AV Geisha Khan 3 maanden verder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kellaxy

AV Geisha Khan 3 maanden verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 10:55

Hey bokkers,

Het is inmiddels al weer 6 maanden gelelden dat ik Geisha heb gekocht.
We hebben ups en downs gehad, mede door 2 verhuizingen. Nu staan we eindelijk op onze plek. Geisha is van de manege naar 24/7 buiten op een hit actiefstal gegaan. Heerlijk heeft ze het hier! _/-\o_
Ze kan lekker doen wat ze wilt en vind het werken daardoor een stuk leuker!

Mijn vorige topic dat van ons bij HAW was geen succes. Geisha gooide erg met haar hoofd en drukte haar rug weg. Het was geen doen meer dus ik toen heb ik besloten har even "stil te zetten" wat betreft het rijden. 6 weken heeft ze niet veel hoeven doen. Na 3 weken op de nieuwe stal, wilde ik wel weer een lesje wagen. Dit keer van een andere instructrice waar ik heeel blij mee ben!
Inmiddels gooit zij niet meer met haar hoofd, zijn we aan het werk met de dubbele longe waardoor ze haar achterhand er al meer onder plaatst, en zijn er zelfs stukjes nageeflijkheid.

Ik heb wel getwijfeld om een nieuw HAW topic te maken, maar ik doe het toch!
We rijden nu ongeveer 2 keer in de week en trainen 2/3 keer aan de dubbele longe. (op aanraden van de chiropractor)
Ik ben heel benieuwd naar de reacties, hou het lief.. Er is nog heeeel veel werk aan de winkel maar het is puur even een beeld van hoe het nu gaat in tegenstelling tot het vorige topic. (Ik weet niet hoe ik het vorige topic quote).

Tips zijn uiteraard welkom!

Paspoortje
Geisha Khan
Arabisch volbloed
3,8 jaar
1.49

Afbeelding
Stappen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Oke, in de volte stuur ik nog heel overdreven, uiteraard ook met been en zit maar hier zag ik dus dat mijn hand haast bij mijn been ligt. Slecht! :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een galopje.

Afbeelding
Ik moet echt proberen om contact te houden. Die teugels >;) :=

Afbeelding
Uitstappen

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd. Ik ben in ieder geval al trots op haar dat ze het nu zo goed doet en het werk echt weer leuk begint te vinden.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:37

Wat een leuke pony!!! Wat een schatje. Ze treedt heel mooi ver onder met haar achterbeen op sommige foto's, ziet er heel soepeltjes uit. En heel goed van je dat ze nu op een HIT actief stal staat. Dat is zoveel beter voor paarden. Ook lichamelijk gezien, want ze kunnen de hele dag bewegen en zijn dus veel minder stijf. Lekker bewegen en met vriendjes, en lekker hooi knabbelen. Wat het rijden betreft, probeer recht boven je paard te blijven zitten, dus niet in de bocht mee naar binnen hangen. En voor de stelling alleen je binnenhand van de hals afhouden, geen druk zetten op je binnenteugel, dan komt het hoofd te ver naar binnen en houdt ze het scheef. In de galop meer gaan zitten. Verder lekker verbinding houden met de mond en lekker zo doorrijden als je nu doet, lekker actief en figuurtjes rijden.

Anoniem

Re: AV Geisha Khan 3 maanden verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:52

Ziet er al een stuk beter uit als eerst hoor kel :)

Probeer alleen wel recht te zitten, ook op de voltes. Geisha is natuurlijk nog jong, en het is het fijnste voor die jonge beestjes als ze zelf hun balans kunnen zoeken, voltes kunnen dan nog wat lastig zijn. Probeer daarom juist ook in die voltes je lichaamsgewicht wel goed verdeeld te houden, want op het moment dat jij heel erg naar binnen hangt/zakt moet Geisha compenseren om te blijven staan, waardoor ze nog niet lekker die volte door komt :) Probeer ook je handen wat gelijker te houden, bij sommige foto's zie je dat de hand over de manenkam heen komt en de andere kant op zoekt. Is lastig, maar ook met wat minder contact is het wel het beste om gewoon je handen wel gelijk te houden, dus niet ineens met twee handen aan de linkerkant te zitten :)

En zoals je zelf al zegt, overdreven sturen is niks mis mee, maar hand opzij en niet naar achter, foei kel! :p

Maar het ziet er al wel een heel stuk fijner uit :)

Heeft ze geen last met die band om trouwens tijdens het rijden? Dora zou er knettergek van worden ben ik bang :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:05

Ik zou graag iets meer contact zien vanvoor, nu laat je haar eigenlijk een beetje "in de steek". :) Je hoeft geen druk in je handen te hebben maar probeer wel contact te houden, zo voorkom je ook dat je je hand langs je been moet zetten bij een volte omdat je de teugel zo lang hebt dat dat de enige manier is om contact te krijgen met de mond en dus te communiceren met haar.. :)

Koetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:08

Mooie combinatie! Zelf heb ik ook een jong paard van net 4 die ook nog met de balans bezig is. Paar keer binnen hoefslag nemen wil ook goed helpen en rechte lijnen rijden (a-c lijn ).
Verder valt het mij op dat je vaak naar beneden naar het paard kijkt, probeer meer vooruit te kijken en het te voelen ( ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan, want ik kijk ook vaak nog naar beneden haha)
Maar ziet er mooi uit verder! Veel succes samen!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 15:31

Bedankt voor jullie reacties! Haha chel, geisha heeft er geen last van hoor! Ja die balans is nog ver te zoeken. Ben van plan in het voorjaar lekker veel rechte stukken buiten te rijden. Die achterhand vind ik ook al aardig gaan. Ik heb ook nog foto's van de les. Mag ik die er ook nog bijzetten?
Leuk dat jullie de combinatie leuk vinden!

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:33

Wat ook kan helpen - als men daarvoor openstaat - is handwerk/grondwerk. hiermee help je haar ook haar balans vinden.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 16:36

We doen al grondwerk. Maar net wat voor oefeningen kan ik haar helpen met het balans dan?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:17

+:)+ Wat een verschil al +:)+
Ze heeft een mooi voorbeen gebruik.
Haar gang werk is al vele malen beter.

Je bent echt op de goede weg meid!
Helemaal top :))

Ik zie een veel vrolijk paard dan toen ik naar jullie toe kwam!

Jullie komen er wel :7

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 19:31

Dankjewel jess! Haha ze vind het ook heerlijk buiten! Echt fijn dat als ze gewerkt heeft, ze daarna gelijk weer de kudde in kan :j

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:59

kellaxy schreef:
Dankjewel jess! Haha ze vind het ook heerlijk buiten! Echt fijn dat als ze gewerkt heeft, ze daarna gelijk weer de kudde in kan :j

Je hebt de juiste keuze gemaakt ;)

Rust voor beide is een sleutelwoord :j

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 20:12

Dankjewel :D

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 08:28

Ja welke oefeningen mbt grondwerk zou je kunnen doen voor haar balans? Eigenlijk welke niet.. ;) Welke oefeningen doe je al met haar? Dan heb ik een beeld.

Het is voor mij dat moeilijk op een forum uit te leggen omdat ik zelf meer een mens ben van laten zien en voelen. Ik ben overtuigd dat je dan meer je doel bereikt. Kan je Eva of Wim niet vragen je te helpen? Zij zijn - volgens mijn info - ook goed met grondwerk/werk aan de hand.

Maar zoals Jess al zegt ziet het er goed uit en kan je trots zijn op wat je bereikt hebt tot nu toe.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 22:33

Dankjewel! chiropractor is vandaag weer geweest en vond het al verbeterd in haar bekken. Alleen de galop vind ze nog moeilijk met die bekken en het balans. Ik doe veel freestylen maar moet weer eens een paar lessen grondwerk nemen..

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 16:07

Dankje! Ik ben gek op dr kleurtje. Net weer heerlijk gereden. Ze word steeds scherper aan mijn been. Galop vind ze wel moeilijk. Vooral het aanspringen! Alex, helemaal prima hoor!

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:22

Galop komt helemaal goed. Genghis heeft daar ook problemen mee. Hij draaft op dit moment veel liever. We moeten ff rekening houden dat ze nog maar 4 zijn en nog veel moeten leren. Met tijd en geduld kom je ver.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 17:26

Ja precies. Links is haar goede kant en daar springt ze best goed aan op stemcommando. Rechts is moeilijk. Ik oefen het wel elke x eventjes maar daar stop ik gelijk en beloon ik haar. Ik spring nu even achter de laptop voor de galop foto's!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 18:38

Helaas ben ik vergeten de copyright weg te halen..
Hier wat foto's van mijn les.

Afbeelding

Afbeelding
recht blijven zitten kel..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ahhh heerlijk dier is het toch :o

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:28

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:52

Het valt mij op deze foto's op dat je zo ver achter in het zadel zit. En wat ik me afvroeg, waar is die band voor? Heeft die met je stalling te maken?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 11:04

Ja die is voor de voerstations. Haha ik heb moeite in galop om rechtop te blijven zitten dus doe ik overdreven naar achter leunen.

SteM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:58

Je leunt niet naar achteren, enkel je zitvlak blijft achterin. Dit compenseer je met de rest van je lichaam: benen en bovenlichaam gaan naar voren. Of dat is toch wat ik zie. Lijkt me eigenlijk niet comfortabel (maar natuurlijk, meestal ben je je niet bewust van een niet erg beste houding tijdens het rijden, ik kan er van meespreken).

Wat ik dénk dat zou helpen, is meer op je kont gaan zitten. En meer op je kont leren zitten, gaat bij de meesten het beste door de stijgbeugels weg te laten. Ik kan bijvoorbeeld beter blijven zitten zonder stijgbeugels dan met, omdat ik automatisch meer op mijn kont ga zitten.

Verder heb je een knappe viervoeter daar. Ik herken enkele problemen met de Arabische Volbloed die ik rijd. Rug wegdrukken en hoofd hoog: check. We waren aan het beteren onder het zadel en begonnen ook te lessen, maar door het aanhoudende slechte weer zal ik enkele stappen terug moeten nemen, helaas (ondertussen 4 weken niet meer gereden). Waar ik wel mee bezig blijf, is gymnastiseren om haar lijf soepeler te maken. Het werkt echt wel. Vandaar vind ik het fantastisch dat je aan de dubbele longe werkt. Zo kan je haar bepaalde zaken laten doen zonder dat ze het extra gewicht van een ruiter moet dragen (en zo extra moet compenseren in haar lichaam om het evenwicht te zoeken).

Ik ben alvast benieuwd naar foto's enkele maanden verder!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 21:01

Ja haha erg altid, je eigen houding. Ja dubbele longe doet ze echt geweldig. Ik doe heel veel overgangen en schijnovergangen. Stap, draf, middendraf, langzame draf, stap. Geweldig hoe ze dan loopt. Ze lijkt het ook echt leuk te vinden!

SteM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:16

Door de combinatie overgangen/schijnovergangen blijven ze bij de les en actief. Zeer goed dus, zo hebben we ze graag ;). En zoals je zegt, doordat ze moeten alert blijven en er veel variatie is, vinden ze het ook écht leuk. En willen we dat niet allemaal, een paard dat het werken leuk vindt? Wij moeten het leuk maken, zo simpel is dat :D

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 21:23

Ja precies! Ik doe het niet langer dan 25 minuten ong. want daarna is ze super moe! Ze zweet nooit eigenlijk maar zo lekker door blijven gaan en veel wandelen ze begint echt spiertjes te ontwikkelen nu!