Lichtrijden slecht voor de paardenrug ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Is lichtrijden slecht voor de paardenrug ?!

Ja, helemaal.
6 (5%)
Helemaal niet.
12 (10%)
Als je je laat vallen in het zadel wel, anders niet.
96 (84%)

Totaal aantal stemmen: 114

verwijderd13

Lichtrijden slecht voor de paardenrug ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 19:05

Ik heb eens een filmpje een filmpje gezien (vindt het niet meer :n ) en daarin zeiden ze dat lichtrijden slechts was voor de paardenrug :oo Dat klopt toch niet meer ? :? Ze zeiden, dat je het paard zen rug altijd terug opnieuw belast en dat niet meer, opnieuw, niet meer...enz. Ik vindt, dat als je, je laat VALLEN in het zadel, natuurlijk wel de rug belast :j Maar ik denk dat de meeste mensen zelfs niet helemaal gaan zitten, maar gewoon door de benen zakken, even het zadel tikken met je kont, en dan terug rechtstaan.... benieuwd wat jullie hier van vonden :j Sorry als topic verkeerd staat :( Vul even de poll in of reageer :D

Ilonka_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:11

Of lichtrijden slecht voor de paardenrug is kun je natuurlijk op twee manieren opvatten.
Oorspronkelijk zijn paarden niet gemaakt om op te rijden dus in principe is het nooit goed voor de paardenrug om erop te zitten.. «Theoretisch.

Maar aangezien we eenmaal wel paardrijden.. Ik heb vaak gehoord en gelezen dat lichtrijden beter is dan doorzitten omdat je met doorzitten de rug voortdurend belast.

Dus mijn conclusie, lichtrijden zal niet goed zijn voor de paardenrug, maar het is wel beter dan doorzitten.

Verbeter me als ik het fout heb, maar ik heb het zo gehoord :)

verwijderd13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 19:13

^^ zit wel aardig wat in ja :j
Laatst bijgewerkt door verwijderd13 op 07-01-14 19:13, in het totaal 2 keer bewerkt

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:13

als je goed met de bweging mee gaat belast je de rug nauwelijks extra, maar er zijn zat mensen die denken dat ze mee zitten maar dat toch niet helemaal doen. Geld ook voor doorzitten trouwens

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:14

Ja mwah, bonkend doorzitten is inderdaad ook niet fijn. Maar probleem met lichtrijden is dat veel mensen te ver omhoog komen of op een andere manier uit balans raken waar je paard last van kan hebben. Voor beide is wat te zeggen, vind ik :) Ik denk dat het allebei niet slecht hoeft te zijn als het op de juiste manier wordt gedaan. Dat doorzitten slecht is geloof ik persoonlijk minder, niet voor niets worden de hogere dressuuroefeningen doorzittend uitgevoerd lijkt me :)

Devlins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:16

Denk wel dat er een kern van waarheid in zit, maar wat Ilonka_96 als zegt, Met Doorzitten belast je de rug nog meer, en ik denk ook wel hoe rijdt men en wat is je balans op het paard.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:16

Moet je even zoeken op wat Albert Voorn zegt over doorzitten. Wie dat ooit heeft uitgevonden (mopper, mopper), aldus Albert Voorn.

verwijderd13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 19:17

Had in het begin bij doorzitten heel erg veel last van uit het zadel omhooggegooit te worden, omdat het heel erg wiebelde enzo.... maar nu kom ik bijna geen cm uit het zadel.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:17

Ik denk dat het vooral de manier is waarop je lichtrijd en waarop je doorzit.

Als ik lichtrijd ga ik echt met de beweging van mijn paard mee, laat alles vanzelf gaan en ga niet zelf staan-zit. Ik kom dan ook heel weinig uit m'n zadel.

Nordsvensk

Re: Lichtrijden slecht voor de paardenrug ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:20

Lichtrijden is beter dan doorzitten.. Maar als het heeel goed voor de paardenrug is..

Doorzitten is belastender voor de rug, ongebalanseert lijkt het mij niet fijn voor de paardenrug..

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:21

Is er niet een reden dat het LICHTrijden genoemd wordt, zeg maar, dat de rug van het paard hierdoor LICHTER wordt belast, dus minder?

Je moet natuurlijk wel goed lichtrijden, anders heeft 't alleen maar averechts effect, maar als je het goed doet is het toch juist beter? Of zit ik en die hele term er volledig naast?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:31

Correct lichtrijden is een prima manier om het binnenachterbeen van het paard tijdelijk te ontlasten als dat door training sterker gemaakt moet worden, bijv. op de volte. Op die manier moedig je het paard aan om het been onder de massa te zetten. Omdat je uit het zadel bent op het moment dat het been naar voren slingert help je het paard om zijn buikspieren aan te spannen en zijn rug te ontspannen op dat moment. Als het dus correct gebeurt is het volgens mij dus prettig voor een paard, zeker als het nog jong is en nog kracht moet ontwikkelen, maar ook bij een doorgereden paard wat recht gericht wordt en daar nog wat moeite mee heeft.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:34

Ik denk dat lichtrijden eerder voor de ruiter is bedacht dan voor het paard

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:34

Ik weet niet beter dan dat lichtrijden een manier is om het binnenachterbeen te ontlasten.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:58

ik stap en galopeer veel. verlichte zit.draaf amper.
mijn tinker is zo kort in de draf dat het niet fijn zin en ik ben rugpatient en voor mijn rug ook absoluut niet fijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:06

Er is onderzoek naar gedaan dat verlicht zitten in draf het minst belastend is voor de paardenrug vergeleken met doorzitten en lichtrijden. Enige punt is dat verlicht zitten in draf wellicht voor de ruiter minder comfortabel is :+

Je kunt dus best op een lange buitenrit op drafstukken af en toe een stukje verlicht gaan zitten :-)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:31

ik ben het gewend en zit hele stukken verlichte zit.

zoesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:23

Ik vind doorzitten pas belastend! Lichtrijden lijkt me helemaal niet erg als je niet op de rug bonkt.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:39

Ik denk dat lichtrijden tot op een bepaalde hoogte niet slecht is voor de paardenrug, zolang je je maar niet als een zoutzak in het zadel laat vallen :j
Vaak als ik bij de beginnerslessen sta zie ik dat wel eens, nou kunnen die er niks aan doen maar dat vind ik niet bepaald een prettig beeld.
Ik denk ook dat het ligt aan hoe soepel jij meebeweegt als ruiter, als jij houterig mee probeert te komen met de bewegingen van je paard dat dat de rug van je paard niet echt ten goede komt. Maar in pricipe komt dat op hetzelfde neer als jezelf laten vallen in het zadel.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:45

Ik denk dat de mensen die zeggen dat het slecht is, de puntdruk bedoelen.
Omdat je steeds in de beugels gaat staan krijg je heel veel druk op het punt van de stijgbeugelophanging.
Doorzitten is sowieso zwaarder voor het paard, maar bij lichtrijden krijg je veel druk op een punt. Eigenlijk allebei slecht dus...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:47

thirzanaomi schreef:
Omdat je steeds in de beugels gaat staan krijg je heel veel druk op het punt van de stijgbeugelophanging.
Doorzitten is sowieso zwaarder voor het paard, maar bij lichtrijden krijg je veel druk op een punt. Eigenlijk allebei slecht dus...

Je weet dat een goed passend (!!) zadel ervoor zorgt dat die druk goed wordt verdeeld?

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:52

Kirsha schreef:
thirzanaomi schreef:

Je weet dat een goed passend (!!) zadel ervoor zorgt dat die druk goed wordt verdeeld?

Dat weet ik, maar de druk wordt nooit optimaal verdeelt. En heel veel zadels passen niet perfect...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:47

Als het zadel niet goed ligt heeft die verkeerde belasting dus vooral te maken met het zadel en niet met het lichtrijden. Daarom zeg ik ook, een goed passend zadel. En een goed passend zadel verdeelt die druk op zo'n manier dat er géén puntdruk ontstaat. Kijk, wil je helemaal geen druk, dan moet je er niet op gaan zitten. Zo simpel is dat :P

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 12:51

Apple schreef:
Er is onderzoek naar gedaan dat verlicht zitten in draf het minst belastend is voor de paardenrug vergeleken met doorzitten en lichtrijden. Enige punt is dat verlicht zitten in draf wellicht voor de ruiter minder comfortabel is :+

Je kunt dus best op een lange buitenrit op drafstukken af en toe een stukje verlicht gaan zitten :-)

Tijdens lange buitenritten doe ik dat sowieso vaker om mijn eigen benen/rug te ontlasten haha :')
Fijn dat het dan ook voor paardlief comfortabeler is!