De goede gallop HELP!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

katiee

De goede gallop HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 19:49

hoi!
ik heb nu een pony van 4 jaar oud die ik zelf aan het beleren ben, ze doet het SUPER! Ze kan nu zo goed als al aan de teugel en wijken, ook kan ze gewoon stappen draven en galloperen, soms is ze wat hyper :+ maar dat is niet erg, met gedult wordt ze snel rustig, maar mijn vraag gaat eigenlijk over de gallop. Ze kan op de linkerhand gewoon galloperen (racen :j hihi) maar wel in de goede gallop, maar op de rechter hand gaat ze telkens weer verkeerd, een enkele keer gaat ze goed maar dat is het ook wel, ik laat haar dan nu galloperen en ga met haar op de volte en wat ze dan doet dan springt ze soms over, maar hoe kan ik haar nu leren om gewoon goed aan te galloperen? Want als ik spring dan wisselt ze zelf van gallop als ik bochten maak en dan wisselt ze ook gewoon op de rechter hand maar tijdens dressuur wil het maar niet lukken......

alvast HEEL erg bedankt!
Groetjes

Sterrendief

Re: De goede gallop HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:53

ik denk dat dit een evenwichtsprobleem is (Ik weet er zelf nauwelijks iets vanaf :+ maar ik zie dit vaak voorbij komen bij soortgelijke verhalen, maar correct me if I'm wrong ;) )
Volgens mij is de beste oplossing veel figuren en overgangen rijden, als ik het in andere topics goed gelezen heb :P

als t helemaal fout is, niet naar mij luisteren, maar ik hoop dat je er wat aan hebt!
succes!

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:55

Misschien meer stelling vragen naar binnen en goed je binnen een aandrukken, zo lukt het mij altijd, rij zelf ook vaak op pony's die hier moeite mee hebben

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:00

stelling naar buiten geeft het binnenbeen meer ruimte om naar voren te grijpen. Meer stelling naar binnen bokkeert het binnen voorbeen. Verder lijkt het een balansprobleem (ook vanwege het 'racen') als je de mogelijkheid hebt om op een lang recht stuk te oefenen kan je pony sterker worden in z'n slechte galop.

katiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 20:14

bedankt allemaal, maar het probleem is ook dat als je haar stelling vraagt dat ze heel ver naar binnen gaat en dat ze op de rechter hand al zoiets heeft van, ohnee ik moet straks galloperen want als ik haar dan rustig heb op de linker hand en ik ga van hand veranderen dan komt ze op de rechter hand en gaat gelijk in een harde draf.... en als ik dan stelling wil vragen gaat ze heel erg naar binnen lopen en dan zit ze niet meer op een stuk dat ik aan kan galloperen......

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:20

Ik snap je helemaal, ik moest vorige week op een jonge pony die precies hetzelfde probleem heeft, gewoon je binnenhand aantrekken en binnenbeen aandrukken, alleen dan nog je binnenhand naar de andere kant trekken en toen liep ze meteen heel mooi met stelling naar binnen, het is moeilijk uit te leggen :=

katiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 20:22

haha isawelles00 kan je het nog iets duidelijk proberen?

Mayiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:36

Ik herken dit wel, ik heb er zelf ook mee te kampen gehad haha. Want mij toen is meegegeven is om het toch op gewone manier te proberen. Buitenbeen naar achter binnenbeen drukt aan. Ook zou je kunnen proberen om het op de volte proberen, dat buigt je paard sowieso al meer naar binnen door de volte, ook zou je hem wat kleiner kunnen rijden zodat je paard met een goede buiging blijft lopen. Oh vergeet natuurlijk niet om z'n schouder goed naar binnen te zetten.

Sommige paarden zijn er ook gevoelig voor om juist stelling naar buiten te vragen en dan aan te galopperen maar dit legt Qimm al uit. Gewoon je binnenhand aantrekken lijkt me niet verstandig dat werkt misschien een jaar maar dan is het niet vanuit "ontspanning". Kijk uit dat de galop geen gevecht gaat worden, dan ben je straks alleen nog maar verder van huis :') .

Wat het racen betreft, kan inderdaad een balansprobleem zijn, of een uitvlucht omdat jouw paard misschien moeite heeft met de galop in het algemeen. Je zou overigens ook met longeren kunnen kijken of ze dan wel goed aanspringt. Verder veel blijven proberen en natuurlijk belonen als die wel goed zit. /3

Ik hoop dat je er iets aan hebt! *\o/*

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:46

Ik zou les nemen, wij op Bokt kunnen je paard niet zien lopen en zien alleen de tekst. Een instructeur die ervaring heeft met paarden doorrijden is erg handig..
Laatst bijgewerkt door annibel op 19-01-14 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

katiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 20:50

Dankje Maartenss ik ga het echt proberen!!! aan de longeerlijn springt ze gewoon goed aan. Toen heb ik laatst met sporen geprobeerd en toen sprong ze telkens goed aan, maar nu weer niet.... Dat was 1 dagje..... Misschien een kwestie van hardere aansporing?? dat ze het niet helemaal goed voelt? zou dat kunnen?

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:50

Ik denk dat het een gebrek aan balans is, dat hebben eigenlijk bijna alle jonge pony's/paarden wel, dat komt vanzelf goed met een goede instructrice, die weet daar wel raad mee.
Heb je les? Want les is ontzettend belangrijk met het in en doorrijden van pony/paard!

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:51

en_joy schreef:
Dankje Maartenss ik ga het echt proberen!!! aan de longeerlijn springt ze gewoon goed aan. Toen heb ik laatst met sporen geprobeerd en toen sprong ze telkens goed aan, maar nu weer niet.... Dat was 1 dagje..... Misschien een kwestie van hardere aansporing?? dat ze het niet helemaal goed voelt? zou dat kunnen?

Lijkt mij niet echt de juist aanpak bij een jong dier (eigenlijk bij geen enkel) :n

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:53

Heb even mijn vorige bericht veranderd, had het al verstuurd voor ik het wou..

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:25

Het kan een balans probleem zijn.
Doet ze het aan de longe ook?

katiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 21:52

annibel oke, en ik heb al les en het klonk een beetje hard van "hardere aansporing" maar ik bedoelde gewoon mijn benen iets duidelijker aanleggen enzo dat het misschien duidelijker voor haar word :+

sannedeedee1 ik heb nu 2x in de week les 1x dressuur en 1x springen

crystal1 aan de longe doet ze het niet...

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:56

Een scherpere gebrokenlijn rijden en als je pony net de hoefslag raakt (aan het eind van de gebroken lijn) de galophulp geven. Dit werkt ook heel goed!

katiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 22:01

ga het morgen gelijk proberen knollboll!

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:58

en_joy schreef:
annibel oke, en ik heb al les en het klonk een beetje hard van "hardere aansporing" maar ik bedoelde gewoon mijn benen iets duidelijker aanleggen enzo dat het misschien duidelijker voor haar word :+

sannedeedee1 ik heb nu 2x in de week les 1x dressuur en 1x springen

Dan kan je toch beter hulp vragen aan je instructrice? En dressuur is de basis, als je nog niet goed kan galopperen met je paard zou ik even 2x in de week dressuur les nemen ipv 1x dressuur 1x springen..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:06

en_joy schreef:

dan heeft ze waarschijnlijk last van jou, dat klinkt heel gemeen, maar waarschijnlijk is het dan wel. Mogelijk zit je scheef of zijn je hulpen niet duidelijk genoeg. Werken aan je zit en hulpen dus. En nog steeds blijf ik bij het op een rechte lijn oefenen. Jij kan dan rechter blijven zitten en je pony kan makkelijker galloperen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:08

Qimm schreef:
en_joy schreef:

dan heeft ze waarschijnlijk last van jou, dat klinkt heel gemeen, maar waarschijnlijk is het dan wel. Mogelijk zit je scheef of zijn je hulpen niet duidelijk genoeg. Werken aan je zit en hulpen dus. En nog steeds blijf ik bij het op een rechte lijn oefenen. Jij kan dan rechter blijven zitten en je pony kan makkelijker galloperen

Dit dus. Klinkt heel stom, maar het galopperen op rechte stukken heeft voor mijn pony ook enorm geholpen. Nu wil ze nog steeds wel eens verkeerd aanspringen maar dat is eigenlijk nog maar sporadisch. Lange rechte stukken zijn niet voor niets erg prettig voor jonge paarden, zo kunnen ze juist ontzettend fijn zelf hun balans en hun houding opzoeken.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:11

Een pony heeft een goede en slechte kant;) En rechts is dan duidelijk de slechtere kant. Balans is bij jonge dieren ook nog een probleem:) Maar als je zeker weet dat al je materiaal goed past en goed ligt en alles lichamelijk in orde is. Dien je te gaan rechtrichten! De rechterkant soepeler te maken:) Stukje basis wat je zeker niet over moet slaan om een los en makkelijk pony te krijgen en houden:) Zoek maar eens op youtube op rechtrichten wordt veel over uitgelegd;)

blondy_m83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:18

Bij die van mij heeft dit ook erg lang geduurd voordat ze normaal in de rechtergalop aansprong.. Wat ik heb gedaan is idd veel oefenen aan de longe, en van mn instructrice kreeg ik de tip/oefening mee om op de volte vanuit stap aan te galopperen. Paar passen galop en weer terug naar stap, paar passen stap en weer galop.. Hierbij wel zorgen dat je de voorhand eerst iets naar binnen brengt (dus schouder binnenwaarts als het ware). Hiermee train je je paard ook dat het sterker wordt in de achterhand.. Dit heeft mij erg geholpen, en binnen no-time had mijn paard geen moeite meer met het aanspringen van de rechtergalop! Hoop dat je er wat aan hebt, en succes met het trainen!

katiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 21:41

Annibel: ik snap wat je bedoelt, maar springen vind ze fantastisch en ik wil ook graag met haar die kant op gaan.... Ook tijdens het springen springt ze zelf over in de goede gallop en ook goed in de rechter gallop, dus hier heeft ze geen last van.

Qimm: ik snap wat je bedoelt, ik ga het echt proberen maar dan komen we ook weer bij probleem: rechte stuk: Gas erop!!! Zo denk zij lange stukken neemt ze veel vaart, het is een cross/spring pony :+

Kostolany: Ik snap wat je bedoelt, een paar dingen van jou ^ hier boven beantwoord, en ik denk niet dat het aan het materiaal ligt, want we hebben pas een nieuw zadel gekocht en speciaal laten opmeten, en ik heb nu ook nog sinds kort een bontje onder het zadel liggen voor minder druk op haar rug.... :)

Blondy_m83: ik snap wat je bedoelt en wil het zeker proberen, maar uhhh... hihi er is een probleempje, ik ben haar een soort van zelf aan het beleren en ze kan dus nog geen stap-gallop-stap... :+ :+ 8)7 hihi en ook geen schouder binnenwaarts *\o/*

blondy_m83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:58

Echt overdreven schouderbinnenwaarts hoeft ook niet, maar zorg dat ie de voorhand iets naar binnen brengt (kan ook vanuit de draf). Hierdoor wordt het binnenachterbeen beter onder de massa gezet, waardoor het aanspringen rechts makkelijker gaat.. Binnenbeen eraan leggen (hier moet ie omheen willen buigen), binnenteugel iets naar rechts brengen, en buitenbeen goed naar achter leggen.. Zodra je merkt dat de schouder iets meer naar binnen komt kan je de galop aanspringen door je buitenbeen aan te drukken.. Probeer maar eens (lukt zeker niet in 1x hoor! heb hier met mijn paard ook op moeten trainen..) Succes, en ik hoop dat dit ook bij jouw paardje effect heeft!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 00:03

Zorg er eerst voor dat je zelf goed rechtop zit.

Als hulpje kan je met de zweep een kriebeltje (dus geen tik!) op de achterhand geven. Dan zal je paard eerst zijn binnenachterbeen naar voren zetten en goed aan springen. (Hoeft niet altijd, maar bij oa mij heeft het geholpen)

En niet boos worden of gefrustreerd raken. Dan zal het helemaal niet lukken. Laat je paard niet in galop vallen vanuit een harde draf.