Paard aanpakken in de bak terwijl er andere rijden not done?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Paard aanpakken in de bak terwijl er andere rijden not done?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 17:57

Vandaag kwam ik in zo'n vreemde situatie dat ik dit toch even aan jullie voor wil leggen:
Ik ben lid bij de manege vlakbij onze stal zodat ik daar van de binnenbak gebruik kan maken. Meestal ga ik hier maar één keer per week heen maar ik hou me altijd netjes aan de regels en zeg keurig gedag tegen iedereen. Hier heb ik voorheen ook nooit problemen mee gehad.
Nou was ik er vanmiddag met mijn haflinger en mijn draver was mee met de verzorgster. Toen wij aankwamen waren er drie mensen in de bak aan het rijden; een volwassen vrouw, een zo te zien meisje in puberleeftijd, ik schat een jaar of 15-16 en een jonger meisje op een kleine pony.
Mijn paarden waren allebei wat vervelend aan het doen en ook het meisje van ongeveer 16 hoorde ik al klagen dat haar pony wat druk was. Op zich niet heel vreemd met de harde wind die de reclame borden in de bak zelfs deed piepen.
Nou was de situatie uiteindelijk zo dat mijn draver flink dwars werd. Echt aan het klieren gewoon. Dus ik zei tegen de verzorgster dat ze haar maar eens strenger aan moest pakken omdat het paard haar gewoon in de maling aan het nemen was. Dus ze reed flink voorwaarts, had daar ook de ruimte voor want de andere paarden waren allemaal in het midden aan het stappen.
Ineens uit het niets zegt het meisje van ongeveer 16 tegen me "dat is toch niet normaal" dus ik gaf aan dat je soms even wat strenger moet zijn. Waarop de volwassen vrouw heel boos werd en me nog net niet voor gek uitmaakte dat we dit deden. Ik zei al dat als ze er last van hadden dat ze dat gewoon konden aangeven, simpel vragen of iemand ergens mee wil stoppen omdat je bang bent dat je paard er misschien op reageert is niet zo moeilijk toch? Voor deze mevrouw was dat blijkbaar echter teveel gevraagd, ze vond het toch echt niet normaal dat ik dacht dat zoiets kon.
Ook toen ik aangaf nog nooit eerder commentaar er op te hebben gekregen (ik rij mijn paarden wel vaker in een flink tempo in de bak als oefening) wilde ze niet normaal reageren.

Zo gek is het toch niet dat de verzorgster mijn paard door pakte? Ik heb het zo vaak zien gebeuren op de stallen waar ik heb gestaan, ook terwijl er gewoon andere ruiters in de bak waren. En het is nooit in mij opgekomen om hier wat over te zeggen. Ligt dit aan mij of hadden die dames gewoon hun dag niet?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:00

Als paardlief lastig is rijd ik stevig door en dan maakt het mij echt niet uit wie ik om mij heen heb, of het moet al echt druk zijn, is het dat niet rij ik, klaar.

Moeten anderen zich echt niet mee bemoeien hoe ik mijn paard train, ik toe ze geen pijn maar ben gewoon consequent.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:01

Ze moeten gewoon niet overal mee bemoeien.

Waarschijnlijk zijn ze gewoon gepikeerd dat iemand van buitenaf gebruik maakt van de binnenbak waar ze op het moment aan het rijden waren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:01

Wat versta jij onder "strenger aan/doorpakken" ?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:02

Weet niet precies wat jij onder aanpakken verstaat, maar even flink naar voren rijden als je de ruimte hebt lijkt me niet meer dan normaal, ook als je met meerdere mensen in de bak bent.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 18:02

Brainless schreef:
Wat versta jij onder "strenger aan/doorpakken" ?

Een tik geven als het paard in de staak gaat (kwam twee keer een bok uit) en in dit geval flink voorwaarts galopperen (geen rengalop).

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:02

Zie je het aanpakken alleen als hard door de bak rijden of ook met de zweep?

Ik vind het ieder geval raar en brutaal van het vrouwtje dat zij zo reageert. Wat zij er ook van vind het is jou paard en daar heeft ze niets over te vertellen. Tuurlijk kan ze zeggen dat zij dit niet graag ziet en anders zou doen maar dan nog is het jou paard en aan jou de beslissing wat je doet, in dit geval aangeeft wat de bijrijder moet doen. Vind het onzin dat zij zo tegen jou uitvalt, mits jij er fel op in bent gegaan maar weet natuurlijk niet hoe de situatie was :)

Edit, op 1e vraag is al eerder gesteld :)
Laatst bijgewerkt door PanamaD op 09-02-14 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:03

Hmm... ik vind het nogal situatie-afhankelijk. Als mijn paard een keer doorgepakt moet worden, dan kondig ik dat even aan van te voren. Ik zit er ook niet echt op te wachten als ik aan het rijden ben dat iemand anders op twee benen de bak door komt gevlogen "omdat het even moet". Het kan natuurlijk een keer voorkomen, en daar heb ik dan ook echt geen problemen mee, maar ik heb ook wel eens meegemaakt dat iemand zijn paard twintig minuten lang door de bak heen aan het hengsten was en dan ben ik het toch behoorlijk beu om met ogen in mijn achterhoofd rond te moeten rijden om te zien waar hij nu weer vandaan komt.

Nou vind ik er ook een aanzienlijk verschil in zitten, in je paard een keer naar voren rijden of er een rodeo van maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:04

Gewoon flink voorwaarts rijden heb ik geen problemen mee, als je niemand in de weg rijd en je gewoon aan de voorrangsregels blijft houden. Maar als iemand in mijn ogen echt te ver gaat (niet 1 tik geven maar blijven slaan, doorjakkeren als het paard al drijfnat en op is oid) dan zeg ik er wel wat van :j

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:05

Ik vind ook dat het zou moeten kunnen hoor, zeker als je rekening houdt met de anderen in de bak. Ik heb het ook een aantal keer gehad, paard loopt te klieren en wil steeds harder dan dat ik wil, nou, dan ga ik ook wel even op mijn eigen gelegenheid een keer hard. Jij wil hard? Dan gaan we ook. Tuurlijk let je op of dat allemaal gaat in de bak, maar tot nu toe alleen nog maar begrip gehad van mensen.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 18:06

Blijven slaan ben ik ook helemaal niet van, bij dit paard werkt dat ook alleen maar averechts. Ze ging alleen in de staak op het moment dat ze iets vlotter moest draven, ging in telgang en klieren. Dus de oplossing is dan voorwaarts. Het betreffende paard heeft twee keer gebokt omdat ze een tik kreeg (tik was omdat ze dus staakte) en daarna galoppeerde ze flink door maar zoals ik zei stapten op dat moment de andere paarden allemaal op de binnenhoefslag of in het midden. Was één van hun verder gereden op de hoefslag dan had de verzorgster daar natuurlijk wel rekening mee gehouden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:07

ik reed met mijn volbloed merrie in de baan terwijl er twee rijpaarden bij liepen. Mijn dame gaf een wapper of twee. Vervolgens kwam de vriend van één van de andere rijders naar de baan en zei letterlijk tegen mij 'als de anderen nou in het midden gaan staan, en jij dat beest even de paasei in rijdt en dan oppleurt met die poedersuiker kunnen zij daarna weer lekker gaan rijden'. Heb dat uiteraard niet gedaan.
Echter, toen ik met mijn arab merrie tussen dezelfde mensen reed, werd één van de dieren zo gruwelijk in elkaar gezaagd en getrokken dat het de hele baan doorging in z'n achteruit...en ik mocht daar niets van zeggen...

Sommige mensen zouden Remy moeten heten, die vinden dat iedereen moet wijken omdat het hun zo uitkomt.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 18:08

Urbiezira schreef:
Ik vind ook dat het zou moeten kunnen hoor, zeker als je rekening houdt met de anderen in de bak. Ik heb het ook een aantal keer gehad, paard loopt te klieren en wil steeds harder dan dat ik wil, nou, dan ga ik ook wel even op mijn eigen gelegenheid een keer hard. Jij wil hard? Dan gaan we ook. Tuurlijk let je op of dat allemaal gaat in de bak, maar tot nu toe alleen nog maar begrip gehad van mensen.

Deze gedachte dus precies! Maar ik was volgens die mevrouw gestoord dat ik dat aan de verzorgster vroeg met andere paarden erbij...

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:09

Blijheid schreef:
Gewoon flink voorwaarts rijden heb ik geen problemen mee, als je niemand in de weg rijd en je gewoon aan de voorrangsregels blijft houden. Maar als iemand in mijn ogen echt te ver gaat (niet 1 tik geven maar blijven slaan, doorjakkeren als het paard al drijfnat en op is oid) dan zeg ik er wel wat van :j

Eens :j

Ik weet niet hoe de situatie was en wat je precies bedoelt met aanpakken, maar ik vind het gewoon kunnen hoor. Wat willen ze dan? Een flink irritant paard dat alleen maar bokt en gek doet in de bak? Waarschijnlijk hebben zij hier dan uiteindelijk meer last van dan dat jij je paard even aanpakt en het daarna weer hanteerbaar is. Zolang je ze niet in de weg rijdt en het niet te lang doorgaat moet het kunnen.

SaarMisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:10

Misschien begrepen ze je niet goed. (Waarom je hem door liet lopen) En zagen zij het alleen maar als een paard een tik geven en laten 'rennen'.
En iedereen rijd op zn eigen manier, als je er geen andere mee lastig valt kan het gewoon hoor.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:10

Delaja schreef:
Urbiezira schreef:

Deze gedachte dus precies! Maar ik was volgens die mevrouw gestoord dat ik dat aan de verzorgster vroeg met andere paarden erbij...

Als het even kan kondig ik het wel aan, maar ik ging een rondje of twee hard en dan was het ook klaar want dan had het paard het door. Ik vind gewoon dat je dat moet kunnen vragen, zeker als die mevrouw hoort dat je dat vraagt. Een kwartier lopen kloten is natuurlijk anders, maar even een rondje of twee het gas erop, ach, dan stap je toch even kort op de binnenhoefslag? Hoort er allemaal bij als je met meerderen in 1 bak rijdt.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 18:11

Lumea schreef:
Blijheid schreef:

Eens :j

Ik weet niet hoe de situatie was en wat je precies bedoelt met aanpakken, maar ik vind het gewoon kunnen hoor. Wat willen ze dan? Een flink irritant paard dat alleen maar bokt en gek doet in de bak? Waarschijnlijk hebben zij hier dan uiteindelijk meer last van dan dat jij je paard even aanpakt en het daarna weer hanteerbaar is. Zolang je ze niet in de weg rijdt en het niet te lang doorgaat moet het kunnen.

Had de verzorgster niks gedaan dan hadden de andere er inderdaad alleen maar meer last van gehad. Het paard ging namelijk uit het niets op de rem en gek doen (op die momenten niet bokken gelukkig) en als je daar dan achter rijdt is dat juist vervelend. Het voorwaarts galopperen heeft het hele probleem in een paar tellen verholpen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:11

Je kunt ook even vragen of je even iets meer ruimte mag hebben. Dat vind ik persoonlijk netter dan hopen dat een ander zegt dat het to mutch is. Jij maakt van jou probleem hun probleem en dat kan niet de bedoeling zijn.

piezze

Ligt er aan of jouw verzorgster ook lid is van die vereniging. Zoniet, heeft ze niets in die bak te zoeken vind ik.
en als het getolereerd wordt, kan een beetje bescheidenheid geen kwaad lijkt mij. Zij waren trnslotte eerder in de bsk. Aanpakken hoeft niet zo dat een ander er last vsn heeft. Dan pak je maar iets minder hard aan.
Laatst bijgewerkt door piezze op 09-02-14 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Delaja schreef:
Urbiezira schreef:

Zo lang de andere paarden gewoon onder controle van hun ruiters zijn lijkt me dat geen probleem.
Als de andere ruiters te onervaren zijn om te voorkomen dat hun paarden meegaan dan is het een ander verhaal. Maar dat speelt hier volgens mij niet.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:12

`Ik vind inderdaad dat dat gewoon moet kunnen, als jij rekening houd met de rest in de bak en dus alleen maar hard laat lopen of 1 keer een tikje geeft. Dat moet kunnen, anders nemen ze idd een loopje met je.
En als deze mensen gewoon in het midden aan het stappen waren dan zie ik al helemaal het probleem niet in eigenlijk, ja als je ze aanrijd en je doet dat zo'n 20 minuten lang, dan snap ik wel dat ze het vervelend vinden.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 18:12

SaarMisty schreef:
Misschien begrepen ze je niet goed. (Waarom je hem door liet lopen) En zagen zij het alleen maar als een paard een tik geven en laten 'rennen'.
En iedereen rijd op zn eigen manier, als je er geen andere mee lastig valt kan het gewoon hoor.

Dat was het volgens mij niet, het was echt het idee dat de verzorgster dat van mij moest doen terwijl zij ook in de bak reden.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:12

Als je niemand hindert en het paard niet mishandeld vraag ik me af waar het probleem is. Dat hun over zich laten lopen door paardlief betekent niet dat jij of verzorgster dat moeten doen. Deze mensen hadden blijkbaar hun dag niet. ;)

Als mijn knollie vervelend doet dan ben ik verbaal met haar aan het praten (ze verstaat er geen ruk van maar als ik geirriteerd raak dan scheld ik :') ) en dan pak ik haar wat strenger aan. Als iemand zegt dat ik het fout doe of normaal moet doen dan stap ik af en laat hun opstijgen.
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 09-02-14 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:13

Ze huren de bak gewoon, dan maakt het niks uit wie er op zit en waar diegene lid van is.

Delaja

Re: Paard aanpakken in de bak terwijl er andere rijden not done?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 18:14

Nou ik ben blij dat jullie het met me eens zijn, dan lijkt het er inderdaad op dat deze mensen hun dag niet hadden. Maar wel flauw dat ze dat dan op mij afreageren...