Drukke pony, iemand advies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lot__Marint

Drukke pony, iemand advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 20:19

Ik heb een 9-jarige (nog wel groene) pony, een D-pony. Ik heb haar al drie kwart jaar en rij al in de wedstrijden: Dressuur L1 (Binnenkort naar de L2)
Maar iedere keer als ik op wedstrijd ga, en wil gaan inrijden (Moet altijd minimaal een uur inrijden, en dan blijft ze nog 'wild') Is ze zo druk. Mijn pony is hartstikke eerlijk hoor. Maar als er ook maar iets raars gebeurd... Wordt ze een beetje ''gek'', Ze schiet er dan weer vandoor, en we glijden dan ook maar net niet uit door de bochten. Ik blijf er natuurlijk wel op zitten, en heb haar snel onder controle, maar wil dit gedrag wel graag gaan verminderen.
Ze blijft druk. ook al rij ik een uur voor de wedstrijd in, druk blijft ze. Het goede nieuws is: ik vind zelf dat drukke gespierde pony's zich mooi uiten op wedstrijden, is ook zo, ik en mijn pony worden regelmatig eerste. Maar toch wil ik wel voor elkaar krijgen dat ze iets kalmeert op inrij terrein.

Iemand tips?

mariekekroon

Re: Drukke pony, iemand advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:21

longeren ?

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:21

Hoe vaak rijd je? echt druk of is het gewoon een snelle looppas ?
probeer haar bezig te houden tijdens het inrijden vaak als je haar wat meer loslaat worden ze uitszichzelf wel wat kalmer

Lot__Marint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 20:23

mariekekroon schreef:
longeren ?

Al gedaan, schijnt niet te werken. Ze heeft veel uithoudingsvermogen en wordt ook nooit moe. Longeren werkt niet bij haar, inieder geval niet veel.

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:24

als het maar een klein beetje helpt kan dat al schelen
ga jij zelf ontspannen naar een wedstrijd? anders kan het ook nog zijn dat jou spanning je paard ook gespannen maakt

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:24

tijdens het inrijden goed aan het werk zetten en je eigen aandacht erbij houden zodat ze niiiiiiiiiiet jou overneemt.

Lot__Marint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 20:26

Shariell schreef:
Hoe vaak rijd je? echt druk of is het gewoon een snelle looppas ?
probeer haar bezig te houden tijdens het inrijden vaak als je haar wat meer loslaat worden ze uitszichzelf wel wat kalmer

Ik rij elke dag meestal, soms een dagje rust. Ze is vooral druk, schiet er dan weer soms vandoor of bokt ze hoog. Het bokken doet ze niet meer, maar schiet er vooral vandoor. Ik probeer haar aldoor bezig te houden, maar dan gebeurd er wat ''engs'' in haar ooghoeken en is ze weg.

nietactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:26

Thuis heel veel over de rug rijden, zo goed dat als je je hand iets naar voren doet/ontspant dat de pony weer even ontspant en dan weer verder rijden naar de aanspanning. Schiet ze dan weer in de stress, doe je weer het zelfde riedeltje. Over de rug tot dat ze weer ontspant. Uiteindelijk begint ze dat wel te begrijpen. Succes +:)+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:27

Thuis aan de ontspanning werken. Dit klinkt niet als een drukke pony maar als een strak gespannen pony.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:29

Hoeveel brok en buiten kom je pony.

Lot__Marint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 20:29

mariekekroon schreef:
als het maar een klein beetje helpt kan dat al schelen
ga jij zelf ontspannen naar een wedstrijd? anders kan het ook nog zijn dat jou spanning je paard ook gespannen maakt

Meestal ben ik niet zenuwachtig voor een wedstrijd, thuis in de bak schrikt zo ook wel eens, maar dan schrikt ze van: geluiden (Als de radio aan gaat in de bak, reageert ze erg heftig, ze kan op een of andere manier niet tegen geluid, op wedstrijd het zelfde.

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:30

Hoe veel krachtvoer krijgt ze per dag?

Lot__Marint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 20:32

Marcella schreef:
Hoeveel brok en buiten kom je pony.

ze kreeg in het begin 1/4 brok, toen gingen we het iets verhogen (naar 1/2) Maar toen werd ze te heet, we hebben het al een tijd weer naar 1/4 gedaan, daar mee gat het toch het beste.

Ze komt zo vaak mogelijk buiten, maar we staan op een manege, en de paddocks zijn buiten gebruik door het slechte weer.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:39

Tja dus zeer waarschijnlijk is het op te lossen door te zorgen dat je pony overdag gewoon lekker naar buiten kan.

Lot__Marint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 20:41

Marcella schreef:
Tja dus zeer waarschijnlijk is het op te lossen door te zorgen dat je pony overdag gewoon lekker naar buiten kan.

Waarschijnlijk wel, maar de manege wil niet meer dat ze deze tijd naar buiten gaan anders gaat het land kapot. In de zomer (toen mochten ze naar buiten) Was ze nog een klein beetje druk, maar viel nog mee, had haar makkelijker in controle. En in de winter (nu ze niet naar buiten mogen) Wordt ze inderdaad drukker, maar aangezien ze niet naar buiten mag nu.. heb ik geen hoe ik het kan oplossen..

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:43

Is ze enkel druk bij het inrijden op wedstrijd?

Lot__Marint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 20:47

LOLLYYwood schreef:
Is ze enkel druk bij het inrijden op wedstrijd?

Bij het inrijden vooral, bij de proef zelf is het te vraag ''is de bak niet eng?'' Ik draaf in de wedstrijd-bak meteen aan, en verken de bak. Maar als er iets engs in de bak is, stopt ze en loopt ze achter uit. uiteindelijk krijg ik haar wel voorbij maar wil toch dat het sneller en makkelijker kan.
Thuis in de bak, schrikt ze af en toe s, maar dat is van de radio die dan plotseling knoeter hard aan gaat(en ze is al gevoelig voor geluid), voor de rest schrikt ze thuis: nog van de deur die ze daar dicht slaan -.-

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:51

Oornetje een idee tegen de geluiden.? Je schijnt ook homeopatische middeltjes te hebben waardoor het paard relaxter wordt..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:56

Lot__Marint schreef:
Marcella schreef:

Waarschijnlijk wel, maar de manege wil niet meer dat ze deze tijd naar buiten gaan anders gaat het land kapot. In de zomer (toen mochten ze naar buiten) Was ze nog een klein beetje druk, maar viel nog mee, had haar makkelijker in controle. En in de winter (nu ze niet naar buiten mogen) Wordt ze inderdaad drukker, maar aangezien ze niet naar buiten mag nu.. heb ik geen hoe ik het kan oplossen..

Je geef zelf dus al aan wat je zou kunnen doen om op te lossen, maar zag dat je minderjarig ben en dus afhankelijk van wat je ouders willen.

Maar misschien zou een andere stal waar ze in de winter ook voldoende buiten komen de oplossing (al is het maar paddock).

Lot__Marint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 20:56

doemaar schreef:
Oornetje een idee tegen de geluiden.? Je schijnt ook homeopatische middeltjes te hebben waardoor het paard relaxter wordt..

Homeopatische middeltjes, nog nooit van gehoord, zal het nog wel even googelen en nog even na vragen. Alvast bedankt daarvoor :D
Ik gebruik op wedstrijd al een oor netje, sommige zeggen dat je er watten in moet stoppen, dus daar mee willen we ook gaan beginnen, maar we laten haar eerst wennen aan het oornetje, maar is watten er in stoppen (dat zei mijn vroegere-instructrice) wel een goed idee?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:57

ik zou geen watten in de oren proppen := er bestaan wel van die 'hoesjes' voor over de oren, waar je dan je oornetje nog extra overdoet

Lot__Marint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 20:58

[/quote]
Je geef zelf dus al aan wat je zou kunnen doen om op te lossen, maar zag dat je minderjarig ben en dus afhankelijk van wat je ouders willen.

Maar misschien zou een andere stal waar ze in de winter ook voldoende buiten komen de oplossing (al is het maar paddock).[/quote]

Klopt, ik denk ook dat het komt dat ze niet naar buiten kan. Ik rij haar iedere dag en ook trainen we hard, maarja.. dan staat ze nog lang in haar stalletje. Naar een andere stal gaan lijkt me geen optie, dit is de enigste in de buurt.
Laatst bijgewerkt door Lot__Marint op 18-01-14 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lot__Marint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 21:00

LOLLYYwood schreef:
ik zou geen watten in de oren proppen := er bestaan wel van die 'hoesjes' voor over de oren, waar je dan je oornetje nog extra overdoet

De watten was ook niet mijn keuze, heb ik ook nog niet geprobeerd, maar lijkt mij idd. ook niet verstandig.
Ik zal nog wel even kijken voor die 'hoesjes', thnx :)

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 21:04

Watten in de oren stoppen is verboden op officiële wedstrijden, dus dat lijkt me geen oplossing. Ze lijkt wat extreem te reageren op alles om haar heen, daarom is het misschien een idee om wat magnesium bij te voeren; dan zit ze over-all lekkerder in haar vel en reageert rustiger op prikkels.
Uiteraard is de genoemde oplossing 'naar buiten' de allerbeste. Dat heeft ze zelf ook al bewezen omdat ze in de zomer anders reageert. Maar misschien kun je op deze manier toch voorlopig verder. Als ze het volgende winter weer zo doet (ondanks dat je in de training dan weer verder bent) zou ik toch écht serieus op zoek gaan naar een andere stalling.
Succes!

Liannedb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 21:05

Voor de wedstrijd (als dat kan) even de rust met je pony opzoeken.
En ontspanningsoefeningen met je pony doen.(als die bestaan.)

misschien toch wat minder voer geven.

De week voor de wedstrijd ook recreatief (wandelen etc) bezig zijn met je paard. Niet alleen bezig zijn met presteren.

??