Ik twijfelde of ik dit topic hier of op [HAR] moest plaatsen, maar aangezien wijziging in harnachement zelden het hele probleem aanpakt, post ik maar hier.
Mijn Haflingermerrie was groen toen ik haar kocht. Het eerste half jaar heb ik wat ‘aangemodderd’. Ze heeft toen slechte dingen aan kunnen leren: ze hing op het bit, liep met haar hoofd te laag of te hoog… Vanuit het idee “ik wil haar niet teveel in de mond zitten” is dit er in geslopen. Na deze tijd met dressuur begonnen, met als focus: alle basisoefeningen kunnen uitvoeren met een licht contact en voorwaarts-neerwaarts.
Hoewel het trainen niet slecht verloopt, blijft de aanleuning, de acceptatie van het bit, een probleem. Het is alsof mijn paardje te veel gefocust is op het bit. Al na vijf minuten rijden heeft ze ‘lipstick’ op (dus geen slijmerige slierten, echt een schuimmondje).
Aanvankelijk reed ik met een hoge neusriem zonder sperriem, met een enkelgebroken watertrens. Hoewel ik niet hard inkwam met mijn handen (bevestigd door instructeur) bleef ze duwen, trekken op het bit, mond opensperren… Ook als er niets gevraagd werd. Ik heb toen de overgestapt gemaakt naar een enkelgebroken kneveltrens – een bit wat veelal wel aangeraden wordt als een stabiel, vriendelijk bit. Het probleem bleef bestaan. Op aanraden van mijn nieuwe instructeur ben ik een sperriem gaan gebruiken. Hoewel het enkel verhindert dat het paard de mond open kan sperren, meenden wij dat dit een goede optie was. Ik was niet hard in mijn handen, er was geen medische reden om ‘gek’ te doen met het bit, paardlief zou gewoon moeten afleren te ‘vechten’ met het bit. Door de sperriem zou het stiller komen te liggen en zou ze haar ‘strijd’ moeten staken.
Helaas, helaas, aanvankelijk (twee weken) liep ze beter, maar sinds zondag is het weer begonnen: hangen, bit proberen vasthouden van zodra ik even niet oplet en bijvoorbeeld te lang de teugel aanhou bij het begrenzen op de buitenteugel, onrustig met haar hoofd.
Na 2,5 jaar proberen een basis te leggen, moet ik eerlijk zeggen dat de moed me de laatste tijd regelmatig in de schoenen zakt. Volgende week maandag heb ik weer les, en zal deze ‘terugval’ zeker voorleggen aan mijn instructeur.
Ik had graag echter gehoord of er op Bokt mensen zijn die het probleem waar ik tegenaanloop herkennen, eventueel zelfs een oplossing of tip hebben.
Zelf had ik al overwogen over te stappen op een danger bit of ander bit dat ‘vastpakken’ verhindert, maar vrees dat dit weinig blijvend effect zal hebben.
Dus, kom maar op met de tips en ervaringen
Bedankt,
Wendy
Het ligt gewoon stil. De neusriem laat ik er eigenlijk altijd zelfs af, en zelfs dan houd hij zijn mond gewoon heel rustig. Echt een flink verschil