L2 proef op film. Beoordeel mijn proef!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jsofie

L2 proef op film. Beoordeel mijn proef!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 11:34

Hallo bokkers,

Als ik op wedstrijd ga heb ik vaak de mazzel dat mijn vriend mee kan om mijn proef te filmen. Hier ben ik echt super blij mee omdat ik het erg leerzaam (en leuk natuurlijk!!) vind om mijn proeven terug te zien.

We rijden altijd winst met steevast een onvoldoende op een paar onderdelen. Ik kan mij altijd wel vinden in het jurycommentaar. Al merk ik wel dat de ene jury sneller een 8 geeft en een andere jury sneller op een 6 blijft hangen.

Doelen zijn ontspanning in het rijden thuis vergroten. Sterker maken van de achterhand. We zijn bezig met het bevestigen van de oefeningen van het M1. soms nemen we al wat m2 oefeningen mee in de training. Graag willen we dit jaar in het M2 eindigen. in de proef loop ik er tegen aan dat ik graag te braaf en netjes wil rijden.

Maar ik ben gewoon eens benieuwd wat jullie van mijn proef vinden. Welke verbeterpunten zien jullie waar ik aan zou kunnen werken? Na de kampioenschappen gaan we over naar het m1. Dus commentaren met het oog op het starten in die klasse zijn zeer welkom. Schouderbinnenwaarts en contra zijn bevestigd.

Paspoort paard:
Naam: Zidane (painted black x balzflug x zuidhoorn
leeftijd: 10
niveau: L/M
verleden: 3 jaar een combi. Ik had net 6 jaar niet meer gereden. Zid was toen 6 en had een paar B proeven gelopen. Vlak daarna kreupel geworden. Vorig jaar apri/mei opgepakt na rust. September gestart in het L1. Nu 7 x mee geweest. L2 +12.

05-01 1e proef
http://youtu.be/FDE3jledqMM

2e proef
http://youtu.be/GM1nRNNl5Vo

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:33

ik mis activiteit. niet constant maar ik zit soms mee te klikken, das geen goed teken. niet sneller, maar actiever.
wijken moet de ah meer scharen, dus ah meer mee
halsstrekken neus tot kniehoogte
middenstap, laat je paard nog meer zakken, hoe meer die zakt in de hals hoe grotere passen die moet maken.
denk aan je aanspringen in galop dat je actiever bent. de eerste galopssprongen horen bij de overgang. je paard springt omhoog maar moet ook naar voren
midden galop, laat 2 overgangen zien, rij weg en kom terug.

verder ziet het er keurig uit hoor! mooi beheerst door de baan, wat waren je punten? succes!
ik heb alleen proef 1 gekeken

Science90

Re: L2 proef op film. Beoordeel mijn proef!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:39

Ik vind de activiteit prima hoor! Maar ik heb alleen proef 2 gekeken :D

Het lijkt alsof de linkergalop wat moeizaam gaat, klopt dat?
Ik ben het met hunter eens dat je de middengalop meer weg en terug mag rijden, juryleden waarderen het vaak enorm als je die overgangen duidelijk laat zien.

Leuk paard en leuke combinatie!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:42

waarderen? nee dat is het doel van de oefening met middengalop demo_love. :)

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:46

Ik heb ook enkel proef 1 gekeken.

Neusje mag er van mij iets meer uit, er zijn stukken waarop je paard m.i. echt teveel achter de loodlijn loopt.
Middengalop moet veel meer verschil in zitten, groter naar voren en kleiner terug.
Verder ga ik met hunter mee :j

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:47

Erg leuk paard en jij rijd erg netjes, mooie combi!

Vind het wijken in de 2e proef beter gaan dan in de 1e proef vooral linkerhand lijkt het nog een beetje moeizaam te gaan.
Bij de middengalop kan het helpen als je hem van te voren iets ronder nog laat lopen en een beetje op z'n achterhand zet zodat de verruiming duidelijker en makkelijker zal zijn ;)
Dit moet natuurlijk niet overduidelijk zijn want dat heeft de jury ook wel in de gaten :P

Verder zal ik als ik jou was thuis veel tempowisselingen en overgangen rijden zodat ie lekker vlug aan het been wordt. Ook kun je een beetje spelen in neklengte. Beetje voorwaarts neerwaarts en dat weer normaal en dan weer een keer wat compacter en bij elkaar (dit kan alleen als je het gevoel hebt dat je paard lekker los is en sterk genoeg is om deze oefening te doen)

Je ben op de goede weg en je paard ziet er super mooi uit

Misschien binnenkort M1 debuut? {:}

Edit: ik heb beide proeven deel bekeken en vind de 2e proef in het algemeen er beter uitzien
Laatst bijgewerkt door josje4 op 06-01-14 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:47

Er mag van mij meer impuls komen in de gehele proef.
de proef is te braaf gereden.
maar wat ik een grote pluspunt vind is je zit en je vriendelijke rijden.
hou dit vast!

probeer wel dat neusje meer eruit te rijden.
succes

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:48

hunter87 schreef:
waarderen? nee dat is het doel van de oefening met middengalop demo_love. :)

Ja hè hè :roll:

Ik bedoel dat dat paard het volgens mij prima kan, maar dat het moeilijk is te zien als de overgangen niet duidelijk gereden worden. Als je heel geleidelijk verruimt dan is dat op een lange zijde vaak nauwelijks te zien. Als je daarentegen meteen duidelijk voorwaarts springt dan is dat veel zichtbaarder en ik heb vaak genoeg geschreven op de Almelose-Ruiterdagen om te weten dat juryleden dolenthousiast worden als die middengalop 'eindelijk' eens goed wordt gereden.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 13:07

bedankt voor jullie reacties! Dit zijn dezelfde punten waar ik met mijn juf aan werk.

-middengalop,mag gedurfder. Vind m.n het terugrijden moeilijk omdat hij op mijn zithulpen nog wel eens wil blokkeren en gaan rennen.
-actiever/impuls (ik schaar het onder hetzelfde). Ook mee eens. Als ik actiever rij wordt mijn aanleuning minder constant. thuis zoek ik dit wel op maar in de proef ga ik voor safe. Bedankt voor de tip voor de tempowisselingen. hier zijn we ook mee bezig.
-halsstrekken is een ramp. krijg het niet voor elkaar in de oefening in de proef. thuis na enkele rondes pas..

grappig dat jullie het verschil tussen de 1e en de 2e proef zijn. 2e proef wordt ook altijd hoger gewaardeerd. voor de eerste proef rij ik altijd maar kort los. Omdat ik hem vanwege zijn blessure nooit zo heel lang laat lopen. Omdat je er met 2 proeven toch altijd wel even op zit, doe ik voor eerste altijd maar paar rondjes draf en galop na 20 min. instappen. Logisch dat hij 2e proef losser en makkelijker is.

Linksom is inderdaad zijn moeilijk kant. Probeer hem hier steeds sterker in te maken maar vanwege zijn bouw zal het altijd moeilijker voor hem blijven.

Halslengte en achter l.l heeft een jury nog nooit benoemd. Zelf ben ik wel bezig om hem maar te laten zakken en meer over de rug te rijden. hij loopt te graag opgericht.

Bedankt voor jullie opbouwende commentaren!

edit: 1e proef 187, 2e proef 190. Baalde hier een beetje van want normaal krijgen we toch vaak hogere punten. :o

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:34

Hmm ik had ook wel hogere punten verwachten maar misschien moet je de volgende keer wat gedurfder gaan rijden.
Ieder geval is mijn ervaring hier in:
1e proef op safe en 2e proef wat stoerder --> tien punten verschil bij dezelfde jury.
Als ik jou was zou ik dat ook een keer gaan proberen, de punten heb je al dus daarvoor hoef je het niet meer te doen :P

Ik vind hem ook niet achter de l.l. lopen maar als wat gaat spelen in halslengte zal het halsstrekken op een gegeven moment ook goed gaan!
Ik laat mijn paard in draf/galop soms een stukje halsstrekken om haar even later weer op te pakken.
Op een gegeven moment zal je paard veel makkelijker hier in worden.

Met de middengalop:
tijdens je basistempo kun soms af en toe wat terug en naar voren rijden.
Niet helemaal alles uit handen geven maar net dat stukje controle en reactie.
Als dit goed gaat kun je dit uitwerken naar middengalop.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:47

Nu ben ik geen jury hoor maar het lijkt een beetje, of het ligt aan mij, dat in de tweede proef dat je paard bij de middendraf MXK een beetje op de voorhand duikt. Oftewel, wat al vaker genoemd is volgens mij, zou hij meer op de achterhand mogen lopen. Dan kan ie ook meteen krachtiger weg bij elke middengang lijkt mij.

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:02

Heej onwijs leuke combi en wat een mooi paard!!

Ik ben ook geen jury maar ik vind hem ook iets achter de l.l lopen soms. Wat mij ook opvalt is dat hij op de lange zijden niet altijd recht is. Hij loopt iig niet in 1 spoor. (ik weet niet of meerdere dit zien??)

Je weet al heel goed je punten dus ik ben heel benieuwd naar een volgende topic waarin het halsstrekken en de middengalop meer bevestigd zijn.

Succes!!!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:03

Misschien wel in een iets andere vorm. Het lijkt soms alsof je (valt vooral op bij de lange zijde waar je van de camera wegrijdt) scheef zit naar links. En je beugels zijn volgens mij te lang. Zie veel dat je op de bal van je voet staat en we bijna goed kunnen zien wat er onder je laarzen aan aarde ed zit :P

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:05

MarlonNaldo schreef:
Heej onwijs leuke combi en wat een mooi paard!!

Ik ben ook geen jury maar ik vind hem ook iets achter de l.l lopen soms. Wat mij ook opvalt is dat hij op de lange zijden niet altijd recht is. Hij loopt iig niet in 1 spoor. (ik weet niet of meerdere dit zien??)

Je weet al heel goed je punten dus ik ben heel benieuwd naar een volgende topic waarin het halsstrekken en de middengalop meer bevestigd zijn.

Succes!!!

Ik zag dit ook duidelijk, vooral op het eerste filmpje (volgens mij). Voor je begint loopt hij met z'n achterhand naar binnen, op het moment dat die dat doet vind ik hem ook niet helemaal rad lopen. Verder mis ik activiteit op sommige stukken.

Je rijd overigens erg vriendelijk!

Edit: excuus, tweede filmpje loopt hij naar mijn idee het eerst stukje niet helemaal rad. Ook in het tweede filmpje gooit die z'n kont wat naar binnen. Met middendraf heb ik ook het idee dat hij 1 been wat buiten de massa zet.
Laatst bijgewerkt door N0a op 06-01-14 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:14

Op zich ziet het er heel niet verkeerd uit. Paard loopt netjes nageeflijk en je rijdt vriendelijk.
Maar... hij is behoorlijk scheef. Hij wil zijn rechter achterbeen niet goed onder de massa zetten. Dat zie je vooral als je rechtsom rijdt. Het lijkt alsof je constant licht travers rijdt; het achterbeen zet hij neer op de binnen hoefslag. Verder loopt ie toch echt duidelijk de hele proef achter de loodlijn. Daar kom je nu nog mee weg misschien, maar vanaf het M (en zeker het M2) echt niet meer.
Ik zou vooral werken aan rechtrichten en letten op neusje eruit rijden, dan komt het helemaal goed!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:29

Ik denk dat ik hier eens een knuppel in het hoenderhok ga gooien :-). Ik werk volgens de klassieke dressuur en heb weinig affiniteit met de hedendaagse wedstrijddressuur dus jullie gaan het wrs niet met me eens zijn... ;-)
Ik zie een paard wat constant achter de loodlijn loopt ( teugels mogen imo minstens 5cm langer), niet rechtgericht loopt (voor zover ik kan zien o.m. zwalpend op de stukjes hoefslag), meer stuwt dan draagt in de achterhand en nog niet lekker los door het lijf swingt.
Voor de rest: super dat je op minder dan een jaar en na een blessure al terug op dit niveau bent, je rijdt heel vriendelijk en rustig (stille benen en handen) en jullie zijn een heel fijne combinatie. Ik kijk ernaar uit om meer topics te zien van jullie!

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:35

Leuke combi! Ik heb beide filmpjes bekeken, beide t-m de 2e galop. Dit zijn inderdaad 2 hele nette proeven. Oke weinig spektakel maar we hebben het over de L2, dat komt vast nog. Allereerst vind ik je paard lekker over de benen gaan. Als die straks verder is in de africhting kan hij lekker gaan marcheren. Mooie takt en balans, oke soms mag het nog iets actiever. Maar ik vond dit niet echt de overhand hebben.
Paard kan iets beter aan het been zijn. Je ziet dit met name in de overgangen terug. Dan stort hij een beetje in. Veel schijnovergangen zijn daar super voor en probeer hem zover de krijgen dat hij meer naar voren gaat denken. Dit zal de 2 andere punten die me opvallen ook ten goede komen. Paard loopt inderdaad bepaalde stukken van de proef achter de loodlijn en is soms wat kort in de hals. Daarnaast zet hij op soms zijn rug wat vast of om het anders te zeggen is hij niet helemaal los in de bovenlijn. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat hij je hand niet lekker wil volgen bij t halsstrekken. Maar is wil wel benadrukken dat hij niet extreem achter de loodlijn loopt, maar er soms gewoon net even achter kruipt. Met name in de draf. In de M1 zal dat waarschijnlijk zwaarder gestraft worden dan in de L2.

Als je hem met veel schakelen actiever aan het been krijgt en daarmee vaak ook wat actiever van achter uit, zal het als gevolg daarvan ook makkelijker zijn om hem over de rug naar voren te laten lopen. Dan zal hij vanzelf je hand opzoeken en is het makkelijker om hem van voren iets mooier op lengte te houden. Is een kwestie van trainen en daarbij denk ik ook dat het paard wellicht ook nog iets kracht mist waardoor alles nog niet zo spectaculair is als het zou kunnen zijn.

Jullie zijn absoluut L2 waardig en ik snap ook zeker dat je goede punten rijdt. Dat zijn de proeven ook waard, alles is netjes en degelijk. Succes met trainen en in de M1!

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:37

Ik vind hem behoorlijk scheef vooral als je een stukje recht uit op de lange zijde moet.
En handen iets stiller.
mag wat meer halsstrekken.
en zelf goed vooruit kijken.

Ik heb trouwens alleen proef 1 gezien

voor de rest een leuke combi mooi paard.
Succes verder

elkedortmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:45

Netjes gereden hoor!
Alleen vraag ik mij af: Moet je bij je teugels op maat maken na het halsstrekken de teugels niet op de officieele manier weer op maat maken?
Teugels in 1 hand en dan doorschuiven , en dan weer de teugels pakken zegma ?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:46

Is daar een officiële manier voor? Het gaat er toch om dat je het paard niet stoort in zijn bewegingen en daardoor dit dus netjes moet doen?

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:47

Ik heb een stukje van je proef gezien want moet zo weg namelijk. :+

Wat mij als eerste opvalt: je knijpt met je bovenbenen. Daardoor is je zit al niet mooi ontspannen. Verder is je paard niet recht, met name rechtsom. Hij moet vlotter en actiever vw. Je hebt nu soms nog wat taktfouten door het gebrek aan losgelatenheid en activiteit. Je middendraf is echt veeeeeeel te weinig. In je wijken voor je rechterbeen heb je te veel stelling en wordt de ah niet mee genomen.

Ik denk dat er nog heel veel uit deze combinatie te halen valt want het zit er zeker in! Indien je het fijn vindt wil ik best de gehele proeven beoordelen + punten en je die toesturen. (Ik ben jury)

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 17:00

Dank voor de reacties!

Zoals ik al eerder schrijf is de halslengte en loodlijn door jury´s niet eerder genoemd. Wel weet ik dat hij graag bovenin loopt en zich een beetje opkrult. thuis werken we voornamelijk aan het laten zakken.

Dat hij scheef is klopt ook wel. Hij heeft zijn bouw niet helemaal mee en gaat zijn houding graag zo aanpassen dat hij het lekkerste loopt.

Ik vind dat alle commentaren een beetje terugkomen op zijn kracht in de achterhand. Die heeft hij inderdaad niet en daardoor gebeurd er van alles. Ik probeer thuis een hoop te doen maar ik doe ook erg voorzichtig met dit paard. Dus beetje bij beetje wil ik hem sterker maken.

Klein detail is wel dat we sinds enkele weken thuis pas rustig kunnen rijden. Tot voor kort vloog hij er direct vandoor wanneer het hem te moeilijk werd. Ik heb mij meer gefocused op het ontspannen rijden dan, rechtrichten etc.

teugels op maat maken? ehm daar denk ik nooit bij na eigenlijk :+

In ieder geval bedankt voor de tips! Zal zeker weer een keer een ander filmpje laten zien.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:03

jsofie schreef:
Dank voor de reacties!

Zoals ik al eerder schrijf is de halslengte en loodlijn door jury´s niet eerder genoemd. Wel weet ik dat hij graag bovenin loopt en zich een beetje opkrult. thuis werken we voornamelijk aan het laten zakken.

Dat hij scheef is klopt ook wel. Hij heeft zijn bouw niet helemaal mee en gaat zijn houding graag zo aanpassen dat hij het lekkerste loopt.

Ik vind dat alle commentaren een beetje terugkomen op zijn kracht in de achterhand. Die heeft hij inderdaad niet en daardoor gebeurd er van alles. Ik probeer thuis een hoop te doen maar ik doe ook erg voorzichtig met dit paard. Dus beetje bij beetje wil ik hem sterker maken.

Klein detail is wel dat we sinds enkele weken thuis pas rustig kunnen rijden. Tot voor kort vloog hij er direct vandoor wanneer het hem te moeilijk werd. Ik heb mij meer gefocused op het ontspannen rijden dan, rechtrichten etc.

teugels op maat maken? ehm daar denk ik nooit bij na eigenlijk :+

In ieder geval bedankt voor de tips! Zal zeker weer een keer een ander filmpje laten zien.

Nou super toch!
Je bent bewust bezig met je paard, gaat zeker goed komen!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:10

Allereerst ontzettend leuk aansprekend paard! Daar zit volgens mij zeker nog wat in.

Het ziet er qua rijden erg vriendelijk uit, maar op de een of andere manier kijkt het voor mij persoonlijk toch niet prettig weg. Ik denk dat het komt doordat ik nog een stukje losgelatenheid in het lijf mis, waardoor het een beetje (zeker voor in het M straks) een net-niet verhaal wordt. Voor het L2 kom je hier inderdaad nog wel mee weg, maar in het M moet het toch wel wat meer door het lijf. Het lijkt ook alsof hij zijn rug strak houdt, waardoor jij niet lekker "in" het zadel kan zitten, maar er echt "op" zit. Ik durf alleen niet zo te zeggen of dat begint bij jou zit, of bij zijn rug. Dat kan natuurlijk alletwee.

Dat voor de loodlijn viel mij ook wel op, maar ik dat vind ik niet zo extreem. Ik denk als je hem van achter wat sterker kan maken en wat meer ontspanning in zijn bovenlijn kan krijgen, dat dit zichzelf vrij snel zal oplossen. Het is nu meer dat hij van voren "in het plaatje" probeert te lopen terwijl er van achter nog weinig gebeurt. Maar zonder meer een leuk paard en een leuke combinatie!

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 17:16

friendly schreef:
Misschien wel in een iets andere vorm. Het lijkt soms alsof je (valt vooral op bij de lange zijde waar je van de camera wegrijdt) scheef zit naar links. En je beugels zijn volgens mij te lang. Zie veel dat je op de bal van je voet staat en we bijna goed kunnen zien wat er onder je laarzen aan aarde ed zit :P

Ik bén ook scheef. Heb de ziekte van Bechterew(reuma) en daardoor vind er verstijving in mijn ruggenwervels en si-gewrichten plaats. kan dus ook niet helemaal recht zitten. Ga hiervoor wel 2 x per week onder begeleiding van fysio's sporten. Dit doe ik nu sinds november en merk echt super veel resultaat in mijn balans en zit.