Ik zit even met een probleempje en hoop dat jullie wat tips of juist de gouden tip voor mij hebben.
Ik heb in september een jaar mijn pony hij was toen 4 jaar toen ik hem kocht en onbeleerd, ik heb hem zelf ingereden met behulp van een ervaren persoon.
Het inrijden ging eigenlijk super goed en hij leerde alles erg snel. December 2012 zijn wij verhuisd naar een andere stal met binnenbak enorm fijn. En we gingen daar lekker rustig verder.
We zijn gaan lessen bij de persoon die mij heeft geholpen met het inrijden en zo ging het trainen steeds beter.
April 2013 zijn we begonnen met wedstrijdjes starten dit ging eigenlijk boven verwachting goed, we hadden nog wel veel spanning, maar ach dat gaat wel over met veel ervaring opdoen.
Maar Nu begint die opeens vanaf november 2013 enorm te puberen( dat denk ik zelf) hij is me aan het uittesten hij schrikt continue in de bak( waar hij wel 4 keer in de week komt) en hij is enorm dwars bezig.
Alles bij hem is nagekeken tanden, zadel, osteopaat zelfs geweest.
Zodra ik de bak in kom loop ik vaak eerst een rondje door de bak om weer alles te laten zien, zelfs dan loopt die al achter mij aan en loopt bij meeste dingen gewoon opzij omdat die dat al eng vindt.
Als ik dan eenmaal erop zit stap ik zoveel mogelijk eerst in met lang teugeltje. Echter lukt dit niet lang aangezien als ik langs de deur kom( dat is het stuk waar hij behoorlijk gespannen wordt) zakt die continue door zijn benen of hij naait er uit. Als ik dan aandraaf en zit op de lange zijde richting de ‘enge’ deur dan het begint als ik bij E rijdt hij gaat dan enorm scheef lopen, en zet heel zijn nek vast. Het is dus niet een kwestie van binnenbeen erbij en rijden want dan vliegt die dus gewoon van de hoefslag en naait er enorm uit. Ook hebben we geprobeerd voltes te rijden als ik op het ‘ enge’ stuk afrijdt. Als iemand langs de kant maar hoest of beweegt vlieg ik al door de bak. Zelf raak ik hierdoor dus enorm het vertrouwen kwijt en daardoor zal het waarschijnlijk alleen maar erger worden aangezien ik nu ook al gespannen ga zitten. Ik heb zelf al meerdere dingen geprobeerd teugels loslaten zodat hij geen druk heeft en dus mijn spanning niet voelt, heeft geen zin rent hij nog heel hard weg. Kwaad wordt en hem erop af sturen, helpt ook niet dan zet hij heel de nek erop en gaat er helemaal niet meer op af. Als ik een uur vol houdt, dan pas loopt hij erlangs en is er niks meer aan de hand en dan kan er gehoest worden geluid gemaakt worden maar dan schrikt die niet

Ik heb zelf het idee dat hij enorm onzeker is, maar als ik hem uitbundig beloon als die er een keer wel langsgaat. En dan de keer erop doet die het weer net zo gespannen.
We gaan nu zo ie zo ook beginnen met grondwerken.
Maar ik hoop dat jullie wat tips hebben die we misschien kunnen toepassen met rijden zodat de spanning wat meer zal gaan afvloeien op ‘enge’ punten. Dit probleem hebben we namelijk ook heel erg met binnen wedstrijden.
Pony is trouwens nu 5 word in april 6 jaar.