Bitten en Trekken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JLDB_SL

Bitten en Trekken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 11:02

Hallo allemaal ,

Eerst even dit ik ben niet tegen bitten en en aan de teugel vragen maar het
valt mij op dat sommige mensen zwaare bitten gebruiken zolang het paard maar goed loopt ik
erger mij hier de @#$%^ aan ook tegen sporen prima dat je ze gebruikt maar soms erger ik me daar ook aan iedere stap drukken trekken aansporen wat vinden jullie hier van je mag ook fotos plaatsen van iets.

piezze

Re: Bitten en Trekken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:05

Ieder doet zijn eigen ding. Ze maken hun eigen paard botter en botter en als ze daar blij van worden moeten ze zelf maar bepalen. Zo zie ik het en ik ga me er niet aan irriteren. Zo'n paard zou ik dan ook nooit kopen. Paarden wennen er wel aan dus echte mishandeling kan ik het niet vinden, eerder onwetendheid/stommigheid.

JLDB_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 11:09

piezze schreef:
Ieder doet zijn eigen ding. Ze maken hun eigen paard botter en botter en als ze daar blij van worden moeten ze zelf maar bepalen. Zo zie ik het en ik ga me er niet aan irriteren. Zo'n paard zou ik dan ook nooit kopen. Paarden wennen er wel aan dus echte mishandeling kan ik het niet vinden, eerder onwetendheid/stommigheid.

Ja iedereen doet ze eigen ding maar ik vind wel dat een paard er niet aan hoeft te leiden sommige weten gewoon niet wat ze doen...Ook met wedstrijden vallt het mij heel erg op.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:11

Ben het helemaal met je eens hoor.. Je kan er jammer genoeg niets aan doen. Als ik het zie gebeuren wend ik altijd maar gauw mijn hoofd af want ik kan daar ook echt niet tegen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:11

Dit los je niet op, enkel door een algeheel rij verbod want mensen die niet weten wat ze doen zijn namelijk niet uit te roeien. Ik denk trouwens dat ze wel denken te weten wat ze doen. Beest moet in de krul en doorlopen. Dit bereik je alleen met gevoel en niet met lompheid.

PS het verschil tussen leiden en lijden is ongeveer net zo groot als het verschil tussen berijden en bereiden.

JLDB_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 11:48

Maar toch ook zag ik het weer met paard 2014 op filmpjes die sporen gaan consant er in....en het paardje schrok gelijk huppeake aan de teugels raggen, :(

HollyDiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:55

ja, daar heb je gelijk in. Het zal jammer genoeg lastig op te lossen zijn, je kan wel strenger toezien op een wedstrijd maar daar los je het ook niet helemaal mee op. Thuis gaan ze dan toch gewoon weer verder..

JLDB_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 11:59

Ik wil er ook niks aan veranderen dat is onbegonnen werk tuurlijk zeg ik er eerlijk wel wat van..maar ik vroeg me af wat jullie er van vinden

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:16

ik denk dat het hele probleem ligt bij het feit dat bitten (en alle optomingen) meer verschillen dan allen 'scherp vs onscherp'
Dus zie je iemand met een stang (kandare) dan denkt men: 'gemenere rem' maar dat slaat eigenlijk nergens op. het trieste is dat zelfs de gebruikers dat zelf denken. het feit is dat je met een 'scherper' bit eigenlijk helemaal niet beter kan remmen.

een standaard stang bijvoorbeeld in vergelijking met een 'trensje' heeft weliswaar een schaar, en daarmeee een hefboomwerking (dus een krachtvergroting) maar een veel milder inwerkend mondstuk (stang vs gebroken mondstuk) dus hij is 'scherper' en 'milder' tegelijk.

guérinière schrijft zelfs dat je een beginner altijd een stang moet geven en nooit een trens! (let op in de context van een beginner op een opgeleid paard) omdat de stang een loze slag heeft.

dit komt op het punt dat een stang (of pelham of kimblewick, etc) pas zijn hefboomwerking krijgt ALS DE KINKETTING AANLIGT, je hebt dus een speelruimte waar GEEN hefboomwerking is. deze speelruimte is in het notenkrakersysteem van een trens niet aanwezig, daarom leggen paarden zelf de trens asymetrisch op de tong.

nog een misvatting is dat de hefboom van een bit wordt bepaald door de (absolute) lengte, dat klopt niet, het gaat om de ratio tussen de boven en de onderkant van het bit. je kunt dus bitten hebben die 35 cm lang zijn die toch dezelfde hefboomwerking hebben als een kimblewick.

om nog even terug te loopen ophet punt ' een bit is zo scherp als de hand van de ruiter':

Een ruiter wil een effect op z'n paard (bijvoorbeeld ga langzamer) dan zal de ruiter de druk op z'n teugel verhogen (gaan we even van uit dat ie überhaupt het met z'n teugel wil oplossen) als het paard dan reageert zal ie ophouden met de druk verhogen. dit wordt dus een reactie aan de reactie van het paard.

maw de druk op de paardenmond is de druk die de ruiter zoekt, en niet de druk in de teugel.

dus (zoals ook in de practijk blijkt) rijden mensen doorgaans (op hetzelfde paard) met evenveel bit-druk onafhankelijk van het type bit. (maar dus heel verschillende teugeldrukken)

een goeie ruiter kan dit reactie-punt heel precies voelen en geeft ook correct na, een slechte ruiter sleurt door. maar dat geldt voor alle bitten.

tweehandig op een trens rijden resulteert vrijwel altijd in een hogere druk op de tong dan eenhandig rijden, rijden met je handen bij je heupen resulteert in hogere teugeldruk.

daarnaast kan het effect wat je wil ook gemakkelijker zijn voor het paard om te begrijpen bij verschillende bitten. daardoor krijg ik sneller reactie, en kan dus eerder nageven met als gevolg: minder druk.

dus als ik verzameling wil is dat gemakkelijker te begrijpen voor een paard met een stang, pelham of bosal. en resulteert dus in een lagere druk op de tong.

samengevat:
-je kunt ELK bit verkeerd gebruiken, en je kunt vriendelijker rijden met een 'scherpere' optoming.
-bitten verschillen niet '1-dimentionaal' in scherp vs onscherp, het is veel ingewikkelder dan dat.
-lange bitten zijn niet altijd scherpere bitten dan korte.
-een 'trensje' is geen vriendelijk bit! Zeker niet als je (ook maar een heel klein beetje) zaagt!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:30

@Airnt,
Mooi stukje.

Moet je in NL eens rondkijken welk percentage van de mensen benul heeft van "nageven door de ruiter".
In het algemeen pakt men het paard bij de kop zet de hals in de krul en houdt vast.
Geen ontsnappen meer mogelijk.

Voor dit soort beginners is volgens mij toch beter met een trensje te rijden, hierbij is de ingezette brute kracht op de mond ten minste gelimiteerd tot de uitgeoefende.
De "beginner" van Guérinière had denk ik een heel andere begeleiding en een ander niveau dan die van vandaag.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:20

mee eens dat guérinière dat in een andere context zegt dan nu een beginner op een paard wordt geknalt, zeker, (dat had ik er inderdaad NOG duidelijker bij moeten zeggen)

nageven van het paard komt vaak eerder uit z'n rug, en dus ook uit de zit van de ruiter, maar zelf al zeg je dat erbij... moet je eens zien hoe veel mensen dan 'even links rechts' met hun trensje doen.

dus ik heb echt liever een ruiter die 'bijtoomt' (beizeumen) met een stang dan met een trens, maar het is de vraag wat nou echt het mindere van twee kwaden is.

in de praktijk kun je met een trens tot ca 60 kg druk verwachten. de metingen zijn helaas op heel kleine schaal gedaan, maar dat is ongeveer 20x zo veel als officieel is toegestaan in Duitschland (ja, duitsland heeft daar regels over, die ook nog eens indirect wettelijk bindend zijn!)

en daarvoor hoef je vrij weinig te doen, als ik mijn handen vastzet op mijn heupen, dan kan het paard ook flink tegen mijn handen in trekken. daar komen ook schrikbarende waardes.

aller ergste blijft de slofteugel: niet alleen krachterverdubbeling, een vertraging van nageven door de wrijving, een krachtverdubbeling IN het mondstuk ( zijn we al aan 2x2= 4x) en een driehoekige vastgezette kop: het paard kan niet nageven tegen druk voorbij een bepaald punt. worden waardes van 500 kg gehaald.

dus let erop dat een trens ook een krachtvergroting heeft door de notenkraker. (het is niet helemaal 2x, maar wel significant)
Het paard legt ook daarom het bit met één mondstukdeel (vlak) op z'n tong, daardoor heeft ie daar geen last van, maar als je dan 'ff links-rechts' zaagt, dan repositioneer je het mondstuk en komt ie weer volledig door. (afgezien van andere onvriendelijkheden van deze actie.)

Eerlijk gezegd zie ik HEEL veel paarden zich weren tegen 'trensjes'.
Ik bewtijfel dat het paard het een donder uit maakt of hem pijn gedaan wordt met een trens of een stang.

(ik weet het, heel cynisch)

JLDB_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 13:07

Ik ben blij dat inderdaad meer mensen hun mening geven....

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:26

Ik zou mijn mening bijna niet durven geven omdat ik het gevoel krijg voor mishandelaar uitgemaakt te worden omdat ik met een ongebroken pelham rijdt. Gelukkig heeft Airnt het een en ander uitgelegd en dat is de reden dat ik het wel doe.

Ik heb al heel veel bitten geprobeerd, ongebroken, dubbel en enkel gebroken, water en bustrens, Myler en bitloos. Maar de echte ontspanning kwam pas met de pelham, ongebroken want gebroken geeft onrust in haar relatief kleine mond, dus ook geen dikke rubberen variant maar een smalle rvs. Ze opent haar mond als ik het bit voor houd en neemt het zelf in haar mond, probeert het bit niet in te slikken, wordt niet onrustig met haar hoofd. Tijdens het rijden werken we vooral aan voorwaarts op de hulp, ontspanning, nageeflijkheid, het neusje eruit (ik heb een Fries) en voorwaartse handen.

Ik ben wel weer aan het kijken voor een ongebroken trens, waarom, omdat er zo'n negatieve kijk is op dit soort bitten en ik me toch altijd moet verdedigen. Jammer want mijn paard heeft nog niet eerder zo relaxed op een bit gereageerd als deze.....

Pebbles_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:17

Akke_sSpring schreef:
Ik zou mijn mening bijna niet durven geven omdat ik het gevoel krijg voor mishandelaar uitgemaakt te worden omdat ik met een ongebroken pelham rijdt. Gelukkig heeft Airnt het een en ander uitgelegd en dat is de reden dat ik het wel doe.

Ik heb al heel veel bitten geprobeerd, ongebroken, dubbel en enkel gebroken, water en bustrens, Myler en bitloos. Maar de echte ontspanning kwam pas met de pelham, ongebroken want gebroken geeft onrust in haar relatief kleine mond, dus ook geen dikke rubberen variant maar een smalle rvs. Ze opent haar mond als ik het bit voor houd en neemt het zelf in haar mond, probeert het bit niet in te slikken, wordt niet onrustig met haar hoofd. Tijdens het rijden werken we vooral aan voorwaarts op de hulp, ontspanning, nageeflijkheid, het neusje eruit (ik heb een Fries) en voorwaartse handen.

Ik ben wel weer aan het kijken voor een ongebroken trens, waarom, omdat er zo'n negatieve kijk is op dit soort bitten en ik me toch altijd moet verdedigen. Jammer want mijn paard heeft nog niet eerder zo relaxed op een bit gereageerd als deze.....

Waarom zou jij je altijd moeten verdedigen? Ik vind dat je groot gelijk hebt dat je op zoek gaat naar een bit dat voor jouw paard werkt. Geen enkel paard is hetzelfde en geen enkele ruiter rijdt hetzelfde, dus je zult toch op zoek moeten naar een bit die voor jouw combinatie perfect is.

Er zijn inderdaad een boel mensen die niet weten hoe ze met bepaalde hulpmiddelen om moeten gaan en ze toch gebruiken. Maar dat betekent niet dat iedereen zo is. Het rijgedrag van een ruiter ligt dan ook niet aan de spullen die hij gebruikt..

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:30

JLDB_SL schreef:
Hallo allemaal ,

valt mij op dat sommige mensen zwaare bitten gebruiken zolang het paard maar goed loopt ik
erger mij hier de @#$%^ aan ook tegen sporen prima dat je ze gebruikt maar soms erger ik me daar ook aan iedere stap drukken trekken aansporen wat vinden jullie hier van je mag ook fotos plaatsen van iets.

En hier zie je weer duidelijk dat er een heel groot verschil is tussen een paard aan de teugel rijden of een paard laten nageven.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 02:42

het is inderdaad triest hoe veel mensen een erg vijandige kijk hebben op types bitten. Ik was laatst bij een winkel om teugels te kopen voor een nieuw bit dat ik (OP MAAT!) had laten maken. de winkeljuffvrouw maakte een opmerking in de trant van 'daarmee stop ie wel!' toen ze dat zag, want hij is redelijk lang voor moderne begrippen. toen ik vroeg hoezo zei ze dat ie veel hefboom zou hebben.

Ik heb het ter plekke maar even nagemeten, de hefboomverhouding was vrijwel exact hetzelfde als alle kandares die zij verkochten in het engelse assortiment.... hoewel mijn ding 1,5 x langer was.

Ik vertel dit omdat toch veel mensen zich laten adviseren door winkelpersoneel bij het aanschaffen van een bit. dus ik vond haar gebrek aan kennis (en haar belerende instelling) meer dan schokkend.

naja, lang verhaal, maar vijandigheid is er al om.

Ik vond het altijd erg raar dat ik commentaar kreeg in de bak, omdat ik op een kandare rijd met vier teugels (dus geen dubbel hoofdstel, echter zonder trens), van meisjes met een paard wiens neus dichtgesnoerd is als een rollade met sperriem en natuurlijk slofteugels...

Dan val je toch spontaan van je stoel,of niet?

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 07:05

Je kan het wel gebruiken alleen dan moet je het doen met beleid,paarden zijn ook dieren met een hart.... Ik vind het dus prima, alleen als het met beleid gebeurt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 08:28

Het is niet zo dat de bitten, sporen en andere hulpmiddelen zielig zijn, het wordt pas zielig als er een onwetend persoon mee aan de haal gaat.
En dat gebeurt nou eenmaal veel. Als het rijden stagneert omdat de ruiter het gevoel mist en niet van plan is iets aan zichzelf te verbeteren, dan grijpen ze vaak naar hulpmiddelen die ze met hun onwetendheid verkeerd gebruiken, maar het paard loopt in de krul, en dat is waar het hen om gaat.
Ik ben blij dat ik een geweldige instructeur heb die mij leert beter te rijden, en niet mijn paard leert beter te lopen.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:15

Ik ben altijd een enorme twijfelaar geweest en liet me meestal beinvloeden door de omgeving als het mijn paard en ons rijden betrof. Hoe vaak ik wel niet het advies kreeg dat ik haar er eens flink onder moest stampen of maar eens moest laten zien wie de baas was als ze niet wilde lopen of zo hard met haar hoofd schudde van links naar rechts dat ze haar kopstuk zelfs kapot liep tegen de bakrand aan. Ik heb heel wat nachten wakker gelegen, uren op internet gezeten op zoek naar het antwoord op de vraag wat er nu weer speelde. Het was een periode van 2 jaar waarin ik een aantal zadels heb gekocht, altijd onder begeleiding van msfc'ers die zelfs zeer goed aangeschreven staan en ik uiteindelijk eindigde met een lege spaarpot en een Barefoot zadel waarbij mijn paard nog steeds aangeeft of het goed ligt of net niet maar nog altijd vele malen beter dan de doorsnee goede zadel die we gehad hebben. Met bitten en hoofdstellen idem dito. Het schudden met haar hoofd werd veroorzaakt door het kopstuk van een rondgenaaid hoofdstel waarvan er blijkbaar iets heel vervelend was. Ook een gelonderlegger onder het kopstuk mocht niet baten. Nieuw hoofdstel gekocht met een anatomisch kopstuk en het was van de een op de andere dag over.
Toen de basis eindelijk goed was en ik een instructeur vond die mij en mijn paard ook wilde begrijpen, zijn we eindelijk aan het groeien. Ik in mijn rijstijl en mijn paard in haar bespiering en conditie.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 12:19

naja, het trieste is dat men iemand die onbekwaam is met een 'trensje' gewoon door laat modderen en diegene die proberen te luisteren naar hun paard maar een stang hebben per direkt kommantaar krijgen.
Het is contra-produktief.

vrijwel elk paard prefereerd een stang in mijn ervaring, maar dat gaat uit van nageven.. Ik blijf erbij dat dat net zo goed geldt voor een trens...misschien zelfs wel meer!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 13:14

@Airnt,
Hoe vraag en handhaaf jij stelling met stang?

JLDB_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 13:28

PaulinBijoux schreef:
JLDB_SL schreef:
Hallo allemaal ,

En hier zie je weer duidelijk dat er een heel groot verschil is tussen een paard aan de teugel rijden of een paard laten nageven.

Ik snap dat jij het zo ziet het verschil is er zeker maarja ik vind het jammer dat somiige hier in door drafen...

Eline0206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:45

Ik weet het dit is off topic maar ik ga het toch proberen. Ik heb een probleempje en ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ben nu 15 jaar en rijd al jaren paard. Nu kanheb ik sinds een half jaar een nieuw paard. Ze loopt uit eigenlijk prima in de aanleuning zolang ik maar druk houd op mijn kuiten. Alleen ik kan mijn linker arm niet loslaten dus als ze moet buigen blijf ik die linkerhand vasthouden en die kan ik niet of nauwelijks ontspannen. Heeft er iemand tips?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:52

Eline0206 schreef:
Ik weet het dit is off topic maar ik ga het toch proberen. Ik heb een probleempje en ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ben nu 15 jaar en rijd al jaren paard. Nu kanheb ik sinds een half jaar een nieuw paard. Ze loopt uit eigenlijk prima in de aanleuning zolang ik maar druk houd op mijn kuiten. Alleen ik kan mijn linker arm niet loslaten dus als ze moet buigen blijf ik die linkerhand vasthouden en die kan ik niet of nauwelijks ontspannen. Heeft er iemand tips?

Ik denk dat je hier beter zelf een topic over kan openen :)

Eline0206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:55

Tessa_93 schreef:
Eline0206 schreef:

Ik denk dat je hier beter zelf een topic over kan openen :)

Ja ik weet dus niet hoe dit moet haha