We zijn weer bij 0 helaas....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

We zijn weer bij 0 helaas....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:59

He.

Ik heb een 11 jarige fries waar qua rij technisch niet veel mee is gedaan.

Ik heb een probleem met mijn paard.
Sinds een aantal weken gaat ze qua nagevelijk rijden behoorlijk in staking.
Toen we haar net kochten ging het wel goed, maar toen ging het eigenlijk berg afwaarts.
Ongeveer twee weken geleden was het juist zo erg dat ze haar hoofd echt in de lucht gooide.
We hebben toen een afspraak bij de tandarts gemaakt, vrijdag is de tandarts geweest daar kwam uit dat ze een restant van een wolfs kies had en dat deed zeer. Die is verwijderd, en ik hoopte zo dat daar haar gedrag vandaan kwam. We mochten tot ongeveer dinsdag niet rijden, dus ben ik er vanavond weer opgestapt. Ze voelde inderdaad wat zachter aan. Maar zodra ik overging in draf was het weer zo ver. Mevrouw gooide haar hoofd weer in de lucht. Ik probeer van alles, juist los te laten of druk te zetten maar het helpt allemaal niks.

Ik heb les en een aantal weken geleden adviseerde mijn lesgeefster om een thiedeman om te doen.
Maar daar reageerde ze ook niet echt goed om.

Ze heeft altijd voor de kar gelopen, in een vier span. Nu zei de tandarts dat ze daar door heel hard is geworden in de mond, door de stang die ze in had. Maar ik wil dus absoluut niet met een stang rijden.

Wat kan dit zijn? Kan ze misschien nog pijn hebben? Of is dit vervelend gedrag?

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:02

het kan zijn dat het nog tussen de oren zit dat ze pijn heeft van de wolfskies.
maar ik zou er persoonlijk nog een fysio bij halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:03

loveulla94 schreef:

Hoe kunnen we dat dan oplossen als het tussen haar oren zit?

Vjestagirl

Re: We zijn weer bij 0 helaas....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:04

Wat hebben jullie aan lichamelijk onderzoek laten doen naar de reden hiervan?

FriesWytske

Re: We zijn weer bij 0 helaas....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:06

Hebben jullie ook verder onderzoek gedaan naar aanleiding van haar gedrag. En daarmee bedoel ik dus dierenarts, evt. foto's en dergelijke. Dat mis ik in dit verhaal

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:07

AmoorM schreef:
loveulla94 schreef:

Hoe kunnen we dat dan oplossen als het tussen haar oren zit?

Ik heb inderdaad gehad dat t tussen de oren zat! Bij mij 4 wolfkiezen verwijderd en daarna had ze nog nare ervaringen aan t bit omdat het haar zeer heeft gedaan.. Als dit het geval is moet je t gewoon de tijd geven en haar opnieuw weer laten wennen aan n bit...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:08

Waarom geen stang? Of beter een ongebroken trens misschien? Al was t om te kijken of ze daarmee beter loopt? Dan weet je of t daaraan ligt. stang/ongebroken trens ligt stiller, ik bedoel rammelt minder. Sommige paarden zijn daar erg gevoelig op. Zeker als ze al 4 jaar een vast bit (geen losse onderdelen) gewend is.

geerke

Heb je er weleens iemand anders op laten rijden?

supertinkie

Voor wat ik lees zou ik zeggen dat dit paard wel eens last van de rug kan hebben. Ik denk dat je er goed aan doet eerst de rug van je paard na te laten kijken en je zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:09

FriesWytske schreef:
Hebben jullie ook verder onderzoek gedaan naar aanleiding van haar gedrag. En daarmee bedoel ik dus dierenarts, evt. foto's en dergelijke. Dat mis ik in dit verhaal

Ze is al 2x bij de DA geweest, 1x omdat ze ziek was toen heeft de dierenarts haar gecontroleerd en verder was ze gezond en een keer omdat ze mok had maar dat doet er nu niet toe.

Maar ik ben nog opzoek naar een goede fysio.

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:10

Of misschien last van haar rug? Zadelmaker het zadel laten checken of het écht goed past?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:11

Toen ze ziek was. Wat had ze dan? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de dierenarts zich toen helemaal gefocussed heeft op alles wat dít probleem kan veroorzaken. Enkel dat ie gekeken heeft waar het ziekzijn vandaan kwam.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:11

geerke schreef:

idd een keer een ervaren goede ruiter erop, kijken hoe het paard dan reageerd.

Ik denk nl dat het rijtechnisch is, omdat het eerst wel goed ging, maar daarna snel bergafwaarts.

Citaat:
Toen we haar net kochten ging het wel goed, maar toen ging het eigenlijk berg afwaarts.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:12

Dus geen specifiek onderzoek naar rug of beenproblemen, die dit gedrag zouden kunnen verklaren.
Zou heel goed kunnen dat ze daar ergens last van kan hebben. De reden waarom ik dit aanhaal is. Dat wij, doordat een merrie niet door de klinische keuring kwam, door toen zelf door te gaan onderzoeken. Er achter zijn gekomen waarom deze merrie zo moeilijk deed bij bepaalde oefeningen onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:13

Iris82 schreef:
Toen ze ziek was. Wat had ze dan? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de dierenarts zich toen helemaal gefocussed heeft op alles wat dít probleem kan veroorzaken. Enkel dat ie gekeken heeft waar het ziekzijn vandaan kwam.

Ze had toen keel ontsteking, maar daarvoor reageerde ze niet zo.
Het is echt de laatste paar weken dat het zo gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:15

geerke schreef:

Mijn lesgeefster heeft er voor dat ze naar de tandarts ging 1x op gereden om zelf even te voelen.
Volgens haar was het er wel uit te rijden, maar zij is dan ook vergeleken met mij heel erg ervaren. Ze rijdt zelf in M.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:15

Zilfstar schreef:
Waarom geen stang? Of beter een ongebroken trens misschien? Al was t om te kijken of ze daarmee beter loopt? Dan weet je of t daaraan ligt. stang/ongebroken trens ligt stiller, ik bedoel rammelt minder. Sommige paarden zijn daar erg gevoelig op. Zeker als ze al 4 jaar een vast bit (geen losse onderdelen) gewend is.

Ik quote mezelf maar even. Ben nml benieuwd hiernaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:16

FriesWytske schreef:
Dus geen specifiek onderzoek naar rug of beenproblemen, die dit gedrag zouden kunnen verklaren.
Zou heel goed kunnen dat ze daar ergens last van kan hebben. De reden waarom ik dit aanhaal is. Dat wij, doordat een merrie niet door de klinische keuring kwam, door toen zelf door te gaan onderzoeken. Er achter zijn gekomen waarom deze merrie zo moeilijk deed bij bepaalde oefeningen onder het zadel.

Ja dat kan ook nog.. Ik ben dus op zoek naar een goede fysio in Drenthe die ook aan huis kan komen..
Maar het is echt zo vervelend. Ik wordt er zo hopeloos van... Maar kan het door dat ze dus altijd voor de kar heeft gelopen dat ze niet geschikt is al rijpaard?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:18

Je paardentandarts zou overigens beter moeten weten dan meteen roepen dat het paard hard is geworden in de mond door het gereden zijn met een stang tijdens het mennen.
Als het paard gewoon netjes gemend is wordt het daar echt niet hard van in de mond.

Je zegt dat het probleem verergert.
Paard is nog niet onderzocht op problemen die dit gedrag zouden kunnen verklaren.
Verder is een rijtechnisch probleem ook niet ondenkbeeldig.
Lesgever die meteen thiedemann roept zoekt het niet meteen in een structurele oplossing naar mijn idee.
Structureel zou zijn, ruiter beter leren rijden of zoeken naar een oorzaak.
En je harnachement na laten kijken is natuurlijk ook wel handig om een keer te doen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:18

Nee, dat hoeft niet. Dat kan heel goed samen. De meeste menpaarden komen ook regelmatig onder het zadel. Hier zelf ook een merrie die zowel voor de kar als onder het zadel loopt. Niks mee aan de hand. En net wat Zilfstar zegt, zou eens met een ongebroken trensbitje gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:19

Zilfstar schreef:
Zilfstar schreef:

Ik quote mezelf maar even. Ben nml benieuwd hiernaar

Sorry, ik was druk met reageren.
Omdat ik zelf altijd geleerd heb dat een stang strenger en pijnlijk is.
Maar ik kan het inderdaad altijd even proberen.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:20

Paard kan natuurlijk ook in de gaten krijgen, dat een wat minder ervaren ruiter op zijn rug zit...
Geduld, goed en voldoende gaan lessen bij een goede instructeur zal wellicht een oplossing zijn!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:20

Een bit is net zo streng als de handen van de ruiter zijn. Dus als je gewoon normaal doet met je handen, is een ongebroken bit (stang) helemaal niet streng en pijnlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:21

Sjolvir schreef:
Je paardentandarts zou overigens beter moeten weten dan meteen roepen dat het paard hard is geworden in de mond door het gereden zijn met een stang tijdens het mennen.
Als het paard gewoon netjes gemend is wordt het daar echt niet hard van in de mond.

Je zegt dat het probleem verergert.
Paard is nog niet onderzocht op problemen die dit gedrag zouden kunnen verklaren.
Verder is een rijtechnisch probleem ook niet ondenkbeeldig.
Lesgever die meteen thiedemann roept zoekt het niet meteen in een structurele oplossing naar mijn idee.
Structureel zou zijn, ruiter beter leren rijden of zoeken naar een oorzaak.
En je harnachement na laten kijken is natuurlijk ook wel handig om een keer te doen.

De tandarts stond heel goed aangeschreven.
Maar hij zei dat meestal paarden die met een stang worden gereden/voor de kar staan harder in de mond worden omdat ze aan een stang gewent zijn en een gewoon gebroken bitje niet veel doet.
Maar hij adviseerde wel om met een gewoon bitje te gaan rijden. Dat dat prima was.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:21

En een keer bitloos proberen?