Zou ik gaan lessen? (sorry met half-levensverhaal..)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam1202

Zou ik gaan lessen? (sorry met half-levensverhaal..)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 14:55

Hee :),
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar écht antwoord op mijn vraag heb ik nog niet kunnen krijgen.. (als iemand een topic heeft, met het antwoord op mijn vraag, graag een linkje!).

Maargoed even iets over mij:
Een goede vriendin van mij, die een pony heeft, vroeg of ik eens wou komen rijden. (overlaten halen, want ik vond paarden altijd een beetje eng, maar wel super leuke dieren).
Toen begonnen met poetsen (toen vond ik het al super!), daarna gaan rijden!! Ik vond het super, en ben later nog vaker gekomen :) Toen heb ik leren draven, en van haar geleerd hoe ik me goed in stap en draf kon redden, dit lukte! Ik heb toen de galop ook al even geprobeerd (ben toen 1 x gevallen..) Ik werd totaal verliefd op het verzorgen van paarden, en het rijden.
Ik woon op een boerderij (400/500 schapen), en hebben dus genoeg ruimte (weide, stal enz.), wij hebben in het verleden ook verschillende paarden gehad. Maar ik heb toen veel met me ouders over het hebben van een pony gepraat, en zij hebben toen gezegd dat ik een pony mocht!! *\o/* . Mijn vader heeft eerder zelf gereden en kon me dus ook vanalles leren, en me helpen enz. Zij wilden (en ik ook) bij voorkeur een Haflinger merrie, en een wat oudere, die al vanalles kende, en eentje die rustig was. Deze hebben we al best snel kunnen vinden op marktplaats!!: Iris!!
Ik heb, toen we haar kregen, al wat gedaan aan het rijden, en we konden onszelf al redelijk redden.
De stap en draf konden we redelijk :). We waren druk bezig, maar ik heb toen een ongeluk gehad, waardoor ik niet meer kon rijden... (voor 6/8 weken ofzo...). Ze was toen best wel 'verwilderd' omdat we haar in die tijd alleen maar naar binnen en naar buiten hebben gedaan, en een beetje poetsen...
Ik ben het nu weer met haar aan het opbouwen: grondwerken, zadeltje keer weer op, draven aan de hand enzo. Maar nu is mijn vraag: Zou ik gaan lessen? Mijn vader heeft de laatste tijd weinig tijd.. (door nieuw werk, en ons schapen'bedrijf'). Als ik graag zou willen lessen, zou dit wel mogen van mijn ouders (natuurlijk in overleg, en eventueel een kleine bijdrage vanaf mijn kant) :).
Ik zou miss willen gaan lessen, omdat ik het dan weer kan gaan opbouwen, en zodat ik goed vertrouwen in het rijden krijg, en een betere zit enz. (btw: Ik wil niet perfect kunnen rijden hoor, maar ik wil me goed kunnen redden tijdens het rijden, ik wil nml in de toekomst gaan buitenrijden enzo.)

Sorry voor het hele verhaal, maar zo weten jullie miss iets beter hoe het allemaal zit zegma...

Graag jullie mening! Ik weet het nml echt niet...
Alvast bedankt!!

Zilfstar

Re: Zou ik gaan lessen? (sorry met half-levensverhaal..)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:56

Mijn idee? Les nemen inderdaad!

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 14:58

Zilfstar schreef:
Mijn idee? Les nemen inderdaad!

Oké :) Sorry dat ik het vraag: Maar waarom? Dan kan ik alle dingen naast elkaar leggen zegma, en kijken wat ik er uiteindelijk mee ga doen ;)
Ikzelf denk ook dat dit het beste is hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:58

Zeker lessen! Lessen is áltijd goed en niemand is uitgeleerd. Lessen is heel leerzaam en je bouwt een betere band op met je paard. En omdat je nog beginnend bent leer je ook om veiliger te rijden, je leert wanneer je welke hulpen moet geven en wat voor hulpen en wanneer je moet ingrijpen op bepaalde situaties. Ja, lessen is gewoon heel belangrijk. Hebben jullie ook niet een leuke ponyclub in de buurt?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-02-14 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:59

Nou, net wat jezelf zegt. En daarbij wordt er aan jou en je paard als combi gewerkt. je leert beter rijden, je paard krijgt conditie, je leert elkaar beter kennen etc etc etc.
Ik ben begonnen op mijn 8e op de manege en heb mijn hele leven gereden.
Ben nu 40 en heb al 5 jaar mijn eigen paard. En toch les ik nog regelmatig met hem.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:59

Lessen is altijd handig. Of je het nou wel red of niet, vanaf de grond kan je makkelijker zien wat je eventueel anders moet doen.
Daarbij kan een instructrice je helpen weer wat vertrouwen te krijgen in het rijden.

Neem niet de eerste instructeur! Vertel duidelijk wat je wil leren en kijk of er een klik is. Ik heb al menig instructeur versleten voordat ik er 1 heb gevonden die naar mijn idee voldoet aan al mijn wensen en alles via dezelfde manier doet.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:01

Ik zou ook gaan lessen hoor. Hier kun je nog heel veel leren!
Je geeft zelf ook al punten aan waar je aan zou willen werken!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:03

Wat is het nadeel aan les nemen? De voordelen zijn dat je meer vertrouwen krijgt, zorgt dat jij op de juiste manier controle leert hebben over je paard, dat jij balans leert vinden, maar ook dat jij je paard niet hindert tijdens het rijden. Ik zie geen nadelen van lessen, ja het kost wat, maar als je goede les neemt is dat wel een investering voor jezelf en voor je pony. :)

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:04

Ik zou ook gaan lessen. Jij krijgt de fijne kneepjes van het rijden beter onder de knie. Je kan geholpen worden met probleempjes waar je tegen aan loopt en het is gewoon leuk om steeds verder te komen. Ik heb vanaf mijn 8ste gereden op een manege, toen een eigen pony gekregen toen ik 14 was en daarna regelmatig gelest. Alhoewel mijn zusje standaard iedere week naar de manege ging, want die kon het toen eigenlijk nog niet. Nu sinds een aantal jaar ook weer iedere week les en ik merk gewoon dat ik dat nodig heb.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 15:05

Oké, dan denkik dat ik er binnenkort maar eens met mn ouders over ga hebben :).
Ik vroeg me ook nog af (was ik vergeten := ): Mijn pony is 19/20 jaar oud, kan dit wel? (ze is nog harstikke fit hoor!, maar haar (en mijne!!) conditie moet nog wel opgebouwd worden..)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:09

Zo oud is dat toch niet? :) Gewoon niet overvragen in de lessen, dus niet direct met moeilijke oefeningen beginnen, maar dat lijkt me in jullie geval ook niet aan de orde.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:11

Juist met lessen is er aandacht voor jullie als combinatie en als je een goede instructeur hebt, zal die ook zeker het opbouwen van jullie conditie meenemen in de les. Maar daarbij is ook belangrijk, zeker met een niet meer piepjong paard, dat je paard correct getraind wordt, dus dat er gelet wordt op het soepel maken en houden van je paard (en van jou) en dat jullie niet overvraagd worden.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 15:12

Beetje raar misschien... Maar ik ben snel onzeker... Vooral als mensen gaan zeggen dat ik iets verkeerd doe, terwijl ik erg mijn best doe, en ook wanneer mensen mij iets willen laten doen, waar ik nog niet klaar voor ben (dat ik het bijv. eng vind...) Dit klinkt misschien heel stom maar ik zit één keer zo in elkaar... En ik weet ook dat de instructeur comentaar moet geven (en dat vind ik ook absoluut niet erg!), maar ik heb eerder op een relatief hoog niveau geturnt, en daar zaten ze me te pushen om bepaalde oefeningen te doen, maar dit durfte ik gwn nog niet... En ik begin dan snel te huilen, en onzeker te zijn zegma...
Daarom ben ik vooral aan het twijfelen...

Ook omdat ik niet de beste en duurste paarden spullen heb, ben ik bang dat ze daar comentaar op zullen gaan hebben... (heb een ouder zadel (wel goed hoor!), ouder hoofdstel, en een gwn capje en rijbroekje van de welkoop...).
Je kan toch bijna altijd privé lessen nemen? (dit lijkt mij iig, in eerste in stantie het beste).
Sorry ik ken het les/manege 'wereldje' niet zo goed, dus weet dit allemaal niet zo goed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:39

Je moet het gewoon ervaren en het is heel belanvrijk dat je goed communiceerd met degene die je les komt geven. Durf ook gerust te zeggen dat je dichtklap als de druk te hoog wordt en je heel onzeker bent. Ik weet zeker dat er dan rekening mee gehouden wordt. Dat je spullen oud zijn maakt niets uit als het maar goed past zodat het paard niet gehinderd wordt. Als mensen zeggen dat iets niet goed is of goed gaat, zeggen ze dat alleen om je te helpen. Ben jij nog niet klaar voor een stap verder moet je dat aangeven. Communiceren is belangrijk. Met je instructrice, met jezelf en met je paard. :j komt allemaal wel goed hoor! Iedereen moet leren. En klikt het niet met je lesgeefster of wilt ze toch te snel, ondanks dat je het aangeeft... dan stop je met bij haar te lessen en ga je op zoek naar iemand anders.. dat doe je ook als je niet tevreden bent over de hoefsmid dus ook bij een lesgeefster. Jij moet je er goed bij voelen en als jij je goed voelt, voelt je paard dat ook. :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-02-14 15:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:40

Niet twijfelen, gewoon eens rond kijken voor een instructeur. Je hebt een eigen pony dus misschien is een ponyclub in de buurt wel een optie. Je kunt ook eerst een paar manegelessen nemen op een manegepony, gewoon om eens te zien hoe dat voelt.

Privélessen op je eigen pony zijn natuurlijk ook leuk, zeker als je daarvoor een fijne instructeur hebt gevonden hoef je je helemaal geen zorgen te maken over hoe jij en/of je pony eruit zien en wat jullie al wel of niet kunnen. Het belangrijkste is dat jij betaalt voor de lessen en dat je goed leert rijden. De rest zal de instructeur tot op zekere hoogte een biet zijn, in die zin dat hij/zij er niet om geeft wie of wat jij bent, maar wel kijkt naar jou en je pony als combinatie en de lessen aanpast aan jullie niveau en jullie wensen.

Toen ik jaren terug weer ging lessen na 20 jaar niet gereden te hebben, heb ik duidelijk aangegeven dat ik bang was voor paarden en dat ik daar graag eerst aan wilde werken. De eerste paar lessen zijn we begonnen met poetsen en uitleg over hoe een paard de wereld ervaart. Dat was hartstikke nuttig. Daarna is het helemaal goed gekomen met mij en mijn ponybeest, die ik na een jaar lessen heb aangeschaft.

Het is helemaal niet erg om rustig met de basis te beginnen maar soms heb je ook juist een zetje nodig om wat meer te kunnen te durven. Een goede instructeur ziet en weet dat. En als er iets niet naar je zin gaat in de les of het gaat je te snel of te langzaam, kan je dat gewoon zeggen.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 15:48

Oké, harstikke bedankt allemaal!! (alle tips, reacties enz. nog van harte welkom!!)
Ik wil dan iig naar een manege toe, met mijn eigen pony :).
Maar ik heb haar nu dus door dat ongeluk, al een heel tijdje niet kunnen berijden...
Moet ik haar eerst weer een keer bereden hebben, voordat ik naar les ga?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:54

Dat is best een goed idee, zo wen je eerst weer een beetje aan het rijden, en je pony ook.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 15:56

Maflinger_S schreef:
Dat is best een goed idee, zo wen je eerst weer een beetje aan het rijden, en je pony ook.

Oké :)

Dakota12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:04

Lessen is geweldig
Ik doe het zelf ook en heb ook een pony
Als ik joubwas zou ik het wel doen

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:07

In welke omgeving woon je? Ik woon zelf ook in Gelderland en weet in de buurt wel wat instructeurs/ponyclubs

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 16:10

janneke584 schreef:
In welke omgeving woon je? Ik woon zelf ook in Gelderland en weet in de buurt wel wat instructeurs/ponyclubs

Oké :) Ik woon in omgeving Winterswijk, dat is het grootste dorp zo bij ons in de buurt ;)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:15

Mirjam1202 schreef:
Beetje raar misschien... Maar ik ben snel onzeker... Vooral als mensen gaan zeggen dat ik iets verkeerd doe, terwijl ik erg mijn best doe, en ook wanneer mensen mij iets willen laten doen, waar ik nog niet klaar voor ben (dat ik het bijv. eng vind...) Dit klinkt misschien heel stom maar ik zit één keer zo in elkaar... En ik weet ook dat de instructeur comentaar moet geven (en dat vind ik ook absoluut niet erg!), maar ik heb eerder op een relatief hoog niveau geturnt, en daar zaten ze me te pushen om bepaalde oefeningen te doen, maar dit durfte ik gwn nog niet... En ik begin dan snel te huilen, en onzeker te zijn zegma...
Daarom ben ik vooral aan het twijfelen...

Ook omdat ik niet de beste en duurste paarden spullen heb, ben ik bang dat ze daar comentaar op zullen gaan hebben... (heb een ouder zadel (wel goed hoor!), ouder hoofdstel, en een gwn capje en rijbroekje van de welkoop...).
Je kan toch bijna altijd privé lessen nemen? (dit lijkt mij iig, in eerste in stantie het beste).
Sorry ik ken het les/manege 'wereldje' niet zo goed, dus weet dit allemaal niet zo goed...

Raar? Nee hoor, ik denk dat veel meer mensen daar last van hebben. Zoek een instructeur die bij jou past, waar je je bij op je gemak voelt, geef het aan als je vind dat je ergens nog niet klaar voor bent. Je rijdt voor je hobby, en een hobby moet leuk zijn.

Over het oude spullen, goed rijden komt niet vanuit een rijbroek of een cap, als het past dan past het. Als mensen dat afkraken, dan zegt dat meer over hen dan over jou.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:18

Het Nederlands elftal wordt ook nog steeds getraind, terwijl ze echt wel kunnen voetballen!! *\o/* *\o/*

Dus ik zeg gewoon DOEN!! :)

Wellicht kun je een advertentie plaatsen op bokt MARKT en zit er wel een fijne instructrice die bij jou aan huis kan komen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:21

Als je bang bent voor een te hoge druk, of bang bent dat je dingen moet doen waar je nog niet klaar voor bent, zeg dit dan gewoon eerlijk tegen je instructeur. Ik heb meerdere bange ruiters les gegeven die een eigen paardje hadden, maar bepaalde dingen echt niet durfden. Het leuke van instructeur zijn, is dat je mensen kan helpen om dit soort problemen te overwinnen! En dat kan alleen als de ruiter eerlijk zegt wat voor hem/haar een probleem vormt. Als je instructeur daar geen begrip voor heeft, dan is het duidelijk niet iemand die bij jullie past :)

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:56

Mirjam1202 schreef:
janneke584 schreef:

Oké :) Ik woon in omgeving Winterswijk, dat is het grootste dorp zo bij ons in de buurt ;)

Dat is precies aan de andere kant van Gelderland, dus niet echt in de buurt :+