Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sizzle schreef:Gewoon niet de discussie aangaan.
Als iemand vraagt waarom, dan kun je gewoon zeggen: omdat ik dat wil.
Gydja schreef:Ik trek me er ook niet veel van aan het is alleen nog al storend dat je bij elk topic met foto's dat ik open daar commentaar op krijg en ik telkens de zelfde vraag mag gaan beantwoorden. Het is heus niet zo dat ik daardoor niet meer met sporen ga rijden. xD
@ Rije, ja deels maar heb al eerder er reacties op gekregen en snap het gewoon niet. In het begin deed ik ook telkens mijn sporen af als ik een buitenrit ging maken. Maar toen was ik ze 1x vergeten af te doen en ze reageerde veel makkelijker en vlotter. Waarom zou ik dan niet ook gewoon dan met sporen rijden? Ik rijd ook trouwens altijd met zweep. Maar bij een 'normaal' paard trekt denk ik ook niet iedereen de sporen uit als ze een buitenrit gaan maken
chelle_dora schreef:Tja en waarom dan nog een bit in met buitenrijden, een zadel om met buitenrijden, en ga zo maar verder... Als het werkt voor je paard en je paard is het zo gewend, waarom dan ineens veranderen? Met zadel kan je ook ineens uit balans raken en de sporen erin prikken, dan zou niemand meer buiten met sporen moeten rijden, want ach, je bent maar aan het buitenrijden, lekker belangrijk?
Als sporen werken voor je paard, dan die sporen er niet ineens afhalen. Als het paard gewoon veel beter opzij wijkt met een spoortje en je kan het correct gebruiken, dan is het ook op buitenrit fijn. Je moet er niet aan denken dat er een vrachtauto aankomt bijvoorbeeld en je paard weigert opzij te gaan omdat je hulpen gewoon minder goed doorkomen.
chelle_dora schreef:Tja en waarom dan nog een bit in met buitenrijden, een zadel om met buitenrijden, en ga zo maar verder... Als het werkt voor je paard en je paard is het zo gewend, waarom dan ineens veranderen? Met zadel kan je ook ineens uit balans raken en de sporen erin prikken, dan zou niemand meer buiten met sporen moeten rijden, want ach, je bent maar aan het buitenrijden, lekker belangrijk?
Als sporen werken voor je paard, dan die sporen er niet ineens afhalen. Als het paard gewoon veel beter opzij wijkt met een spoortje en je kan het correct gebruiken, dan is het ook op buitenrit fijn. Je moet er niet aan denken dat er een vrachtauto aankomt bijvoorbeeld en je paard weigert opzij te gaan omdat je hulpen gewoon minder goed doorkomen.
mooney schreef:chelle_dora schreef:Tja en waarom dan nog een bit in met buitenrijden, een zadel om met buitenrijden, en ga zo maar verder... Als het werkt voor je paard en je paard is het zo gewend, waarom dan ineens veranderen? Met zadel kan je ook ineens uit balans raken en de sporen erin prikken, dan zou niemand meer buiten met sporen moeten rijden, want ach, je bent maar aan het buitenrijden, lekker belangrijk?
Ben ik het niet mee eens, als een spoor zo noodzakelijk is dat het om moet blijven, gooi er dan gewoon ook een zadel op. Dan is het blijkbaar niet verantwoord om zonder zadel buiten te gaan rijden, waarom moet dat dan per sé?
Mijn merrie loopt zonder zadel even goed als met zadel, daar merk ik zelf echt geen verschil mee. Sizzle schreef:Wat heeft een zadel in godesnaam met sporen te maken![]()
Je gaat tegen een ruiter van de spaanse rijschool toch ook niet zeggen: als je het zonder beugels kan, kun je de sporen ook wel af doen?
mooney schreef:Sizzle schreef:Wat heeft een zadel in godesnaam met sporen te maken![]()
Je gaat tegen een ruiter van de spaanse rijschool toch ook niet zeggen: als je het zonder beugels kan, kun je de sporen ook wel af doen?
Nee daar gaat het niet om, die kunnen hun sporen zonder beugels ook netjes gebruiken.
Met sporen rijden is prima, ongeacht de situatie, mits ze goed worden gebruikt.
Het gaat erom dat als ik dit soort plaatjes zie (aanleiding van dit topic), ik niet vind dat er sporen gedragen moeten worden als ze zo gebruikt worden
http://i39.tinypic.com/307ouoi.jpg
Sizzle schreef:Nou daar heeft TS dus blijkbaar een andere mening over
mooney schreef:Sizzle schreef:Nou daar heeft TS dus blijkbaar een andere mening over
En dat mag, ik probeer haar ook niets op te leggen.
Natuurlijk heeft iedereen rotte momenten, ik geef mezelf ook wel eens een mentale schop als ik dingen terug zie.
MAAR ik snap ook dat er op zulke momenten 'commentaar' is. Ik snap alleen niet dat het altijd aanvallend wordt opgevat. De meeste mensen op bokt proberen alleen maar hun ideeën te delen en dmv vragen en tips elkaar te verbeteren. Andere mening hebben is prima, maar waarom er zo'n probleem van maken?
TS: veel plezier met je pony, het is een leuk dier volgens mij
Nirvana_ schreef:Ik denk dat het is omdat IJslanders zelden zo ver dressuurmatig worden uitgebracht dat er sporen gewenst zijn om de hulpen te verfijnen. Aangezien dat de enige gewenste reden is om ze erom te doen, wordt dus de link gelegd tussen IJslander = geen sporen.