paard dreigt met steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nobel01

paard dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 10:11

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ralphtdw

Re: paard dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:14

of het paard heeft gewoon ergens echt last van.
dat ze daarom er niemand op wil hebben.
want meestal doet een paard niet zomaar wat.
en vooral niet als er al zo lange tijd op gereden worden en het nu in eens begint.
ja of paard keer na laten kijken door een dierenarts die kan dan ergens fotos van gaan maken rug ofzo.

paradisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:15

Volgens mij geeft ze toch pijn van het zadel hoor :?

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:15

Heb je ook al bitloos geprobeerd?
Snap dat dit heel vervelend is, maar is dit er ook uit te rijden? Misschien kunt u haar dan een tijdje laten rijden door een ervaren ruiter

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 10:17

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 11:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:17

Geen last van eierstokken of in die richting? Zeer vervelend dat ze zo is.

mistral2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:18

Misschien x iemand erop zetten met lengte en gewicht. En die natuurlijk ervaring ermee heeft. Een makmaker. Die even overwicht toont of iets kan bevestigen wat eraan scheelt. Proberen waard

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 10:20

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

paradisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:20

Probeer eens te rijden zonder zadel ? Een paardje op mijn manege heeft hier ook last van gehad en zonder zadel ging het veel beter

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:21

Je schrijft dat ze al is nagekeken door de tandarts :-)

Aangezien het paard eerst fokmerrie en nu onder het zadel wordt gereden heb je best kans dat er iets dwars zit. Je schrijft dat het verder een heel lief paard is, alleen dat ze onder het zadel wil bokken bij aangalopperen (op 1 kant) en dat ze dreigt te gaan steigeren.
Best kans dat nu door het rijden ze meer bespiering gaat ontwikkelen waardoor ze bij tijd en wijle spierpijn heeft, ze moet nu plots haar lichaam op een andere manier dan voorheen gaan gebruiken en dit kan ze best moeilijk vinden. Ze kan daarop reageren door zich strak te houden in het lijf of als ze het idee heeft dat ze het gevraagde helemaal niet aan kan te gaan bokken of steigeren.
Ook best kans dat doordat ze nu gereden wordt ze in korte tijd snel veranderd is in bespiering waardoor het zadel nu al niet meer goed past.

Ik zou het zoeken in het zadel en daarnaast met begeleiding goed kijken wat het paard aan kan en wat niet, misschien gaat het net een stapje te snel voor haar en moet je iets rustiger aan doen.

Daarnaast, als ze dreigt met steigeren gelijk goed voorwaarts rijden (en als ze zo hoog steigert dat ze bijna omklapt dan is het ook geen schande als je dochter afstapt, beter afstappen dan onder je paard liggen).

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:24

Wat ik zo hoor, lijkt het toch de rug of het zadel... Kan ze ook enorm spierpijn hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:26

Ik denk dat je wel kunt stellen dat er sowieso wat mis is met het paard, maar wat gebeurd er nadat ze steigert? Word er doorgereden of word er afgestapt? Het kan ook een truukje zijn om onder het werk uit te komen.
Verder kunnen paarden idd rare dingen doen door hormonen. Is niet heel lastig te onderzoeken. Laat ze op nog andere manieren ongemakken zien? Je zegt bit klooien, dat kan komen door frustratie van ongemak. Geeft ze wel makkelijk na, is ze goed door het lijf gereden?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:27

Ik geef een paard als deze mij gaat bedreigen een forse draai om de oren, dat is namelijk nergens voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:30

Ceriadwen schreef:
Ik geef een paard als deze mij gaat bedreigen een forse draai om de oren, dat is namelijk nergens voor nodig.

Oh ja, en wat als deze spierbevangen is? Zoveel pijn in de mond dat hij niet voorwaarts durft?

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 10:34

-

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:35

Ik reageer niet meer op zulke opmerkingen, Joolien. Ik denk namelijk dat ceriadwen ook en een forse draai om haar oren krijgt van haar ouders of partner als ze enorme rugpijn heeft en niet wil stofzuigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:36

Merrie is fokmerrie geweest, kan heel goed zijn dat het bekken uit zijn fatsoen staat.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:36

Of last van haar buik ivm hengstigheid.

Ik ken een merrie van Obelisk, bloedmooi pikzwart dier. Daar was niets meer mee aan te vangen. Tot op het punt dat de staleigenaresse die ALLES reed een glas wijn pakte voor ze op V. ging zitten.

Merrie was eigenlijk opgegeven, maar de schoondochter van de familie wilde het proberen en stalde haar op de pensionstalling om te proberen. Vandaar dat staleigenaresse haar reed.
Merrie was echt een draak! Sprong op wedstrijd zo op de auto van de jury. Deed echt gekke dingen.

Daar bleek het dus na onderzoeken ook aan haar 'merrie zijn' te liggen. Ze had ontzettend last van haar buik, of dit nou eierstokken waren weet ik eigenlijk niet meer.

Het is echt aan te raden daar in ieder geval naar te laten kijken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:42

Zoals je omschrijft wat ze doet heeft ze duidelijk ergens last van, wordt de druk te hoog en probeert ze zich er eerst rechts, dan links uit te drukken om dan uiteindelijk maar omhoog te komen.
Zou het werken om op het moment dat ze zich eruit probeert te drukken gelijk iets anders te doen? Overgang naar halthouden (even streng) en dan weer naar draf? Bezig houden?

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:43

Het paard had niet veel bespiering en is al fokmerrie gebruikt.
Het kan zijn dat het zadel goed lag, het paard heeft meer spieren gekregen, en nu ligt het zadel
toch niet meer goed, ook al deed hij dit eerst wel.

En als je twijfelt over het bit... Heb je wel eens van een bitfitting gehoord?
Dan komt er iemand om te kijken welk bit het beste bij jouw paard past ;)

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:45

Wat zegt de instructrice ervan? Zij ziet het gebeuren. Is zij ervaren genoeg om hier een reactie op te geven?

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:47

Misschien last van ontstoken eierstokken?

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 10:50

-

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:53

probleem is duidelijk een scheven belasting van het bekken, zeker dametjes zijn daar heel erg gevoelig op. als je de foto's kijkt zie je duidelijk de buitenheup boven de rug uitkomen. Probeer eens wat in te lezen wat betreft rechtrichten, zou deze merrie enorm kunnen helpen, ook om het bit beter te accepteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:55

Nobel01 schreef:
dat van die bitten is nog wel een idee.
Het zadel is 10 dagen geleden aangepast, dat ligt goed.

Als ze tegen het bit in komt, lijkt ze het bit ook vast te pakken waardoor het lijkt dat ze dan onbestuurbaar wordt.

Mijn dochter is 4 weken geleden wel geschrokken, maar gelukkig niet bang geworden.
Het gekke is dat ze toen erst is gaan rennen zonder dat ze te stoppen was, en daarna in één klap stil staat en recht overeind komt. Dit was nog met warm stappen en lange teugel, dus zonder druk op de teugels.
Ik heb zelf gezegd dat ze nog niet mag rijden zolang dit gedrag niet te verklaren is.

Als ze het met lange teugel ook doet lijkt het bit me sterk. Dat rennen en steigeren zie ik eerder als een probleem elders.

Wat ik zou doen, da laten komen voor (bloed)onderzoek aan de eierstokken en nog even een keer het voelen van de rug en niet te vergeten hals. Daar kunnen ook veel problemen uit voortkomen. Misschien is het een idee om een andere da te laten komen die misschien net even anders naar het paard kijkt.