Stelling 2: Het zogenoemde 'hefboom effect' (niet te zwaar maar wel te lang voor je paard) is maar een factor van veel meer factoren die bepalen of jij wel of niet op een paard past. Bij IJslanders valt dit reuze mee.
Dag bokkers,
Af en toe krijg ik als ik op mijn IJslander rijd een opmerking naar mijn hoofd geslingerd. Als ik de kans krijg leg ik deze mensen geduldig uit waarom ik niet 'te groot' ben voor mijn paardje. IJslanders mogen dan wel klein van stuk zijn, ze zijn ook erg compact. Zij kunnen in verhouding veel meer dragen dan een groot paard met een langere rug. In principe moet een IJslander zelfs een volwassen man van 80 kilo kunnen dragen.
Nu heb ik een kleinere IJslander van 1.20. Zelf ben ik 1.75 en weeg ik 56 kilo. Ik merk aan niets dat mijn merrie moeite heeft met mij op haar rug. Ze is nu 18 jaar, en ik rijd haar al 7 jaar. Daarvoor is er amper wat met haar gedaan. Als ze moeite zou hebben met mijn gewicht of lengte, had ze nu zeker rugklachten gehad. Ze is echter nog even fris als 7 jaar geleden. Ik weet dat ze mij prima dragen kan, en daar veel plezier in beleefd, maar toch steken de opmerkingen..
Ik zou trouwens zelf nooit iemand van 80 kilo op mijn IJslander zetten. Ook al hoort ze dat theoretisch gezien te kunnen, ik denk niet dat ze dat prettig zou vinden.
Nu kwam een felle aanhanger van het 'hefboom effect' zojuist mij haar mening verkondigen. Ik begrijp het idee, maar in mijn ogen valt dit reuze mee. En al helemaal bij een IJslander, die juist zo lekker compact is. Daarbij lijkt het me dat een goede zit en dus geen gestuiter veel belangrijker is voor de rug. Ook zou ik mijn paard 'uiit balans' halen door mijn lengte, maar daar is ook absoluut geen sprake van...
Ik ben benieuwd wat jullie meningen zijn.
De stellingen zijn misschien niet helemaal goed geformuleerd. Dat vond ik wat lastig.Een paar foto's van mij en mijn IJslander. Ik kon niet echt 'rij-foto's' vinden. Maar dit laat wel goed onze beider bouw zien:

Vage foto, I know. Ik heb eigenlijk niet veel foto's van wanneer ik rijd.

Ze zit op deze foto dik in de wintervacht. Ik vind zelf dat het nogal een vertekend beeld geeft, ze lijkt hier bijna een shet. Maar het is ook kwaliteit van een mobiele telefoon dus kijk daar alsjeblieft doorheen.

Deze vond ik ook nog, toch wel een leukerd.