Waarom turnen slecht voor paardrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

drafbalk

Waarom turnen slecht voor paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 21:49

Ik heb al verschillende keren gelezen dat je bij sporten zoals turnen spieren ontwikkeld die bij paardrijden in de weg zitten.
Hoe zit dit nu precies, en kan zoiets echt vervelend zijn?

abu

Re: Waarom turnen slecht voor paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:50

Het schijnt dat je bij turnen je spieren lang en elastisch maakt en je ze bij paardrijden kort en stevig maakt. Dit is wat ik er ooit over gehoord heb, weet niet zeker of klopt. Maar het lijkt me vooral nadelig voor het turnen dat je spieren kort en stijf zijn.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:52

Iemand bij mij op stal heeft veel geturnt en heeft pijn in haar rug met paarden die hoog opgooien. Ze heeft daarom een paard gekocht met vlakke gangen... Dus ik denk dat het wel vervelend is!

@abu; weet je zeker? Kort en stevig? Ik ben leniger dan ooit sinds ik ben gaan paardrijden en kan met mijn benen recht, mijn handen plat op de grond doen..
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 21-01-14 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:53

Mij is er verteld dat je bij turnen heel andere beenspieren ontwikkelt die in de weg zouden kunnen zitten tijdens het paardrijden..

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:57

Ik heb vroeger altijd geturnt en toen nooit ergens last van gehad. Nu ik al een tijdje niet meer trun voel ik wel dat ik stijver ben. Vooral rug en benen. Ik weet niet of turnen zo slecht is nu doen veel top ruiters ook aan spier training en aan hun lenigheid en balans werken. Dit is ook wat je bij turnen doet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:59

Snollygoster schreef:
Mij is er verteld dat je bij turnen heel andere beenspieren ontwikkelt die in de weg zouden kunnen zitten tijdens het paardrijden..

Dit komt ook mij bekend voor. Dat je bij turnen traint voor langere spieren en daardoor meer flexibiliteit krijgt? Geen idee :o

Al heb ik het vermoeden dat het alleen speelt als je veel traint.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:06

Ik moest vroeger ook turnen van mijn mama (ik kwam nooit op een paard...) en ik heb er nooit last van gehad. If anything, het maakte het allemaal iets makkelijker.
Maar ik heb ook maar een jaartje geturnd.

bovanuitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:10

Ik heb 11 jaar geturnd ik heb soms alleen last van mijn knie maar dat komt waarschijnlijk door iets anders. maar verder heb ik geen problemen, misschien dat ik niet goed me best heb gedaan op turnen Haha :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:13

Heeft te maken met spieropbouw van je bovenbeen. Voor paardrijden moet je een vlakke binnenkant van je dij hebben.

Die wordt bij alle andere sporten echter bol. Vooral bij mannen en als je wat meer massa hebt.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:15

Ik kan me eerder voorstellen dat het andersom is, dat de spieren die je bij het paardrijden traint ten nadele zijn bij het turnen, een soepel, felixibel en lenig lichaam komt het paardrijden juist ten goed. Maar korte stevige spieren zijn nadelig voor bij het turnen. Maar volgens mij is het op recreatief niveau geen enkel bezwaar om beiden te doen, juist alleen maar goed denk ik :D

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:17

Lusitana schreef:
Heeft te maken met spieropbouw van je bovenbeen. Voor paardrijden moet je een vlakke binnenkant van je dij hebben.

Die wordt bij alle andere sporten echter bol. Vooral bij mannen en als je wat meer massa hebt.

Vroeger ook geturnt en nu loop ik veel hard...
Kan het daardoor ook zijn dat als je bolle binnenkantdijspieren (mooi woord voor galgje) moeite hebt met doorzitten?

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:18

Wat ik heb gehoord is dat bij turnen je bekken meer in een driehoek naar beneden worden gezet en bij paardrijden juist andersom.. dus dat ze breeder gekanteld zijn.. lastig uit te leggen dit zo haha

Dit zou vooral het kinderen krijgen makkelijker moeten maken :') maar ik kan me voorstellen dat als je je bekken op twee verschillende manier moet gebruiken/trainen dat dit elkaar tegen werkt.
Maar het kan natuurlijk ook een fabeltje zijn, heb het verder nooit ergens gelezen..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:31

Enjoy_ schreef:
Lusitana schreef:

Kan het daardoor ook zijn dat als je bolle binnenkantdijspieren (mooi woord voor galgje) moeite hebt met doorzitten?

:j Je kunt nl niet "plakken" aan het zadel. Het valt het wel op te vangen door "los" ruggebruik en goede bekkenpositie, maar het speelt zeker een rol.

hondenpoott

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:33

Bij mij reed er iemand ook paard, en deed turnen (Voetbal), En die had nergens last van.
Zonderzadel rijden, ringsteken en/of zonder zadel springen, nog nooit wat van gemerkt ;)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:37

Bralindy schreef:
Iemand bij mij op stal heeft veel geturnt en heeft pijn in haar rug met paarden die hoog opgooien. Ze heeft daarom een paard gekocht met vlakke gangen... Dus ik denk dat het wel vervelend is!

@abu; weet je zeker? Kort en stevig? Ik ben leniger dan ooit sinds ik ben gaan paardrijden en kan met mijn benen recht, mijn handen plat op de grond doen..

Haha, nou ik kan me niet voorstellen dat paardrijden lenig maakt iig.
Ik rij al zo lang ik me kan herinneren, maar mijn handen raken de grond bij lange na niet hoor (kom net tot na mijn knieën :P).
Ik dat dat jij gewoon van jezelf een lenig lichaam hebt, haha.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:38

het lijkt mij vreemd dat turnen paardrijden negatief beinvloed.
bij voltige moet je ook gewoon op je paard kunnen zitten ;)
wat ik zelf heb gemerkt bij paardrijden maar vooral voltige dat turners heel veel lichaamsspanning hebben, die negatief werkt bij paardrijden. maar zodra je (vooral onderrug ) weet te ontspannen dan merk je er niets van. je meot enkel niet je benen e.d aanspannen zoals je bij turnen wel doet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:41

Hoeft ook niet, dat je er last van hebt, maar kan wel.

ALS er last is, dan is dat op die plek (binnenkant dijbeen) omdat het niet goed vlak aan kan liggen.

charlot_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:46

Kan me herinneren dat toen ik nog turnde ik het lastig vond dat je met turnen alles moet aanspannen (en je spieren ook vrij explosief gebruiken als het ware) terwijl je bij paardrijden weer ontspannen op je paard moet zitten. Kan me ergens wel voorstellen dat het één dan een bespiering oplevert die het ander tegenwerkt.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:50

Lusitana schreef:
Enjoy_ schreef:

:j Je kunt nl niet "plakken" aan het zadel. Het valt het wel op te vangen door "los" ruggebruik en goede bekkenpositie, maar het speelt zeker een rol.

*voelt een kwartje vallen* ahhhh, dus daarom kan ik niet doorzitten. It all makes sense now, dankjewel.
Overigens heb ik nooit geturnd, maar wel gezwommen (meer dan 12 jaar lang 2 tot 3 trainingen per week) en met mijn aanleg voor schoolslag heb ik heel wat uurtjes gespendeerd aan het trainen van die binnenkantdijspieren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:51

charlot_s schreef:
Kan me herinneren dat toen ik nog turnde ik het lastig vond dat je met turnen alles moet aanspannen (en je spieren ook vrij explosief gebruiken als het ware) terwijl je bij paardrijden weer ontspannen op je paard moet zitten. Kan me ergens wel voorstellen dat het één dan een bespiering oplevert die het ander tegenwerkt.

Daar gaat het om ja, dat je bij turnen vanuit aanspanning werkt en bij paarrijden vanuit ontspanning. Om hier mee om te leren gaan kun je pilates gaan doen, dan leer je bewust bepaalde spieren in je lijf te ontspannen.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:55

ik heb erg hoog geturnt, en ondertussen elke week 1 uur paardrijden, nooit last van gehad :)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:06

Ik moet zeggen na jaren zelf intensief geturnd te hebben vroeger ben ik op mijn 12e begonnen met rijden.
(heb van mijn 5e-14e geturnd).
De enige "problemen" die k had/heb met rijden zou ik zonder turnverleden waarschijnlijk ook hebben :P
Ik heb juist mede door mijn turnjaren en een deel aanlg vanaf mijn 1e les veel balans, geen moeite met lichtrijden en een zeer nette houding.
Ja mijn hakken kan ik niet goed uitdrukken, vanwege lange enkelbanden en ja mijn rug is wat hol (hoog opgooiende paarden...auw :') ), maar ik ben ook hypermobiel en dit is aangeboren.
Hoogstwaarschijnlijk had ik dezelfde "problemen" gehad als ik niet had geturnd vroeger.

Dus naar mijn mening gaat het prima samen, en als je lenig bent scheelt het wel hoor!
Zo ben ik eens van een pony "gevallen" maar ging er voorover af (pony draaide in galop in de hoek om), maakte een salto en kwam op mn voeten terecht :+

Oh en over "gespannen" rijden, denk dat dit ook per persoon verschilt.
Ja met turnen span je veel aan, met paardrijden juist veel minder, maar ik hoor eerder dat ik te zacht ben dan te hard en werk het liefst met zo klein en zacht mogelijke hulpen.
Dit is ook altijd al zo geweest :)
Ik heb wel de neiging om mijn schouders vast te zetten, maar ken genoeg mensen die niet turnen/hebben geturnd die dit ook hebben ;)
Laatst bijgewerkt door YamaSaki op 25-01-14 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:08

Het is het zelfde als met dansen en paardrijden.. geen combi.
Omdat je bij de een je spieren rekt, en bij de anderen spier opbouwt, kracht.

Ofzoiets haha :P

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:11

Das egt super jammer.
Mijn hart ligt bij dansen , maar paardrijden ook.
Van mama MOET ik op paardrijden blijven.
Snap ik ook wel, en zou er niet onder uit willen alleen dansen zou ik ook super leuk vinden.
Alleen aangezien deze reden doe ik het ook alleen voor een hobby.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:12

Bobbielove, leuke vergelijking XD
Ik dans al mn hele leven en ook daar totaal geen problemen mee _O-
Heb wel gehoord dat ze bij hoog niveau ballet niet blij zijn als je ook paardrijd :')
Voor flexibiliteit gewoon extra rekken en strekken, probleem opgelost ;)