Bang of uitproberen? Puberfase of meer aan de hand??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lieskehh

Bang of uitproberen? Puberfase of meer aan de hand??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 12:30

Hallo bokkers,

Ik zit even met een probleempje en hoop dat jullie wat tips of juist de gouden tip voor mij hebben.
Ik heb in september een jaar mijn pony hij was toen 4 jaar toen ik hem kocht en onbeleerd, ik heb hem zelf ingereden met behulp van een ervaren persoon.

Het inrijden ging eigenlijk super goed en hij leerde alles erg snel. December 2012 zijn wij verhuisd naar een andere stal met binnenbak enorm fijn. En we gingen daar lekker rustig verder.
We zijn gaan lessen bij de persoon die mij heeft geholpen met het inrijden en zo ging het trainen steeds beter.
April 2013 zijn we begonnen met wedstrijdjes starten dit ging eigenlijk boven verwachting goed, we hadden nog wel veel spanning, maar ach dat gaat wel over met veel ervaring opdoen.

Maar Nu begint die opeens vanaf november 2013 enorm te puberen( dat denk ik zelf) hij is me aan het uittesten hij schrikt continue in de bak( waar hij wel 4 keer in de week komt) en hij is enorm dwars bezig.
Alles bij hem is nagekeken tanden, zadel, osteopaat zelfs geweest.
Zodra ik de bak in kom loop ik vaak eerst een rondje door de bak om weer alles te laten zien, zelfs dan loopt die al achter mij aan en loopt bij meeste dingen gewoon opzij omdat die dat al eng vindt.
Als ik dan eenmaal erop zit stap ik zoveel mogelijk eerst in met lang teugeltje. Echter lukt dit niet lang aangezien als ik langs de deur kom( dat is het stuk waar hij behoorlijk gespannen wordt) zakt die continue door zijn benen of hij naait er uit. Als ik dan aandraaf en zit op de lange zijde richting de ‘enge’ deur dan het begint als ik bij E rijdt hij gaat dan enorm scheef lopen, en zet heel zijn nek vast. Het is dus niet een kwestie van binnenbeen erbij en rijden want dan vliegt die dus gewoon van de hoefslag en naait er enorm uit. Ook hebben we geprobeerd voltes te rijden als ik op het ‘ enge’ stuk afrijdt. Als iemand langs de kant maar hoest of beweegt vlieg ik al door de bak. Zelf raak ik hierdoor dus enorm het vertrouwen kwijt en daardoor zal het waarschijnlijk alleen maar erger worden aangezien ik nu ook al gespannen ga zitten. Ik heb zelf al meerdere dingen geprobeerd teugels loslaten zodat hij geen druk heeft en dus mijn spanning niet voelt, heeft geen zin rent hij nog heel hard weg. Kwaad wordt en hem erop af sturen, helpt ook niet dan zet hij heel de nek erop en gaat er helemaal niet meer op af. Als ik een uur vol houdt, dan pas loopt hij erlangs en is er niks meer aan de hand en dan kan er gehoest worden geluid gemaakt worden maar dan schrikt die niet :n.
Ik heb zelf het idee dat hij enorm onzeker is, maar als ik hem uitbundig beloon als die er een keer wel langsgaat. En dan de keer erop doet die het weer net zo gespannen.

We gaan nu zo ie zo ook beginnen met grondwerken.
Maar ik hoop dat jullie wat tips hebben die we misschien kunnen toepassen met rijden zodat de spanning wat meer zal gaan afvloeien op ‘enge’ punten. Dit probleem hebben we namelijk ook heel erg met binnen wedstrijden.

Pony is trouwens nu 5 word in april 6 jaar.

Annemeik

Re: Bang of uitproberen? Puberfase of meer aan de hand??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:34

Komt hij wel buiten in de winterperiode?

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 12:36

Ja hij staat bijna 5 uur op een dag buiten, en het lijkt ook niet opgekropte energie maar wat ik al zeg onzeker of iets anders? zodra hij namelijk er voorbij is moet ik hem voorruit rijden anders staat die bijna stil. Hij is verder gewoon sloom.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:39

Zou hij het werk niet eentonig of vervelend vinden?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:41

Spanning voelt je pony niet alleen maar door de teugels zoals jij lijkt te denken. Als je ook maar een spiertje in je been aanspant dan voelt hij het al. Zet er eens een andere ruiter op, deze zal als het goed is geen spanning overbrengen, als jij met hem de bak in komt dan denk jij al, hoe zal het gaan en daar komt spanning uit die je pony voelt, succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:42

Het paard ziet jou niet als leider en gaat dus dingen zoeken en zijn eigen ding doen. Neem de leiding over, ga niet afwachten maar rijden, zodra je erop zit, teugels op maat en oppakken, let op het orenspel, zodra deze naar voren gaan is hij afgeleid, vraag hem met je been, binnenteugel of stem weer naar jouw aandacht en houdt hem bezig. Begin op een volte waar hij wel braaf is en bouw het uit, zoek de plek niet op en ga er niet teveel op focussen. Blijf consequent en blijf rijden. Let op je eigen spanning, houdt je lijf in de gaten en kijk niet naar de spannende plekken maar kijk om je heen waar je naartoe gaat.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:47

Ik reageer ook eventjes.
Ik ken de TS en de pony goed en weet dus ook wat hij doet.
Ik denk inderdaad ook dat er een groot deel spanning bij komt kijken van de ruiter (ken het probleem zelf ook, want heb het ook met mijn pony gehad een jaartje terug).
Hebben ook al weleens gezegd dat ik er eens misschien een keertje op moet. Kijken hoe dat gaat.
Probleem is natuurlijk wel dat ik weet wat hij kan doen en daardoor misschien ook onbewust spanning heb?
Maar goed, proberen kan geen kwaad.

Wat zijn jullie tips op het moment dat de pony aan de kletter gaat? Nek gaat er op en stelling pakken is niet echt mogelijk, omdat hij zich zo vastzet.
Tempo er in houden of juist meteen tempo terugnemen naar wat je daarvoor aan het doen was?
En wat betreft belonen/afstraffen? Stem verheffen als hij een keer stout is of gewoon negeren? Belonen als hij er wel goed langs gaat?

Edit: TS rijdt de meeste tijd al op advies van instructrice en tip van mij met muziek aan. Dit om de aandacht niet alleen op de "enge" dingen te leggen.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 12:48

lady 62: het werk eentonig weet ik niet, maar ik rij vaak buiten, neem zo af en toe een sprongentje mee en hij wordt gelongeerd dus lijkt me dat hij genoeg afwisseling heeft? Het is wel een pony die je continue bezig moet houden zo zegt mijn instructrice dat ook anders houdt hij mij bezig als het ware.

bigone: dankjewel voor je reactie, klopt wat je zegt hij zal aan heel mijn lijf voelenals ik spanning heb, maar bedoelde meer dat ik niet in de teugels ga zitten sjorren dat er al iets aan gaat komen en hij daardoor al bang begint te worden, maar ik zal is keer ander persoon erop zetten kijken wat hij dan doet :j

joolien: Dus als het ware gewoon even bij de deur vandaan blijven? En het langzaam uitbreiden richting die kant.
Wat jij zegt over die oren, zodra ik maar richting die kant rij staan zijn oren al helemaal naar voren en lijkt het ook alsof ik even geen contact met hem krijg. Zijn hele lijf heeft dan spanning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:54

lieskehh schreef:
lady 62: het werk eentonig weet ik niet, maar ik rij vaak buiten, neem zo af en toe een sprongentje mee en hij wordt gelongeerd dus lijkt me dat hij genoeg afwisseling heeft? Het is wel een pony die je continue bezig moet houden zo zegt mijn instructrice dat ook anders houdt hij mij bezig als het ware.

bigone: dankjewel voor je reactie, klopt wat je zegt hij zal aan heel mijn lijf voelenals ik spanning heb, maar bedoelde meer dat ik niet in de teugels ga zitten sjorren dat er al iets aan gaat komen en hij daardoor al bang begint te worden, maar ik zal is keer ander persoon erop zetten kijken wat hij dan doet :j

joolien: Dus als het ware gewoon even bij de deur vandaan blijven? En het langzaam uitbreiden richting die kant.
Wat jij zegt over die oren, zodra ik maar richting die kant rij staan zijn oren al helemaal naar voren en lijkt het ook alsof ik even geen contact met hem krijg. Zijn hele lijf heeft dan spanning.

Ja rustig opbouwen, je weet dat ie gaat spoken bij die deur dus waarom er dan wel heen gaan? Zodra je die spanning voelt mag je best wel doordringen hoor, schreeuw desnoods HALLO! naar zn hoofd dat ie er iig uit snapt. Hij moet gewoon weer van jou worden daar. Daarom ook opbouwen, met kleine stukjes dichterbij, raak je m kwijt dan ga je te snel. Zoek het niet teveel op en vooral; verlies niet je geduld.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:01

Het enige wat je kunt doen is het paard aan het werk te houden en zorgend dat hij steeds op jou moet letten .
Als je denkt dat hij op een bepaald moment op de omgeving gaat reageren dan direct iets anders gaan doen probeer hem voor te zijn.
Paardje is gewoon erg slim maar jij bent slimmer.
Schiet hij een stukje in galop weg dan door laten galopperen totdat jij zegt dat het genoeg is dan gaat de lol er vanzelf af.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:03

Hoe is jouw ademhaling op die vervelende punten?

Ik denk echt dat hij reageert omdat jij denkt dat hij zal reageren. Ga met Joolien mee, zoek eerst naar dat wat goed gaat en bouw dat uit

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:05

Allereerst, wat heb jij een leuke pony! Heb even de foto's in je profiel bekeken. Wat is ie stoer!

Ik klikte je topic aan omdat ik zelf een 4 jarige heb met een vergelijkbaar probleem. Bij mijn paard is het niet zo dat hij angstig is, al doet hij dat natuurlijk zo overkomen ;) Ik denk, als ik jou verhaal zo lees, dat jouw pony ook geen last heeft van angst.

Een (jong) paard heeft een consequente ruiter nodig (de één nog consequenter dan de ander) en het is belangrijk dat de grenzen duidelijk zijn. Mijn instructrice rijd Enfield sinds een aantal weken ook 1x in de week. Dat helpt! Zij heeft zo veel ervaring :) ook zij heeft het wel eens lastig met hem hoor, maar blijven vragen wat we van hem willen werpt wel zijn vruchten af. Wanneer ik iets lastigs tegen kwam, hij wil bijv echt niet door een plas lopen, had ik de neiging om dat probleem met een "omweg" op te lossen. Nu blijven we gewoon voor die plas staan.. hij gaat alle mogelijk manieren proberen om er niet door te hoeven totdat hij snapt dat er echt maar 1 weg is.. Hij springt er met vier benen in de lucht overheen, maar.. we hebben wel gewonnen!

Dit is maar een klein voorbeeld, maar ik wil jou die tip ook meegeven: geef duidelijk de grenzen aan (zie dat Jolien het ook al zei in haar reactie).
Succes!

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 13:05

Joolien: en stel ik heb de deur of het stuk wat die op dat moment eng vind continue genegeerd en merk dat die nu wel ontspannen is om er langs te gaan en uiteindelijk doet die het toch weer? want is dan de beste optie hij naait er namelijk uit dan, moet ik hem terugnemen? doorlaten galopperen? negeren en verder rijden? en er weer langs of hem weer op de volte zetten en wachten totdat de spanning is afgevloeid? Want dat gaat vaak redelijk snel alleen zodra ik dan maar iets die kant op stuur al niet meer.

Lady62: ja het is er 1 die bezig gehouden moet worden, maar er staat bijvoorbeeld iemand langs de kant, ik zet mijn schouderbinnenwaarts in en zodra die bij die persoon is naait die er kei erg uit. Het lijkt wel of die niet met mij en de oefening bezig is, hoeveel been of teugel ik ook vraag?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:09

Ik heb een haf die altijd achter in de bak vreselijke kabouters zag, kop tussen zijn benen en bokkend er vandoor. Ben ook wel erg bang van hem geweest hoor, (lees durfde niet eens meer te rijden door deze rotgeintjes)

Ik heb het opgelost door niet gelijk helemaal naar achter in de bak te gaan (of het "enge" punt) en voordat je er bent al hem op een binnenstelling te zetten en/of schouder binnenwaarts.
Lekker zelf liedje gaan neurieen zodat je ademhaling normaal blijft.
En het niet forceren.

Geef het ook de tijd

Ik ben nu 5 jaar verder en hij is doodbraaf.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 13:09

collie2008: Mijn ademhaling is op die punten nu inderdaad erg gestresst. ik weet zelf wat die doet en kan doen en ben dan ook behoorlijk gespannen, dat is zo gekomen omdat die het steeds maar bleef doen.

rivellalight: dankjewel :D, hij is inderdaad stoer, maar zo doet die zijn eigen niet voor.

Klopt wat jij zegt hij is niet bang want anders loopt die er naar een half uur ook niet gewoon langs alsof er niks is. Dus daarom heb ik dit topic geopend ik ben gewoon zo benieuwd waarom die daar eerst een probleem, moet maken en naar een uur pas erlangs gaat en weet dat er niks is :j

Ja ik ontwijk vaak wel die dingen maar wil er ook heel graag langs en als het dan mis gaat, zit ik al weer onzeker erop als ik er weer een keer langsga!

bedankt voor jullie tips allemaal!

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 13:11

Mando schreef:
Ik heb een haf die altijd achter in de bak vreselijke kabouters zag, kop tussen zijn benen en bokkend er vandoor. Ben ook wel erg bang van hem geweest hoor, (lees durfde niet eens meer te rijden door deze rotgeintjes)

Ik heb het opgelost door niet gelijk helemaal naar achter in de bak te gaan (of het "enge" punt) en voordat je er bent al hem op een binnenstelling te zetten en/of schouder binnenwaarts.
Lekker zelf liedje gaan neurieen zodat je ademhaling normaal blijft.
En het niet forceren.

Geef het ook de tijd

Ik ben nu 5 jaar verder en hij is doodbraaf.

bedankt voor je tip!,

ik zal zo ie zo is de 'enge'' kant gaan negeren en me dus even focussen op waar die wel braaf is en het steeds verder uitbreiden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:14

Wat merkwaardig goed kan werken is:
Benader het gevaar zover als kan zonder druk,
je pony komt nu in zijn angstzone,
overdadig en enthousiast belonen, weg gaan van het gevaar.
Drie keer doen, STOP, morgen verder.

Hiermee heb ik al veel paarden uit hun probleem kunnen tillen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:26

De tip van hierboven kan best werken, met een nieuwsgierig paard denk ik wel beter.
Mijn paard gaat op een lang teugeltje door een enge plaats zonder druk, maar mijn pony smeert hem zo snel als hij kan. Beide zetten de nek op, volledig gespannen, de hartslag is volledig voelbaar, alleen is mijn paard van nature nieuwsgieriger dan mijn pony..

Die kon het trouwens ook eens in zijn hoofd halen van spoken te zien. Ik rij er meestal langs dan op de afstand die hij nog veilig acht. Is dat via de middellijn mij goed, maar dan moet alle aandacht bij mij zijn. En als dat vanzelf gaat voel je wel dat hij zelf ook wel gewoon dichter wil komen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:32

Ondanks dat ik het zeker eens bent met consequent zijn en onzekere ruiter dat hij kan voelen wil ik een hele andere optie benoemen.
Vakantie.

Ik heb vaker paarden gezien die het prima aanpakte het zadelmak maken en het doorleren.
En ook met afwisseling en rust toch het geestelijk ergens niet aan konden.
In dit geval met concoursen erbij kan ik het me helemaal voorstellen.

Die paarden knapte heel goed op van een maand tot 2 maanden vakantie.
Niet longeren, niet naar het bos.
Alleen maar borstelen en de hele dag in de wei met maatjes.
Om daarna weer rustig op te pakken.
De spoken zijn verdwenen, rust in het koppie is terug.
Op op de conditie na pak je ze daarna fijner op dan dat ze weg zijn gezet.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 13:50

Sheenegro: dat is een fijne tip dankjewel!!

Vakantie heeft die maand geleden nog gehad, en daarna werd die juist nog erger en in de vakantie zelf was die ook behoorlijk druk alsof die juist meer wilde maar ik wilde hem zelf vakantie geven!! En die heeft die bijna 4 weken gehad en in de zomervakantie ook al 3 weken!!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:51

En toen heeft hij wel hele dagen op het land gestaan? Met 5 uurtjes red hij het dan niet :)
En uiteraard met maatjes die hem uitdagen.

Maar als dat allemaal het geval is weet je dat daar de oplossing niet zit :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:58

Als hij op de kletter gaat en de nek er op zet, doe een martingaal aan en houd hem op de volte, hij wil galopperen dan mag dat, maar dan wel zolang de ruiter het wil. Elke keer als hij er tussen uit naait, op de volte en doorrijden, niet stilzetten want dan heeft hij wat hij wil, onder het werk uitkomen. Zorg wel dat je zo ontspannen mogelijk blijft tijdens de galop. Op een gegeven ogenblik krijgt hij dan echt wel door dat het niet helpt en hij er alleen maar heel erg moe van word. Elke keer wanneer hij veel harder gaat dan jij wil direct op de volte sturen. Heb je genoeg controle dan kun je de volte steeds iets kleiner maken en moet hij terug komen in tempo.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:08

Ik heb het met een draver gehad die erg gevoelig was voor zit en spanning en dan ook de gekste sprongen maakte.
Ik was dus zelf de oorzaak vanwege mijn spanning ging hij spanning opbouwen dit moest hij weer kwijt dus hetzelfde probleem.
Ook kon hij niet galoperen en toen hij dit eindelijk kon begon hij dit ook te gebruiken als hij zogenaamd iets engs zag.
Op de volte zetten hielp niet meneer denderde gewoon door.
Toen heb ik hem los gegooid van zoek het maar uit,en toen wist hij het niet meer en de lol was er af.
Maar in jou geval denk ik dat je onbewust een spanning opbouwt.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 17:42

hij heef toen inderdaad dagen op land gestaand met uiteraard poetsen etz en knuffelen! het deed hem goed, maar merkte ook dat die zich toch verveelde.

bigone: dus jij zegt paard gewoon door laten galloperen? vind namelijk erg moeilijk aangezien als hij schrikt hij juist wil wegvluchten, heb het gister opgelost door weer aan te draven weer stil te zetten weer aan te draven en zo aantal keer herhalen, continue als we op dat 'enge'' punt waren wilde hij versnellen maar net daarvoor zetten ik hem stil, en zo is het eigenlijk daarna pas goed gegaan. maar dit werkt niet echt vanaf het begin.
Denk zelf dat harder laten gaan niet werkt omdat dat is wat die wil.

lady62: ik weet ook bijna zeker dat het door mij spanning komt, maar net als gister als hij dan echt ontspannen is op het laatst dan ben ik dan ook wel maar daarvoor echt niet :n, en ik krijg ie spanning bij mezelf er niet uit.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:47

Het ding is dat je niet direct alles toe moet slagen wanneer hij ervandoor gaat. Uiteraard het is je eerste reactie, maar daardoor wordt hun bevestigd dat er inderdaad iets is om schrik van te hebben. Hij verschiet, gaat ervandoor en in plaats van hem terug direct naar halt te willen laat je hem uitbollen ;)