IJslander wel/niet rijden met sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

IJslander wel/niet rijden met sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 11:03

Weet niet zeker of het hier hoort maar geloof het wel.

Ik rij mijn IJslander met sporen, op foto's heb ik daar regelmatig commentaar op als ik foto's post en ik rij niet met sporen zonder reden. Heb er lang over na gedacht en met behulp van mijn instructrice heb ik het dus geprobeerd en was er zeer positief over. Voor meer vragen hier over waarom kan je me een PB sturen.

De reactie die ik dan meestal krijg is: Een IJslander hoor je niet met sporen te rijden. Nu is mijn vraag waarom een IJslander niet met sporen rijden en bij alle andere rassen kan het wel?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:06

Ik denk dat het is omdat IJslanders zelden zo ver dressuurmatig worden uitgebracht dat er sporen gewenst zijn om de hulpen te verfijnen. Aangezien dat de enige gewenste reden is om ze erom te doen, wordt dus de link gelegd tussen IJslander = geen sporen. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:08

Misschien moet je je gewoon niets aantrekken van wat anderen vinden. Je hebt een bewuste keuze gemaakt en het jouw paard.
Ik was vorig jaar een dieren beul omdat ik mijn paard een graaskorf om deed. Maanden ben ik scheef aangekeken op stal. Inmiddels staan er 4 anderen ook met korf toen ze zagen dat het hielp :+

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:12

Ik denk dat je refereert aan je topic over de buitenrit zonder zadel. Daar viel het mij namelijk ook op. Maar dan in de zin dat ik denk: als je een simpele buitenrit maakt, en dan ook nog zonder zadel, waar heb je dan toch die sporen voor nodig? Als je geen zadel nodig hebt, waarom dan wel die andere hulpmiddelen?

Voor training in de bak kan ik me er best iets bij voorstellen, maar voor buitenrijden? Neem dan een zweepje mee.

Maar om even op je vraag terug te komen: met ras heeft het niks te maken.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 11:17

Ik trek me er ook niet veel van aan het is alleen nog al storend dat je bij elk topic met foto's dat ik open daar commentaar op krijg en ik telkens de zelfde vraag mag gaan beantwoorden. Het is heus niet zo dat ik daardoor niet meer met sporen ga rijden. xD

@ Rije, ja deels maar heb al eerder er reacties op gekregen en snap het gewoon niet. In het begin deed ik ook telkens mijn sporen af als ik een buitenrit ging maken. Maar toen was ik ze 1x vergeten af te doen en ze reageerde veel makkelijker en vlotter. Waarom zou ik dan niet ook gewoon dan met sporen rijden? Ik rijd ook trouwens altijd met zweep. Maar bij een 'normaal' paard trekt denk ik ook niet iedereen de sporen uit als ze een buitenrit gaan maken :z

Mungbean

Re: IJslander wel/niet rijden met sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:19

Gewoon niet de discussie aangaan.
Als iemand vraagt waarom, dan kun je gewoon zeggen: omdat ik dat wil.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:21

Sizzle schreef:
Gewoon niet de discussie aangaan.
Als iemand vraagt waarom, dan kun je gewoon zeggen: omdat ik dat wil.

Dat klinkt op papier heel mooi, maar de praktijk wijst toch uit dat er daarna vaak nog zo'n 20 reacties komen met 'waarom dan' (alsof je iemand, behalve jezelf, verantwoording schuldig bent trouwens) en ik kan me ook wel weer voorstellen dat TS daar niet op zit te wachten :P

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:24

Ik heb in het verleden regelmatig de vraag gekregen waarom ik mijn paard nog steeds met een trens reed, dat was (en is op sommige stallen nog steeds) heel ongebruikelijk in de westernsport. Paard loopt er prima op maar dat lijkt geen argument te zijn voor sommige mensen :Y)

Ik denk dat voor jou hetzelfde geldt (de opmerking is namelijk niet 'waarom rij je buiten zonder zadel met sporen' maar 'waarom rij je een ijslander met sporen'). Het is niet de norm dus krijg je er vragen over...

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:25

Gydja schreef:
Ik trek me er ook niet veel van aan het is alleen nog al storend dat je bij elk topic met foto's dat ik open daar commentaar op krijg en ik telkens de zelfde vraag mag gaan beantwoorden. Het is heus niet zo dat ik daardoor niet meer met sporen ga rijden. xD

@ Rije, ja deels maar heb al eerder er reacties op gekregen en snap het gewoon niet. In het begin deed ik ook telkens mijn sporen af als ik een buitenrit ging maken. Maar toen was ik ze 1x vergeten af te doen en ze reageerde veel makkelijker en vlotter. Waarom zou ik dan niet ook gewoon dan met sporen rijden? Ik rijd ook trouwens altijd met zweep. Maar bij een 'normaal' paard trekt denk ik ook niet iedereen de sporen uit als ze een buitenrit gaan maken :z

Ik heb het topic even bekeken en ik snap dat mensen er over vallen. Dit zou ook bij een normaal paard gebeurd zijn. Sporen en zonder zadel is namelijk een rare combinatie, wat vaak resulteert in niet zo fijn gebruik van de sporen.
Sporen zijn ook gemaakt voor de verfijning en niet om een paard 'makkelijker' vooruit te krijgen.

Verder vind ik het ook kul om te zeggen dat het voor een IJslander niet zou mogen, maar ik ben dan ook niet zo fan van het idee dat IJslanders zo speciaal zijn dat ze niet zo gehouden/gereden kunnen worden als elk ander paard.
Maar als ik kijk naar plaatje paard en ruiter ga ik mee met de rest en zeg ik: sporen lekker af laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:29

Tja en waarom dan nog een bit in met buitenrijden, een zadel om met buitenrijden, en ga zo maar verder... Als het werkt voor je paard en je paard is het zo gewend, waarom dan ineens veranderen? Met zadel kan je ook ineens uit balans raken en de sporen erin prikken, dan zou niemand meer buiten met sporen moeten rijden, want ach, je bent maar aan het buitenrijden, lekker belangrijk?

Als sporen werken voor je paard, dan die sporen er niet ineens afhalen. Als het paard gewoon veel beter opzij wijkt met een spoortje en je kan het correct gebruiken, dan is het ook op buitenrit fijn. Je moet er niet aan denken dat er een vrachtauto aankomt bijvoorbeeld en je paard weigert opzij te gaan omdat je hulpen gewoon minder goed doorkomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:30

Die oeverloze zeurders zijn er nu eenmaal op bokt (of op stal). Of je negeert ze, of je plaatst geen topic (dat is mijn taktiek).
Op stal knik ik doorgaans gewoon een beetje en geef verder geen commentaar.

Weet nog goed dat ik zwaar commentaar kreeg dat mijn paard met 3,5 al nageeflijk liep, dat was echt veeeeeel te heftig (volgens iemand die met haar 10 jarige nog steeds niet fatsoenlijk door de bak gaat) :Z
Ik zeg dan meestal iets in de trant van: tja dat is jouw mening, ik heb een andere.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:31

De ironie vind ik vooral weer dat hier op Bokt een algemene opinie heerst over dit soort onderwerpen. TS heeft dit in overleg met haar instructrice (die haar en het paard kent) besloten en het blijkt te werken, waarom moet er dan naar aanleiding van een paar foto's worden gezegd dat ze dit niet moet doen? Nieuwe inzichten prima, opdringen niet.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:32

chelle_dora schreef:
Tja en waarom dan nog een bit in met buitenrijden, een zadel om met buitenrijden, en ga zo maar verder... Als het werkt voor je paard en je paard is het zo gewend, waarom dan ineens veranderen? Met zadel kan je ook ineens uit balans raken en de sporen erin prikken, dan zou niemand meer buiten met sporen moeten rijden, want ach, je bent maar aan het buitenrijden, lekker belangrijk?

Als sporen werken voor je paard, dan die sporen er niet ineens afhalen. Als het paard gewoon veel beter opzij wijkt met een spoortje en je kan het correct gebruiken, dan is het ook op buitenrit fijn. Je moet er niet aan denken dat er een vrachtauto aankomt bijvoorbeeld en je paard weigert opzij te gaan omdat je hulpen gewoon minder goed doorkomen.

Ben ik het niet mee eens, als een spoor zo noodzakelijk is dat het om moet blijven, gooi er dan gewoon ook een zadel op. Dan is het blijkbaar niet verantwoord om zonder zadel buiten te gaan rijden, waarom moet dat dan per sé?

EDIT: het gaat mij er dus niet om dat TS niet met sporen mag rijden, maar als je daarvoor kiest vind ik dat je verantwoording naar het paard moet afleggen en ze dan ook netjes moet gebruiken.
Laatst bijgewerkt door mooney op 22-01-14 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:32

chelle_dora schreef:

Je kan ook je paard trainen om wel op je hulpen te reageren .. :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:34

Wat heeft een zadel in godesnaam met sporen te maken :o?
Je gaat tegen een ruiter van de spaanse rijschool toch ook niet zeggen: als je het zonder beugels kan, kun je de sporen ook wel af doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:34

mooney schreef:
chelle_dora schreef:

Ben ik het niet mee eens, als een spoor zo noodzakelijk is dat het om moet blijven, gooi er dan gewoon ook een zadel op. Dan is het blijkbaar niet verantwoord om zonder zadel buiten te gaan rijden, waarom moet dat dan per sé?

Omdat het zadel in mijn ogen niks te maken heeft met de beenhulpen, zadel zorgt er echt niet voor dat je dier beter gehoorzaamt of sneller opzij stapt :+ Mijn merrie loopt zonder zadel even goed als met zadel, daar merk ik zelf echt geen verschil mee.
Noodzakelijk niet, maar blijkbaar wel iets waar het paard beter en vlotter mee reageert. En zeker op een buitenrit kan ik me prima voorstellen dat dit de voorkeur heeft ivm voorbij komend verkeer.

Maar het blijft inderdaad belachelijk, stel je voor dat je iets niet volgens het boekje doet, dan moet je je 100x verantwoorden en plechtig beloven dat je de volgende keer verbetering toont.

Edit: wie zegt dat de TS ze niet netjes gebruikt?

Sorry, maar ik zie menig dressuurprikker ze gemener gebruiken dan de TS op de foto's,

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:36

Sizzle schreef:
Je gaat tegen een ruiter van de spaanse rijschool toch ook niet zeggen: als je het zonder beugels kan, kun je de sporen ook wel af doen?

Nee daar gaat het niet om, die kunnen hun sporen zonder beugels ook netjes gebruiken.
Met sporen rijden is prima, ongeacht de situatie, mits ze goed worden gebruikt.

Het gaat erom dat als ik dit soort plaatjes zie (aanleiding van dit topic), ik niet vind dat er sporen gedragen moeten worden als ze zo gebruikt worden
http://i39.tinypic.com/307ouoi.jpg

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:37

Nou daar heeft TS dus blijkbaar een andere mening over :P

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:40

Lekker doen waar jij je goed bij voelt, als jou paard fijner rijd met sporen wie zijn wij dan om dat te veroordelen! Gewoon lekker foto's blijven plaatsen er zijn altijd wel mensen die ergens over vallen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:40

mooney schreef:
Sizzle schreef:

Nee daar gaat het niet om, die kunnen hun sporen zonder beugels ook netjes gebruiken.
Met sporen rijden is prima, ongeacht de situatie, mits ze goed worden gebruikt.

Het gaat erom dat als ik dit soort plaatjes zie (aanleiding van dit topic), ik niet vind dat er sporen gedragen moeten worden als ze zo gebruikt worden
http://i39.tinypic.com/307ouoi.jpg

Zo kan je bij iedereen wel gaan zoeken naar een rottig momentopname (foto).

Die heeft iedereen hoor, ook jij, en daar zijn geen sporen voor nodig. Dan kan je mensen ook wel verbieden om teugels te gebruiken.

TS heeft het in overleg met haar instructrice besloten om de sporen wél te gebruiken. Gelukkig zien die iets meer dan 15 foto's. :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:43

Sizzle schreef:

En dat mag, ik probeer haar ook niets op te leggen.
Natuurlijk heeft iedereen rotte momenten, ik geef mezelf ook wel eens een mentale schop als ik dingen terug zie.

MAAR ik snap ook dat er op zulke momenten 'commentaar' is. Ik snap alleen niet dat het altijd aanvallend wordt opgevat. De meeste mensen op bokt proberen alleen maar hun ideeën te delen en dmv vragen en tips elkaar te verbeteren. Andere mening hebben is prima, maar waarom er zo'n probleem van maken?

TS: veel plezier met je pony, het is een leuk dier volgens mij ;)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:46

mooney schreef:
Sizzle schreef:

En dat mag, ik probeer haar ook niets op te leggen.
Natuurlijk heeft iedereen rotte momenten, ik geef mezelf ook wel eens een mentale schop als ik dingen terug zie.

MAAR ik snap ook dat er op zulke momenten 'commentaar' is. Ik snap alleen niet dat het altijd aanvallend wordt opgevat. De meeste mensen op bokt proberen alleen maar hun ideeën te delen en dmv vragen en tips elkaar te verbeteren. Andere mening hebben is prima, maar waarom er zo'n probleem van maken?

TS: veel plezier met je pony, het is een leuk dier volgens mij ;)

Vaak blijft het niet bij alleen ideeën delen of vragen uit interesse. Ik heb meerdere topics (van verschillende bokkers) gezien waarin dit soort discussies voorkomen. Als de TS van die topics vervolgens zegt dat ze het daar niet mee eens is/niets mee gaat doen/wat dan ook moet er vaak alsnog over doorgezaagd worden. Het is echt niet alsof mensen er opeens anders over gaan denken als 20 bokkers hetzelfde commentaar geven.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 11:48

Gelukkig zijn er wel mensen die me begrijpen.

Maar leuk om te horen dat het dus niet aan de IJslander ligt en het begint meer een algemeene discussie te worden over wel of niet sporen rijden. Als er dan wat word gepost in een topic met ijslanders en sporen, doe dan niet alsof het super raar is om op een ijslander met sporen te zitten. Gewoon voor je houden of een algemene discussie over sporen beginnen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:27

Nirvana_ schreef:
Ik denk dat het is omdat IJslanders zelden zo ver dressuurmatig worden uitgebracht dat er sporen gewenst zijn om de hulpen te verfijnen. Aangezien dat de enige gewenste reden is om ze erom te doen, wordt dus de link gelegd tussen IJslander = geen sporen. :)

Wat een nonsens. Een IJslander rijd je niet met sporen omdat dat niet nodig is. Een IJslander heeft namelijk twee knopjes: standby voor als hij niet hoeft te werken en actief als hij wel hoeft te werken. En dan wordt hij ook héét, of op z'n minst fanatiek. Als je 'm gaat rijden alsof het een warmbloed is loop je onvermijdelijk tegen problemen aan (net als andersom), het temperament is namelijk heel anders.

Dat je voor een warmbloed/andere drieganger sporen nodig hebt wil ik best geloven. Maar voor een IJslander hóéft het gewoon niet. Bij gangenproeven zijn sporen ook verboden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:54

Een IJslander die netjes en correct gereden wordt heeft van zichzelf voldoende voorwaartse drive... Jij bent de eerste die ik met sporen zie rijden.
Ik denk dat de oplossing niet ligt in het gebruiken van sporen. Je gebruikt ze om je paard voorwaartser te krijgen, maar daar zijn sporen niet voor bedoeld.

Los daarvan is een spoor niet bruikbaar op een IJslander. We zijn naar verhouding immers 'te lang' voor zo'n kleine pony. Je been hangt niet op de juiste plek.
We drijven met de binnenkant van onze kuit.
Om met een spoor te kunnen drijven moet je je benen helemaal optrekken, en dan zit je helemaal niet in balans.

Steek die sporen in de fik, en zoek een fijne juf.
Ga eens na waarom je paard niet voorwaarts is.... waat eet ze, hoe wordt ze gehouden, hoe rijd jij, is je zadel goed?