Pony zijn basistempo is te laag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Pony zijn basistempo is te laag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 07:56

Hallo,
Ik heb een probleem met mijn pony. Zodra hij aan de teugel en over de rug loopt, gaat hij net onder het basistempo lopen. Als je de teugels losgooit en benen geeft versnelt hij wel maar gaat zijn hoofd de lucht in. Pak je de teugels dan weer op, loopt hij direct nagevelijk en over de rug maar valt terug in tempo. Ik rij hem aan de teugel door licht contact met een stille hand en veel overgangen en stellingen en figuren.. Hij loopt dus niet geforceerd naar onderen want als ik mijn teugels langer laat volgt hij ook heel netjes mijn hand :) hij loopt dus niet in zijn eigen houding.. maar hoe krijg ik dat tempo omhoog zonder dat hij omhoog gaat lopen met zijn hoofd en zonder dat ik continu benen moet geven.

Sim

Re: Pony zijn basistempo is te laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:08

Klinkt alsof je het achterbeen niet voldoende activeert. Zodra jij je paard over de rug heb valt ie te veel op de voorhand denk ik. Eerst achterbeen activeren dan kom de nageelijkheid "vanzelf"

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 10:10

Het probleem is dat hij na tien minuten bijna automatisch nagevelijk loopt en dan dus vertraagd.. ik kan hem moeilijk terug omhoog trekken?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:16

Maar je kunt hem toch ook voorwaarts rijden als hij met zijn hoofd naar beneden loopt? Waarom zou je dan de teugels los gooien?

Als hij niet op been reageert wanneer hij met zijn hoofd omlaag loopt, loopt hij niet nagevelijk maar alleen met het hoofdje laag en met zijn rug weggedrukt waarschijnlijk..

Veel (schijn) overgangen maken en jij bepaalt tempo niet hij, dus corrigeer maar telkens als hij te langzaam loopt.
succes!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 10:40

Dankje voor de tips, ik ben opzoek naar een lesgever in Belgisch limburg maar is niet makkelijk te vinden. Iemand die aan huis komt.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:59

Dat zou het beste zijn idd. Kan je daar helaas niet bij helpen.
hopelijk vind je gauw iemand!

Heb je aleens op maneges rondgevraagd of marktplaats?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 11:13

Manege hier id buurt is een springmanege, die wisten geen dressuurinstructeur. Marktplaats is voornamelijk Nederland..
Ik had een hele goede helaas is die gestopt..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:16

Juist een springinstructeur zou je moeten kunnen helpen daarmee, die zijn doorgaans goed in het voorwaarts maken van paarden.
Waarschijnlijk loopt je pony niet nageeflijk maar in een nep krul of zelfs achter de hand.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 11:47

Hij loopt niet in een nepkrul of achter de hand. Dit is reeds bevestigd door een goede instructeur. Ik zoek een goede dressuurinstructeur

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 21:32

Ik zal vd week eens proberen te filmen, het nieuwe zadel kan ik vrijdag ophalen.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:36

Ben benieuwd naar het filmpje !

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:49

Ik weet niet waar je precies woont, maar ik heb afgelopen november met mijn jonge paard een dressuurclinic gelopen bij GP ruiter Tom Horemans. Hij woont in Wuustwezel, net over de grens in België. Ik weet dat hij ook lessen geeft. Dan betaal je wel wat extra, maar met zijn tips kun je vaak nog wel ff vooruit. Ook heb ik nu nog altijd contact met hem en kan ik hem altijd mailen als ik ergens tegenaan loop met de training.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:13

Heel waarschijnlijk begrens je toch veel te veel aan de voorkant, ben je dus veel te hard met jouw hand, eerst voorwaarts, dan meer en meer activeren achteraan, en dan pas vragen om vertikaal ook na te geven.
met de rem er op, kan je niet correct rijden.

MelissaV schreef:
Het probleem is dat hij na tien minuten bijna automatisch nagevelijk loopt en dan dus vertraagd.. ik kan hem moeilijk terug omhoog trekken?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 22:14

Ik heb juist bijna geen druk op de teugel, ook als ik mijn teugels losgooi loopt hij traag

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:05

Misschien moet je pony wel gewoon sterker worden en houdt hij het activere tempo niet vol. Misschien kan je beter wat kortere stukjes rijden met een stukje stap-lange teugel tussendoor. De kortere stukjes die je rijd kan je dan wellicht wel actief houden. Door de afwisseling en de mogelijkheid om even de spieren te strekken en op adem te komen houdt je pony het misschien langer vol en kun je toch vriendelijk blijven rijden.

Probeer ook om je basistempo niet té hoog houden, als je pony sterker wordt en meer balans krijgt wordt dit vaak vanzelf beter.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:42

Wat ook een leuke afwisseling in je dressuurwerk is is om een balkje of cavaletti in de bak te leggen en die af en toe mee te nemen tussen je andere oefeningen door

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 08:58

Er komt binnenkort een instructrice langs om les te geven en het zadel komt morgen binnen!
Ik gebruik balkjes en pionnetjes als afwisseling

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:08

Als hij nageeft, wat voel je dan in je hand, iets, niets, 200 kg?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 11:09

Niets eigenlijk

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:13

Dan is hij dus niet correct nagevelijk. Je zal hem meer van achter naar voren moeten rijden, om verbinding te maken. Als je niks in je handen hebt, heb je geen verbinding. Je paard breekt dus ergens in het lichaam af, waardoor hij niet soepel door het lijf gaat.

Rijd hem dus met stille hand (ook als hij de neus er uit wilt drukken) naar voren en wacht tot hij druk op je hand zoekt en zelf gaat nageven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:18

idd, correct nageven komt vanuit een actief paard.
Als hij niet actief is, dan gaat het mis.
Daarom ook "van achter naar voren" rijden.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 14:20

Niks in de handen in de zin van geen harde druk of hangen.. gewoon een licht gevoel zeg maar, moeilijk om te beschrijven..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:23

maar de eerste voorwaarde is een actief paard. Dat heb je niet, dus daar met je aan gaan werken en heel de kop met rust laten. :o

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:24

Probeer hem dan maar eens wat zwaarder te krijgen, kijken of hij dan wel verbinding maakt. Mijn merrie was ook altijd heel licht, maar daardoor miste ik een stukje verbinding. Nu is ze iets zwaarder (vergeleken met het gros van de paarden nog erg licht), alleen duwt ze iets meer tegen de hand op, waardoor ze meer lengte (en daarmee lossigheid) in haar lichaam creëert.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 16:14

Ik laat de kop met rust, ik heb contact en that's it.
En hoe krijg ik hem zwaarder?