Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
mits je wel van plan bent om bij te leren. als je alleen maar wil boscrossen dan moet je inderdaad geen Z paard kopen. Grote kans dat ie dan zich zal gaan vervelen. jumerenik schreef:het licht ook aan het karakter van het paard, het ene paard vind het geen probleem om 'aleen maar' B oefeningen te doen. het andere paard zal zich inderdaad gaan vervelen. als jij een gedulig paard koopt dat rustig wil wachten todat jij de oefening aankan, hoef je je geen zorgen te maken dat je paard zich verveeld. maar ik ken ook zat paarden die dat geduld niet hebben. en waarbij het paard vervelend word.
Brainless schreef:Je ziet wel vaak dat een paard niet weet wat een ruiter bedoeld.
Je hebt Z-paarden die de knop om kunnen zetten en het super leuk doen met een beginner.
Maar vaak zie dat een paard zo is opgeleid om op de kleinste aanwijzingen te reageren.
Doordat een beginner wat onrustiger is met zit/handen/benen zie je dat zo'n paard daar van kan gaan twijfelen en oefeningen/bewegingen maakt die de ruiter niet bedoeld.
Dit kan bij beide irritatie opwekken.
Paard springt bv in de galop, terwijl de ruiter dit niet bedoeld en hup het paard wordt "gecorrigeerd" terwijl hij juist super reageerde op de onbedoelde aanwijzing van de ruiter.
lshannah schreef:Ik - als manegeruiter - rijd nu reeds een half jaar in de weekenden een paard dat Z2 heeft gelopen. Haar eigenaresse is bezig met passage en piaffe, terwijl ik voornamelijk met mijn eigen houding bezig ben en de basisdingetjes. Ik heb tot op heden nog niet ontdekt dat het paard er vervelend van wordt, sterker nog, het paard is heel vergevingsgezind en ik leer er enorm veel van!
Alhoewel ik wel denk dat het natuurlijk per paard ook van het karakter afhangt.. Maar dat geldt toch net zo goed voor groene paarden?!
Brainless schreef:lshannah schreef:Ik - als manegeruiter - rijd nu reeds een half jaar in de weekenden een paard dat Z2 heeft gelopen. Haar eigenaresse is bezig met passage en piaffe, terwijl ik voornamelijk met mijn eigen houding bezig ben en de basisdingetjes. Ik heb tot op heden nog niet ontdekt dat het paard er vervelend van wordt, sterker nog, het paard is heel vergevingsgezind en ik leer er enorm veel van!
Alhoewel ik wel denk dat het natuurlijk per paard ook van het karakter afhangt.. Maar dat geldt toch net zo goed voor groene paarden?!
Maar dan ben je niet de enige die er op rijdt.