eerste B wedstrijd met grote Hackney

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiiRowiej

eerste B wedstrijd met grote Hackney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 13:55

Hallo allemaal,

Gister was het dan eindelijk zo ver, onze eerste wedstrijd is een feit!

met mijn lieve (lease) grote maat Hackey ben ik gister officieel begonnen in de B dressuur.
dit was tevens voor ons beide de eerste keer in een binnen bak en dus redelijk spannend allemaal (wat fijn zeg spiegels! die wil ik thuis ook).

Magic is nog al een heethoofd, en ik ook, dus het ging wat gespannen allemaal en dit was ook goed terug te zien in de punten.. een aantal opmerkingen op ons Protocol waren dan ook: Gespannen, spanning, meer over rug, meer rug gebruik en 'jammer van de spanning, probeer je paard meer te begeleiden' en hier was ik het geheel mee eens.

desniettemin wil ik toch graag een filmpje van onze tweede proef (P. 4) met jullie delen voor wat opbouwende kritiek en tips.

voor dat ik hem plaats nog even een klein beetje info over Magic:

Naam: Magic Valentine (ster merrie)
Ras: Hackney (grote maat)
schoft: 160cm
Geslacht: Merrie
Leeftijd: volgende week 8 jaar
vader: Rayo
moeder: Magic incredible girl

het waaide overigens vreselijk hard gister waardoor er in de binnen bak een heel aantal 'bakspoken' aanwezig waren... dit is vooral goed te zien in de hoek rechts achterin.. die vond ze erg spannend..

dingen die ik zelf heb opgemerkt:

hihihi check eventjes 2:35 changeren en zo.... doen we even!

Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen, go easy on us het was onze eerste keer.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:05

Wat een leuk paard! volgens mij kun je nog heel ver met haar komen
let erop dat je op het goede been licht rijd, je rijdt best vaak op het verkeerde been

En wat de jury ook zegt, het ziet er nogal gespannen uit.
Maar ach, voor een eerste keer wedstrijd vind ik het goed gedaan! :)

MiiRowiej

Re: eerste B wedstrijd met grote Hackney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 14:10

@MD_Triumph Thanks, ja verkeerde been licht rijden is altijd al een dingetje geweest.. :P
ik geloof ook dat we nog wel een eind kunnen komen met oefening en even wat gewenning op vreemd terrein.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:13

Je kunt de spanning er gewoon van afzien. Voor de eerste keer vind ik het helemaal niet zo slecht. Al vind ik het niet winstpuntwaardig. Paard mag veel meer over de rug lopen. En jij moet de oefeningen veel netter afwerken. Voltes horen rond te zijn. En op de plek waar ze uitgevoerd horen doen. De eerste volte in galop deed je niet op B-E-B. Halve voltes horen ook halve voltes te zijn.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 14:24

ja je hebt helemaal gelijk Frieswytske, ik had me vergist in die volte B-E-B en ook de rest van de voltes waren niet echt rond, daar had ik een hoop moeite mee. dit ook doordat we beide erg gespannen waren maar ik snap wat je bedoelt ;) een winst punt waren we ook bij langer na niet in de buurt. voor deze proef hadden we maar 161 punten, de andere proef was 165.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:25

Gewoon lekker kilometers maken en op je fouten trainen. Dan kom je er wel.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 14:28

gaan we doen!

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:30

Wat een leuk paard!

Als de spanning straks weg is komen de punten vanzelf. Thuis lekker proefjes oefenen zodat je ze kent, dan kun je meer rijden ipv de weg in de bak zoeken :D

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 14:34

hahaha goeie Tip Ukkiepuk!

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:29

Wat leuk!
Ik heb ook een grote maat Hackney merrie, zie onderschrift.
Ik herken heel veel dingen, een heethoofd, grote gangen en graag in eigen hoge houding lopen.
Probeer haar wat ronder en over de rug te laten lopen, dan zal ze wat meer ontspannen en meer bij jouw zijn...
Ga lekker veel kilometers maken, komt helemaal goed!!!

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 16:06

bedank allemaal voor de leuke reacties, ik zal binnenkort eens een filmpje maken van hoe we thuis rijden, een wereld van verschil.

wat Ninne al zegt, thuis loopt ze inderdaad wat meer ontspannen en ronder over haar rug. dan krijg ik het ook beter voor elkaar dat ze mijn hand echt gaat volgen zeg maar. haar aandacht was in dit filmpje niet echt bij mij inderdaad... :P

Ninne, ik ga even je topic bekijken. ben benieuwd!

140509

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:08

Wat voor punten heb je gekregen?

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 16:14

@140509 voor de proef in het filmpje 161 en vor de andere proef 165, niet heel hoog dus maar naar mijn mening wel terecht.

even offtopic @ninne gave foto's het lijkt wel alsof ik naar Magic zit te kijken in een ander kleurtje! 7, 10 en 11 zijn mijn favoriet.

zo, en nu wee ontopic :P

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:21

MiiRowiej schreef:
@140509 voor de proef in het filmpje 161 en vor de andere proef 165, niet heel hoog dus maar naar mijn mening wel terecht.

even offtopic @ninne gave foto's het lijkt wel alsof ik naar Magic zit te kijken in een ander kleurtje! 7, 10 en 11 zijn mijn favoriet.

zo, en nu wee ontopic :P

Die gedachte had ik ook :P
Het zijn erg karaktervolle en trotse paarden, maar als ze eenmaal voor je lopen heb je een super fijn dier!

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:27

Voor de eerste wedstrijd is het nog zo slecht niet! Je hebt haar in ieder geval goed de baan door kunnen sturen. Ik zou gewoon lekker verder trainen, en ook vaak oefenen op vreemd terrein. Dan komen jullie er vast wel!

Ik vind dat alles net wat meer mag, en de figuren wat netter mogen. Bij bijvoorbeeld de middenstap zie je amper verschil. De voltes zijn ook niet mooi rond. Maar goed, wat ik al zei lekker door trainen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:32

Ik denk dat je een stuk minder spanning hebt als je m wat meer voorwaarts rijdt. Paard lijkt nu continu onder haar tempo te lopen. Ook mag je zelf wat actiever op je paard gaan zitten ( mietmcontinu je hand op je been leggen).
Ik hou van hackneys (hoewel voor de wagen), maar waar ik bij een hackney van hou zie ik in dit paard niet terug.
Ik begrijp dat je in een dressuurproef niet vlammend de bak door kan, maar er is ook een tussenweg.
Succes!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:09

Ik ben helemaal geen hackney liefhebber, maar ik vind dit een ontzettend gaaf paard, denk dat je met haar nog best hoge ogen kan gaan scoren.

Ik heb ook het idee dat ze wel iets voorwaartser mag, ik snap dat als ze normaal een heethoofd is dat je haar dan graag een beetje tegenhoud, maar nu is ze weer iets te langzaam.
Voor een eerste keer in een binnenbak, en dan alleen en met harde wind vind ik dat ze het super braaf doet, als je straks wat vaker in een bak bent geweest komt het vast goed met de spanning :D

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:27

Wat een machtig paard. Ze heeft leuke gangen!

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:31

Dacht dat het mn droom was,,, maar er rijden dus mensen op hackney's. <3
enkel filmpjes op youtube gezien, ben nogal fan van hackney's
Ziet er Goed uit ! ;)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:32

Wauw gaaf dier! Als er meer ontspanning komt kun je die héél mooi laten lopen denk ik, wat een mooie gangen! Ben wel benieuwd naar een thuis trainings filmpje :)
Alleen wat oerlelijk geschoren haha :')

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:36

heb ook gedressuurd met n hackney. Iewat andere manier van trainendan normaal werpt vruchten af. zijn wat handigheidjes voor. hoor wel als je wat wilt weten!

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:47

Zo slecht vind ik het er echt niet uitzien hoor voor de eerste keer!
Bij het stuk B-E-B paard de hals laten strekken loopt hij eigenlijk een stuk waar hij de hele tijd moet lopen. De hals langer, uitgestrekter en je ziet direct dat hij zijn rug gaat gebruiken.
Mijn tip is om vanuit het halsstrekken (voor jouw gevoel) aan de slag te gaan. Hij leert dan vanzelf dat zo lopen prettiger is dan met een kort nekje en een holle rug ;)
Gewoon steeds schakelen tussen halsstrekken en oppakken.

Maar voor de eerste keer met ook nog eens harde wind mijn complimenten hoor :D Als je lekker doortraint beloofd het nog wat voor de toekomst :P

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:15

ik vind het een ontzettend leuk paard, en kan me heel goed voorstellen dat hij zenuwachtig was hoor! En jij natuurlijk ook een beetje gespannen. Vind dat hij braaf z'n rondje heeft gedaan, je kon hem gewoon in de hand houden. :j

Verder zal de spanning vanzelf minder worden en zal jij je meer kunnen concentreren en de puntjes op de i kunnen zetten. Na vijf keer op wedstrijd zal het wel stukken minder zijn.
Je rijdt leuk, je paard is leuk, dit komt wel goed :D

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 18:42

@lisaapee dat stukje was mij inderdaad ook op gevallen, ik zei al tegen mezelf: potverdorie, waarom ging het niet de hele tijd zo! haha maar dat komt vanzelf.

bedankt allemaal voor de leuke reacties echt top en er staan echt dingen tussen waar ik iets mee kan!

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:46

Goed dat je het zelf ook zag MiiRowiej ;) zelfreflectie is de grootste les om beter te worden! :D
Of ze net een stukje ontspanning pakte weet je natuurlijk niet.
Maar in principe haalde jij alleen al iets druk van de teugel waarbij je zo'n groot verschil zag.
Misschien meer los 'durven' laten? :P