd, succes met aanrijden.
Je zegt zelf dat je handen hoger moeten, wat ik je juist afraad! Je hebt je handen op de foto juist mooi laag en op die manier zo stil mogelijk houden ;) ook je beenligging vind ik netjes, prima voor een jong paard dichtbij de singel.
wat ciclidi ook al zei, niet zoveel figuren rijden, km's maken, rechtuit en die hoeken zijn al heel wat oefening voor jullie beide en af en toe een volte.. Spieren en beetje vet kweken :)
succes!

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 10:16

Bedankt!

Gisteren heb ik weer gereden, we waren zeer goed begonnen. Maar dan kwamen ze stro lossen, dat kende hij niet dus ben ik voor de zekerheid afgestapt en zijn we op verkenning geweest. Nadien ben ik weer opgestapt en dan verzette hij zich steeds tegen het bit op de linkerhand terwijl dat ervoor niet zo was. Dan liep hij continu naar binnen en viel hij weg over de binnenschouder. Naar rechts was geen probleem, linksom was hij zo stijf als een plank. Dus ik heb gewoon een beetje verder gereden en van zodra hij losliet ben ik gestopt. Hij stond dan nat in het zweet, hij was echt aan het druppelen (heeft zeer weinig conditie, ik heb geen uren rondgereden ;) ) Daarna heeft hij een halfuur mogen genieten onder het solarium.
Ik heb nu gewoon gezorgd dat ik zo ontspannen mogelijk was, en niet tegenwerkte, ik hield contact en bleef zo verder doen tot hij het bit accepteerde en ontspande wat uiteindelijk wel werkte (dit zei mijn lesgeefster mij).
Of zouden jullie het anders aanpakken?

Wat ik gisteren nog merkte is dat hij echt wel zoekt naar mijn hand. Ik zorg gewoon dat ik hem ontspannen en vooruit hou en doe verder niks. Maar soms kan hij gaan hangen (omdat hij zo hard op de voorhand loopt soms). Werk ik hier ook aan daar veel overgangen te rijden of los ik dit anders op?
De persoon die mij hier begeleid zei gewoon dat ik hem vooruit moet rijden. Maar ik merk dat dit niet meer voldoende is.
Ik heb ondertussen al iemand anders gevonden die ons verder zal begeleiden.

En je zegt dat ik niet zo veel moet doen, gewoon kilometers maken. Maar hoe houd ik het dan interessant voor hem? Hoe zorg ik ervoor dat het leuk blijft voor hem?

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:23

ik zou hem proberen niet te diep te laten gaan.
Je mag hem best "rond" / nageefelijk rijden maar probeer zijn nek/hoofd horizontaal te houden.
hij loopt van nature al op de voorrand, en als hij zijn hoofd omlaag doet wordt het alleen nog maar moeilijker voor hem.
Ook om voorwaarts te gaan.
Ik zou vooral veel schakelen, twee passen naar voor en terug, 2 naar voor en terug. Echt 3 of 4 keer geschakeld op een volte.
om te zorgen dat hij niet gaat hangen, zou ik eerst beengeven, voor de activiteit en dan een (halve) ophouding naar boven maken.
Een beejte van de hand af, dus wel "rond" rijden maar niet te diep/laag en dan halve ophoudign en toestaan zo gaat hij leren meer op eigen benen te lopen.

Ik zou hem wel nagefeljik rijden, het is beter om meteen vanaf het begin de juiste spieren te trainen, dan hem zelf maar wat laten lopen met een onderhals en weggedrukte rug ;)

Hij ziet er lief uit!! :D

Succes

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:09

leuk houden is niet elke dag rijden, maar een paar keer per week en als hij met 10 minuten braaf is, is dat ook goed en stop je ermee. Ga buiten met m wandelen, lekker buitenspelen in de paddock, dat soort dingetjes.
Kwa schakelen ben ik het met CalvinenGino niet helemaal eens.. naar voren is naar voren en terug is terug, dat moet hij eerst doorhebben voordat je kan gaan schakelen. Maar dat is mijn mening, bij jonge paarden is in 1 tempo blijven lopen al lastig genoeg en doordat ze dan langzamer en dan sneller gaan eigenlijk al aan het schakelen, al mag je dat niet zo zeggen ;)
Succes

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 17:19

Gho, Dorento loopt zowieso rond. Op de voorhand nog wel maar hij moet zijn achterhand weer wat sterker maken zodat hij kan dragen. Want hij is zeer veel spieren en kracht verloren.
Dus niet schakelen, maar een aantal overgangen is dat dan ook goed?
Nu niet om de zoveel passen aangezien hij zijn balans nog wat moet zoeken, maar bijvoorbeeld op elke lange zijde ofzo?
Ik rijd sowieso maar 2/3 keer per week niet te lang, ik dacht zo op maandag, woensdag en zaterdag max 20 min. Gaat het goed stoppen we sneller. Ik doe elke dag wel iets met hem; op de wei, lossen in de piste of gewoon wat prutsen. Ik probeer ook zoveel mogelijk buiten te gaan maar hij maakt zich soms zooo sterk, en als hij dan verschiet duwt hij mij omver en gaat lopen. Dan loopt hij over straat te paraderen en als je roept komt hij terug. Dus moeten we eerst nog een beetje oefenen op leiderschap en ik moet wat sterker worden :=

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:47

Wat goed dat je jezelf verplicht hebt er weer op te kruipen. Je hebt een ontzettend aansprekend paard onder je kont die je, gezien de omstandigheden, goed aan het lopen hebt. Heb je hem al eens met een zweepje gereden? Lijkt me duidelijker voor je paard om hem aan je been te zetten, omdat niemand anders dan jij het beste kan timen wanneer die extra hulp precies gegeven moet worden.

Ik kan trouwens best geloven dat je niet meer weg wil op die stal. Je hebt er alles wat je moet hebben, en bovendien is de stalbaas nog eens een leuke mens :)

Veel succes nog met Dorento, ik ben benieuwd waar jullie over pakweg 2 jaar zullen staan.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:09

Wat een supergaaf (en groooot) paard!

Ik zou het echt aan het werk zetten (veel overgangen, buigen en begrenzen buitenschouder) etc nog even weglaten, gewoon supersimpel rijden: paar overgangen, paar simpele figuren waarbij links gewoon links is, rechts gewoon rechts daar consequent in zijn. Nog niet superdruk maken om het niet netjes rijden van een wending of volte.

Je geeft aan dat hij nu totaal niet aan het been is. In combinatie met het te diep en op de voorhand lopen en het lijken te hangen op je hand denk ik dat dat je eerste prioriteit moet zijn met rijden - reactie op je been en een voldoende vlot basistempo. Dat is echt je basis, ook bij het rijden van overgangen. Zorg dat je een zweepje bij de hand hebt - geen reactie op been is een tikje. Wees hier superconsequent in, wanneer hij een goed tempo loopt, niet meer drijven, en zodra hij terugvalt of "te langzaam" loopt, direct bijdrijven en bij geen reactie weer een tikje. Hoop dat je er iets aan hebt!

ciclidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 08:22

paarden vervelen zich niet zo snel als hun ruiters als je niet veel oefeningen of figuren rijdt hoor ;-) m.t.b. je opmerking tijdens het buiten wandelen met hem zou ik je toch willen meegeven om echt te gaan werken aan leiderschap op de grond: Dorento is nog jong en als je je nu (al) omver laat lopen, kan hij echt een loopje met je gaan nemen en dan zijn de rapen gaar: paarden mogen niet dominant over hun baasjes zijn, hier krijg je echt problemen mee, ook onder het zadel als je het niet aanpakt. hij moet jou volgen en vertrouwen. omdat ik dorento niet ken, weet ik niet waarom hij over je heen probeert te lopen: is hij dominant en bepaalt hij zelf wel waar hij heen wilt (dan wat strenger aanpakken, en eens duidelijk inkomen dat je er niet van gediend bent), is hij bang en vertrouwt hij het niet dat jij hem wel 'redt' als er iets engs is (dan veel grondwerk waarbij jij jezelf altijd positioneert tussen het mogelijke 'gevaar' en hemzelf en hem door kijken en aanraken laten zien dat iets niet eng is: zodra hij z'n hoofd laaghoudt wijst dit erop dat hij zich 'overgeeft' en aan jou de leiding teruggeeft). laat je beleiders ook eens meekijken als je met hem op de grond bezig bent (ook met poetsen, wandelen e.d.): een goed opgevoed paard werkt zo veel makkelijker. en hij gaat echt nog wel puberen, dus hup aan de slag.

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:58

tmr001, mee eens!

overgangen rijden is prima, wordt zijn achterhand ook sterker van en vlugger op je been.. dus neem wat overgangen mee, schakelen is nog te vroeg, op de lange zijde inderdaad ;) succes!