Bitloos dressuur part 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Bitloos dressuur part 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 13:28

Kort paspoortje:
Paard is een 14 jarige KWPN-merrie, niveau is B/L1 (doel is deze zomer bitloos officieel L1 starten). Ik ben 33, heb vroeger veel wedstrijden gereden, maar de laatste jaren bijna niet meer, maar ik ben nu sinds 3/4 jaar weer fanatieker aan het rijden en we lessen samen ook sinds een aantal maanden weer.

We zijn nu zo'n 8 weken overgestapt naar bitloos rijden en na ons eerste topic hierover [RIJ-ITP] Wij rijden vanaf nu bitloos dressuur!, zijn we nu weer iets verder. We werken met name aan een betere impuls en beter ruggebruik op dit moment.

Inmiddels hebben we ook ons eerste (onderlinge, omdat bitloos officieel nog niet mag) B-proefje gereden en deze resulteerde in een winstpunt, ondanks dat ze toch wel wat gespannen was. Voor 15 februari staat het tweede proefje gepland en ik hoop dat ze nu iets meer ontspannen door de baan gaat.

Mijn vriend heeft vanmorgen even weer een paar korte filmpjes van de training gemaakt (wederom met zijn telefoon helaas, maar goed).

Tips zijn uiteraard welkom.

Sodeletuut

Re: Bitloos dressuur part 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:31

Je filmpjes zijn privé..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 13:43

Als het goed is nu niet meer :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 15:52

Toch? Of zijn ze nog steeds niet zichtbaar?

Deze was er ook nog:

Nogmaals excuses voor de slechte kwaliteit. Ik hoop dat jullie er wat van kunnen maken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 13:58

Uhm.. 349 keer bekeken en niemand met een mening. Okey, of het is zo dramatisch dat niemand wat durft te zeggen, of de filmpjes zijn echt te slecht, of... Tja geen idee?

bibstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:01

Ik vind het wel goed dat je bitloos bent gaan rijden ziet er goed uit

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:02

amai zeg... ik zie een stok maar dan ook stok kreupel paard in de filmpjes.... of je filmpjes moeten zo horten en strortend haast afspelen als afbeeldingen achter elkaar...
Vond je hem/haar fijn lopen hier?
Verder heb je echt wat te veel druk op je teugels, zag ik vooral toen je in galop langskwam bij de camera. minder druk zal denk ik het paard ook een stabieler hoofd geven.

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:11

Mooi dat je bent overgestapt naar bitloos!
Ik vind wel dat je je tenen meer naar binnen mag draaien (naar de buik van je paard toe), je mag veel zachter zijn in je hand en meegeven i.p.v druk zetten met je hand.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:27

Ik zie een scheef paard met te weinig impuls dat tegen de hand in loopt. Verder zie ik je erg veel heofslag rijden.

Je paard ziet eruit alsof je meer zou moeten werken aan impuls en ontspanning voor je naar aanleuning gaat. Veel figuren, veel overgangen en vooral van je hand af rijden.

Succes en vooral ook veel plezier met je wedstrijden (en trainingen natuurlijk).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 14:33

Bibster dank je wel

Unihorses in het eerste geval was ik er natuurlijk niet op gaan zitten he. Gelukkig is dat niet het geval. Ik werk soms inderdaad wat terug met, voornamelijk mijn linker, hand. Daar ben ik mee bezig en dat moet beter, maar veel druk op de hand is er niet echt eigenlijk(mocht wel iets meer zijn).

Susan, dank je voor je reactie, daar kan ik wel iets mee.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 14:39

Pendrag dank je voor je reactie, met de scheefheid zijn we aan het werk, veel buigwerk, daar doen we in de lessen ook veel mee. Ik ben normaal helemaal geen hoefslag-ruiter, toevallig is dat in deze filmpjes nu wel zo (ik ben echt voor de filmpjes gaan rijden, dat was niet zo handig).

De impuls zijn we mee aan het werk. Ik rij veel overgangen en tempowisselingen, maar dat heeft ook wat tijd nodig. Er zit wel al behoorlijk verbetering in gelukkig.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 15:16

Dus conclusie:

Doorgaan met buigen, overgangen en tempowisselen, achterhand/impuls blijven doortrainen, meer vanuit het been naar de hand rijden en denken om het terugwerken met de hand. Op zich allemaal dingen die ik sowieso meeneem, dat is fijn. Zien jullie er ook wel wat positiefs in, want voor mijn gevoel gaat het echt niet helemaal waardeloos en voel ik wel steeds verbetering.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 19:27

Niet iemand?

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:47

Leuk dat je bitloos rijdt :) Ben zelf een aantal jaren geleden ook overgestapt en het bevalt ons nog steeds prima!

Ik zie vrij veel spanning bij het paard. De beweging is niet echt vloeiend, maar meer stekerig als je naar haar voorbenen kijkt.
Ik zou eerst werken aan de ontspanning en het rechtrichten, daar begint het in mijn ogen mee. Ze zal dan vanzelf in de aanleuning komen.
Moet vast goed komen met jullie want je bent er serieus mee bezig :j

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 20:57

Murosch schreef:
Niet iemand?

Ik was ff offline :D

Ik zie een paard dat braaf is met een ontspannen staart. Denk echt dat als je haar voor wat losser laat je een heel ander plaatje krijgt. Volgens mij komt er dan echt iets moois tevoorschijn. De vooruitgang kunnen wij niet zien, geen idee hoe het hiervoor was.

Dat stekerige voorbeen wat hierboven genoemd wordt: je paard buigt haar voorbeen weinig maar steekt het zijwaarts naar voren. Misschien stijfheid of een blokkade. Daar zou ik naar laten kijken als ze verder soepel loopt.

TessavdSloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:30

Het paardziet er vreselijk hakkig en krakkig uit, zijn hoofd houd ie als eerder gezegd ook totaal niet stabiel. Het ziet er echt vreselijk uit... Je kunt duidelijk zien, al laaaannnnggg geen wedstrijden meer gereden..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:57

TessavdSloot schreef:
Het paardziet er vreselijk hakkig en krakkig uit, zijn hoofd houd ie als eerder gezegd ook totaal niet stabiel. Het ziet er echt vreselijk uit... Je kunt duidelijk zien, al laaaannnnggg geen wedstrijden meer gereden..

eeh sorry, maar hoe ligt de relatie tussen niet fijn lopen en lang niet op wedstrijden geweest?
ik ben al 4 jaar niet op wedstrijd geweest, betekend niet dat ik een stijf paard heb.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 21:58

Nou tessa bedankt daar kan ik echt wat mee haha!

Tjelley en Pendrag, dank jullie, hier kan ik wel iets mee. Dat zwaai-voorbeen heeft ze altijd al gehad (maait flink, maar heeft daar geen hinder van).

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 12:00

Als je haar aan de longeerlijn hebt zonder bijzet maait ze dan ook met haar voorbeen? Dan bedoel ik wanneer ze ontspannen over de rug (en misschien iets onder haar tempo) loopt.

Je ziet dit vaak bij paarden die aan de voorkant te strak worden gehouden en daardoor niet lekker over de rug kunnen lopen. Paarden gaan zich scheef houden en lijken taktmatig niet helemaal fijn.
Gelukkig zijn dit dingen die rij-technisch meestal op te lossen zijn.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:19

ik denk dat dit paard voorheen met teveel druk is gereden, moeite heeft met balans en op eigen benen en daardoor een beetje teugelkreupel loopt, zeker niet stokkreupel hoor. welke bitloze optoming gebruik je, als dit kingekruist is zou ik overstappen naar sidepull, en je zult met veel minder contact moeten rijden, bitloos, anders druk je continu de rem op de kaak en neus, bitloos is meer dan zonder bit. jouw lichtrijden is een beetje onrustig, en te afwachtend, je zou je beugels iets langer kunnen zetten en in je lijf energie moeten vrijmaken, alsof je zegt, zow, nu gaan we draven, dominanter in je lijf, losser in je hand, en die kun je dan gelijk een stuk stiller houden, ook een reden voor haar hupshoofd/teugel kreupelen. Wel echt heel leuk dat je dit doet, je staat er tenminste open voor, woop woop woop

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 19:00

Ik rij nu met een kaakgekruist hoofdstel. Op zich ben ik er wel heel tevreden over hoe zij ermee omgaat, maar het hoofdstel zelf wil ik nog sowieso wel vervangen door een hoofdstel met een iets bredere neusriem. Je hebt ook (ben even de naam kwijt) bitloze hoofdstellen die je zowel als kingekruist, maar ook als sidepull kan gebruiken volgens mij toch? Dat zou dan misschien ook wel iets zijn omdat we dan samen kunnen proberen wat voor ons beide past.

Dit paard heeft enkele jaren geleden een kaakfractuur gehad nadat ze op stal met een teugel achter een haak is blijven hangen en is daarna (uit onwetendheid) lang doorgereden met bit, wat tot steeds meer spanning en verzet heeft geleid, totdat we erachter kwamen dat de kaak toch gebroken is geweest (en inmiddels redelijk netjes is vergroeid, maar een bit bleek heel pijnlijk). Daardoor was haar vertrouwen er helemaal uit en nu bitloos bouwen we dat weer op.

Misschien dat dit ook de reden is van het stekerige voorbeen? In de tact voel ik er, zowel onder het zadel als wanneer ze los loopt, geen onregelmatigheid in, maar het is wel anders dan bij mn andere paarden, dat zie ik ook zeker.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:41

Ik vind het lastig om er iets over te zeggen, ik heb wel goed gekeken maar de filmpjes zijn vrij kort. Hoe loopt dit paard als je haar meer ruimte van voren geeft? Dus met een licht contact rijdt, en naar je hand toe? Ik vind dat je haar wel actief rijdt op zich maar met je hand teveel druk zet en daarmee blokkeert. De halshouding is hoog en het paard lijkt niet graag contact met de hand te zoeken. Dit lijk je nu alsnog te proberen af te dwingen. Je ziet inderdaad iets onregelmatigheid maar dat lijkt meer door de manier van gereden zijn te komen. Ik zou, mits het paard gezond is, beginnen met lang en laag ingesteld longeren, bv met touwtjes. Heel losjes die touwtjes, niet in een houding dwingen. En dan uitnodigen door je manier van longeren om te zakken en het bit op te zoeken. Ze moet naar voren en naar beneden willen bewegen met haar neus, en dus ook over de rug gaan lopen. Maar ik vraag me af of ze niet iets mankeert, het ziet er zo strak uit allemaal..

edit: ik zeg bit maar ze wordt natuurlijk bitloos gereden. Misschien dan met een kaptoom longeren en bijzetten? Maar daar heb ik geen verstand van hoe je dat bitloos het beste aan kunt pakken..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:46

Wat leuk dat je nu bitloos dressuur rijd.

Het valt mij op dat je paard onrustig is in de aanleuning en dat jij reageert door je armen stram voor je te zetten. Wat je zou kunnen doen is meer boogjes in je ellebogen houden waardoor je handen meer dragen. Dan kun je niet zo makkelijk vast zetten. Laat je paard veel lang en laag lopen.

Nu lijkt je het paard vast te willen houden met je handen wat het beeld onrustig maakt.

Het onregelmatige viel mij ook op, maar ik denk wanneer het paard met meer ontspanning gereden kan worden dit ook verdwijnt.

Wellicht kun je volgende keer langere filmpjes plaatsen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 12:25

Ja hoor meisje, nogmaals bedankt voor je reactie.

Even voor de serieuze reacties: ik ben vanmorgen maar eens aan de longe met haar aan het werk gegaan. Gewoon simpelen heel rustig met het elastiek. Dat is wel heel goed bevallen, uiteindelijk durfde ze zich hele stukken echt los te laten en je zag meteen meer vering in haar rug komen. Wel houdt ze zich rechtsgebogen als ze aan de longe loopt, maar ik denk dat ik dat stuk straks beter erbij kan pakken als haar ruglosser is en ze die spieren weet iets sterker heeft.

Ik denk dat ik eerst nu maar ga varieren, 2x per week longeren en 3x rijden.

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:58

Goed bezig :) Gewoon eens rustig kijken vanaf de grond kan een heleboel duidelijk maken.