paard draaft heel moeizaam

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MrsMidnight

paard draaft heel moeizaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 13:03

Mijn paard (New Forest x Cob, stevige jongen) draaft verschrikkelijk moeizaam. hij vindt het erg moeilijk om te ontspannen, schudt zijn hoofd, tilt zijn benen niet op, struikelt regelmatig, heeft geen balans. Gek genoeg vertoont hij al deze symptomen sterker als hij vrij draaft, zonder ruiter, dan wanneer ik erop zit. Ik heb al een osteopaat laten komen, maar geen verbetering. Ik moet erbij zeggen dat het een jong paard is, zonder 'bak'-ervaring, en zonder conditie... Maar zou dat een verklaring kunnen zijn? Of is er iets anders aan de hand denken jullie? Tips?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:36

Zadel oke?

Struikelt hij ook vaker zonder iemand erop? Hoe draaft hij buiten de bak?

Chesss

Re: paard draaft heel moeizaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:48

hoe is het met zijn spijsvertering/darmen?
hierdoor kunnen ze ook minder balans hebben problemen met het optillen van benen.

Ik zou als je twijfelt bloed laten afnemen door de dierenarts en kijken of hij tekorten heeft

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:54

Heb je er al een dierenarts bijgehad?
Een jong paard hoort niet stijf en zwaarmoedig te zijn.
Struikelen is ook geen goed teken.
Ik zou kreupelheidsonderzoek doen (HKO uitsluiten) en bloed afnemen.

thijs_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:07

mischien moet je hem los of aan de longe balkjes laten draven, zodat hij moet gaan opletten hoe en waar hij zijn voeten neerzet/optilt. vaak hebben jonge paarden moeite met hun evenwicht en moeten ze leren om op 4 benen te lopen! succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:15

Als ik zo de kruising hoor is t niet een ideaal gebouwd paard. Daarbij geen conditie en groen kan een lastige combi zijn. Ik zou dit eerst met een instructrice gaan oppakken, kijken wat die ziet.
Echter het struikelen ook in vrijheid is een minder goed teken. Daarvoor zou ik eens een da laten komen, hoeft de wereld niet te kosten en dan weet je vaak al weer wat meer.

MrsMidnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 15:34

Bedankt voor jullie reacties! Ik kijk het nog even aan. Ik dacht ook aan een tekort, geef hem nu magnesium omdat de symptomen wat lijken op magnesiumtekort. Als het over een week of 2 niet beter gaat idd de dierenarts erbij, want het zit me toch echt niet lekker.

tijdens buitenritjes draaft hij wel wat beter, maar niet helemaal zonder protest (hoofdschudden). Ik heb een Barefoot zadel, en daar ligt het denk ik niet aan, omdat hij los hetzelfde laat zien... Ik denk wel dat het zadel dat hij bij de vorige eigenaar had niet al te best was, gezien hij wat witte plekjes op zijn rug heeft.

De link met spijsvertering/darmen had ik nog niet gelegd. Voor zover ik het aan de buitenkant kan zien (wat eruit komt ;-)) is alles ok. Hij is 2 maanden geleden voor het laatst (en eerst, hij komt uit de bergen waar hij vaak van gebied veranderde) ontwormd en ik ga komende maand een mestonderzoek laten doen. Hij staat 24/7 buiten, leeft vooral op hooi.
Balkjes ga ik doen!

Hij heeft idd niet de bouw van een super-sportpaard, meer modelletje forse fjord/haflinger. Maar wel gewoon correct gebouwd.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:39

Geef hem in ieder geval een jaartje voor zijn conditie...
Denk ook eens aan Lyme (Borellia), deze is flink aangekomen in NL.
En, Jolien zei het al een bezoekje van de DA.

MrsMidnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 15:07

Gisteren weer de grootste moeite met (los) aandraven. Hij is ook zo lusteloos... Morgen komt de dierenarts. Hoop op wat duidelijkheid, en hopelijk niks ernstigs.Zodra ik wat wijzer ben laat ik het weten!

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:11

Hoe oud is hij nu dan?

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:15

Dat hij zo lusteloos is op zo'n jonge leeftijd is niet normaal in mijn ogen.
Ik denk dat een bloedonderzoek ook wel aan te raden is.

Ik ben benieuwd wat de DA morgen zegt.

MrsMidnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 07:56

Hij is 7 jaar. Nu moet ik zeggen, ik ben ergens ook bang dat het psychisch is, dat-ie in een depressie zit. Ik heb m in oktober gekocht, en toen is hij verhuisd vanuit de Jura, waar hij geboren is en altijd met een grote kudde alle ruimte had en eigenlijk nooit echt wat hoefde, naar een modderig weiland met 4 paarden en een eigenaresse die elke dag aan m zit te plukken en van alles van m wil. Verder heeft ie ook rotstraal aan alle 4 de hoeven. Misschien dat dat hem pijn doet bij het draven. Hij is ook voor het eerst natuurlijk bekapt in oktober, daarvoor was het ijzers in de zomer (als hij ritten moest maken) en ijzers eraf in de winter als hij ongestoord zijn gang kon gaan met de kudde.
Ga inderdaad bloed laten afnemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:10

Als hij uit Frankrijk komt zou ik zeker laten testen op Borreliose!
Tekenziekten liggen hier weer een stuk hoger dan in Nederland. Verder is de bodem in de regio Elzass/Jura zeer selenium arm. Misschien heeft hij gewoon een zeer groot tekort.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:19

Sizzle schreef:
Als hij uit Frankrijk komt zou ik zeker laten testen op Borreliose!
Tekenziekten liggen hier weer een stuk hoger dan in Nederland. Verder is de bodem in de regio Elzass/Jura zeer selenium arm. Misschien heeft hij gewoon een zeer groot tekort.

TS: let erop dat je voor lyme (borreliose) en vitamine/mineralen-onderzoek aparte bloedmonsters nodig hebt!

Daarnaast houdt terdege de mogelijkheid open dat hij anders op z'n voeten staat (wellicht zelfs verkeerd gekapt!!) als extra oorzaak voor het struikelen (naast dat ie wellicht sterk op de voorhand loopt, wat z'n balans ook niet ten goede komt en dus meer gaat struikelen).

MrsMidnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 11:36

Dierenarts is geweest, en hij heeft lichte hoefbevangenheid vastgesteld :-(
"Lichte" hoefbevangenheid? Ik wist niet echt wat ik me hierbij voor moest stellen.
Na wat speurwerk ben ik op de site van Heleen davies (www.paardenhoeven.info) wat duidelijke info tegengekomen en ja, het zou 'obel 1' kunnen zijn.
De DA heeft dit vastgesteld op basis van een test met knijptang; hij was flink gevoelig aan de voorkant van de zolen van zijn voorhoeven.
Nu hoop ik eigenlijk stiekem dat hij ernaast zit, en dat de gevoeligheid komt omdat hij sinds september van ijzers af is en natuurlijk bekapt is, dus veel meer druk op de zool. Deze DA heeft echter nog nooit van natuurlijk bekappen gehoord en adviseerde meteen speciaal beslag.

Uit de bloedtest kwam naar voren dat zijn rode bloedlichaampjes/hemaglobine wat aan de lage kant is, dus tegen bloedarmoede aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:39

Natuurlijk bekappen zijn ook de meningen over verdeeld, het kan zijn dat ie gewoon niet goed op de hoef is gezet en daardoor teveel druk heeft gekregen op bepaalde plekken. En uiteraard zou anders bekappen eigenlijk geen nadelige gevolgen mogen hebben, dus vul zelf maar in...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:41

MrsMidnight schreef:
Dierenarts is geweest, en hij heeft lichte hoefbevangenheid vastgesteld :-(
"Lichte" hoefbevangenheid? Ik wist niet echt wat ik me hierbij voor moest stellen.
Na wat speurwerk ben ik op de site van Heleen davies (http://www.paardenhoeven.info) wat duidelijke info tegengekomen en ja, het zou 'obel 1' kunnen zijn.
De DA heeft dit vastgesteld op basis van een test met knijptang; hij was flink gevoelig aan de voorkant van de zolen van zijn voorhoeven.
Nu hoop ik eigenlijk stiekem dat hij ernaast zit, en dat de gevoeligheid komt omdat hij sinds september van ijzers af is en natuurlijk bekapt is, dus veel meer druk op de zool. Deze DA heeft echter nog nooit van natuurlijk bekappen gehoord en adviseerde meteen speciaal beslag.

Uit de bloedtest kwam naar voren dat zijn rode bloedlichaampjes/hemaglobine wat aan de lage kant is, dus tegen bloedarmoede aan.

Dan is die dierenarts ook niet helemaal van deze tijd. Het nut van speciaal beslag staat op z'n minst ter discussie en als het al zin heeft, moet je dat aan de hand van foto's vaststellen.

Bedenk bij natuurlijk bekappen: aan bekappen is niks natuurlijks en er is maar een manier waarop een paard op z'n voeten hoort te staan: de manier die past/hoort bij het paard.
Veel "natuurlijke" bekappers zijn net zo rigide in de leer als sommige traditionele smeden en daarmee net zulk waardeloos volk als diezelfde smeden.......

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:55

Er voor je paard heel veel veranderd het afgelopen halfjaar. Zijn lichaam moet zich aan de veranderde omstandigheden aanpassen en alle stress heeft ook invloed op zijn weerstand.

Een hoefbevangenheid is an sich geen gekke gedachte. Paard heeft in Frankrijk waarschijnlijk arm ruwvoer gehad en het ruwvoer in Nederland is vaak vrij rijk. Darmflora zal daar niet op ingesteld zijn.
Daarbij heeft de veranderde ondergrond en hoeveelheid vocht,modder, zeker ook zijn invloed op zijn hoeven. Van veel vocht worden hoeven toch wat weker/zachter.

Mocht je beslag overwegen zijn zooltjes met Vettec (of soortgelijk product) misschien een oplossing. Wil je niet aan ijzers kan je kijken of hoefschoenen wat verlichting kunnen geven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:59

Hoefbevangenheid vraagt om speciaal beslag.
Bloed geeft tekorten aan. Dat zou ik eerst even rechtzetten.

Voorlopig genoeg om aan te gaan werken. Rijden zou ik nu even niet doen.

asdfghjkl16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:29

Zadel goed? Medisch goed?
In het geval dat dat goed is zul je aan het werk moeten. Neem les als dat mogelijk is en rijd veel en goed voorwaarts. Rijd veel overgangen en doe veel oefeningen. Langzaam opbouwen is ook belangrijk

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:35

asdfghjkl16 schreef:
Zadel goed? Medisch goed?
In het geval dat dat goed is zul je aan het werk moeten. Neem les als dat mogelijk is en rijd veel en goed voorwaarts. Rijd veel overgangen en doe veel oefeningen. Langzaam opbouwen is ook belangrijk

Even lezen...veearts is geweest, paard is niet geheel in orde.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:42

Zou zeer zeker ook een oude spierblessure kunnen zijn. Een paardenmasseur zou in zo'n geval uitkomst kunnen bieden.

MrsMidnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 18:31

Ben een paar dagen niet online geweest en loop gigantisch achter de feiten aan!

Op zich is het wel vrij logisch dat natuurlijk bekappen in het begin gevoeligheid geeft, aangezien de straal en zool opeens veel meer mee moeten werken, zoals de natuur het bedoeld heeft, maar wat een stuk minder is met ijzers.

Paard staat niet in Nederland, ik woon in Frankrijk, nog geen 20 km van waar hij vandaan komt!

MrsMidnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 07:45

Nog ff een laatste update, misschien heeft iemand met een soortgelijk probleem er ooit wat aan.
Röntgenfoto's laten maken, geen HB! Gevoelige hoeven, zool iets aan de dunne kant. Hoefschoenen aangeschaft, hij loopt meteen een stuk ruimer.
Maar nog steeds heel lusteloos, dus laten controleren op vitamine E-tekort en nog een keer op bloedarmoede en ja hoor... Hij heeft het allebei!!! Dus nu aan de supplementen en hopelijk gaat t snel beter.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 07:49

Welke toevoegingen geef je dan voor een paard met bloedarmoede?