Onnodige spanning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Onnodige spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:34

Ik rijd al zo'n 20 jaar, ben een mondige bokker en kan in de lessen die ik geef duidelijk en rustig uitleggen. Tot voor kort stapte ik op alles wat los en vast zat, ik dacht er niet bij na. Ben ontzettend handig met moeilijke paarden en niet gauw bang.
Maar nu... Merk ik dat ik steeds vaker gespannen ben als ik naar het paard ga. Ik rijdt nu sinds een paar weken weer een nieuw paard voor een eigenaar, een frisse wat sensibele merrie die eigenlijk onder het zadel hartstikke braaf is. Beetje schrikkerig, af en toe een oneensbokje maar verder geen rare grollen en het voelt vertrouwd. Maar toch, dan heb ik om 13 uur afgesproken en wordt ik om half 12 al gespannen. Ojeej, moet ik wel? Kan ik niet afzeggen? Kan ik t eigenlijk wel? Is dit t wel? Past het paard wel bij me? Moet ik wel gaan?
Dan moet ik echt die knop omzetten en tegen mezelf zeggen 'je kan dit, het paard is braaf, lekker rijden en lekker genieten.' Als ik eenmaal op stal ben dan valt er al een deel spanning af en als ik erop zit is de spanning binnen een minuut weg. Dan kan ik genieten en lekker rijden. Daarna ben ik ook voldaan en tevré.

Maar die spanning vooraf is echt niet leuk. Wat kan ik daaraan doen of zijn er meer die dit hebben? Het zit me nu nog nauwelijks in de weg, maar ben bang dat dat wel gaat gebeuren.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:43

Hahaha! Je beschrijft mij!
Op mijn 7e kreeg ik mijn eerste pony en rij dus inmiddels al 33 jaar. Heb voor grote stallen de jonge paarden gereden, hengsten op shows uitgebracht en jaren voor de handel gereden. Stapte zonder nadenken op de vierjarige hengsten die we zo van het land af kochten en na een doodsmak stapte ik gewoon weer op, niets aan het handje.
Nu ik iets ouder ben herken ik je spanning. Ik wordt nog regelmatig gevraagd om eens op een paard te gaan zitten als deze zich niet gedraagt, maar het antwoord is tegenwoordig standaard "nee", ik ga mijn nek niet meer voor een ander breken. En net als bij jou is het over zodra ik mijn voet in de beugel zet om op te stappen.
Maar ook met de wat bravere bokkies ben ik van te voren soms wat gespannen en ik heb werkelijk geen idee waarom... Ik denk dat het bij mij begon toen ik mijn eigen bedrijf had en een kindje. Enorme verantwoordelijkheid en niet de "luxe" om een paar weken met een gebroken poot op de bank te gaan zitten.

Ik ben heel benieuwd naar de antwoorden hier....
Laatst bijgewerkt door Ocean_Child op 10-02-14 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:43

Zou het niet kunnen zijn dat je het te goed wilt doen? Ik ken je natuurlijk niet in real life maar kom je regelmatig in topics tegen en je komt inderdaad over op me als iemand die zn zaakjes goed voor elkaar heeft en weet waar ie over praat. Zou het kunnen zijn dat je of jij zelf of de eigenaar een verwachting heeft dat het allemaal weer top zal verlopen en je onbewust daar zo graag aan wilt voldoen?
Dat had ik met het paard waar ik 2 weken geleden me begonnen ben. Die eigenaar verwacht eigenlijk helemaal niets(is niets over uitgesproken) maar ik voel dan dat zij toch de verwachting heeft dat ik haar paard toch lekker aan het lopen krijg en ondanks dat ik wist dat dat het probleem niet zou zijn maakte ik me er toch stiekem een beetje druk om of ik wel aan haar (onuitgesproken dus misschien maak ik het er zelf van)verwachting voldoe want ik wilde haar niet teleurstellen....
Misschien is dit helemaal niet het geval bij jou hoor maar deel mijn ervaring misschien heb je er wat aan :)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:45

Ik heb hetzelfde probleem Jolien :) mijn bijrijdpaardje is een schat en zal nooit iets doen, toch heb ik vooraf spanning. Soms ook tijdens het rijden. Ik kan er ook echt niks aan doen, weet dat er niks gebeurt en toch haal ik worst case scenario's in m'n hoofd. Dus ik lees even mee voor de gouden tip :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:46

hesterve schreef:
Zou het niet kunnen zijn dat je het te goed wilt doen? Ik ken je natuurlijk niet in real life maar kom je regelmatig in topics tegen en je komt inderdaad over op me als iemand die zn zaakjes goed voor elkaar heeft en weet waar ie over praat. Zou het kunnen zijn dat je of jij zelf of de eigenaar een verwachting heeft dat het allemaal weer top zal verlopen en je onbewust daar zo graag aan wilt voldoen?
Dat had ik met het paard waar ik 2 weken geleden me begonnen ben. Die eigenaar verwacht eigenlijk helemaal niets(is niets over uitgesproken) maar ik voel dan dat zij toch de verwachting heeft dat ik haar paard toch lekker aan het lopen krijg en ondanks dat ik wist dat dat het probleem niet zou zijn maakte ik me er toch stiekem een beetje druk om of ik wel aan haar (onuitgesproken dus misschien maak ik het er zelf van)verwachting voldoe want ik wilde haar niet teleurstellen....
Misschien is dit helemaal niet het geval bij jou hoor maar deel mijn ervaring misschien heb je er wat aan :)

Nou ik denk dat hier wel een stukje zit. Ik heb de laatste jaren veel verschillende paarden gereden en elke keer door omstandigheden lukte het maar niet, ik wil graag weer dressuurwedstrijden rijden maar dat lukte maar 1 keer op de 5/6 paarden, gewoon door pure pech. Dus wellicht zit daar een stukje faalangst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:49

Goh, het is echt alsof je mij beschrijft met m'n eigen pony. Dat gaat overdag 'pff.. Ik moet rijden vanavond. Dalijk schrikt ze of doet ze weer idioot.' (dan gaat mijn hartslag een heel stuk omhoog en word ik beroerd en moet ik afstappen ivm duizelig worden en neiging tot flauwvallen). Als ik dan op stal ben en ik zie dat de rijbak druk is, of dat het waait of wat dan ook zakt de moed al helemaal weg en ben ik al helemaal geneigd om te zeggen 'hier poowny, een dagje vrij voor jou'. Maar wanneer ik dan erop zit en door die eerste paar rondjes stap heen ben, is de spanning weg (en word ik dus ook niet meer duizelig) en kan ik gewoon rijden zonder problemen.

Of het 'gezonde' spanning is weet ik niet, maar het zou best kunnen dat je voor jezelf onbewust een hoge lat legt. En we kunnen allemaal wel zeggen dat het nergens voor nodig is, en dat je goed kan rijden (want dat kan je ,dat weet ik wel zeker) maar zoals je zelf zegt, die knop moet omgezet worden.

Zolang het je niet in de weg zit zou ik zeggen, dan maar even wat spanning, zeker als die spanning ook weer zo moeilijk wegvloeit. Maar ik lees wel even mee voor de gouden tip :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:49

Mijn ene merrie kan op stal en met opzadelen onrustig zijn, maar zodra ik er op stap is ze altijd erg braaf. Dat weet ik inmiddels en toch had ik nog weleens de kriebels hoor als ik er op ging. .

Princesj

Re: Onnodige spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:51

Wat zou je als instructeur zijnde zeggen als een van jouw leerlingen dit bij je zou neerleggen Joolien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:53

Princesj schreef:
Wat zou je als instructeur zijnde zeggen als een van jouw leerlingen dit bij je zou neerleggen Joolien?

Dat is een hele goede, dan zou ik vragen of de spanning terecht is, waar de ruiter bang voor is en of de verwachtingen van de ruiter realistisch zijn. :+

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:58

Het klinkt een beetje stom; maar dat is de leeftijd Jolien (-:
Schijnbaar hebben wij vrouwen zo na ons 25e de neiging om wat voorzichtiger/bezorgder/banger te worden... zal iets met hormonen te maken hebben of zo.

Geen zorgen dat is normaal. Zo lang je maar blijft rijden komt het goed. Echt álle vrouwen die rijden die ik ken hebben dit; sommigen op hun 23e sommigen op hun 28e maar op een dag gaan we ons zorgen maken om niets :D
Laatst bijgewerkt door sallandval op 10-02-14 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:58

Heb je het minder als de eigenaar niet komt kijken en je gewoon lekker zelf met het paard bezig kunt?

En wat is jou antwoord op die vraag die jij als instructeur aan je leerlingen zou stellen, dus als jij nou in de schoenen van de leerling stond. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:01

Joolien schreef:
Princesj schreef:

Dat is een hele goede, dan zou ik vragen of de spanning terecht is, waar de ruiter bang voor is en of de verwachtingen van de ruiter realistisch zijn. :+

De spanning is niet terecht, ik vraag niet teveel van mezelf en het paard is braaf. En ook al zou het paard niet braaf zijn, dan nog kan ik wel wat hebben en ben ik handig genoeg, ook in het vallen :')

Marinke ik kan niet rijden zonder de eigenaar want we gaan altijd op locatie rijden. MAar ik voel geen druk van hem hoor.

Zal dat het zijn Sallandval ;) ik wordt ook wel wat voorzichtiger, ben gestopt met zadelmak maken, ook door mn rug maar ook omdat ik het niet meer leuk vond en teveel erbij nadacht ofzo.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:06

Ik herken het ook! -O-
Vroeger kon het niet snel genoeg gaan :):) en bokken end. dat was niet eens eng.Op andermans paarden klimmen en rijden was heerlijk en niks maakte mij uit :D .
Totdat....................je ouder word en een kind krijgt := hahahaha

Mèhn wat doen die hormonen toch met een mens zeg |o pfff.Nu denk ik eerst 6000000000x na voor ik op een vreemd paard klim,gaat alles eerst met zwaar overleg met mezelf :) en zie ik vooraf al gevaar terwijl het niet eens aan de orde is _O- hahaha

Tis wat,zo raar....... :x
Die spanning herken ik ook,vroeger was het lekkere verheug spanning :# ,nu is het de overbezorgdheidsspanning %) want tjee wat als er iets gebeurd?! :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:09

funnyhorses schreef:
Ik herken het ook! -O-
Vroeger kon het niet snel genoeg gaan :):) en bokken end. dat was niet eens eng.Op andermans paarden klimmen en rijden was heerlijk en niks maakte mij uit :D .

Mèhn wat doen die hormonen toch met een mens zeg |o pfff.Nu denk ik eerst 6000000000x na voor ik op een vreemd paard klim,gaat alles eerst met zwaar overleg met mezelf :) en zie ik vooraf al gevaar terwijl het niet eens aan de orde is _O- hahaha

Die spanning herken ik ook,vroeger was het lekkere verheug spanning :# ,nu is het de overbezorgdheidsspanning %) want tjee wat als er iets gebeurd?! :')

Dus t wordt nog erger als ik kinderen krijg, oh crap :oo :P

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:10

Jeetje wat herkenbaar! Ik merkte ook haast van de een op de andere dag deze omslag... kan het ook maar niet van me afschudden... Paardrijden moet toch altijd fantastisch zijn?!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:11

Joolien schreef:
funnyhorses schreef:
Ik herken het ook! -O-

Dus t wordt nog erger als ik kinderen krijg, oh crap :oo :P

O Yeah :j :j :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:23

Ojee := := :=

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:27

Zeker weten!

Werd ook voorzichtiger naarmate ik ouder werd en had geen zin meer om mijn nek voor iemand anders te breken. Toen ik mama werd ben ik nog voorzichtiger geworden. Heb nog wel eigen paarden ingereden, een zelfs met de maxi cosi naast de rijbaan maar ik ging veel meer nadenken.

Wat ook een leuke is, een kind krijgen die hetzelfde paardenvirus heeft en nu alle dingen doet die ik vroeger deed en waarvan ik niet snapte dat mijn moeder het soms eng vond :+

Zij maakt nu af en toe paarden zadelmak voor anderen als bijverdienste, heb ik plaatsvervangende spanning.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:29

chelle_dora schreef:
Goh, het is echt alsof je mij beschrijft met m'n eigen pony. Dat gaat overdag 'pff.. Ik moet rijden vanavond. Dalijk schrikt ze of doet ze weer idioot.' (dan gaat mijn hartslag een heel stuk omhoog en word ik beroerd en moet ik afstappen ivm duizelig worden en neiging tot flauwvallen). Als ik dan op stal ben en ik zie dat de rijbak druk is, of dat het waait of wat dan ook zakt de moed al helemaal weg en ben ik al helemaal geneigd om te zeggen 'hier poowny, een dagje vrij voor jou'. Maar wanneer ik dan erop zit en door die eerste paar rondjes stap heen ben, is de spanning weg (en word ik dus ook niet meer duizelig) en kan ik gewoon rijden zonder problemen.

Of het 'gezonde' spanning is weet ik niet, maar het zou best kunnen dat je voor jezelf onbewust een hoge lat legt. En we kunnen allemaal wel zeggen dat het nergens voor nodig is, en dat je goed kan rijden (want dat kan je ,dat weet ik wel zeker) maar zoals je zelf zegt, die knop moet omgezet worden.

Zolang het je niet in de weg zit zou ik zeggen, dan maar even wat spanning, zeker als die spanning ook weer zo moeilijk wegvloeit. Maar ik lees wel even mee voor de gouden tip :+

Ik had het kunnen schrijven :+ altijd een smoesje.. 'Het waait nu te hard hoor' of 'het gaat zo regenen' 'het is al donker' etc. Ga zo maar door :') en als je dan eenmaal zit en een rondje heb gereden niks meer aan het handje :j
Laatst bijgewerkt door PenP2014 op 10-02-14 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:30

Percy schreef:
Zeker weten!

Werd ook voorzichtiger naarmate ik ouder werd en had geen zin meer om mijn nek voor iemand anders te breken. Toen ik mama werd ben ik nog voorzichtiger geworden. Heb nog wel eigen paarden ingereden, een zelfs met de maxi cosi naast de rijbaan maar ik ging veel meer nadenken.

Wat ook een leuke is, een kind krijgen die hetzelfde paardenvirus heeft en nu alle dingen doet die ik vroeger deed en waarvan ik niet snapte dat mijn moeder het soms eng vond :+

Zij maakt nu af en toe paarden zadelmak voor anderen als bijverdienste, heb ik plaatsvervangende spanning.

Hahaha ik altijd maar denken dat die moeders zo zeuren _O-

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:31

sallandval schreef:
Het klinkt een beetje stom; maar dat is de leeftijd Jolien (-:
Schijnbaar hebben wij vrouwen zo na ons 25e de neiging om wat voorzichtiger/bezorgder/banger te worden... zal iets met hormonen te maken hebben of zo.

Geen zorgen dat is normaal. Zo lang je maar blijft rijden komt het goed. Echt álle vrouwen die rijden die ik ken hebben dit; sommigen op hun 23e sommigen op hun 28e maar op een dag gaan we ons zorgen maken om niets :D

Inderdaad! Ook nooit last van gehad, maar nu met 2 kinderen en zelf inmiddels 35 jaar oud, kijk ik er ook wel eens tegenop. Ineens ga je je beseffen welke risico's eraan vast zitten. Merrie is ook super braaf, maar wel sensibel en was compleet vastgereden. Ik ben dan ook ruiter 5 en de merrie wordt dit jaar 8 jaar. Mijn eigen verwachting lag ook erg hoog, zeker als wedstrijdruiter dacht ik van 'die heb ik over een jaar in het Z lopen'. Maar de simpele basis erin rijden ging niet van harte met een paard die volledig blokkeerde en over de kook ging. Eigenaar neemt ook geen blad voor de mond en heeft ook hoge verwachtingen van ons. Heb vorig jaar echt gedacht dat ik en dit paard niet konden samenwerken, dus er een veulen in gestopt. Nu vallen de kwartjes en gaan we echt bouwen en stap ik tevree af.

Zolang je zelf dit probleem erkend, ben je al een heel eind. Ik heb het ook wel eens, maar wanneer ik opstijg is het over en ik kijk altijd uit naar de les :D
Echter wanneer ik alleen rijd, heb ik er meer last van en moet ik opletten dat de merrie mij niet buiten spel zet en dat ik er echt aan blijf rijden.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:40

Oooo Jolien ik heb dit heel erg bij m'n lease-paard gehad!
Precies zoals je het beschrijft.

Eigenlijk pas sinds ik Doutzen heb is dit helemaal weg.
Ze maakte me veel zelfverzekerder en was meteen al mijn maatje.

Denk dat je een beetje meer vertrouwen in het paard moet krijgen,
dan zal het gevoel vast al minder worden.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:52

Ik denk dat het leeftijd is :+.

Ben inmiddels al een paar jaar fulltime aan het rijden, en vroegah stapte ik ook overal op, kon niet gek genoeg.
Nu is het vooral omdat ik het professioneel doe (en ik bijna 32 ben :+), denk ik vaak dat het het niet waard is om voor iemand anders paard m'n nek te breken.
Als het niet goed voelt die dag ga ik gewoon wat longeren, of doe ik het wat rustiger aan. Ook een half uur stappen (lateraal werk, stelling, buiging, wijken voor t been, keertwendingen etc) kan een goede training zijn ;). (Dat laatste geleerd van een Brit die ik het Olympisch team reed, heerlijke tip!)
Vaak wanneer ik eenmaal aan het stappen ben, is het helemaal goed, en ben ik in no time ook in draf en galop bezig :+.
Dat zenuwachtige gevoel had ik in het begin wel eens (volkomen onterecht, precies zoals jij het omschrijft), maar toen ik zo begon te denken was het weg. Mijn baas appricieert het werk wat ik doe onder het zadel, en dat maakt alles al een heel stuk relaxder.

Heb je dwingende ogen voor je, heb je een doel die binnen een bepaalde tijd wilt/moet behalen? Zijn die doelen haalbaar?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:00

Je voelt naar alle waarschijnlijkheid iets in je paard waardoor je er geen 100% vertrouwen in hebt.
Je paard voelt dat ook.
Stop met willen, let niet op de tijd en ga in je paard op, geef je over.
Voel.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:10

Ja als je moeder word word het nog erger haha!
was zelf ook nooit bang, paar weken geleden bijna er af gekletterd paard zijn dikke nek heeft me gered haha.. Toen dacht ik nog steeds dat ik niet bang zou worden.. op dat moment kon ik er wel om lachen.. het was toch immers goed afgelopen?

Toen ik een paar dagen later weer naar buiten ging dit keer met iemand anders (dan doet paard lief echt bijna geen pas verkeerd) had ik het toch wel spaansbenauwd hoor..

Denk dat het de leeftijd is.. je krijgt naarmate je ouder word steeds meer verantwoordelijkheid gevoel en iets breken etc kun je natuurlijk niet gebruiken.. denk dat dat onbewust gewoon opspeelt. :-)