welk bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

140509

welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 15:26

Ik heb een vraag
ik weet niet welke bit ik moet gebruiken
mijn fries is 4 jaar maar hij pakt het bit vast als we gaan rijden en begint te rennen
en hij vind stelling heel erg moeilijk
en valt door het been heen
ik zit te twijfelen tussen 2 bitten
een D trens met rolletjes
of een knevel trens met rolletjes

alvast bedankt

Leen

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:30

Dit los je niet op door een ander bit, een ander bit is gewoon symptoombestrijding in dit geval en zal het enkel maar erger maken aangezien je paard het dan achteraf ook zal doen op dat bit en dan kan je weer iets anders zoeken, en zo gaat het cirkeltje rond.

Heb je les? Heb je eventueel iemand in je omgeving die je zou kunnen helpen? Eventueel een trainer die verder doorrijdt aangezien je paard nog maar 4 is en dus duidelijk de basis nog niet onder de knie heeft.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 15:31

Leen_ schreef:
Dit los je niet op door een ander bit, een ander bit is gewoon symptoombestrijding in dit geval en zal het enkel maar erger maken aangezien je paard het dan achteraf ook zal doen op dat bit en dan kan je weer iets anders zoeken, en zo gaat het cirkeltje rond.

Heb je les? Heb je eventueel iemand in je omgeving die je zou kunnen helpen? Eventueel een trainer die verder doorrijdt aangezien je paard nog maar 4 is en dus duidelijk de basis nog niet onder de knie heeft.

Ik heb les
hij vind het gewoon heel erg moeilijk
we zijn ook bezig met rechtrichten

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:31

Daar ben ik het niet mee eens. Het is wel degelijk op te lossen met het bit, mits het probleem daar ligt!!

idd is goed les erg belangrijk!!

Pas dan, samen met je instructeur, kijken naar een ander bit!!! meerdere bitten proberen en niet 1 kiezen... jij kan niet voor je paard bepalen wat hij fijn vind in zn mond... :P

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:05

Betere les nemen dan, een paard hoort gewoon niet zo op een bit te gaan hangen etc.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:13

baszo17 schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Het is wel degelijk op te lossen met het bit, mits het probleem daar ligt!!

idd is goed les erg belangrijk!!

Pas dan, samen met je instructeur, kijken naar een ander bit!!! meerdere bitten proberen en niet 1 kiezen... jij kan niet voor je paard bepalen wat hij fijn vind in zn mond... :P

Hangen en door het been vallen heeft niets met een bit te maken, dit heeft te maken met hoe die beleerd werd en momenteel gereden wordt. Bit vastpakken is ook zo iets wat beter opgelost wordt door training dan door een ander bit.
Door een ander bit stel je het gedrag alleen maar tijdelijk uit waarna het terug komt im ergere mate. Zeker bij een 4 jarig paard zou je gewoon op een trensje moeten kunnen rond rijden.

Je kan wel eens kijken of die op een enkel, dubbel of ongebroken beter reageert. Kneveltrens, bustrens, watertrens, d-trens kan je ook wat in zoeken wat het beste voor je paard ligt. Dikte net hetzelfde. Maar met rollentrenzen ed. zou ik niet mee beginnen. Zeker niet bij zo een jong paard.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 16:20

Kan iemand gewoon antwoord geven op mijn vraag :)
de rest zijn we al druk mee bezig
ik heb hem pas net 3 maanden

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:22

140509 schreef:

Dit is niet te zeggen, elk paard reageert anders op een bit.
Om er achter te komen wat goed past, zul je verschillende typen bitten moeten testen.

Wellicht kan je instructeur hierbij helpen? :)
Laatst bijgewerkt door MaritB op 09-02-14 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:23

Dat is toch wat ik zeg... eerst goede lessen nemen en met je insteucteur het probleem aan pakkeb. Dit betekend niet dat er een ander bit in komt. Anders zou immers elk paard op een trens moeten lopen. Bij mijn jonge paard heb ik 6 maand een ander bit in gehad. Nu loopt zr prima op het oude bit.

Maar zoals ik al zei. Eerst fatsoenlijk les. En als je bezig bent met recht richten vind ik het niet gek hoor. Je paard is dus scheef. Daar kan hij wel last van hebben

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:25

Ik denk dat mijn antwoord duidelijk genoeg was.
Dubbelgebroken, enkelgebroken of ongebroken kan je eens uittesten, alsook d-trens, bustrens, watertrens en kneveltrens. Ook je dikte speelt een rol.

Rollentrenzen zijn voor een reden ook al niet toe gestaan op wedstrijd. Maar goed, jouw paard, jouw keuze. Als je zelf het antwoord al weet moet je maar net doen wat je zelf wil. Maar dan moet je niet over een half jaar een topic maken of je een pessoa of een pelham moet nemen want je paard reageert niet meer normaal op je rollentrens.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:26

Met een kneveltrens moet je een héle stille hand hebben. Heb je dat niet, niet aan beginnen...

Verder is ook dit symptoombestrijding, wat Leen_ ook al aangeeft. Samen met je instructrice naar de oorzaak zoeken en het rijtechnisch oplossen. Waarschijnlijk is het een balans probleem.

140509 schreef:

Je eigen topic even goed doorlezen, want er staan antwoorden zat in...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-02-14 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:33

Les nemen, en zelf niet vasthouden.

Dat is namelijk de reden dat ze vast kunnen pakken.

Denk dat dit een balans probleem is.

Had mijn fries ook, maar dit is verholpen door les.
Nu blijft ze op haar tempo en geeft ze na.....

Hoe geleerd: Op zit leren rijden.
Zo min mogelijk aan de kop zitten.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 16:36

Gelukkig heb ik een hele stille hand

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:38

Heb je er ook beeld van, wat je paard doet....??

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 16:45

maralyn schreef:
Heb je er ook beeld van, wat je paard doet....??

Met het bit vasthouden of door het been heen vallen?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:11

Gewoon van het rijden zelf...?

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 18:25

Dat hij teveel naar buiten kijkt
en als ik hem binnenstelling vraag valt hij door mijn been heen
en vanuit niets pakt hij het bit vast en begint te rennen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:49

dan vraag je nog teveel van je paard denk ik zo. Ik zou een stapje terug doen en een andere instructeur zoeken die te training aanpast aan het paard en niet het paard aan wil passen aan de training.

Nora_nora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:52

Uit de reacties is wel duidelijk dat je de oplossing niet (alleen)in het bit moet zoeken.
Bij keuze uit de knevel of D-trens met rolletjes... dan kies ik voor de D-trens.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:58

Zoals "Leen" het hier ook al heel duidelijk stelde, ik ga hier helemaal in mee, dit probleem heeft helemaal niets met het bit te maken.
Het zou wel kunnen dat een bepaald bit dusdanig sterk gaat inkomen dat het paard zich vlugger gewonnen gaat geven, maar eigenlijk is het de basistraining zonder bit, dus al bij het grondwerk , dat hier de grote fout is.
Een bit is bedoelt om signalen te geven, om dingen te vragen, niet om dingen af te dwingen. Hier moet je dus even over nadenken, en dan pas duidelijk weer even aan de basis gaan werken.
Een paard moet leren te wijken voor druk, een paard moet leren na te geven op een heel zachte vraag, en met zacht bedoel ik dus echt heel zacht (een garen draad tussen teugel en bit) en je kan dus niet trekken maar enkel zacht vragen, en echt ieder paard kan dit leren, ook jouw fries dus.
Maar de manier van jouw denken is nu fout, je zoekt de fout bij het paard, en echt daar zit de fout echt niet, zoek die bij jezelf en dan pas kom je tot een echt meewerkend paard die wil mee werken, en dus braaf bij enkel een zacht idéééé al zal gaan reageren.
Zoek een goede lesgever, de fout zit niet bij het bit.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:06

Misschien is het verstandig om aan de buiging te werken doormiddel van voltes slangenvoltes achtjes Als je op een volte gaatwerken kan je paard ook minder makkelijk bit vast pakken en gaan rennen Verder veel voltes openen sluiten zodat het paard leert wijken voor de druk van het binnen been

Probeer dit eerst in stap dat gaat makkelijker

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:09

Ok. Antwoord op je vraag is. Hou dit bit. Heb geduld. Ga verder met les

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:32

Nora_nora schreef:
Uit de reacties is wel duidelijk dat je de oplossing niet (alleen)in het bit moet zoeken.
Bij keuze uit de knevel of D-trens met rolletjes... dan kies ik voor de D-trens.

hoe kan je nu kiezen voor een vreemd paard op wat voor bit ie moet lopen...:P

das toch onmogelijk

TS moet gewoon les nemen en het probleem rij technisch proberen op te lossen.
Als het paard rij technisch okee loopt, dan kan er eventueel 'tijdelijk' een ander bit in.. eerst gewoon fatsoenlijk lessen... ik vind het een beetje onwaarschijnlijk dat je instructeur je hier niet bij helpt... Als het wel zo is is het een slechte instructeur en moet je een andere zoeken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:38

Ik hoef echt niet het paard te kennen, ieder paard behoort een basis te kennen, en sturen en stoppen daar is het niet echt het bit dat dit mogelijk maakt, dus het paard moet je zover krijgen dat hij vrijwillig wil meewerken en dus zonder getrek of protest.
En dat is vanaf het begin, dus als het bij het begin al moeilijk gaat , is er gewoon de zekerheid dat het begin verkeerd of slecht aangebracht wordt.
Dus in dit geval zeker een verkeerde instructie, zoek een betere.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:53

Whahah ik bedoelde helemaal.niet jou reactie.zoals je ziet heb ik een quote gedaan om daar op te antwoorden...

ik.vind namelijk dat je gelijk hebt..zoals staat beschreven in eerdere reacties :)