Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MaartJ schreef:Wat voor een zadel heb je?
Zonder beugels rijden ben ik niet zo'n fan van. De kans is groot dat je je knieen op gaat trekken of knijpen met je bovenbeen.
Als je paard stil staat leg dan eens je been voor het zadel, til je been opzij en draai vanuit je heup je been zover mogelijk naar achteren, laat hem daar hangen. Je moet hierbij je bekken gaan kantelen. Bedenk jezelf dan of je schouder-heup-hak een rechte lijn vormen of laat iemand kijken. Als dit goed is doe je je stijgbeugels aan zonder dat je je been naar voren verplaats. Bedenk bij jezelf steeds dat je hak onder je heup moet blijven en dat de wrong van je zadel is voor je bovenbeen om op te leunen.
Wat ik mensen ook vaak laat doen die in een stoelzit zitten: Verlichte zit. Met je onderbeen te ver naar voren KUN je namelijk absoluut NIET in je beugels gaan staan. Dus oefen met staan/zitten, gewoon in stap en verlichte zit in draf en let op dat als je gaat zitten je onderbeen niet naar voren schiet.
Succes! Lastig om uit te leggen via de computer..
Merry98 schreef:zonder beugels rijden hielp bij mij niet.
Ander zadel wel.
Heb nu een zadel met net iets diepere zit en wat meer wrong ipv een plat wintecje wat ik altijd reed.
En met les erbij is het al vele malen verbeterd.
MaartJ schreef:Op de grond is lastig omdat een stoelzit echt opgelost moet worden te paard.
Waar je naar zou kunnen kijken is core-stability oefeningen.
En ga bijvoorbeeld eens zo staan zoals je ook op je paard zit qua houding. Dus door je knieën, tot 'hoe je moet zitten' en van daar uit maak je jezelf weer lang en weer door de knieën enz.

pmarena schreef:Dat ligt er helemaal aan. Sommige zadels zetten je vanzelf door hun bouw of ligging in een stoelzit en daar kun je niet tegenop oefenen zolang (de ligging van) het zadel hetzelfde blijft
Maar het kan er ook (voor een deel) aan liggen dat je zelf tever achterin het zadel gaat zitten, niet actief rechtop zit en / of je beugelriemen simpelweg op een erg korte stand hebt staan.
pmarena schreef:Aha!
Hebben zij wel een vergelijkbare bouw als die van jou, qua lengte en spekjes zeg maar?
En kan het niet zijn dat als jij rijdt, je het zadel wat verder naar voren of naar achteren neerlegt wellicht...?
Dat kan namelijk ook behoorlijk schelen
Dat kan misschien ook nog wel schelen ja!
Share schreef:Ik heb dat ook met mijn zadel. En hoewel ik er steeds beter in kan zitten, ik kan er tot een bepaald punt niet meer van maken dan dat. Het zadel ligt voor mijn paard goed en ik vind hem ook lekker zitten maar voor mijn houding is hij prut. Heb ook de mogelijkheid niet om nu voor een ander zadel te gaan kijken dus tot die tijd blijf ik eraan werken. Jezelf lang maken onderug een beetje bol en bekken kantelen. Even je beugels uit en je benen optrekken en weer laten afhangen. Evt.. wat rondstappen op die manier om het gevoel te voelen alvorens je je beugels weer aan doet. En vraag de eigenaresse of je instructrice eens of ze je aan de longe willen pakken. Zodat jij je helemaal op je zit en houding kan richten en zij je nog tips kunnen geven. Succes er iig mee!
kimmm94 schreef:dressuur518 schreef:rijd je altijd alleen of is er iemand, die het 10000000x tegen je kan zeggen? Dat is volgens mij het enige dat helpt, echt bewust worden van wat je fout doet
Vaak wel alleen.. maar ik heb wel les!