Stoelzit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimdeGroot94

Stoelzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 22:00

Beste mede-bokkers,

Laatst waren er een paar foto's gemaakt toen ik aan het rijden was en ik schrok echt toen ik de foto's zag. Ik heb het zelf nooit echt doorgehad maar ik heb echt een stoelzit.. Hier wil ik natuurlijk graag verandering in brengen, ik weet alleen niet precies hoe ik dit moet aanpakken.

Hebben jullie goede oefeningen, zowel 'los' als op het paard?

Daar zou ik erg blij mee zijn!

Desi_2409

Re: Stoelzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:01

zonder beugels rijden.. ga je echt beter van zitten. Succes!

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 22:02

Desi_2409 schreef:
zonder beugels rijden.. ga je echt beter van zitten. Succes!

Dus wel gewoon met je zadel, maar de beugels er even vanaf halen?

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:08

Wat voor een zadel heb je?
Zonder beugels rijden ben ik niet zo'n fan van. De kans is groot dat je je knieen op gaat trekken of knijpen met je bovenbeen.
Als je paard stil staat leg dan eens je been voor het zadel, til je been opzij en draai vanuit je heup je been zover mogelijk naar achteren, laat hem daar hangen. Je moet hierbij je bekken gaan kantelen. Bedenk jezelf dan of je schouder-heup-hak een rechte lijn vormen of laat iemand kijken. Als dit goed is doe je je stijgbeugels aan zonder dat je je been naar voren verplaats. Bedenk bij jezelf steeds dat je hak onder je heup moet blijven en dat de wrong van je zadel is voor je bovenbeen om op te leunen.

Wat ik mensen ook vaak laat doen die in een stoelzit zitten: Verlichte zit. Met je onderbeen te ver naar voren KUN je namelijk absoluut NIET in je beugels gaan staan. Dus oefen met staan/zitten, gewoon in stap en verlichte zit in draf en let op dat als je gaat zitten je onderbeen niet naar voren schiet.

Succes! Lastig om uit te leggen via de computer..

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:08

Dat zou ik niet gelijk doen, rustig opbouwen, af en toe je beugels uit in alle gangen, gewoon je beugels laten hangen en als je erg moe wordt weer even indoen.
Het is handig als iemand je kan longeren (evt je paard/pony bijgezet), zodat jij je helemaal op je zit kan concentreren.

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 22:12

MaartJ schreef:
Wat voor een zadel heb je?
Zonder beugels rijden ben ik niet zo'n fan van. De kans is groot dat je je knieen op gaat trekken of knijpen met je bovenbeen.
Als je paard stil staat leg dan eens je been voor het zadel, til je been opzij en draai vanuit je heup je been zover mogelijk naar achteren, laat hem daar hangen. Je moet hierbij je bekken gaan kantelen. Bedenk jezelf dan of je schouder-heup-hak een rechte lijn vormen of laat iemand kijken. Als dit goed is doe je je stijgbeugels aan zonder dat je je been naar voren verplaats. Bedenk bij jezelf steeds dat je hak onder je heup moet blijven en dat de wrong van je zadel is voor je bovenbeen om op te leunen.

Wat ik mensen ook vaak laat doen die in een stoelzit zitten: Verlichte zit. Met je onderbeen te ver naar voren KUN je namelijk absoluut NIET in je beugels gaan staan. Dus oefen met staan/zitten, gewoon in stap en verlichte zit in draf en let op dat als je gaat zitten je onderbeen niet naar voren schiet.

Succes! Lastig om uit te leggen via de computer..

Ik snap ongeveer wel wat je bedoelt! Het is een kieffer zadel, maar welke weet ik niet precies. Het is niet mijn eigen paard maar een verzorgpaard. Ik heb wel les dus zij kan me er ook bij helpen maar ik was ook voornamelijk opzoek naar bijvoorbeeld fitness oefeningen die zorgen voor meer balans en een stabielere houding waardoor het ook makkelijker uit te voeren is op het paard! En tips voor tijdens het rijden is natuurlijk ook heel handig want twee mensen weten meer dan één!

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:13

zonder beugels rijden hielp bij mij niet.
Ander zadel wel.
Heb nu een zadel met net iets diepere zit en wat meer wrong ipv een plat wintecje wat ik altijd reed.
En met les erbij is het al vele malen verbeterd.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:16

Op de grond is lastig omdat een stoelzit echt opgelost moet worden te paard.
Waar je naar zou kunnen kijken is core-stability oefeningen.
En ga bijvoorbeeld eens zo staan zoals je ook op je paard zit qua houding. Dus door je knieën, tot 'hoe je moet zitten' en van daar uit maak je jezelf weer lang en weer door de knieën enz.

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 22:17

Merry98 schreef:
zonder beugels rijden hielp bij mij niet.
Ander zadel wel.
Heb nu een zadel met net iets diepere zit en wat meer wrong ipv een plat wintecje wat ik altijd reed.
En met les erbij is het al vele malen verbeterd.

Het is niet mijn eigen paard en het zadel ligt voor het paard gewoon goed. Het is voor mij dus niet handig om een ander zadel aan te schaffen. Dus is het de bedoeling dat ik het ga oplossen in mijn houding! :)

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 22:18

MaartJ schreef:
Op de grond is lastig omdat een stoelzit echt opgelost moet worden te paard.
Waar je naar zou kunnen kijken is core-stability oefeningen.
En ga bijvoorbeeld eens zo staan zoals je ook op je paard zit qua houding. Dus door je knieën, tot 'hoe je moet zitten' en van daar uit maak je jezelf weer lang en weer door de knieën enz.

Bedankt voor de tips! Ik ga er zeker mee aan de gang!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:19

Dat ligt er helemaal aan. Sommige zadels zetten je vanzelf door hun bouw of ligging in een stoelzit en daar kun je niet tegenop oefenen zolang (de ligging van) het zadel hetzelfde blijft :)

Maar het kan er ook (voor een deel) aan liggen dat je zelf tever achterin het zadel gaat zitten, niet actief rechtop zit en / of je beugelriemen simpelweg op een erg korte stand hebt staan.

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 22:20

pmarena schreef:
Dat ligt er helemaal aan. Sommige zadels zetten je vanzelf door hun bouw of ligging in een stoelzit en daar kun je niet tegenop oefenen zolang (de ligging van) het zadel hetzelfde blijft :)

Maar het kan er ook (voor een deel) aan liggen dat je zelf tever achterin het zadel gaat zitten, niet actief rechtop zit en / of je beugelriemen simpelweg op een erg korte stand hebt staan.

Ik denk dat het een combinatie is van de ver in het zadel, beugels te kort en niet rechtop genoeg! De eigenaresse zit namelijk wel gewoon goed op dat zadel en degene die hem ingereden heeft ook!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:22

Aha!

Hebben zij wel een vergelijkbare bouw als die van jou, qua lengte en spekjes zeg maar? :)

En kan het niet zijn dat als jij rijdt, je het zadel wat verder naar voren of naar achteren neerlegt wellicht...?
Dat kan namelijk ook behoorlijk schelen :j

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 22:25

pmarena schreef:
Aha!

Hebben zij wel een vergelijkbare bouw als die van jou, qua lengte en spekjes zeg maar? :)

En kan het niet zijn dat als jij rijdt, je het zadel wat verder naar voren of naar achteren neerlegt wellicht...?
Dat kan namelijk ook behoorlijk schelen :j

Het zadel ligt wel hetzelfde ! Lengte is ongeveer wel gelijk, spekjes scheelt nog iets maar daar ben ik mee bezig :+ Dat kan misschien ook nog wel schelen ja!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 01:41

Ik heb dat ook met mijn zadel. En hoewel ik er steeds beter in kan zitten, ik kan er tot een bepaald punt niet meer van maken dan dat. Het zadel ligt voor mijn paard goed en ik vind hem ook lekker zitten maar voor mijn houding is hij prut. Heb ook de mogelijkheid niet om nu voor een ander zadel te gaan kijken dus tot die tijd blijf ik eraan werken. Jezelf lang maken onderug een beetje bol en bekken kantelen. Even je beugels uit en je benen optrekken en weer laten afhangen. Evt.. wat rondstappen op die manier om het gevoel te voelen alvorens je je beugels weer aan doet. En vraag de eigenaresse of je instructrice eens of ze je aan de longe willen pakken. Zodat jij je helemaal op je zit en houding kan richten en zij je nog tips kunnen geven. Succes er iig mee! :j

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 06:40

Share schreef:
Ik heb dat ook met mijn zadel. En hoewel ik er steeds beter in kan zitten, ik kan er tot een bepaald punt niet meer van maken dan dat. Het zadel ligt voor mijn paard goed en ik vind hem ook lekker zitten maar voor mijn houding is hij prut. Heb ook de mogelijkheid niet om nu voor een ander zadel te gaan kijken dus tot die tijd blijf ik eraan werken. Jezelf lang maken onderug een beetje bol en bekken kantelen. Even je beugels uit en je benen optrekken en weer laten afhangen. Evt.. wat rondstappen op die manier om het gevoel te voelen alvorens je je beugels weer aan doet. En vraag de eigenaresse of je instructrice eens of ze je aan de longe willen pakken. Zodat jij je helemaal op je zit en houding kan richten en zij je nog tips kunnen geven. Succes er iig mee! :j

Bedankt voor de tips, dat lijkt me een goed idee!

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:53

Dat de ruiter in stoelzit gaat zitten kan verschillende redenen hebben.
Het is mogelijk dat het zadel te klein is op het paard, het ligt dan achterover en de ruiter gaat achterover hangen, de beugels worden dan naar voren geduwd. Aangezien je zegt dat de eigenaresse er wel goed op zit denk ik dat dat dus geen probleem is. Het is ook mogelijk dat de ophanging van de stijgbeuggelriemen te ver naar voren zitten voor jouw lichaamsbouw.
Maar vanaf deze plaats is het moeilijk om een conclusie trekken.

Succes.

asdfghjkl06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:48

Misschien kunnen we het beter zien als je een van de foto's hier neerzet.
Er kunnen veel redenen voor een stoelzit zijn.

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:00

Heb ik ook last van gehad helaas. Ik heb veel moeten oefenen op je bekken kantelen. Dus navel richting je neus, maar wel rechtop blijven. Als je een spiegel in de bak hebt kun je zelf goed kijken. Anders aan iemand vragen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:11

Ik stel mijn vraag gewoon hier omdat ik ook zo een soort probleem heb met stoelzit
Ik zit als ik met een dressuurzadel rij heel snel in de stoelzit, met vz zadel niet zo snel
Dus mijn vraag
Hoe kan ik er voor zorgen dat ik bij een dressuurzadel niet in de stoelzit kom te zitten?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:13

rijd je altijd alleen of is er iemand, die het 10000000x tegen je kan zeggen? Dat is volgens mij het enige dat helpt, echt bewust worden van wat je fout doet

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 00:53

dressuur518 schreef:
rijd je altijd alleen of is er iemand, die het 10000000x tegen je kan zeggen? Dat is volgens mij het enige dat helpt, echt bewust worden van wat je fout doet

Vaak wel alleen.. maar ik heb wel les!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 01:01

Heb je geen foto voor een beter advies.

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 12:38

franka75 schreef:
Heb je geen foto voor een beter advies.

Ik ga zo even kijken, maar het zijn echt rampzalige foto's!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:44

kimmm94 schreef:
dressuur518 schreef:

Vaak wel alleen.. maar ik heb wel les!

oke, dat is jammer misschien kun je een keer een vriendin of je moeder meenemen, (moeten ze er wel verstand van hebben) maar als degene die je les geef het ook maar gewoon vaak tegen je zegt moet het goed komen! Hoe vaker je het hoort hoe beter. Of je moet met je zelf afspreken dat je telkens als je langs de A rijd bijvoorbeeld, even checkt hoe je zit.