Voor de eerste keer op de friezen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demivds

Voor de eerste keer op de friezen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 21:10

Hallo bokkers ! :)

Vandaag was het een super spannende dag , want ik mocht eindelijk samen met Chantal op de friezen rijden waar we al meerdere keren waren geweest, Twee super beestjes de een wat zekerder dan de ander.

Ze zijn genaamd Tjitske en Femma, Tjitske is degene met het dekje van de friese vlag en femma de andere.
Tjitske is hooguit 1.75 of hoger, moet dus hulp bij het opzadelen en halster omdoen etc. :=
Femma is kalmer, makkelijk met opzadelen ondanks dat ze al sinds vorig jaar november al niet meer gereden, en oh wat waren ze allebei braaf!

Ik weet het, zit niet altijd goed, tenen naar buiten etc. Maar ik vond het ook heel erg moeilijk om op zulke paarden te rijden, nog nooit gedaan en is heel wat anders dan een e-pony. Vooral omdat tjitske zo hoog is en haast niet uit te zitten is :')

Maar genoeg gepraat en hier zijn de foto's !

1. Gisteren eerst bezig geweest met Tjitske klaarstomen en ze deed het toch netjes!
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Foto's van vandaag, Ja ik weet het voeten naar binnen, rechter op zitten, niet te streng zijn in de hand, maar de fotos zijn slechts moment opnames en sommige stukken waren ook veel ontspannender :j
Afbeelding

4. foeifoeifoei, geen fijne foto kwa Tjitskes mond, maar toch nog de foto.. Geen foto's van galop helaas, ben ik ook niet geweest want de bak was aardig nat en hier en daar nog ijs en omdat Tjitske zo groot is durfde ik dat nog niet aan :o
Afbeelding

5. Femma, wel veel moeilijker met rijden en veel onzekerder en heeft nog wat last van ritme houden in de draf en de galop, maar toch braaf gebleven!
Afbeelding

6. Met Femma wel een galopje gedaan heel moeilijk uit te zitten en zat ook niet zo netjes.. maar ze deed het heel mooi met nog wat moeite in de ritme
Afbeelding

7. Bedankt voor het kijken allemaal :)
Afbeelding

Ik vind het fijn om tips te krijgen, kan ook met kritiek omgaan alleen let op dat dit pas de 1e keer is dat ik op deze beestjes rijd en heb nog nooit op friezen gereden, toch vond ik het wel heel leuk gaan :)

Bedankt voor het lezen en/of kijken

Science90

Re: Voor de eerste keer op de friezen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:14

Wat heb jij geluk, leuke paarden zeg!

En wat liggen die zadels fijn! Dat zie je nogal eens anders bij friezen, maar deze hebben een fijne schouderruimte.

Rijtechnisch is er natuurlijk nog veel te verbeteren, maar dat weet je zelf ook. De galop gaat echt nog wel lekker zitten, waarschijnlijk relaxter dan een standaard kwpn. Veel plezier ermee!

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:15

wat een super groote peesbeschermers!! lijkt wel als of ze de knie en kogelholte raken...

verder ziet het er wel goed uit. Zou die joekel wat meer aan het been rijden zodat de achterhand er onder komt. Hij loopt nu wel wat op de voorkant. Zodra hij meer de achterhand gebruikt en meer zijn rug gebruikt gaat ie wel lekkerder zitten hoor!! friezen zitten meestal als een huis! haha

Demivds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 21:24

Demo_love : Ontzettend bedankt voor je reactie! Ja de zadels zitten heel lekker!, de een heet een fryso zadel dat weet ik wel, maar de andere weet ik niet en ze zitten hardstikke fijn !

Baszo17: Ooh ja dat valt echt reuze mee, Tjitske kan ik ze niet een omkrijgen, zijn te klein maar anders strijkt ze zichzelf open, bij Femma zijn ze een beetje hoog maar ze rijd er altijd mee, het is wel een paard en is gewoon maat full, ik moet inderdaad Tjitske wat meer rijden, alleen bak was nogal nat dus vond het best wel eng. Friezen zijn over het algemeen best nog wel lomp dus was nog beetje wat te voorzichtig. Bedankt voor je reactie!

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:42

Ik vind het er wel leuk uitzien hoor!
Toen ik voor de eerste keer op een fries stapte wist ik niet wat me overkwam.
En foto's zijn toch altijd moment opnames!
Als de wil er maar is, komt het zeker goed!
Veel plezier!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:42

Kan het me wel voorstellen hoor als je een slanke pony gewend bent, dan voelt een fries heel anders. Leuk dat je de kans krijgt om ze te rijden! Zadels zien er idd fijn uit, dus super dat je zulk kwaliteit spul kan gebruiken en dat je 2 zulke paarden hebt om te rijden.

Wat actiever aan het been en van voor lekker loslaten!

Demivds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 15:51

M_arjolein: Ja ik heb een extreem dunne pony waar je haast niks aan hebt als je op zoon brede zit haha, eerlijk gezegd dacht ik niet zo aan de zadels maar ik snap ook niet hoe ze ooit zoon mooi zadel voor een verschrikkelijk brede fries heeft gevonden.. die van Femma is wat ik begreep speciaal voor friezen ofzo :)

Demivds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 19:51

Ik heb het over het algemeen. Wij mogen niet met femma en tjitske springen omdat ze er gewoon niet voor gemaakt zijn en zwaarder zijn dan een ander paard. Ik vind niet dat je kan oordelen over tjitske, dan heb je haar nog niet in het echt gezien en soms dan struikelt ze wel even over haar eigen benen. Ik weet ze moet voorwaartser maar dat komt doordat de bak nat was, tjitske is groot heeft een slechte stelling waar we goed aan moeten werken en femma is dan weer de modernere soort. Waar tjitske het totale tegenovergestelde van is.. ook met rijden voel en zie je het verschil

edit; het is een mening en ik erger me er echt aan hoe mensen op bokt altijd proberen gelijk te hebben het is mijn mening niet te veranderen en je voelt echt wel het verschil tussen een wat lomper paatd dan een smalle pony of paard.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:55

Eigenlijk geef je het zelf ook al aan demi. Door gebrek aan training zijn ze misschien wat minder flexibel, voorwaarts etc maar dat krijg je door de training vanzelf wel weer goed!

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:02

Het is ook maar net wat je definitie van lomp is. Ik gebruik soms ook woorden die niet helemaal aansluiten simpelweg omdat ik geen beter woord kan vinden op sommige momenten. Ik snap TS hierin dan wel. Op het moment let het paard nog niet goed op haar voeten en struikelt daardoor nog eens, dit kan je verhelpen met training. Maar ik snap dan wel dat het nu beschreven wordt als lomp.

Er is zeker werk aan de winkel! Maar wat een geweldige kans! Ik kan me heel goed voorstellen hoe je je voelt op zo'n fries. Ik rijdt zelden een paard. Meestal een pony van 1.50. Als ik dan op het paard van mijn zus stap (rond de 1.70) dan moet ik echt even omschakelen door die grote passen. En dat paard is niet eens breed :P

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:02

lekker samen doorrijden en dan kan je vanzelf nog een fijnere band opbouwen en die gebruiken met/voor het rijden.
als je je beugels een gaatje korter maakt kan je vast beter zitten.
heb een half jaar op friezen gelest en ze rijden heerlijk.

Demivds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 22:26

Pfoeh gelukkig weer wat leuke reacties zeg! Dankjewel

M_arjolein : Ja dat is precies wat ik bedoel , ze gaan alletwee nog plat de bochten door en daar ga ik morgen wel wat meer aandacht aanbesteden vooral alletwee de rechter kant misschien dat ze dan ook wat flexibeler worden en wat zekerder.

Mooblie: Ja, die switch moest ik eerst ook even maken en oh wat had ik mij daar een spierpijn! Leuk dat je ook op je zus haar paard mag dat is ook niet zoon kleine zo te horen!

Love_nelz: Ja die punten mpeten echt nog beter bekeken worden en daar moet ik ook echt wat aan gaan doen, maar moet soms wel even een knopje omzetten.

Fred_kroket: gelukkig dat er dan nog wel een keer iemand met me eens is.. ik ken voornamelijk ook alleen maar lompe friezen maar de rest vast allemaal moderne :')

Marian_lara: Zo denk ik er ook over, we zijn al bezig met vrijheidsdressuur om wat vertrouwen op te bouwen en om een team te vormen. Ze rijden indd heeerlijk!

_Manon91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:28

Leuke paardjes!
Dat struikelen is idd erg vervelend, ik rijd geen fries, maar ook hij struikelt geregeld over zn eigen voeten..
Bij mij is t een combinatie van iets meer aan t werk zetten en onoplettendheid van het paard :)
De paardjes mogen er van achter wel iets meer onder, verder lekker genieten en over n tijdje ziet t er al heel anders uit! Per slot van rekening is dit pas de eerste keer

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:45

Erg leuke paardjes! Vind Friezen erg leuke paarden en vooral het verschil in types is erg leuk om te ervaren.

Op foto 3 en 4 lijkt het alsof je je evenwicht zoekt met behulp van je teugels? Ik weet niet of je het zo ervaart of dat het een slecht moment van de foto is. Maar je hebt behoorlijke druk op de teugels, wat ook terug te zien is bij de mond van het paard :). Probeer echt onafhankelijk te zitten, wat in het begin erg moeilijk kan zijn door de gang van het paard.

Bij de andere Fries, foto 5 tot en met 7, heb je een strenge binnenhand. Merk je dit zelf ook tijdens het rijden? Dat je misschien je arm onbewust vast zet, omdat deze kant misschien moeilijker is? Het lijkt namelijk alsof je steeds met je binnehand (linkerhand) aan het terugwerken bent. Probeer deze hand goed te ontspannen en steeds bij jezelf herhalen, want hoe moeilijk het ook is ( ik doe het zelf ook), je bereikt niks met je handje.

Daarnaast is het al genoemd om ze actiever te maken, maar dat moet wel goed komen denk ik?

Demivds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 09:31

_manon91: het is indd een beetje onoplettendheid en ze is denk ik liever lui dan moe denk ik :')

BorahLover: Kijk, dit noem ik nou goed commentaar en daar leer ik ontzettend veel van. Het evenwicht vond ik heel moeilijk ja, ging een beetje alle kanten op vooral omdat hij zulke grote stappen maak en ik soms nog niet zo hoog in de lucht bleef bij het lichtrijden en dacht dat ik wel een beetje steun zocht bij het evenwicht houden, echter vond ze het geen probleem te vinden en hielp ze ook wel een beetje met als ik even naar voren vloog dat ze direct stopte. Ik kan dan wel op m1 niveau trainen maar dit was toch een best grote stap haha! :P

Bij femma lijkt het wel alsof ik wat meer moeite heb met de draf, ik vond zelf al dat ze verschrikkelijk hoog opgooide en ze ook zelf nog heel erg onzeker is en dan weer langzamer gaat, dan ineens weer harder en ook , in het verschil met veruimen, de ene keer veruimt ze heel erg en de andere keer gewoon een arbeidsdrafje.

Ik ga vandaag ook rijden, ga proberen foto's te maken en jullie tips te gebruiken, ik ga wel alleen op Tjitske en Femma laat ik vanaf nu aan Chantal over omdat ik een betere klik voel met Tjitske en Chantal met Femma. Zelf denk ik dat dat ook wel een grote verandering kan brengen kwa leren van het paard

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:26

Demivds schreef:
_manon91: het is indd een beetje onoplettendheid en ze is denk ik liever lui dan moe denk ik :')

BorahLover: Kijk, dit noem ik nou goed commentaar en daar leer ik ontzettend veel van. Het evenwicht vond ik heel moeilijk ja, ging een beetje alle kanten op vooral omdat hij zulke grote stappen maak en ik soms nog niet zo hoog in de lucht bleef bij het lichtrijden en dacht dat ik wel een beetje steun zocht bij het evenwicht houden, echter vond ze het geen probleem te vinden en hielp ze ook wel een beetje met als ik even naar voren vloog dat ze direct stopte. Ik kan dan wel op m1 niveau trainen maar dit was toch een best grote stap haha! :P

Bij femma lijkt het wel alsof ik wat meer moeite heb met de draf, ik vond zelf al dat ze verschrikkelijk hoog opgooide en ze ook zelf nog heel erg onzeker is en dan weer langzamer gaat, dan ineens weer harder en ook , in het verschil met veruimen, de ene keer veruimt ze heel erg en de andere keer gewoon een arbeidsdrafje.

Ik ga vandaag ook rijden, ga proberen foto's te maken en jullie tips te gebruiken, ik ga wel alleen op Tjitske en Femma laat ik vanaf nu aan Chantal over omdat ik een betere klik voel met Tjitske en Chantal met Femma. Zelf denk ik dat dat ook wel een grote verandering kan brengen kwa leren van het paard

Net of alle andere mensen geen goed commentaar hebben gegeven?
ik vind persoonlijk dat je op de foto's goed rijd maar hier is zeker geen M1 uit te zien.
je bent 14 en hebt nog genoeg jaren om naar de M te komen. Als je echt M1 had gereden had je de friezen ook zeker anders gereden denk ik....

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:05

Ach dat weet ik niet baszo. Ken ook wel Z ruiters bij de pony's die hun paarden niet eens door de L heen krijgen.

Bovendien was dit volgens mij de 1e keer dat ze er weer op zat. Paarden zijn lang niet gereden. Volgens mij heeft ze het daarom keurig gedaan. Ze geeft zelf ook aan dat ze het lastig uit vond zitten. Ik kan mij dit wel voorstellen. Als ik op een ander paard rijd voor de 1e keer rijd ik ook echt niet de sterren van de hemel er uit.

Demivds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 19:08

Baszo17: het is goed commentaar omdat ze er uiylegt welke foto etc.. ook ik rij geen wedstrijden in het m train hem wel m want dat heeft hij nodig omdat alle knopjes eropzitten dus ik het wep kan

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:39

Vond alleen dat je bijdehand antwoord gaf. Toen kwam je rij niveau icm je leeftijd wat ongeloofwaardig over.

Demivds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 08:49

Baszo17: ik bedoelde daar mee te zeggen dat dat niet makkelijk is als je op een ander paard rijd als je nog wat jonger bent. Een volwassene zal het heel anders ervaren en doen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:06

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen zijn verwijderd.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:36

Hoi TS!

Allereerst, wat een gaaf paard! Dekje staat ook erg mooi :D
Ik zie op de foto's dat je moeite hebt om je evenwicht te vinden. Dat is ook wel logisch hoor, als je voor het eerst op een fries zit. Door het gebrek aan evenwicht ontstaan de meeste foutjes in het rijden, heb ik het idee. Eigenlijk krijg je door een gebrek aan evenwicht een soort kettingreactie: je benen gaan bijvoorbeeld alle kanten op, je gaat stuiteren, je probeert houvast te zoeken aan de teugels. Dit kan best lastig zijn!
Ga je bewust zo ver omhoog uit je zadel bij het lichtrijden, of komt dat door het zoeken naar evenwicht? Als je lichtrijdt, hoef je helemaal niet zo ver te gaan staan. Eigenlijk hoef je zelfs helemaal niet te gaan staan, je laat je alleen een klein beetje opveren vanuit je knieën, je blijft dicht bij je zadel. Zo zit je ook stabieler, en kan je je benen waarschijnlijk ook stiller houden.
Ik denk dat je (onbewust) met je handen jezelf in evenwicht probeert te houden. Hierdoor krijg je weer zo'n kettingreactie: jij zoekt evenwicht met je handen, paard denkt 'hé, dat voelt niet fijn, zeg!' en kruipt achter de teugel, hierdoor gaat je paard niet ontspannen lopen, de rug ontspant niet en daardoor zit jij nog minder lekker, enz. Voor al je evenwichtsproblemen is er 1 oplossing: voelen!
Probeer eens de hele tijd met lange/losse teugels te rijden. Gebruik je handen niet, maar hou ze in de juiste positie. Als je bang bent dat je je paard dan niet onder controle kunt houden, laat dan iemand haar aan de longe nemen. Ga gewoon zitten, doe zelfs je ogen dicht als je dat durft. Voel. Echt alleen maar voelen wat er onder je gebeurt. Hoe beweegt je paard? Welke spieren en gewrichten moet jij gebruiken om die beweging zo vloeiend mogelijk op te vangen? Je moet je bekken zo veel mogelijk loslaten, en je bovenlijf toch stil houden. Span hiervoor zo min mogelijk spieren aan, probeer vooral je hoofd recht boven je romp te houden. Je zult merken dat je dan makkelijker je bovenlijf stil kunt houden. Train de soepelheid van je bekken door een paar keer per dag te oefenen met je bekken te kantelen. Laat op je paard je benen losjes hangen, bal van je voet in de beugel, hak ontspannen omlaag. Begin gewoon lekker met stappen. Gaat het stappen na een paar keer rijden goed? Ga dan steeds kleine stukjes draven, probeer niet te gaan staan, maar vanuit je knieën een klein beetje mee omhoog te veren. Probeer niet in een keer een heel rondje te draven, bouw het op. Als het draven goed gaat, ga je het galopperen oefenen. Hoofd recht, bekken los.
Deze zitlessen klinken misschien wel heel saai, je wilt tenslotte niet alleen maar stappen! Maar het is wel het beste om te doen. Hiervan leer je voelen en écht zitten. Zitlessen hebben altijd zin, de beste ruiters krijgen zitlessen! De zit is tenslotte de basis van alles: als jij niet goed zit, kan je paard niet goed lopen. Het rijden is echt steeds fijner als je goed kan zitten!

Succes!

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:48

Ik had ook het idee dat door je evenwicht meerdere dingen fout gaan. Maar StableDoor heeft het naar mijn idee perfect omschreven en goede tips gegeven!

Wat een gigantische mooie paarden en ach, dat het nu niet perfect is.. Rome is ook niet in een dag gebouwd. Lekker trainen en eerst werken aan jezelf. Vertrouwen krijgen en het evenwicht op orde. Dan gaat de rest vanzelf beter!

Succes en heel veel plezier met ze!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:31

ellensoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:11

Hallo!
Wauw wat een mooie paarden, echt super :D
Zelf heb ik ook twee verzorgfriezen en ik ken het wel haha, ik rijd nu sinds september op ze en wauw wat was dat wennen.. zelf had ik ook nog nooit op een fries gereden, alleen op kwpners en andere warmbloeden dus het was een flinke overstap.
Waarschijnlijk had je de eerste keer zoals anderen al zeiden inderdaad moeite om je balans te houden, dit gaat vanzelf (gewoon wennen) over en als je eenmaal lekker zit dan komt de rest van je houding wel weer.
Dat de bak nat was hielp waarschijnlijk ook niet echt haha, zelf vind ik het altijd vreselijk eng om te rijden als de bak glad is omdat inderdaad zoals je al zegt friezen (mijn verzorgfriezen in ieder geval) snel uitglijden, tijdens het longeren is de "moderne" van de twee bij mij eens gevallen en de brede ouderwetse is terwijl ik eropzat eens met uitgegleden en met haar achtereinde op de grond beland, gelukkig stond ze op voor ze verder omrolde! nu rijd ik altijd minder "goed" als de bak nat is omdat ik dan onbewust toch gefocust ben op "dalijk glijd ze" (gebeurt eigenlijk nooit meer maar oke)
Ik vind eerlijkgezegd dat je het voor de eerste keer erg netjes doet, zeker als je hiervoor alleen op e pony's hebt gereden is het een hele overstap naar een fries van 1,75 meter!
Lekker door blijven oefenen, en over een tijdje wil je niet meer anders dan op een fries! :j