Paard valt naar binnen met volte!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maaikevdk

Paard valt naar binnen met volte!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 12:50

Hoii,
Ik weet niet of ik het hier goed heb staan maar mijn lievelingspaard valt heel erg naar binnen tijdens een volte.... Mijn instructrice zegt dan drijven met je binnenbeen, en eerst stelling en buiging, dan pas kan je hem naar buiten drijven, maar het lukt niet... Hebben jullie tips behalve het aan mijn instructrice vragen??

Jamiejoyce

Re: Paard valt naar binnen met volte!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:21

Je buitenteugel ook aannemen niet alleen je binnenteugel

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:26

Er op letten dat je je gewicht niet op de binnenbeugel en binnen zitbeenknobbel zet maar zelf recht boven je paard blijven. Zweepje aan de binnenhand houden. Als hij echt door je been loopt hem leren dat niet te doen.

Doet hij het aan beide kanten of alleen 1 kant?
Laatst bijgewerkt door piezze op 17-01-14 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentlegiant

Niet teveel met die teugels lopen klungelen
Zelf je binnenhand hoger houden en schouder optrekken zodat je je gewicht iets naar buiten verplaatst en je binnenbeen aanleggen

xGwennn_94

Ik volg even, mijne doet dit ook en aan de longe nog erger

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:29

Mijn pony heeft hier ook heel erg problemen mee gehad.
Dit is verholpen door de lengtebuiging te oefenen in de bak in iedere hoek vd bak, eerst dacht ik dat hij om zou vallen zo slecht kon hij buigen en viel hij naar binnen.. Inmiddels na heel wat oefenen merk je er vrijwel niets meer van

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:30

xGwennn_94 schreef:

Aan de enkele longe krijg je dit niet beter, dan moet je al met dubbele longe gaan werken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:53

Aan de longe kan je volgens mij niet corrigeren wat onder het rijden niet goed gaat. Je moet consequent zijn. Beenhulp aan 1 kant betekent dattie aan de kant moet, beter gezegd opzij moet gaan. Als hij dat nog niet weet, moet je hem dat leren. Desnoods met behulp van je zweepje of 1x een spoor aandoen. En niet vergeten hem te belonen als hij wel goed reageert. Daarna kan je gaan verfijnen, dus de hulp steeds zachter geven, en dat hij toch moet reageren dat is ook de beloning (voor jou en voor je paard, jij hoeft niet zo hard te werken en hij hoeft weinig ongemak te ondervinden van jouw aanwijzingen). Niet met je teugels willen oplossen, dan krijg je verwarring bij je paard. (moet ik nou buigen of word er gestuurd?)

Als de mijne aan de enkele longe naar binnen zou vallen zou ik dat denk ik oplossen door hem op een klein rondje te zetten zodat hij niet naar binnen kan vallen, een paar rondjes laten draven en hem dan d.m.v. je longeeerzweep weer naar buiten te laten gaan. Verder hem heel veel bezig te houden, dus veel van hand laten veranderen, veel overgangen laten maken, een keer een sprongetje zodat hij weinig tijd heeft om fratsen te doen. Verder niet te lang longeren zodat ze er ook geen hekel aan krijgen.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 14:20

@Piezze, het probleem is dat het een manege paard is, en dat ik dus niet met een spoortje kan gaan rijden, ook springen we niet zo vaak... Ik ga het idee met belonen wel proberen!

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:04

Amaris schreef:
xGwennn_94 schreef:

Aan de enkele longe krijg je dit niet beter, dan moet je al met dubbele longe gaan werken.

Per 1 maart ga ik helaas weer verhuizen met mijn paarden naar en andere stal waar ik een tijd gewerkt hebt en waar mijn oude pony staat. hier hebben ze een longeer circel en ga ik inderdaad weer beginnen met 2 lijnen. waar ik nu sta is de bak net en modderbad. Dus tot die tijd doe ik alleen fietsen met haar.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:09

mijn paard deed dit ook heel erg, zijn rug bleek vast te zitten. Hij is los gemaakt en rijtechnisch: gewicht inderdaad meer naar buiten houden, en met binnenbeen naar buiten drukken, de schouders van het paard tussen je beide teugels houden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 08:42

Ik zou eerder het gewicht naar binnen verplaatsen, zodat het paard de ruimte heeft naar buiten te kunnen, open de buiten teugel en leg de binnen teugel tegen de schouder,

Wat ik zelf ook fijn vind om mee te werken als het paard naar binnen valt is pionnen, dan heb je zelf wat om op de focussen en dan kom je vaak al heel ver, met de juiste aanwijzingen gaat het paard het uiteindelijk snappen, blijf wel zacht in je hulpen en merk je dat het je niet gaat lukken met de zit en binnen teugel draai dan gewoon een kleinere volte en begin opnieuw, het paard snapt of de oefening niet of is lichamelijk niet in staat jou te volgen of jij snapt niet hoe je de oefening moet uitvoeren,

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:39

midgie, als je het gewicht naar binnen legt, dan valt ie toch nog meer naar binnen?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:17

Je zegt dat je les hebt, de instructie zegt wat jij moet doen maar toch lukt het niet.
Vraag op zo'n moment aan je instructie of ze het even zelf kan proberen op jouw paardje, en jij kan dan ondertussen kijken en zien wat er gebeurt.
Jouw instructie zal dan vanalles uitproberen en daarbij dan ook zeggen wat ze doet, hopelijk kan zij jou laten zien dat het paardje uiteindelijk toch doet wat er gevraagd wordt.
Nog even herhalen , en dan jij er weer op en zelf proberen aan de hand van tips die je dan op dat moment krijgt van je instructie.
Op deze manier is het het allerduidelijkst, en zie je ook dat het ook echt kan.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:05

Ik haal de binnen-teugel juist van de hals steek m iets omhoog en naar voor, daarmee vraag ik de binnen stelling dus zijn neus richting mijn hand, buiten teugel ook eraan houden, gewicht op de binnenkant dus meer gewicht op de binnen-stijgbeugel. Als t paard nageeft/stelling aan neemt, kleine stukjes toestaan in je hand

nienke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:17

Probeer meet op je buitenteugel te rijden

manonv89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 09:07

Hoi!

Begin met het maken van flauwe bochten en probeer dit steeds verder uit te bouwen naar scherpere bochten. Ook kun je goed gebruik maken van de vier hoeken in de bak. Hierdoor kun je je paard rijtechnisch verbeteren en het is een mooie opstap naar het correct rijden van je volte. Het gaat erom dat je klein begint en dit gaat uitbouwen.

Bereid goed vantevoren voor, neem je tijd en ben duidelijk in je hulpen. Oefen het eerst in stap zodat jij de hulpen correct leert geven, je lichaamshouding correct is en je paard gaat snappen wat je hiermee bedoeld. Gaat dit goed en kun je zelfs een volte maken,probeer het dan in draf weer vanuit de flauwe bocht.

1. Vraag optijd de juiste stelling, vraag met je binnenhand en ontspan zodra het paard de stelling aanneemt.
2. De buitenteugel geeft toe wat je met de binnenteugel vraagt.
3. Ook controleer je met je buitenteugel de buitenschouder en het tempo. (BUITENTEUGEL IS HEEL BELANGRIJK!)
4. Verplaats iets meer gewicht op je binnenzitbeenknobbel en houd je binnenbeen op de singel om het paard naar je buitenteugel te drijven. Ook zorgt je binnenbeen hierbij voor buiging en dat je het binnenachterbeen onder de massa plaatst.
5. Buitenbeen iets achter de singel om de achterhand in het spoor van de voorhand te houden.
6. Je eigen binnenschouder licht terug draaien parallel met de schouder van je paard.
7. Binnenheup licht naar voren draaien.

Ook verstandig om te kijken of het op beide kanten gebeurt of een kant in het bijzonder. Het kan namelijk zijn dat je paard moeite heeft met de lengtebuiging op die kant en niet helemaal recht is. Ga in dit geval o eerst hiermee aan de slag! De spieren moeten gegymnasticeerd worden zodat hij lichamelijk kan volgen wat jij van hem vraagt.

Overvraag je paard niet in de training, hij moet het immers leuk blijven vinden. Gaat het een paar keer goed stop dan en beloon hem.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 09:21

Ten eerste heel erg letten op hoe jij zit. Paard wil onder jouw gewicht blijven, dus als jij iets naar de binnenkant 'leunt', valt paard al naar binnen. Dus recht op je paard blijven zitten.

Buiging vragen doe ik met mn benen, niet met de teufels (vraag me af hoe je dat met je teugels wil doen trouwens?)
Dus als ik een cirkel (volte) maak, laat ik haar eerst buigen. Dus eerst binnenbeen. ik draai iets med (en kijk mee) en met mn handen geef ik richting aan. Ik rij met lange teugels (western), dus raak het bit niet. Ik doe mn handen dus iets opzij, niet naar me toe trekken oid (dat betekent stoppen). Als ze over de buitenschouder valt (en ik recht zit), begrens ik met mn rechterteugel. Als ze naar binnenvalt betekent dat eigenlijk altijd wel dat ik scheef zit :') en als ze gewoon als een plank door die cirkel gaat, gebruik ik meer binnenbeen. Desnoods gebruik ik mn spoor.

Er zijn heel veel manieren hoe je een volte kan maken, en het is maar net wat jij fijn vindt en wat bij je paard past.

femkejong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:28

sowieso je binnenteugel met rust laten! hoe kan hij anders welven om naar buiten te gaan?
buitenteugel en binnenbeen! luistert hij niet laat dan eens goed je been voelen. valt hij opeens te ver naar buiten dan kun je natuurlijk ook eventjes je buitenbeen erbij aan doen om het te begrenzen

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:05

Citeer TS:
"Ik weet niet of ik het hier goed heb staan maar mijn lievelingspaard valt heel erg naar binnen tijdens een volte.... Mijn instructrice zegt dan drijven met je binnenbeen, en eerst stelling en buiging, dan pas kan je hem naar buiten drijven, maar het lukt niet... Hebben jullie tips behalve het aan mijn instructrice vragen??"

Eerst ontspanning en vertrouwen!
Dan pas laat je paard je hulpen door komen, anders blokkeert hij deze door zich stijf te maken.

Stelling naar binnen vragen door je binnenhand iets omhoog te brengen tot je zijn oog ziet.
Dan buiging vragen door je buitenbeen iets naar achteren te leggen, je binnenbeen aan te drukken, je kruis aan de biennenzijde licht aan te trekken en je binnenhand iets van de hals te brengen.

Je paard gaat als het goed is nu de volte op, het volstaat om met handhaving van bovenstaande hem met je binnenbeen nu aan je buitenteugel te drijven.

Altijd voorwaarts denken, alles komt voort uit het voorwaarts.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:13

Ik wil even reageren op het longeren. Natuurlijk kun je een paard aan een enkele longeerlijn naar buiten rijden. Daar heb je je longeerzweep voor. Deze zweep is in plaats van je been. Achter het paard wil zeggen doorlopen en je zweep ter hoogte van zijn schouder wil zeggen naar buiten. Als je de zweep goed gebruikt kun je dezelfde dingen doen als onder het zadel.
Ook longeren is een vak apart.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:20

Misschien ook nog even goed kijken naar hoe jij erop zit. Als je super graag een mooie volte wilt, kijk je misschien wel te veel naar het midden van de volte. Je lijf draait daar dan achteraan waardoor je eigelijk op zijn binnenschouder leunt, ja dan doet je paard dat ook en kan hij ook niet opzij gaan voor je been. Dus zit rechtop en kijk in de lijn van je volte, draai wel je schouders in maar overdrijf het niet. Lekker ontspannen, neusje een beetje naar binnen, been eraan en 'gewoon' je volte rijden. Voltes zijn hardstikke moeilijk hoor, dus lekker blijven oefenen en dan gaat het vanzelf beter!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:34

Maxthebest schreef:
@Piezze, het probleem is dat het een manege paard is, en dat ik dus niet met een spoortje kan gaan rijden, ook springen we niet zo vaak... Ik ga het idee met belonen wel proberen!

Een manegepaard is vaak zo krom als een hoepel.
Voordat een paard goed door de volte kan lopen, moet hij in balans zijn. Dat betekent in eerste instantie, dat hij evenveel gelijk verdeeld gewicht op de voorbenen/schouders kan nemen. Juist op de volte is dit heel lastig, want dan vallen ze inderdaad naar binnen op de schouder.
Je moet hem eerst uitbalanceren op de voorbenen/schouders, dan pas ga je verder met lengtebuiging vragen. Stelling komt pas daarna, maar daar kom je nog lang niet aan toe. Het uitbalanceren van een paard is een hele precieze kwestie, dat doe je met je zitbeenknobbels/gewicht, heel precies en afgemeten, het is al snel te veel. Binnenbenen, buitenteugels etc verstoren dit in het begin alleen maar. Met die hulpen begin je pas als je paard uitgebalanceerd voorwaarts kan lopen in een goede takt. Dan komt lengtebuiging en daarna kan je wat stelling gaan vragen.

Ik wil de pret niet drukken, maar aangezien het een manegepaard is waar je waarschijnlijk niet dagelijks op rijdt, zal dit niet veel verbeteren..... Je werk wordt namelijk meteen weer verpest door een andere ruiter die ijverig met teugels/benen het paard uit balans rijdt...

xhannaahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:05

kun je misschien ook vragen of je met schouder binnen en buitenwaarts mag oefenen en volte sluiten en weer openen en wijken dat hielp bij een ex manegepony die ik ken erg goed

squirrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:25

Is het de moeilijke kant van je paard? Paarden zijn altijd een beetje scheef van nature, oefen met buiging op de moeilijke kant. Belangrijk is ook dat je paard heel goed aan het been is, maak hem daarom eerst heel goed aan het been.