de moed zakt me na 2 jaar strijd behoorlijk in de schoenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje1983

de moed zakt me na 2 jaar strijd behoorlijk in de schoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 17:05

Hoi,
Ik heb nu sinds 2 jaar weer een eigen paard waar ik lekker mee kan trainen. Dit paard heeft eerst bij de ene
eigenaar altijd zijn zin gekregen met rijden of werd gedwongen in een houding. En bij de andere eigenaar heeft hij 2 jaar vakantie gehad en flink dominant kunnen zijn. Toen is hij (17) bij mij terecht gekomen. Op het eerste gezicht een heel vriendelijk paard wat graag een band met je op wil bouwen. In de omgang is hij een ontzettende knuffelkont die af en toe wel brutale streken heeft. Ik ben hem dressuurmatig gaan rijden na een half jaar langzaam zijn conditie te hebben opgebouwd en dmv grondwerk een goede band met hem. Nu 2 jaar verder is hij veranderd van een meewerkend paard, in een paard wat zijn uiterste best doet om jou het zo zwaar mogelijk te maken als je op zijn rug zit. Denk aan, met zijn hoofd naar achteren slaan, rechts ontzettend op de teugel hangen. De buiten teugel niet willen accepteren, dwars door je ophoudingen heen lopen drammen, enz... Ik heb van alles geprobeerd om dit op te lossen, ander zadel 3x, osteopaat, tandarts, dierenarts, verandering van trainingsmethode,rust... maar niks wil helpen. het lijkt erop dat hij gewoon echt niet wil en me duidelijk de baas probeert te zijn. Nu ben ik hem, op aanraden van een van mijn instructeurs, met een slofteugel gaan rijden ( ben hier absoluut geen fan van overigens) en vreemd genoeg ontspant hij zich en geeft na, iets wat hij zonder alleen in stap en soms in draf redelijk doet.... wie heeft er tips voor mij want de lol van het rijden gaat er zo voor ons beiden snel vanaf :( |( :(

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:12

Een slof heeft een groot voordeel: je kunt hem los doen zodat hij geen/nauwelijks werking heeft. Ideaal, begin met rijden, en verleng de slof tijdens het rijden. Slof heeft ook los nog ietsje werking, door het gewicht van de slof op de bitringen. Mooiste is dus hem helemaal af te doen na het eerste stukje rijden. Het wil dus niet zeggen dat als je met slof gaat rijden die van het begin tot het eind laat inwerken. Trouwens: als je correct rijdt met een slof werkt hij al niet in als je paard correct loopt. Rijden met slof is wel iets wat je moet leren: goed kijken in de spiegel of naar beneden kijken of hij voldoende los hangt bij een correcte hoofd-/halshouding.

Hij heeft dus wel fijn gelopen 2 jaar terug? Op zich raar, maar misschien ben je net iets te vriendelijk en is hij je, doordat hij sterker is geworden, nu net te slim af.

kaatje1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 18:18

Ik heb eerder het idee dat ik te hard voor hem ben. Het is de laatste tijd niks anders als trekken hangen en verzet. Ik weet dat hij de 2 jaar voor dat ik hem had niks anders gedaan als op de wei eten.en daarvoor heeft hij een ruiter gehad die hem niet aan kon en hem een beetje heeft verpest door hem aan de teugel te zagen. En daarvoor heeft hij tot L2 wedstrijden gelopen

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:40

Even goed doorpakken. Twijfel niet aan jezelf!
Je hebt al een mooie band opgebouwd, dat weet je paard heus wel.

Klinkt een beetje bekend in de oren, mijn paard is ook stront verwend geraakt bij haar vorige baas, en nu ik erop rijd (was nogal beginner) profiteerde ze mooi van de zaken.
Tis een dier wat je echt aan het werk moet zetten en het uitdagend te maken voor haar.

De slof helpt goed daarbij, als hij toch kliert of door je hand heen fietst gewoon even goed erbij pakken en met je stem ook benadrukken wat je bedoeld. Probeer hem dan ook niet uit met stilstaan door een minuut te gaan staan gewoon stilstaan, nageeflijk en gassen. Controle is alles voor jou op dit moment.
Uiteindelijk kun je inderdaad zoals stefje zegt de slof weglaten of laten vieren als het goed gaat. Beloon op dat moment dan ook goed als hij iets doet wat jij wil.
Ik denk zelf dat hij je te slim af is, mijn paard vind het zelf ook niet prettig als er iemand de baas over haar speelt en haalt daardoor ook van die trucen uit.
Het is wel de benadering, geef ruimte om te ontspannen maar wees ten alle tijden consequent.

stefje

Re: de moed zakt me na 2 jaar strijd behoorlijk in de schoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:59

Wat gebeurt er als iemand anders op je paard rijdt? Is weleens fijn om te proberen als je een probleem hebt.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:07

Gerritt schreef:

Klinkt een beetje bekend in de oren, mijn paard is ook stront verwend geraakt bij haar vorige baas, en nu ik erop rijd (was nogal beginner) profiteerde ze mooi van de zaken.
Tis een dier wat je echt aan het werk moet zetten en het uitdagend te maken voor haar.

De slof helpt goed daarbij, als hij toch kliert of door je hand heen fietst gewoon even goed erbij pakken en met je stem ook benadrukken wat je bedoeld. Probeer hem dan ook niet uit met stilstaan door een minuut te gaan staan gewoon stilstaan, nageeflijk en gassen. Controle is alles voor jou op dit moment.
Uiteindelijk kun je inderdaad zoals stefje zegt de slof weglaten of laten vieren als het goed gaat. Beloon op dat moment dan ook goed als hij iets doet wat jij wil.
Ik denk zelf dat hij je te slim af is, mijn paard vind het zelf ook niet prettig als er iemand de baas over haar speelt en haalt daardoor ook van die trucen uit.
Het is wel de benadering, geef ruimte om te ontspannen maar wees ten alle tijden consequent.

Bah wat een infantiele reactie. Een paard is geen mens en het slaat nergens op om termen als 'verwend' en 'klieren' en 'trucen' te noemen. Onnozelheid ten top. Helaas is dit gemiddeld hoe er meestal paarden wordt omgegaan. Blegh. Arm paard met deze 'controlefreak' die 'doorpakt' op zijn rug.
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 24-01-14 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

esther_wanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:07

stefje schreef:
Wat gebeurt er als iemand anders op je paard rijdt? Is weleens fijn om te proberen als je een probleem hebt.

als het jezelf niet lukt om bvb je paard door te rijden kan het handig zijn dat je het een ander laat proberen, maar zelf laat ik er geen anderen op rijden omdat de laatste x dat er een ander op die van mij reed, was hij de x daarna helemaal gestrest

boerderij14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:14

oei, wat vervelend zeg
maar een slof is niet altijd slecht. ik rij bijv ook met slof.. dan heb ik wat meer controle ( en heb ik het gewoon makkelijker. gemakzucht dus) en vooral met buiten ritten.
maar kan me wel voorstellen dat je het rot vind..

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:14

Fransje_70 schreef:
Gerritt schreef:

Bah wat een infantiele reactie. Een paard is geen mens en het slaat nergens op om termen als 'verwend' en 'klieren' en 'trucen' te noemen. Onnozelheid ten top. Helaas is dit gemiddeld hoe er meestal paarden wordt omgegaan. Blegh. Arm paard met deze 'controlefreak' die 'doorpakt' op zijn rug.

Sorry hoor, maar je komt zelf niet met een oplossing.
Wel makkelijk commentaar geven op anderen, maar ik zie geen oplossing van jezelf staan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:20

Het paard is 17 en moet nu iets heel anders als in de afgelopen jaren met hem is gedaan.
Als hij dan dominant is dan kan hij zich daar flink tegen verzetten. Het enige dat je kunt doen is consequent zijn en -gezien zijn leeftijd - heel veel geduld te hebben. Het is al een ouder paard en zal niet makkelijk zijn om te turnen (als je dat uberhaupt al moet willen op die leeftijd). Veel paarden van die leeftijd genieten al van hun pensioen moet je denken. Ook moet je echt zeker weten dat hij gezond is (paarden protesteren meestal niet voor niets). Gebruik van de slof ben ik op zich niet tegen, maar gebruik hem met beleid.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:21

Ik heb zelf ook zo'n paard. Een fjord, merrie en stront eigenwijs en heeft altijd haar zin gekregen. Prima band op de grond maar owee als ik erop stap dan is het heel moeilijk. Als ze links wilt gaat ze links en als ze rechtsom wilt dan gaat ze rechtsom. Ik pak haar altijd goed aan en heb altijd een zweep in mijn handen, deze gebruik ik bijna nooit. En vooral veel aan het werk zetten en dat blijven volhouden. Maar ook in je achterhoofd houden dat dit bijna miet op te lossen valt en dat je paard zo is. ;)

esther_wanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:32

misschien doet het hem wel pijn, ik zou niet nonstop met de slof gaan rijden. en vraag anders je instructrice wat ze er van vind

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:56

Oei.. ik haal uit je post dat je het graag goed wilt doen en graag wilt leren, maar volgens mij zit je helemaal op de verkeerde weg..
Een paard werkt niet tegen om tegen te werken.. die geeft alleen reactie op wat jij doet, (en wat hij daardoor voelt) natuurlijk is het ene paard veel gevoeliger dan het andere en bestempelen mensen die paarden als "lastig" of "gemakkelijk" maar de dieren reageren alleen op onze (gebrekkige) manier van communiceren.
Met de slofteugel trek je een paard alleen maar van voren naar achter in de krul, alleen iemand die heel goed weet hoe hij er ook weer vanaf moet komen kan daar uiteindelijk baat bij hebben, anders verplaats je het probleem alleen maar, als je die al niet vergroot.
Als je al 2 jaar zo bezig bent, denk ik dat je met je huidige instructie niet verder gaat komen.
Misschien kan je eens een centered riding weekend ofzo ergens volgen, ik denk dat er dan een nieuwe wereld voor je open gaat!

Kreten als "goed doorpakken" en "strenger zijn" vind ik bij paarden geheel ongepast, het heeft alleen nut om duidelijk te zijn naar je paard, elke keer weer!
Alleen zo bouw je vertrouwen op.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:22

Je bent naar eigen zeggen al best een hele tijd bezig met dit paard, je haalt aan dat vorige eigenaars er niet correct mee gereden hebben, dat het paard best wel een beetje dominant is , en nog van al dit soort zaken. .......
Jij bent nu al zo lang met dit paard bezig als er nu dus iets niet in orde blijkt kan je volgens mij enkel met de vinger naar jezelf wijzen, het is jou dus niet gelukt dit weer goed te krijgen, dat is niet de fout van vorige eigenaars, en heel zeker niet de fout van het paard, want die gebruikt enkel de mogelijkheden die hem aangeboden worden.
Je krijgt les, en je hebt blijkbaar al een paar keer van lesgever veranderd, nu heb je van de laatste de tip gekregen om met slof te gaan rijden. Tjaaaaa, daar stopt idd de rijkunst, jouw kennis en kunde is te weinig en dat ga je nu proberen te maskeren door het gebruik van deze slofteugel.
Ik geloof idd best dat het ook helpt, daar niet van, maar of dat dit de goede trainingsmanier is, tjaaa das een heel ander verhaal, waar de ruiter te kort schiet komen de hulpteugels op de proppen, en ik vind het persoonlijk heel spijtig dat er zoveel instructeurs rondlopen die dan zoiets ook gaan aanpraten.
Je hebt zelf in één van je vorige opmerkingen hier al gezegt dat het paard best heel lief is, maar soms ook wel een beetje dominant overkomt, dat hij je best wel eens opzij durft te duwen, ..... ook hier loopt het dus al een deel mis, eigenlijk is dit net het zelfde probleem maar dan anders.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:28

fleurtjeuh schreef:
Fransje_70 schreef:

Sorry hoor, maar je komt zelf niet met een oplossing.
Wel makkelijk commentaar geven op anderen, maar ik zie geen oplossing van jezelf staan.

Er staat geen oplossings kretologie van mij erbij omdat die niet zo 1.2.3 te geven is. Daarvoor moet je weten hoe het paard is, hoe de relatie tot deze ruiter, hoe zijn verleden is, hoe de ruiter rijdt, hoe veel ze weet/kan, hoe handig ze is, hoe goed ze haar paard kan 'lezen' etc. Nee een oplossing geef ik niet, want die is zo niet te geven. Slof is geen oplossing, alleen 'doorpakken' ook niet, op zijn flikker geven niet, het is een paard met een verleden dus dat vergt een specifieke aanpak en instructie door iemand met verstand (geen slof in ieder geval) en kennis die TS +paard aan het werk ziet.

Mijn indruk is dat het paard ergens last van heeft, wat wellicht trainingsmatig op te lossen kan zijn, maar TS heeft nog niet de juiste instructeur hiervoor gevonden die haar +paard kan helpen, de vinger op de zere plek te leggen.

Verder weten we niets van de trainingsmethode, wat daaraan veranderd is, etc.
1 vraag kan ik wel stellen aan TS, kan het paard echt ontspannen als je rijdt? Als ie in de basis nl geen ontspanning kent (gezien de titel 'na 2 jaar strijd', lijkt me dat wel een terechte vraag), zal de strijd eeuwig doorduren.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:24

Uit de info die ik nu heb kan ik afleiden dat je een paard hebt met een eerder dominant karakter.
Hij denkt dat hij leider is van jullie als kudde, wat zich uit in het rijden maar ook op de grond : knuffelkont en brutale streken.

Begin met je verder te verdiepen in de denk- en leefwereld van paarden, hoe ze communiceren, hoe het gedrag is binnen een kudde van leider tov ondergeschikte en omgekeerd.
Kijk bv eens op www.thinklikeahorse.org, let wel op met de filmpjes er staan erop "how to do" en andere "how NOT to do"
Vanuit deze informatie kan je dan een lijn trekken tussen gedrag dat je van hem mag aanvaarden of niet en hoe jij je moet gedragen tov hem zodat je hem kan opvoeden tot een paard dat jou als zijn leider erkend.
Doe je dit consequent en elke seconde dat je bij hem bent zal je een structurele en blijvende oplossing voor je problemen hebben, niet in 1,2,3 maar je zal er een tijd moeten aan werken en nadien steeds dezelfde lijn aanhouden.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:35

Weet je zeker dat er niets mis is? - klinkt voor mij toch wel als pijnprotest - hij kan natuurlijk door het zagen van de vorige eigenaar best blijvende pijn in zijn nek of mond hebben gekregen.

Voor mijn gevoel zou je helemaal terug moeten naar ontspanning. Doe eens leuke dingen met hem, zoals spelletjes. Zet er eens een andere ruiter op en kijk wat er gebeurt. Daag hem eens uit met balkjes lopen, of ongewone dingen, zoals ballen, stukken zeil en ballonnen. Houd het rijden kort en stop als iets lukt. Ga lekker naar buiten als dat kan, eventueel aan de hand naast de fiets. Rijd eens samen met anderen buiten door de bossen oid. Zoek eens wat water op waarin hij kan lopen, etc.

Ga vooral niet trekken. Probeer hem op zit of stem te rijden ipv met de teugels. Misschien vind hij een ander - ongebroken bit - fijner. Ook paarden die ouder worden veranderen, net als mensen. Wat vroeger werkte, hoeft nu niet meer te werken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:45

Hmm.. Hebben jullie wel een klik met rijden..? De combi klinkt niet prettig en gefrustreerd. Sommige (lees: de meeste) paarden hebben in het lichaam bepaalde 'beperkingen' waar ze/je (jullie dus) steeds tegen aan lopen in de training. Breng deze zwakke punten met een instructeur en osteopaat in kaart en werk daar aan op een rustige, ontspannen wijze waarbij je steeds de ontspanning op zoekt. Een paard wil in principe graag meewerken. Natuurlijk moet je soms eens even doorpakken, maar die frequentie zou niet zo mogen zijn dat dit zoveel frustratie en onmacht oproept als ik hier lees.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:49

Momenteel is mijn merrie ook in zo'n fase.
Maar ik weet dat ik te zacht tegen haar ben.
Ik heb ook meestal de slof er aan hangen voor het geval dat.
Tegenwoordig begint ze protest te geven door te bokken/stampen als ik mijn been aan leg.
Heb ook alles laten checken, osteo dit dat.
Gisteren bij het rijden zei een meisje dat ze ook aan het klieren was.
Heb ze ook ff goed moeten aanpakken en nadien was het voorbij.

Het klinkt me hetzelfde, gewoon wat consequent doorrijden dus :)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:50

Het hoeft echt geen pijn te zijn, ik had ook zo'n dier die niet meer wilde lopen en kon toch echt alleen maar met het vingertje naar mijzelf wijze (en een klein beetje de instructie). Ik ben veelte lang door gegaan met deze instructie met als gevolg een paard wat niks meer wilde. Het heeft mij ook 3 jaar gekost om uit te vinden wat er nou niet goed was. Heel simpel uiteindelijk mijn rijden.
Overgestapt op andere instructie en ook dat heeft zeker 1 jaar geduurd voordat hij zich weer een beetje durfde te ontspannen. Het zat hem er echt in dat je met je been moet rijden, aan je been moet zijn en vooral niet teveel aan de voorkant komen. Contact is meer dan genoeg.
Ik denk dat het allerbelangrijkste is om eerst te oefenen is dat je paard aan je been moet zijn. Blijf van de voorkant af, zit erop als een lappenpop en ga eerst maar eens aan de activiteit werken. Been is been, niet schoppen maar een knijpbeweging maken. Je kuitdruk verhogen als hij niet reageert.
Hopelijk heb je goede instructie, maar zoals ik lees uit je OP ben ik daar niet helemaal zeker van.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:18

Ts is dit je paard?

Joonsel @ [RPA] N.R.P.S taxatietopic, maximaal 2 foto's!!!

Ik ken dit paard toen hij een jaar of 5 was, was toen van een vrouw van een jaar of 44 uit Best.
Je kan hem gewoon berijden, dan is hij braaf, maar ga je wat van hem vragen dan heeft
hij geen zin meer en gaat staken of smerige kunstjes vertonen om niet te hoeven werken :7
Dus hij is nooit werkwillig geweest :o dus niet teveel vragen en gewoon rijden
zonder er teveel aan de voorkant aan te zitten!

Ik denk ook dat hij nooit een consequente ruiter heeft gehad, dus dat valt met 17 niet meer aan te leren....
Als dit hem is dan is het idd geen pijn, maar gewoon zijn karakter.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:29

listiglistje schreef:
Ts is dit je paard?

Joonsel @ [RPA] N.R.P.S taxatietopic, maximaal 2 foto's!!!

Ik ken dit paard toen hij een jaar of 5 was, was toen van een vrouw van een jaar of 44 uit Best.
Je kan hem gewoon berijden, dan is hij braaf, maar ga je wat van hem vragen dan heeft
hij geen zin meer en gaat staken of smerige kunstjes vertonen om niet te hoeven werken :7
Dus hij is nooit werkwillig geweest :o dus niet teveel vragen en gewoon rijden
zonder er teveel aan de voorkant aan te zitten!

Ik denk ook dat hij nooit een consequente ruiter heeft gehad, dus dat valt met 17 niet meer aan te leren....
Als dit hem is dan is het idd geen pijn, maar gewoon zijn karakter.

Voor hetzelfde geld zit er wel een plek die pijnlijk word als hij nageeflijk moet gaan lopen, misschien zijn hele leven al. Een paard kan wel niet werkwillig zijn maar 17 jaar klieren??

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:34

Wat ik wel apart vind om te lezen dat hij zich met die slof wel ontspant.
Zou er een pijnlijke blokkade zitten zou hij ook door de slof heen staken. Zeker een dominante, die laat zich echt niet door een slofje door pijn heen drukken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:36

Neem van mij aan deze is gewoon niet werkwillig.. dit in combinatie met verwend, want hij heeft nooit geen goede en consequente ruiter gehad ;)

zodra hij zijn gang mag gaan en zijn zin heeft dan is het een heel vriendelijk en vrolijk paard.

Ik zit al 35 jaar in de paarden en heb al duizenden paarden in mijn leven meegmaakt,
dus ik kan best wel inschatten of het pijn is of ergens anders aan ligt.
In dit geval is er sprake van het bovenste, en ja dit soort paarden zijn er genoeg, kijkt maar eens rond op Bokt :7

MelanieHol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:23

denk dat het meer een gedragsprobleem is, dwz het paard heeft dit een tijd lang 'mogen' doen en het zijn nu eenmaal gewoontedieren. zoek iemand erbij die hierin thuis is. vaak is het toch ook een stukje via grondwerk de leider/volger verhouding omzetten. succes!