Beoordeling van juryleden gevraagd!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Beoordeling van juryleden gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 00:41

En natuurlijk ook van niet juryleden.
Graag zou ik jullie meningen tips en tricks en beoordelingen willen horen over onderstaande proef.
Het gaat om een c-b proef ,meen proef 4.
Uiteraard heeft de combinatie wekelijks les !
Ik ben niet de ruiter maar de voorlezer in dit geval, maar de ruiter It wel op bokt.
De punten zet ik er bewust niet bij omdat er anders onbewust toch mee vergeleken wordt.
( ik ben me er van bewust dat het zadel niet optimaal ligt, er zal contact opgenomen worden met de zadelmaker)

Nou barst maar los met die beoordelingen en tips!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Beoordeling van juryleden gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 04:58

Je mag op HAW alleen foto's en filmpjes van jezelf plaatsen, niet van anderen. En het topic voldoet ook niet aan de eisen van HAW.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 09:16

1 A-K-E-H-C Binnenkomen in arbeidsdraf op de rechterhand 7
2 M-F Gebroken lijn 5 meter 7
3 K-X-M Van hand veranderen en enkele passen middendraf 5
4 H-K Gebroken lijn 5 meter, daarna doorzitten 7
5 Tussen K-A-F Arbeidsgalop links aanspringen 6 Niet door gezeten
6 B-E-B Grote volte 7
7 Tussen M-C-H Overgang arbeidsdraf 6
8 E-F Van hand veranderen, daarna doorzitten 6
9 Tussen F-A-K Arbeidsgalop rechts aanspringen 6
10 E-B-E Grote volte 5 niet hoefslag geraakt en te groot
11 Tussen H-C-M Overgang arbeidsdraf 5
12 Tussen M en B Overgang arbeidsstap 6
13 B-K Van hand veranderen en enkele passen middenstap 5/6
14 Tussen K-A-F Overgang arbeidsdraf 6
15 B-E-B Grote volte en na enkele drafpassen paard de hals laten strekken 5
Tussen B en M Teugels op maat maken
16 C-X Halve grote volte links 7
17 X-A Halve grote volte rechts, daarna doorzitten 6
18 E Afwenden en arbeidsstap 5 te laat
19 B Rechterhand en arbeidsdraf 6
20 Tussen F en A Overgang arbeidsstap 6 niet de hoek door/
21 A Tussen X en G Afwenden Halthouden en groeten 6 meer voorwaards
22 Stap 6
23 Draf 6
24 Galop 6
25 De impuls 5
26 Het rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard 6
27 De houding en zit van de ruiter/amazone 7
28 Rijvaardigheid en het effect van de hulpen 6
2x
29 Verzorging van het geheel 7

Dit was mijn beoordeling. Ik ben geen jurylid en moet zeggen dat ik zo'n kleintje beoordelen stuk moeilijker vind als een paard. Zeker aangezien die kleine pony's vaak ook soepeler gejureerd worden dan bij de paarden.
Ik kwam uit op 180 punten geloof ik. Met als grootste aandachts punt de impuls, die is echt te weinig. Middendraf en stap komen er niet helemaal lekker uit omdat hij slecht reageert.
Maar nogmaals ik ben geen jury dus misschien zit ik er wel heel ver naast! (ben trouwens wel benieuwd naar haar punten)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 09:58

Bellatrix schreef:
Je mag op HAW alleen foto's en filmpjes van jezelf plaatsen, niet van anderen. En het topic voldoet ook niet aan de eisen van HAW.

Nou heb de regels doorgelezen en het voldoet aan zo goed als alles.
Niveau staat er bij, filmpje is van voldoende kwaliteit, meer als 20s , er wordt niet vooraf gevraagd ergens geen commentaar op te willen.
De enige regel die half overtreden wordt is dat ik er niet zelf op zit.
Dit topic is echter in overleg gemaakt ik ben alleen iets handiger met bokt.
Ik zal hem vragen op het topic te reageren met zijn eigen account maar hij zit nu natuurlijk op school.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 10:08

De impuls is overigens inderdaad waar we tegenaan lopen.
Met springen en ponyrennen gaat het super, maar dressuur vindt meneer niks aan.
Na 5 min vindt hij het wel best.
We zijn nu veel overgangen aan het rijden schijnovergangen en vooral veel dressuur training op buitenrit dan wil meneer wel verruimen en lekker doorlopen.
Super bedankt voor je beoordeling!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:17

Het is een B proef. B = Beginner. Dus de impuls mag nog best iets minder zijn.
Ik vind het echt een hele nette proef voor een B proef, tempo is correct, pony loopt al netjes in de aanleuning, ruiter rijd erg vriendelijk en heel netjes, en de figuren worden ook mooi op de letter gereden.
Heb helaas geen tijd om het nu te beoordelen, maar ik denk dat ik wel rond de 195-200 punten uit zou komen. Ik ben geen jury, ben wel benieuwd naar de werkelijke punten.

Edit: ik herkende de accommodatie, dus heb de uitslag even opgezocht :+ . Zat er een béétje naast. Maar goed dat ik geen jury ben, zou een sinterklaas zijn denk ik :P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:33

44Myrthe44 schreef:
Het is een B proef. B = Beginner. Dus de impuls mag nog best iets minder zijn.
Ik vind het echt een hele nette proef voor een B proef, tempo is correct, pony loopt al netjes in de aanleuning, ruiter rijd erg vriendelijk en heel netjes, en de figuren worden ook mooi op de letter gereden.
Heb helaas geen tijd om het nu te beoordelen, maar ik denk dat ik wel rond de 195-200 punten uit zou komen. Ik ben geen jury, ben wel benieuwd naar de werkelijke punten.

Edit: ik herkende de accommodatie, dus heb de uitslag even opgezocht :+ . Zat er een béétje naast. Maar goed dat ik geen jury ben, zou een sinterklaas zijn denk ik :P.

Nog iets minder, ja maar dit is naar mijn mening te weinig. Ook bij een B proef dient het paard actief en aan het been te zijn. Dat is hij nu niet. En dat is niet erg, Daar is de B ook voor om in te leren :)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:44

Ik vind het een nette proef. Ik heb me eigenlijk meer gestoord aan het zadel wat niet helemaal lekker ligt, maar dat gaf je zelf ook aan.

Middendraf en middenstap mogen er wat mij betreft beter uitkomen, ook het halsstrekken moet veel meer. Ik vind de pony een vrij korte hals hebben, waardoor ik iedere keer denk dat ie meer naar beneden mag worden gereden. Dat is waarschijnlijk een vertekend beeld, want de onderhals is keurig ontspannen. Moet ik ook wel zeggen...ik ben geen jury!!
Er mag wel meer stelling en buiging worden gevraagd, zeker in de hoeken.
Ook zie ik dat pony het koppie af en toe omhoog gooit. Is daar een reden voor?

De handen mogen wat mij betreft wat hoger en iets naar voren, de beugels lijken ook wat langer te mogen. Voeten mogen verder uit de beugels.

Ik vind het een nette proef, winstpuntwaardig, ik zou 180 punten hebben gescoord.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 11:48

Hij heeft vooral een hele dikke hals haha.
Het hoofd omhoog gooien heeft niet echt een reden. Onervaren ruiter en jonge pony denk ik dat de voornaamste reden is.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:54

Misschien heeft het ook een beetje met het zadel te maken.
Laatste tip: beter voorbereiden op de overgangen.

Mag ik vragen wat de score was? mag uiteraard via pb en wat de jury voor punten aan gaf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:59

Ik vind het een net proefje hoor, lijkt me zeker winstpuntwaardig :j

Wat me een beetje stoorde was de manier waarop de ruiter zijn pony de hoek intrekt na de middendraf, in het begin van de proef, en bij de overgang van de rechtergalop terug naar draf. Onhandig, slordig maar nou ook weer niet echt grof genoeg om ergens anders te bestraffen dan bij die punten zelf.

edit; voor de duidelijkheid, ik ben geen jury, maar ben wel veelvuldig mee geweest als schrijver.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 12:17

Ja de pony vond de hoeken inderdaad eng en ruitertje wist niet goed hoe het op te lossen.
Hij vroeg me dan ook na de proef wat hij het beste kon doen wel stelling rijden maar niet goed door de hoek of hem proberen toch de hoek in te krijgen maar niet netjes.
Ik dacht het eerste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:18

Ik zou dan idd ook kiezen voor netjes stelling maar niet de hoek door.

Als je de aanleuning verstoord door hem de hoek in te trekken. Is het moeilijker om het volgend onderdeel goed te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:21

Anoniem schreef:
Ik zou dan idd ook kiezen voor netjes stelling maar niet de hoek door.

Als je de aanleuning verstoord door hem de hoek in te trekken. Is het moeilijker om het volgend onderdeel goed te rijden.

Jup, lijkt mij ook :j
Proberen de hoek goed in te rijden door je binnenbeen te gebruiken, niet je buitenteugel :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 12:27

Dat is inderdaad een punt waar we ook veel mee bezig zijn in de training.
Op je benen rijden en met 2 teugels rijden en dus niet de pony ergens heen trekken.

Omdat er vragen over zijn.
Het topic is niet aangemaakt omdat we het niet eens zijn met de punten.
We willen gewoon graag verbeterpunten omdat we over een paar maanden overtuigende proeven willen rijden.
Overstappen naar een hogere klasse is nog lang niet aan de orde we willeneerst constant in de 190 kunnen rijden en dat duurt nog wel even want ze komen net kijken.

gijs_0606

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:56

Hallo ik ben de ruiter van de pony en heb toestemming gegeven voor het filmpje

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:06

Leuk , die pony's en ruitertjes. Ruiter zit aardig netjes (zadel is al wat over gezegd) ik zou deze proef beoordelen A strenge jury beneden de 180 en iets minder streng B net 180 of er boven. En heel eerlijk, ik zou op zoek gaan naar een grotere pony , flinke D-maat. De ruiter is onervaren en wat me dan wel gigantisch negatief opvalt zijn de sporen, ze staan er continue in,, ruiter trekt in galop echt de benen wat op om de pony met sporen voorwaarts te houden. Dit is niet de manier om goed te leren rijden en zeker niet goed voor de houding van de ruiter op langere termijn.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:11

Lief ponyproefje, leuk diertje :). Zou wat meer stelling en buiging willen zien, aanleuning mag wat stiller. Overgangen mogen vloeiender. Halsstrekken is onvoldoende en ruitertje moet de pony meer laten verlengen in het frame in de middenstap. Probeer duidelijk verschil te laten zien tussen een normaal rondje waarbij je door de hoek rijdt en een volte waarbij je dat niet doet. Ruitertje vind ik vriendelijk rijden, al zou het been stiller en meer ontspannen mogen afhangen. Zou wel graag zien dat het zweepje niet zo omhoog steekt, als je je hand mooi rechtop houdt dan zou dat niet moeten kunnen. Voor een b-ponyproef vind ik het voldoende, maar nog niet ruim voldoende.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 13:20

bigone schreef:
Leuk , die pony's en ruitertjes. Ruiter zit aardig netjes (zadel is al wat over gezegd) ik zou deze proef beoordelen A strenge jury beneden de 180 en iets minder streng B net 180 of er boven. En heel eerlijk, ik zou op zoek gaan naar een grotere pony , flinke D-maat. De ruiter is onervaren en wat me dan wel gigantisch negatief opvalt zijn de sporen, ze staan er continue in,, ruiter trekt in galop echt de benen wat op om de pony met sporen voorwaarts te houden. Dit is niet de manier om goed te leren rijden en zeker niet goed voor de houding van de ruiter op langere termijn.

Ja ruitertje is helaas gaan groeien.
Een andere pony komt er echter niet omdat ik geen grotere heb staan en ze graag samen blijven rijden.
De ruiter heeft overigens geen sporen aan, wel geprobeerd maar omdat de ruiter nog geen goede been ligging heeft werkte het juist averechts. Hij moet echt gaan leren tedrijven met de kuiten en niet met de hakken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:29

Dan heb ik me verkeken, dacht toch echt knopspoortjes te zien onder aan zijn benen. Wat zit daar dan, ritsen?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 13:34

Ik denk de drukknoop van de chaps.
Dat ziet er soms uit als sporen.

Bedankt overigens allemaal al voor de tips daar gaan we mee aan de slag.
Ik denk dat 9 februari de volgende wedstrijd zal zijn.
Dit zal voor de eerste keer een wat drukker concour zijn.
De eerste 2 keer hebben we rustige locaties uitgezocht.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:29

Ik zit ook denk ik rond 180 punten.
Ik vind in alle middengang wel meer getoon mogen worden, dus de middendraf en galop meer verschil.
Het ziet er voor de rest wel netjes uit, alleen braafjes. Van mij mag het wat actiever.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:19

@ wemkelover In de B zit alleen middendraf en geen middengalop.

Ik zit zelf ook rond de 180 punten. Ruiter zou zijn beugels een gaatje langer mogen hebben. Dan ziet het er ook al een stuk vriendelijker uit. Voor de rest ga ik met mijn voorgangers mee met het commentaar.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:24

Even de proef bij gepakt, en ik zag het. Heb het filmpje met heel zacht geluid gezien, dus had me vergist zusje moet in l1 al wel middengalop laten zien.
Maar met middendraf blijf ik wel bij mijn punt, meer verschil.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:30

Daar ben ik het helemaal met je eens, Wemkelover. Die middendraf mag veel meer. Nu zie je hem niet eens verruimen.