Blaren aan zijkant van ringvingers, waar teugel tussen zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ailsazoe6

Blaren aan zijkant van ringvingers, waar teugel tussen zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 16:35

Hallo,

Ik rijd 1 keer per week voor een uurtje in een rijles. Elke week rij ik weer op een ander paard.
Meestal na afloop van de les heb ik aan de zijkant van beide ringvingers een blaar, waar de teugel zeg maar tussen zit (tussen pink en ringvinger). Ik rijd altijd met handschoenen, dus daar kan het niet aan liggen.
Meestal glijden de teugels ook telkens een stukje uit mijn handen, en moet ik ze telkens weer aanpassen. Hierdoor schuren beide teugels tegen de zijkanten van mijn ringvingers aan, waardoor ik dus blaren krijg (denk ik).

Ik heb al een aantal dingen probeert zoals pleisters op mijn ringvingers plakken en daar overeen ook nog eens handschoenen aan, dit hielp jammer genoeg niet, ik kreeg gewoon weer blaren.

Toen dacht ik dat het misschien aan mijn handschoenen lag... Dus ben ik ben ik naar Epplejeck gegaan om nieuwe handschoenen te kopen. Uiteindelijk heb ik handschoenen van het merk Roeckl gekocht, aangeraden door een mevrouw die daar werkt. De handschoenen handen speciaal extra grip, zodat de teugels niet snel uit je handen glippen. Dit leek mij echt ideaal! Dus heb ik ze gekocht! Ookal zat er een aardig prijskaartje aan (jaa! 40 euro!! ;( )
Nu met met mijn nieuwe handschoenen glippen de teugels nog steeds uit mijn handen en krijg ik gewoon nog steeds blaren.

Heeft iemand anders ook dit probleem?
Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen?
Laatst bijgewerkt door ailsazoe6 op 09-02-14 16:39, in het totaal 2 keer bewerkt

MarloesNatje

Re: Blaren aan zijkant van ringvingers, waar teugel tussen zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:37

Dit had ik ook altijd, toen ik nog niet zo lang reed. Ik rijd zonder handschoenen, en ben gewoon door gaan rijden, geen gepruts met pleisters etc. het kan af en toe niet zo fijn zijn, maar het werkte voor mij wel :)

Succes!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:37

Touwteugels kopen en die elke les aan het hoofdstel doen, wel even om toestemming vragen natuurlijk.

Maar teugels heb je maar heel licht vast, wel raar dat je in een uur dan al blaren krijgt...

ailsazoe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 16:42

MarloesNatje schreef:
Dit had ik ook altijd, toen ik nog niet zo lang reed. Ik rijd zonder handschoenen, en ben gewoon door gaan rijden, geen gepruts met pleisters etc. het kan af en toe niet zo fijn zijn, maar het werkte voor mij wel :)

Succes!

Ik rijd nu ongeveer voor 7 jaar en had vroeger toen ik begon met paardrijden nooit dit probleem. Ik bedenk me nu wel dat ik vroeger nooit met handschoenen reed, gewoon met de blote handen...hmmm het zou inderdaad kunnen kloppen dat het hieraan ligt.
Wel lijkt het mij erg moeilijk om over te stappen van met handschoenen rijden naar zonder handschoenen rijden. Dat zal wel erg pijn gaan doen voor een poosje!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:42

Ik kan ook snel blaren krijgen, heb een zeer kwetsbare huid :j
Stal uitmesten en de blaren staan op mijn handen, gaat het om maar 1 stal :+

Wat je kan doen is weer andere handschoenen gebruiken of doorzetten; net als met een beugel in de mond zeg maar, eerst is je mond stuk maar daarna wordt het sterker. Soort 'eelt'.

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:43

Had ik vroeger ook altijd, heb toen 3 weken niet meer gereden ivm vakantie en heb daarna nooit meer met hand schoentjes gereden, nooit meer blaren gehad

ailsazoe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 16:49

MarlindeRooz schreef:
Touwteugels kopen en die elke les aan het hoofdstel doen, wel even om toestemming vragen natuurlijk.

Maar teugels heb je maar heel licht vast, wel raar dat je in een uur dan al blaren krijgt...

Touwteugels is een goed idee! Touw is lekker stug (of hoe je dat ook zegt! :o ), dus zal niet snel uit mijn handen glippen denk ik!
Het enige probleem is wel dat er vaak het paard waar ik op heb gereden wordt overgenomen omdat hij dan nog een les moet meerijden. Dan moeten de teugels verwisselt worden, en daar wordt diegene denk ik niet zo blij van die het paard van mij moet overnemen. En overigens wordt de instructeur er ook denk ik niet zo blij van....

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:39

Dat is inderdaad niet praktisch..

Gewoon doorrijden en eelt op laten groeien als pleisters en handschoenen samen al niet werken. Hier ook een gevoelig huidje, als ik een keer zonder handschoenen rijd heb ik meteen blaren, ik heb het alleen met handschoenen niet (of zeer zelden). Rijd idd altijd met Roeckl!

Inmiddels zit er wel een dun eeltlaagje op en dit genoeg :P

Als je met springteugels rijd (met stops) is dit wel ene fijne houvast om je teugels minder door je handen heen te laten glijden. zet bv je duim bij de stop die het beste past en probeer dit de hele les aan te houden.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:59

Gewoon zonder handschoenen gaan rijden en doorbijten!
Ik kreeg vroeger ook altijd blaren en vond het helemaal niks zonder handschoenen rijden.
Deze zomer gewoon doorgezet en nu heb ik heel charmant wat eelt op mijn ringvingers. Nooit meer blaren gehad :)
Het kan juist zijn dat je meer blaren krijgt van handschoenen omdat de teugel schuurt met de stof van de handschoen.
Misschien is dit probleem zonder handschoen dus wel verholpen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:02

Rij altijd zonder handschoenen ook buiten en bij -20
Heb anders geen gevoel. Zelf teugels opduiken is ook een oplossing wel vragen of je mag wisselen.
Niet knijpen he :+

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:04

Misschien ligt het aan de manier waarop je de teugel vasthoud. Eigenlijk zou die niet zo makkelijk door je handen moeten kunnen glijden, als jij dat niet wilt. Ga eens uitproberen je handhouding te veranderen: staan ze goed rechtop, op goede hoogte, niet te breed? Zijn al je vingers en je polsen ontspannen? Ligt je duim mooi bovenop de teugels, zijn je handen goed tot een vuist (raken je vingertoppen je handpalm lichtjes)? Als dat allemaal goed in orde is, zou je toch eigenlijk geen last meer moeten hebben hiervan...

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:04

ik reed altijd met handschoenen toen was ik ze kwijt moest het maar zonder handschoenen toen had ik ook blaren op den duur krijg je er wel eelt tussen en heb je er geen last meer van ik rijd nu nooit met handshoenen

ailsazoe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 18:55

renee16 schreef:
Dat is inderdaad niet praktisch..

Gewoon doorrijden en eelt op laten groeien als pleisters en handschoenen samen al niet werken. Hier ook een gevoelig huidje, als ik een keer zonder handschoenen rijd heb ik meteen blaren, ik heb het alleen met handschoenen niet (of zeer zelden). Rijd idd altijd met Roeckl!

Inmiddels zit er wel een dun eeltlaagje op en dit genoeg :P

Als je met springteugels rijd (met stops) is dit wel ene fijne houvast om je teugels minder door je handen heen te laten glijden. zet bv je duim bij de stop die het beste past en probeer dit de hele les aan te houden.

Op de manege hebben we springteugels met stops (rijden inderdaad het best),en dressuurteugels (helemaal glad) dit rijd echt vreselijk!
Maar alsnog glijden de teugels wel uit mijn handen met springteugels met stops. Maar ze glijden wel minder snel uit mijn handen dan als ik met dressuurteugels rijd.

ailsazoe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 19:04

NoorW schreef:
Misschien ligt het aan de manier waarop je de teugel vasthoud. Eigenlijk zou die niet zo makkelijk door je handen moeten kunnen glijden, als jij dat niet wilt. Ga eens uitproberen je handhouding te veranderen: staan ze goed rechtop, op goede hoogte, niet te breed? Zijn al je vingers en je polsen ontspannen? Ligt je duim mooi bovenop de teugels, zijn je handen goed tot een vuist (raken je vingertoppen je handpalm lichtjes)? Als dat allemaal goed in orde is, zou je toch eigenlijk geen last meer moeten hebben hiervan...

Mijn handen staan wel goed rechtop, maar ik heb geen idee of ze op de goede hoogte zijn... Wat bedoel je met 'niet te breed'?
Ik denk dat mijn vingers en polsen niet gespannen zijn. Ik verplaats mijn handen heel veel, dit doe ik automatisch, want ik weet dat mijn teugels anders wegglippen als ik niet snel de teugels weer ietsje korter maak.
Overigens heb ik ook altijd van die zweethandjes aan het einde van de les...weet niet of iemand anders dit ook heeft? Of dat ik de enigste ben met dit probleem. Misschien dat die zweethandjes ook een oorzaak kunnen zijn van het schuren.
Mijn duim ligt meestal gewoon netjes bovenop de teugels, hmmm ik weet niet zo zeer zeker of ik wel op de juiste manier mijn handen in een vuist heb. Ik zal er de volgende keer op letten als ik weer moet rijden (wat a.s donderdag is!).

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:10

ailsazoe6 schreef:
Mijn handen staan wel goed rechtop, maar ik heb geen idee of ze op de goede hoogte zijn... Wat bedoel je met 'niet te breed'?
Ik denk dat mijn vingers en polsen niet gespannen zijn. Ik verplaats mijn handen heel veel, dit doe ik automatisch, want ik weet dat mijn teugels anders wegglippen als ik niet snel de teugels weer ietsje korter maak.
Overigens heb ik ook altijd van die zweethandjes aan het einde van de les...weet niet of iemand anders dit ook heeft? Of dat ik de enigste ben met dit probleem. Misschien dat die zweethandjes ook een oorzaak kunnen zijn van het schuren.
Mijn duim ligt meestal gewoon netjes bovenop de teugels, hmmm ik weet niet zo zeer zeker of ik wel op de juiste manier mijn handen in een vuist heb. Ik zal er de volgende keer op letten als ik weer moet rijden (wat a.s donderdag is!).

Met niet te breed bedoel ik of ze niet te ver uit elkaar staan. Je zou er ongeveer een schoteltje tussen moeten kunnen leggen, niet meer en niet minder. Zweethanden is inderdaad lastig, want daardoor gaan teugels glijden en kun je inderdaad blaren krijgen. Je zei dat je nu altijd met handschoenen rijd, als je zonder handschoenen rijd, heb je die zweethanden dan ook?

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:13

Je bent niet de enige :(:)
Mijn handen liggen ook altijd open, flinke blaren. Ik draag alleen nooit handschoenen (ook niet in de winter) op een of andere manier wil ik de teugels zelf kunnen voelen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:16

Met springteugels heb ik dat ook, daarom rijd ik altijd met gladde dressuurteugels. (ook roeckl light grip handschoenen) en nergens last van! Ik vind gladde dressuurteugels persoonlijk veel fijner rijden. met springteugels ben ik snel geneigd om achter zo'n grip te blijven hangen, met gladde dressuurteugels zonder stops hou ik beter verbinding en heb de teugels gewoon op de lengte die nodig is. Dus ik zou als tip toch eens gaan oefenen met gladde dressuurteugels.

ailsazoe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 19:53

NoorW schreef:
ailsazoe6 schreef:

Met niet te breed bedoel ik of ze niet te ver uit elkaar staan. Je zou er ongeveer een schoteltje tussen moeten kunnen leggen, niet meer en niet minder. Zweethanden is inderdaad lastig, want daardoor gaan teugels glijden en kun je inderdaad blaren krijgen. Je zei dat je nu altijd met handschoenen rijd, als je zonder handschoenen rijd, heb je die zweethanden dan ook?

Oké! Ik begrijp nu wat je er mee bedoelt! Mijn handen staan volgens mij wel op de goede lengte uit elkaar, maar ik zal er zoals ik ook al zei over mijn vuisten, donderdag tijdens de les erop letten.
Ik moet toch denk wel even een keertje weer eens gaan proberen te rijden zonder handschoenen, kijken of ik verschil zie en voel! En of ik dan zweethanden krijg! Ik zal het uit gaan proberen en laat het jullie dan weten!

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:05

pleisters vooraf omdoen, of andere handschoenen die daar dikker zijn.
zet je veel druk op de teugels? hoe gespannener jij ze vasthoud hoe meer kracht je op je handen zet, je paardje hoeft maar een rukje te geven of de teugel schuurt meteen tegen je vingers aan,

cnterpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:12

Ik lees even mee. Ik heb er ook al vanaf het begin last van. Op sommige paarden/pony's van de manege overigens meer dan op anderen. Ik heb een tijdje zonder handschoenen geprobeerd, maar dan kreeg ik juist zweethandjes en werd het erger. Ik heb inderdaad ook een tijdje geprobeerd met pleisters en gewoon eelt kweken, maar ik denk eerlijk gezegd dat ik daarvoor te weinig uren in de week rijd. Tegen de tijd dat ik mijn volgende les had, was het eigenlijk net geheeld. Er kwam dus geen eelt, maar er werd alleen telkens het nieuwe zachte huidje weggeschuurd. Na een paar maanden daarmee worstelen, besloot ik over te gaan op pleisters plakken. De pleisters verschoven echter tijdens de les met als gevolg alsnog bloedende ringvingers. Inmiddels ben ik al drie of vier keer van handschoen/merk handschoen gewisseld, maar ik heb nog geen perfecte oplossing gevonden. Wel lijken mijn nieuwste handschoenen een stuk beter te werken dan alle voorgaande, dus voorlopig zit ik goed. Ik weet uit mijn hoofd even niet welk merk ik nu heb, zal het eens nakijken.

Ik blijf dus even meelezen in de hoop op een gouden tip :o .

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 04:36

Sporttape op de gevoelige plekken en tip over handhouding oppakken. Overleg met instructeur over je hand en teugelvoering

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 05:08

Klinkt allemaal mooi maar is symptoombestrijding en niet de oorzaak. Het probleem is dat het paard te hard aan de teugels trekt omdat hij niet nageeft. Kun jij niets aan doen want je rijdt op een manege en daar leren ze je dat niet. De oplossing voor dat trekken aan je handen is been geven. Ik weet niet of het gaat lukken op dat manegepaard. Vraag anders een aan je intsructeur of hij je leert hoe je een paard nageeflijk rijdt. Dan is het probleem een stuk minder. Of helemaal weg...Succes!

ailsazoe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 17:16

Strasshorse schreef:
pleisters vooraf omdoen, of andere handschoenen die daar dikker zijn.
zet je veel druk op de teugels? hoe gespannener jij ze vasthoud hoe meer kracht je op je handen zet, je paardje hoeft maar een rukje te geven of de teugel schuurt meteen tegen je vingers aan,

Pleisters werken helaas ook niet, zoals ik al zei. Ik deed de pleisters voordat ik ging rijden om.
De handschoenen van Roeckl die ik heb hebben speciaal grip.
Ik denk dat het probleem ook echt ligt op de manier hoe ik mijn teugels vasthoud. Ik ben ook altijd niet echt gespannen in de hand, ik verplaats mijn handen vaak, als ik mijn teugels al gelijk een stukje voel glippen/langer worden. Dat klopt, al geeft het paardje 1 rukje, dan glijden de teugels al gelijk een stuk uit mijn handen en verlies ik totaal de controle over het paard.
Ik vind het zo vervelend...want durf nu ook helemaal niet meer mee te doen met proefjes. Omdat ik echt geen goed controle over mijn teugels heb en hierdoor rijd ik erg slordig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:24

ailsazoe6 schreef:
Hallo,

Ik rijd 1 keer per week voor een uurtje in een rijles. Elke week rij ik weer op een ander paard.
Meestal na afloop van de les heb ik aan de zijkant van beide ringvingers een blaar, waar de teugel zeg maar tussen zit (tussen pink en ringvinger). Ik rijd altijd met handschoenen, dus daar kan het niet aan liggen.
Meestal glijden de teugels ook telkens een stukje uit mijn handen, en moet ik ze telkens weer aanpassen. Hierdoor schuren beide teugels tegen de zijkanten van mijn ringvingers aan, waardoor ik dus blaren krijg (denk ik).

Ik heb al een aantal dingen probeert zoals pleisters op mijn ringvingers plakken en daar overeen ook nog eens handschoenen aan, dit hielp jammer genoeg niet, ik kreeg gewoon weer blaren.

Toen dacht ik dat het misschien aan mijn handschoenen lag... Dus ben ik ben ik naar Epplejeck gegaan om nieuwe handschoenen te kopen. Uiteindelijk heb ik handschoenen van het merk Roeckl gekocht, aangeraden door een mevrouw die daar werkt. De handschoenen handen speciaal extra grip, zodat de teugels niet snel uit je handen glippen. Dit leek mij echt ideaal! Dus heb ik ze gekocht! Ookal zat er een aardig prijskaartje aan (jaa! 40 euro!! ;( )
Nu met met mijn nieuwe handschoenen glippen de teugels nog steeds uit mijn handen en krijg ik gewoon nog steeds blaren.

Heeft iemand anders ook dit probleem?
Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen?

Gewoon je teugels op maat houden en niet meer door je handen laten glijden; c.q. laat de teugels niet uit je handen trekken. Ga je nog beter van rijden ook. Zodra het paard aan je trekt geef je wat meer been (rijtechnisch oplossen) Vasthouden dus en schakelen in je armen. Plak een paar witte tapjes om je teugels aan het begin van de les, dan zie je meteen wanneer het paard teveel aan je trekt.

ailsazoe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 17:28

cnterpstra schreef:
Ik lees even mee. Ik heb er ook al vanaf het begin last van. Op sommige paarden/pony's van de manege overigens meer dan op anderen. Ik heb een tijdje zonder handschoenen geprobeerd, maar dan kreeg ik juist zweethandjes en werd het erger. Ik heb inderdaad ook een tijdje geprobeerd met pleisters en gewoon eelt kweken, maar ik denk eerlijk gezegd dat ik daarvoor te weinig uren in de week rijd. Tegen de tijd dat ik mijn volgende les had, was het eigenlijk net geheeld. Er kwam dus geen eelt, maar er werd alleen telkens het nieuwe zachte huidje weggeschuurd. Na een paar maanden daarmee worstelen, besloot ik over te gaan op pleisters plakken. De pleisters verschoven echter tijdens de les met als gevolg alsnog bloedende ringvingers. Inmiddels ben ik al drie of vier keer van handschoen/merk handschoen gewisseld, maar ik heb nog geen perfecte oplossing gevonden. Wel lijken mijn nieuwste handschoenen een stuk beter te werken dan alle voorgaande, dus voorlopig zit ik goed. Ik weet uit mijn hoofd even niet welk merk ik nu heb, zal het eens nakijken.

Ik blijf dus even meelezen in de hoop op een gouden tip :o .

Ik heb het inderdaad ook op sommige paarden/pony's meer dan bij andere manege paarden/pony's.
Ik wil ook nog even kijken hoe het gaat zonder handschoenen bij mij...heb zo lang niet meer gereden zonder handschoenen! Maar als ik jou zo hoor praten over zonder handschoenen rijden, denk ik 'help! wil ik dit wel meemaken'! Jeetje! Dat het helemaal gaat bloeden ook!
Ik rijd ook maar 1x in de week voor een uurtje en denk dat je inderdaad vaker in de week moet rijden om zo'n eelt laagje te laten vormen.
Fijn om te horen dat de handschoenen die je nu gebruikt beter werken! :) Ben erg nieuwsgierig naar het merk van de handschoenen die je nu gebruikt!