Volwassene op IJslanders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BellaAlex

Volwassene op IJslanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 23:17

Stelling 1: Afhankelijk van de combinatie van ruiter en paard zijn IJslanders over het algemeen prima in staat om een volwassene op hun rug te dragen.

Stelling 2: Het zogenoemde 'hefboom effect' (niet te zwaar maar wel te lang voor je paard) is maar een factor van veel meer factoren die bepalen of jij wel of niet op een paard past. Bij IJslanders valt dit reuze mee.

Dag bokkers,

Af en toe krijg ik als ik op mijn IJslander rijd een opmerking naar mijn hoofd geslingerd. Als ik de kans krijg leg ik deze mensen geduldig uit waarom ik niet 'te groot' ben voor mijn paardje. IJslanders mogen dan wel klein van stuk zijn, ze zijn ook erg compact. Zij kunnen in verhouding veel meer dragen dan een groot paard met een langere rug. In principe moet een IJslander zelfs een volwassen man van 80 kilo kunnen dragen.

Nu heb ik een kleinere IJslander van 1.20. Zelf ben ik 1.75 en weeg ik 56 kilo. Ik merk aan niets dat mijn merrie moeite heeft met mij op haar rug. Ze is nu 18 jaar, en ik rijd haar al 7 jaar. Daarvoor is er amper wat met haar gedaan. Als ze moeite zou hebben met mijn gewicht of lengte, had ze nu zeker rugklachten gehad. Ze is echter nog even fris als 7 jaar geleden. Ik weet dat ze mij prima dragen kan, en daar veel plezier in beleefd, maar toch steken de opmerkingen..
Ik zou trouwens zelf nooit iemand van 80 kilo op mijn IJslander zetten. Ook al hoort ze dat theoretisch gezien te kunnen, ik denk niet dat ze dat prettig zou vinden.

Nu kwam een felle aanhanger van het 'hefboom effect' zojuist mij haar mening verkondigen. Ik begrijp het idee, maar in mijn ogen valt dit reuze mee. En al helemaal bij een IJslander, die juist zo lekker compact is. Daarbij lijkt het me dat een goede zit en dus geen gestuiter veel belangrijker is voor de rug. Ook zou ik mijn paard 'uiit balans' halen door mijn lengte, maar daar is ook absoluut geen sprake van...

Ik ben benieuwd wat jullie meningen zijn. :) De stellingen zijn misschien niet helemaal goed geformuleerd. Dat vond ik wat lastig.

Een paar foto's van mij en mijn IJslander. Ik kon niet echt 'rij-foto's' vinden. Maar dit laat wel goed onze beider bouw zien:

Afbeelding

Vage foto, I know. Ik heb eigenlijk niet veel foto's van wanneer ik rijd.
Afbeelding

Ze zit op deze foto dik in de wintervacht. Ik vind zelf dat het nogal een vertekend beeld geeft, ze lijkt hier bijna een shet. Maar het is ook kwaliteit van een mobiele telefoon dus kijk daar alsjeblieft doorheen. :)
Afbeelding

Deze vond ik ook nog, toch wel een leukerd.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door BellaAlex op 13-01-14 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

IkheetRuby

Re: Volwassene op IJslanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:21

Heb je misschien wat foto's van jou met/op je Ijslander? Kan ik me er toch meer iets bij voorstellen :+

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:25

Ik ben het totaal met je eens. Zelf ben ik flink lang (187) en helaas geen sprietje. Mijn ijslander is formaatje tank en 1.42, aan de grote kant dus.

In vergelijking met de andere ijslanders waar hij mee stond was hij echt zo veel breder, en ik merk dat dat wel "nodig" is om echt lekker te kunnen rijden met hem.
Mijn vriend van 1.96 rijdt zo nu en dan ook (hobbelt), en nu hij beter begint te zitten ziet dit er ook niet zo vreemd meer uit.

Hij mag echter van mij niet te lang rijden, omdat hij nog geen goede balans heeft en ik dat een voorwaarde vind om lang te kunnen rijden op viervoeters als je zelf lang bent.

Zolang je een goede balans hebt (of eentje aan het ontwikkelen bent) vind ik dat het geen probleem zou moeten zijn.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:27

Stelling 1 ben ik het niet mee eens. Dat is verschillend per IJslander en afhankelijk van de bouw, stokmaat, bespiering.

Stelling 2 vind ik moeilijk. Ik ben zelf 1.74 m en zou een paard van 1.20 te klein vinden. Maar dat is ook deels omdat ik dat zelf niet prettig vind. Het is zeker niet de enige factor die meespeelt bij of je op een paard past :)

BellaAlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 23:33

Ginam schreef:
Stelling 1 ben ik het niet mee eens. Dat is verschillend per IJslander en afhankelijk van de bouw, stokmaat, bespiering.

Stelling 2 vind ik moeilijk. Ik ben zelf 1.74 m en zou een paard van 1.20 te klein vinden. Maar dat is ook deels omdat ik dat zelf niet prettig vind. Het is zeker niet de enige factor die meespeelt bij of je op een paard past :)

Over stelling 1, dat is juist precies wat ik ermee bedoel! Haha, ik wist wel dat ik ze onduidelijk geformuleerd had.. Maar dat bedoelde ik met 'afhankelijk van de combinatie'.

Edit: ik voeg even wat foto's van mij en mijn IJslander toe voor verduidelijking. :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:36

ik heb met mijn 1 85 op ijslanders gereden voor buitenritten bij stallen.. zit heerlijk die tolt.

dat kan prima ze zijn er voor gemaakt.. ik zou niet bijv op een smalle arabiertje gaan zitten van de zelfde hoogte.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:38

Ik denk dat een paard gewoon moet leren om met langere ruiters gewoon goed in balans te kunnen rijden/lopen.

Mag ik trouwens je lengte en gewicht erg zorgelijk vinden?

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:41

Christiene schreef:
ik heb met mijn 1 85 op ijslanders gereden voor buitenritten bij stallen.. zit heerlijk die tolt.

dat kan prima ze zijn er voor gemaakt.. ik zou niet bijv op een smalle arabiertje gaan zitten van de zelfde hoogte.

Dat verschilt dus erg per IJslander. Je hebt ze in verschillende maten en breed en smal ;)

BellaAlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 23:42

Blij om deze reacties te lezen. Dat stelt me weer wat gerust. Doet me toch altijd een beetje zeer als mensen me veroordelen.. Ik ben helemaal gek op dat beessie en zou haar nooit pijn willen doen.

Maartje1990 schreef:
Ik denk dat een paard gewoon moet leren om met langere ruiters gewoon goed in balans te kunnen rijden/lopen.

Mag ik trouwens je lengte en gewicht erg zorgelijk vinden?

Haha, ik eet als een olifant maar blijf slank. Ik weet dat het gek klinkt, maar je hoeft je geen zorgen te maken hoor. Het is al beter nu ik 20 ben, vroeger was ik echt een lat. x)

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:46

Inderdaad wat je zelf ook zegt 'Niet teveel stuiteren en op je zit let etc kan het wel, kmoet wel zeggen het is een klein formaat haha.
Maar je rijd je ijslander al 7 jaar, hij heeft geen rugklachten dus dan kan het prima.

Sommige mensen die echt stevig zijn rijden ook *koudbloeden etc, en zeggen jaa kan die prima hebben, sommige mensen zouden zich daar ook is in moet verdiepen.. dat het ondanks de grootte het ook gewoon een dier is met gevoel en geen robot.

Heb je misschien ook een foto ervan? dan heb je toch een beter inzicht :)

BellaAlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 23:48

BobbieLover schreef:
Inderdaad wat je zelf ook zegt 'Niet teveel stuiteren en op je zit let etc kan het wel, kmoet wel zeggen het is een klein formaat haha.
Maar je rijd je ijslander al 7 jaar, hij heeft geen rugklachten dus dan kan het prima.

Sommige mensen die echt stevig zijn rijden ook *koudbloeden etc, en zeggen jaa kan die prima hebben, sommige mensen zouden zich daar ook is in moet verdiepen.. dat het ondanks de grootte het ook gewoon een dier is met gevoel en geen robot.

Heb je misschien ook een foto ervan? dan heb je toch een beter inzicht :)

Foto's staan er inmiddels in. :)

Het is inderdaad een kleintje, haha. Dr beentjes passen niet helemaal bij de rest. Die zijn wat kort. ;)

En nee, ze heeft nog nooit klachten gehad... Alleen af en toe wat zomereczeem. Maar verder niks. Ze is een 18 jarige dame, maar ze is kwa uiterlijk en geest nog absoluut niet oud. :D

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:52

Waar ik wel benieuwd naar ben:
Waarom kan je nog wel op een ijslander stappen als je te groot bent, maar niet meer op een shetlander?
Had je bij je foto's gezet dat het om een shet ging ipv een ijslander, krijg je waarschijnlijk heel wat mensen over je heen.
Ik vraag me dus af waar nou het grote verschil inzit :)

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:53

Owh kzie nu de foto's
K snap dan de reactie van sommige wel dat je erg groot lijkt. maar het ziet er niet uit dat hij het erg vind.
Ook vind ik als je op je zit let etc, dus niet overbelast het kan :)

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:56

Kmoet wel zeggen nu ik de foto's zie dacht ik echt ff 'huh is dat een Shetlander, ik denk dat het voor het stappen af en toe wel kan maar het echt rijden bijv : springen etc dat , dat me beetje eng lijkt.
Dat je dan toch een groottere moet zoeken.
:)

Trouwens de laatste foto is echt erg mooi! :D

BellaAlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 23:59

Choce schreef:
Waar ik wel benieuwd naar ben:
Waarom kan je nog wel op een ijslander stappen als je te groot bent, maar niet meer op een shetlander?
Had je bij je foto's gezet dat het om een shet ging ipv een ijslander, krijg je waarschijnlijk heel wat mensen over je heen.
Ik vraag me dus af waar nou het grote verschil inzit :)

Ik heb zelf ook een Shetlander en er zit echt een heel groot verschil tussen hem en mijn IJslander hoor. Ik zou nooit op mijn Shet gaan rijden. Sowieso is hij kleiner, maar hij is ook veel minder sterk/breed gebouwd. Shetlanders kunnen heel goed trekken, karretjes enzo, maar kunnen veel minder gewicht dragen dan IJslanders. Nu mag mijn IJslander korte benen hebben -die trouwens alsnog wel langer zijn als die van mijn Shet- ze is in haar lichaam echt heel anders als mijn Shetlander. Breder, gespierder, en in verhouding compacter. Ik heb echt wel eens heel even op mn Shetje gezeten, gewoon stilstaand, maar ik merk direct dat dat niets is.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:01

Heb je dat gebaseerd op betrouwbare onderzoeken, dat IJslanders meer kunnen dragen dan bijv. een shetlander?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:03

Een shet is al een stuk kleiner dan een ijs, zelfs als het om een kleine ijs gaat, dus lijkt me logisch dat dat dan wel een probleem is.

BellaAlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 00:03

BobbieLover schreef:
Kmoet wel zeggen nu ik de foto's zie dacht ik echt ff 'huh is dat een Shetlander, ik denk dat het voor het stappen af en toe wel kan maar het echt rijden bijv : springen etc dat , dat me beetje eng lijkt.

Dankjewel! :)

Haha, springen is sowieso niet weggelegd voor dr. Ik rijd recreatief Western met haar. Lekkere buitenritten. Ze kan telgangen als een malle, dus racen doe ik ook graag. Ze laat grote paarden vaak ver achter zich. 8-)

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:06

BellaAlex schreef:
BobbieLover schreef:

Dankjewel! :)

Haha, springen is sowieso niet weggelegd voor dr. Ik rijd recreatief Western met haar. Lekkere buitenritten. Ze kan telgangen als een malle, dus racen doe ik ook graag. Ze laat grote paarden vaak ver achter zich. 8-)

Haha hardstikke leuk!
Jij kent je eigen pony het besten dus dan zou het wel goedzitten toch :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:07

Ik denk toch dat het ook voor een Ijslander niet prettig kan zijn als de ruiter (in verhouding) erg groot is. Volgens mij is het nu eenmaal zo omdat het zo is, ik heb niet het idee dat er echt een aanleiding is om te denken dat een ijslander nu zoveel sterker is dan andere paarden van een vergelijkbaar type.

Waarom zou hefboomwerking dan minder een rol spelen bij een ijslander?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:08

Maartje1990 schreef:
Een shet is al een stuk kleiner dan een ijs, zelfs als het om een kleine ijs gaat, dus lijkt me logisch dat dat dan wel een probleem is.

Waarom zeggen ze dan dat een KWPN'er minder kan dragen dan een Haflinger o.i.d? De haflinger is kleiner dus die kan minder dragen volgens jou.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:10

Buiten dat ik het geen gezicht vind, vraag ik me toch altijd af waarom gezegd wordt dat een IJslander een grote kerel van 80 kilo kan dragen en bijvoorbeeld een kind van 40 kilo te zwaar is voor een Welshje met hetzelfde gewicht als die IJslander?
Hoe kan het dan dat daar zó ontzettend veel verschil in zit?

Ook heb ik een beetje het idee dat dit iets is wat de wereld ooit in is gebracht door de "grote mensen" die per sé op een pony willen rijden.

Correct me if I'm wrong, maar ik ben nog nooit een serieus onderzoek tegen gekomen waaruit blijkt dat deze pony's in verhouding zo'n 100% meer draagvermogen hebben dan hun soortgenoten. Ik zou er met mijn 60 kilo in ieder geval never nooit op gaan zitten...

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:14

Ik kan me op zich voorstellen dat een IJs in tölt minder last heeft van balansverstoringen omdat er altijd een voet aan de grond is en het een hele 'stevige' gang is. Tenminste, dat klinkt nog enigzins logisch, want verder zijn er toch niet ontzettend veel verschillen met andere stevige ponypaarden. Maar IJsjes tölten niet alleen maar.
Ik geloof best wel dat jij weet wat je doet, maar ik dacht toch even 'oei' bij die ene foto met het westernzadel. Ik zou er zelf niet op een pony van 1.20 gaan zitten, ook niet als ik zo licht was, maar dat is uiteraard altijd een persoonlijke keuze en jij zult vast beter aanvoelen of je paardje uit balans is of niet.

De reden dat er door volwassenen op IJslanders gereden wordt is omdat de IJslandse mensen dat zelf doen omdat er geen groter paard op IJsland is. En als mensen zien dat die paarden het aankunnen (of in elk geval voor het oog, ik weet er niet veel van), dan is het niet raar dat mensen buiten IJsland ook op die kleine stevige paardjes gaan rijden.

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:20

Stelling 1: gedeeltelijk mee eens, ik vind dat je echt naar het hele plaatje moet kijken, dus bespiering, bouw, grote,balans etc. En natuurlijk kijk je naar de ruiter, maar ik zie heel veel combinaties met ijslanders en volwassenen waarvan ik duidelijk zie dat het niet werkt voor het paard, maar omdat het een ijslander is, word het geaccepteerd.

Stelling 2: Het hefboomeffect speelt wel degelijk een grote rol. Ijslandertjes zijn sterk, ze kunnen het gewicht makkelijk hebben, maar zie toch vaak ijslanders die last hebben met het hefboomeffect. lengte speelt een veel grotere rol dan het gewicht. Jammer dat veel mensen niet enorm kritisch naar hun paarden kijken.(wil er niet mee zeggen dat je dat niet doet;), maar in algemeen). Ik hoor veel mensen zeggen, hij/zij is nooit kreupel en heeft nergens last van, maar ondertussen zie je dat het paard toch signalen geeft dat het anders is en is er in het lichaam vanalles te voelen die het tegen spreekt. Ook vergeten veel mensen dat ijslander enorm sterk zijn, maar ze zijn vooral mentaal heel sterk en houden zich heel groot tot ze niet meer kunnen en erbij neervallen.

Daarnaast wil ik zeggen dat ik als ik de foto's zie en het verhaal lees, ik het geen goede combi vind. Sorry, maar je paardje heeft korte beentjes, je bent zelf erg lang en dit heeft wel degelijk efffect op je paard vooral op je paard haar rug. Hoe goed jou balans ook is, je hebt inderdaad een hefboomwerking. Nu is het eigenlijk te vergelijken met een kleine shetlander met korte beentjes maar met een te lange/grote ruiter erop. Ik houd er echt niet van om ijslanders te vergelijken met shetlanders, maar in dit geval is het niet anders. Ik rijd al jaren in de ijslanders, ik masseer ze ook en de ijslanders die vaak enorm vast in de rug zitten of allerlei overbelaste spieren hebben zijn toch echt de ijslanders met in verhouding erg lange ruiters.

BellaAlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 00:29

michiemuis schreef:
Stelling 1: gedeeltelijk mee eens, ik vind dat je echt naar het hele plaatje moet kijken, dus bespiering, bouw, grote,balans etc. En natuurlijk kijk je naar de ruiter, maar ik zie heel veel combinaties met ijslanders en volwassenen waarvan ik duidelijk zie dat het niet werkt voor het paard, maar omdat het een ijslander is, word het geaccepteerd.

Stelling 2: Het hefboomeffect speelt wel degelijk een grote rol. Ijslandertjes zijn sterk, ze kunnen het gewicht makkelijk hebben, maar zie toch vaak ijslanders die last hebben met het hefboomeffect. lengte speelt een veel grotere rol dan het gewicht. Jammer dat veel mensen niet enorm kritisch naar hun paarden kijken.(wil er niet mee zeggen dat je dat niet doet;), maar in algemeen). Ik hoor veel mensen zeggen, hij/zij is nooit kreupel en heeft nergens last van, maar ondertussen zie je dat het paard toch signalen geeft dat het anders is en is er in het lichaam vanalles te voelen die het tegen spreekt. Ook vergeten veel mensen dat ijslander enorm sterk zijn, maar ze zijn vooral mentaal heel sterk en houden zich heel groot tot ze niet meer kunnen en erbij neervallen.

Daarnaast wil ik zeggen dat ik als ik de foto's zie en het verhaal lees, ik het geen goede combi vind. Sorry, maar je paardje heeft korte beentjes, je bent zelf erg lang en dit heeft wel degelijk efffect op je paard vooral op je paard haar rug. Hoe goed jou balans ook is, je hebt inderdaad een hefboomwerking. Nu is het eigenlijk te vergelijken met een kleine shetlander met korte beentjes maar met een te lange/grote ruiter erop. Ik houd er echt niet van om ijslanders te vergelijken met shetlanders, maar in dit geval is het niet anders. Ik rijd al jaren in de ijslanders, ik masseer ze ook en de ijslanders die vaak enorm vast in de rug zitten of allerlei overbelaste spieren hebben zijn toch echt de ijslanders met in verhouding erg lange ruiters.

Ik kan je verzekeren dat ze écht geen last heeft van haar rug. Ze is ook helemaal niet stijf. Ze vertoond ook geen tekenen dat ze maar enigszins moeite heeft met mij op haar rug, in tegen deel. Ze is altijd super vrolijk en voorwaarts, en vanaf het moment dat ik opstap goed wenbaar en 'los'. Ik snap wat je zegt, dat dat ook in hun karakter zit. Toch denk ik dat als ze al 7 jaar zonder enige problemen voor me loopt, er meer moet kloppen dan alleen het karakter. Er is afgelopen week nog een zadelpasser (Nevada hier op bokt) bij geweest en die heeft ook haar rug en alles gecontroleerd. Ze heeft mij ook zien rijden. Haar conclusie was dat Bella geheel in orde is en ze mij makkelijk kan dragen.

Ik wil niet alleen maar luisteren naar mensen die mij vertellen 'wat ik wil horen'.. Ik wil vooral luisteren naar mijn paard. En echt, als ik ook maar het vermoeden zou hebben dat het niet klopt zou ik het niet doen.