Pony is lui bij kinderen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Pony is lui bij kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 20:16

Hallo,
Ik heb een klein probleempje bij een pony.
Als ik erop rij en ik geef been reageert hij, dit was eerst ook niet altijd zo. Na consequent aanpakken is dit heel erg verbeterd en reageert hij nu correct op mijn benen. Ik rij hem nu zonder sporen en zonder zweep.
Van het moment dat er kleinere kinderen op rijden, 9/10jr en jonger, gaat hij lopen lamballen en kunnen ze benen geven wat ze willen, meneer heeft er sch*t aan...
Ik geef het kindje een zweep en dan loopt hij uiteindelijk wel maar met zijn hoofd omhoog en continu zwiepen met zijn staart.. Hij heeft de pest aan zwepen, sporen vind ik bij een klein kind niet echt een goed plan..
Iemand enig idee hoe ik hem aan het lopen krijg als er kinderen op rijden die nog niet de ervaring hebben om consequent te zijn en even door te pakken?

xZiva_

Re: Pony is lui bij kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:19

even aan de longe? en dan met de longeerzweep erachter?
verder zou ik het niet weten..

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 20:22

Dan loopt hij wel maar niet zoals het hoort, hij wordt chagerijnig van een zweep en gaat dan met zn hoofd in de lucht lopen en oren in de nek..

Thirzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:22

ik denk ook even aan de longe en zweep erbij, die sporen zijn niet echt een goed idee nee bij kleine/jonge kinderen, en anders kan jij er misschien eerst op rijden en hem goed laten door lopen en dan die kleine kinderen, maar als die kinderen goed kunnen rijden laten zijn hoe je moet aanpakken, verder weet ik het niet sorry

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:24

Ik zou ze toch met een zweepje laten rijden, de pony heeft allang door dat ze niet zoveel kracht in hun benen hebben als jij. Laat ze veel overgangen rijden zodat hij wakkerder wordt. Dat werkt bij mijn shetlander erg goed die soms ook zo zijn slome dagen heeft.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 20:37

De zweep reageert hij na tien minuten niet meer op ;) Als ik er 1st op rij is hij braaf, kind erop weer lui.

TCFotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:04

Geen kinderen? Zo te horen vindtie kinderen niks :=

Sporen is idd een beetje te voor kindjes en ja die beentjes kunnen ook niet harder. Helpt het ook niet als je een soort van strenge les geeft dus actief mee lopen met eventueel een longeer zweep?

Primeur11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:06

Als het kan dan zou je eventueel zelf met een longeerzweep in het midden kunnen gaan staan. Want kinderen kunnen vaak nog niet duidelijk genoeg aansporen. waardoor de pony ze niet serieus neemt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 08:36

Ja als je de kinderen been laat geven en ook nog steeds harder dan maak je van de pony een trapzak en de kinderen leren niet dat een paard op hele kleine hulpen ook kan reageren, miss eens zonder been rijden en de kinderen ook geen zweep laten gebruiken om hem aan te slaan, maar bind b.v eens een plastic dingetje aan het uiteinde van de zweep, laat de kinderen daar mee in de lucht zwiepen, ga zelf schuin achter de pony lopen en geef daar zelf ook een drijvende hulp mocht dat nodig zijn.

Maar leer de kinderen dat je ook andere oplossingen kan bedenken in plaats van de pony hard in zijn buik te trappen of te slaan met de zweep, als je dat niet kunt dan zou ik geen kinderen les geven, de pony gaat zwiepen omdat de hulpen veel te groot zijn, wees blij dat hij niet gaat bokken of rennen, arme dier is geen lamzak en heeft geen schijt eraan, maar snapt niet wat jullie willen met al dat getrap,

Als je bedenkt dat een paard een vlieg kan voelen landen wat moet hij dan wel niet doormaken met al dat geweld aan zijn lijf???????
Wees geduldig en vind een andere oplossing , jij maakt de fout en niet de pony of de kinderen, die leren het fout te doen,

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 09:00

Het klinkt eigenlijk niet als een geschikte lespony. Zo zonde als kinderen niet meteen leren voelen hoe subtiel hulpen moeten zijn. Zowel voor je ruiters, je pony en voor jou is het niet fijn lessen als je alleen maar bezig bent de pony vooruit te krijgen. Heb je wellicht de mogelijkheid een andere pony te gebruiken voor je lessen? Zodat jij zelf lekker op deze pony kunt rijden? :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 09:27

Het is ook geen lespony, ik wordt stilaan te groot en zoek een ruitertje voor hem. Toen ik 9jr was kreeg ik hem vooruit gereden met een klein tikje met mijn benen. Hij is heel erg van het uittesten als ze hem 1x aanpakken is het ook klaar, maar meestal pakken ze hem niet aan.
Dat trappen en blijven schoppen mogen ze van mij ook niet, pony wordt er chagerijnig van, ik kan er niet tegen en het kind is moe voor ze aan het draven zijn.
Ik ga hem niet achterna met zwepen of zwepen met zakjes, beest is alles gewend en kijkt nergens van op. Hij wil met respect behandeld worden en als je dat niet doet zal hij dat ook laten merken. Denk maar niet dat hij niet bokt of eruit naait, als je te hard schopt in draf om aan te galoperen geeft hij ook rustig een bok om duidelijk te maken dat hij er niet van gediend is.

Pony is vooral op stem gereden en op hele kleine hulpen, meeste kleine kinderen komen van een manege af en geven dus enkel grove hulpen en daar blokkeert hij op. Maar mijn vraag is hoe maak ik een kind duidelijk dat hij niet zo moet schoppen en trappen maar drukken met de kuit? Het is zo een gewone bij die kids om aan te halen en een hele harde schop te geven omdat de manegeponys toch niet reageren..

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 09:32

Dat is wel een wat andere vraag dan in je OP, daar lag het aan de pony en nu aan de kinderen... ;)

Wel, wat de tweede vraag betreft; je bent les aan het geven, dus leg het ze maar uit en leer het ze! Kinderen snappen dat echt prima hoor. :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 09:45

Nou echt lesgeven kun je het niet noemen haha :) Krijg er niet voor betaald, begeleidt ze alleen om dat ik weet hoe de pony is en reageert :)
Ok dan ga ik het gewoon uitleggen aan ze en kijken of het beter gaat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:23

En anders kun je mss je pony zelf wat helpen door de stemhulp te geven?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 10:29

Normaal reageert hij dan heel goed, maar als de kinderen schoppen reageert hij nergens op omdat hij duidelijk wil maken dat hij niet zo behandeld wil worden..

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:33

Ik weet niet hoe goed de kinderen rijden, maar kan je ze anders niet toch een klein spoortje aan doen? Kind kan benen stil houden en pony is blij, lijkt mij.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:33

Laat de kinderen dan eens veel overgangen rijden stap / draf.
Worden ze een stuk pittiger van.
Een een wat ouder kind zoeken?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 10:36

Nee geen sporen, kinderen wiebelen nog veel met hun benen omdat ze nog niet de juiste coördinatie hebben, wordt hij uiteindelijk alleen maar luier van.

Dan moet ze hem wel in draf krijgen zonder te stampen en terug naar stap zonder in zijn mond te trekken..
Oudere kinderen zijn meestal even groot als mij dus dat heeft niet echt veel nut.

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:38

Beugels vastmaken aan de singel zodat de benen van de kinderen niet alle kanten op kunnen..Voordat ze erop gaan uitleggen hoe en wat. Veel overgangen rijden en zorgen dat de kinderen je pony goed belonen. Het moet een wisselwerking gaan worden.

PartoutZ

Ze inderdaad vertellen dat ze niet mogen schoppen, maar moeten knijpen. Mij is dat vertelt als dat je een tube tandpasta leeg knijpt om het visueel te maken. Verder kan de pony ook "lui" worden doordat de kinderen nog niet de motoriek hebben om de benen stil te houden. Zo geven ze elke keer onbewust een hulp en als ze diezelfde hulp vervolgens bewust geven dan snapt de pony uiteraard niet dat hij nu ineens wel moet reageren, er is voor de pony nl geen verschil. Als ze eenmaal wel hun benen los kunnen houden en geen onbewuste hulpen meer geven dan kun je ze veel overgangen laten maken om de pony enthousiast te krijgen.

EvelienKiss

Je laat meerdere, minder ervaren ruitertjes op je pony. Die kan je niet allemaal direct goed laten rijden. Als je je pony niet wilt verpesten, kies je voor 1 getalenteerd ruitertje die je goed opleidt.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 10:44

EvelienKiss schreef:
Je laat meerdere, minder ervaren ruitertjes op je pony. Die kan je niet allemaal direct goed laten rijden. Als je je pony niet wilt verpesten, kies je voor 1 getalenteerd ruitertje die je goed opleidt.

Nee ik laat er niet meerdere op, ik ben opzoek naar 1 vast ruitertje, echter wil ik wel dat het klikt met de pony en met mij en daarom hebben er nu 3 verschillende opgezeten omdat de eerste niet klikte met de pony en de tweede woonde uiteindelijk toch te ver weg. Dus er is nu in totaal 3x door een kleiner kind opgereden. Bij de 2de liep hij direct correct, meisje was heel rustig met haar handen en benen, klein voor haar leeftijd(10 of 11jr) en pony liep ook door. Helaas is het voor hun 25 minuten rijden en gaat dat niet..

Beugels aan de singel vastmaken vind ik te gevaarlijk, de pony zal maar struikelen, dan blijven ze met de voetjes in de beugels hangen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 11:58

PartoutZ schreef:
Ze inderdaad vertellen dat ze niet mogen schoppen, maar moeten knijpen. Mij is dat vertelt als dat je een tube tandpasta leeg knijpt om het visueel te maken. Verder kan de pony ook "lui" worden doordat de kinderen nog niet de motoriek hebben om de benen stil te houden. Zo geven ze elke keer onbewust een hulp en als ze diezelfde hulp vervolgens bewust geven dan snapt de pony uiteraard niet dat hij nu ineens wel moet reageren, er is voor de pony nl geen verschil. Als ze eenmaal wel hun benen los kunnen houden en geen onbewuste hulpen meer geven dan kun je ze veel overgangen laten maken om de pony enthousiast te krijgen.

Kinderen hebben niet genoeg kracht om te ''knijpen'', dus ik denk niet dat dat gaat werken..

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:06

Blijven zoeken naar de juiste combi met klik. Je pony heeft duidelijk zo zijn voorkeuren, geeft ie helder aan...

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:12

doet die van mij ook.
Bij mij reageert ze meestal zoals het moet. Omdat ze weet dat ik de baas ben, en dat ze van mij op d`r kop krijgt/aanpakt als ze loopt te klieren.
Ze weet ook dat ze bij mij niet moet gaan sjokken of lopen slapen. Bij mij moet ze werken, dat weet ze.
Ze reageert bij mij gewoon goed omdat ze gewoon weet dat ze netjes moet luisteren.
Bij mijn kleine nichtje is ze hartstikke lief hoor, doet niks kwaad.
Maar echt werken? nee, ze ziet het meer als een wandel uurtje.
Gewoon rustig en lekker sloom, af en toe een grasje mee pakken.
Dat doet ze omdat ze weet dat ze haar niet aankan.
dus kan ze gewoon lekker doen wat ze wil. Het is dus meer een soort van uittesten, en als ze zit dat ze niet word aan gepakt doet ze lekker rustig aan, naar mij idee.