Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) is alles ok. Hij is 2 maanden geleden voor het laatst (en eerst, hij komt uit de bergen waar hij vaak van gebied veranderde) ontwormd en ik ga komende maand een mestonderzoek laten doen. Hij staat 24/7 buiten, leeft vooral op hooi.Sizzle schreef:Als hij uit Frankrijk komt zou ik zeker laten testen op Borreliose!
Tekenziekten liggen hier weer een stuk hoger dan in Nederland. Verder is de bodem in de regio Elzass/Jura zeer selenium arm. Misschien heeft hij gewoon een zeer groot tekort.
MrsMidnight schreef:Dierenarts is geweest, en hij heeft lichte hoefbevangenheid vastgesteld :-(
"Lichte" hoefbevangenheid? Ik wist niet echt wat ik me hierbij voor moest stellen.
Na wat speurwerk ben ik op de site van Heleen davies (http://www.paardenhoeven.info) wat duidelijke info tegengekomen en ja, het zou 'obel 1' kunnen zijn.
De DA heeft dit vastgesteld op basis van een test met knijptang; hij was flink gevoelig aan de voorkant van de zolen van zijn voorhoeven.
Nu hoop ik eigenlijk stiekem dat hij ernaast zit, en dat de gevoeligheid komt omdat hij sinds september van ijzers af is en natuurlijk bekapt is, dus veel meer druk op de zool. Deze DA heeft echter nog nooit van natuurlijk bekappen gehoord en adviseerde meteen speciaal beslag.
Uit de bloedtest kwam naar voren dat zijn rode bloedlichaampjes/hemaglobine wat aan de lage kant is, dus tegen bloedarmoede aan.

asdfghjkl16 schreef:Zadel goed? Medisch goed?
In het geval dat dat goed is zul je aan het werk moeten. Neem les als dat mogelijk is en rijd veel en goed voorwaarts. Rijd veel overgangen en doe veel oefeningen. Langzaam opbouwen is ook belangrijk