.De laatste keer dat ze dressuurmatig gereden werd is waarschijnlijk 7 jaar geleden (en niet door mij maar door mijn zus die een hele goede dressuurruiter is).
Tussendoor heb ik wel wat buitenritten op haar gereden, maar dat stelde rijtechnisch niet zo veel voor. En nu sinds een week of twee ben ik begonnen met serieuzer op haar rijden. Dit is best wel een zoektocht voor ons tweeën. Want zij is dus niet ver doorgereden en bovendien is ze ook nog lang niet meer goed gereden.
Ik kan best aardig rijden. Ik heb heel wat lessen gehad in Engels rijden, en een jaar geleden had ik ook hele goede les in klassiek/academisch rijden op een heel ervaren paard, en dat heeft mijn rijden ook echt wel verbeterd.
Maar ik heb eigenlijk altijd op heel ervaren paarden gereden, en dat is duidelijk toch wel heel anders dan een groen paard merk ik. En ik kan toch wel vooral in het Engels rijden weer wat opfrissing gebruiken.
Bij de buren komt elke week een instructrice die ook heel goed zou passen bij hoe ik wil rijden met haar (gewoon echt goed Engels rijden), en zij zou mij uiteindelijk wel les kunnen geven.
Maar ik dacht dat ik misschien gewoon eerst zelf een kleine basis moest leggen met het rijden voordat ik les nam (heb wel al begeleiding van mijn moeder die ook een aardige ruiter is, dus deed het niet helemaal alleen). Maar misschien is dit wel het juiste moment om aan les te beginnen (?).
Ik zou heel graag wat tips willen krijgen waar ik iets mee kan.
Dingen die me zelf opvielen:
-kort lijkende beugels (?)
-verlies mijn evenwicht snel in draf omdat ik een stoelzit heb af en toe (wil misschien dressuurzadel kopen omdat ik dat daarmee veel minder snel heb en het lekkerder vind zitten).
-het sturen gaat af en toe nog een beetje lastig
(maar is al veel beter dan in het begin)-aanleuning ging vorige keer iets beter, nu wat minder.
En dan over mijn hoofdstel:
Ik rij op dit moment bitloos met een sidepull. Waarom ik daarvoor op dit moment gekozen heb is omdat het mij aanmoedigt echt goed te rijden en haar goed af te richten. Want je kunt er echt alleen goed mee sturen als je echt goed rijd (eigen fouten kun je er niet mee corrigeren, wat wel lukt met een scherp bit omdat het paard liever pijn wil vermijden). Maar ik ben nog niet 100% tevreden over het hoofdstel/rijhalster want het schuift een beetje, dus ik moet nog even onderzoeken wat werkt voor ons.
Liever niks onaardigs zeggen over dat ze dik is ofzo. Dat is pesten, en pesten is niet aardig
. (ik kan jullie in ieder geval verzekeren dat ze echt niet te veel eet, en ook genoeg beweegt. Dus ze kan er niks aan doen
)Dit was dus pas de tweede keer dat ik op deze manier oefende. De kwaliteit van de foto's is matig omdat het al vroeg donker werd
, dus ik hoop dat jullie het wel kunnen zien.Eerst even stappen:

draven (volgens mij heb ik mijn handen heel raar op de eerste foto xD):

evenwicht verliezen in draf (schaam me er wel een beetje voor
):
overgang draf-stap (dat geeft gelijk een meer verzameld beeld ;D, wel mijn handen weer een beetje gek):

Heel ontspannen met lange teugel:

Ik hoop dat mijn lange verhaal een beetje te begrijpen is.
Dank jullie wel alvast!
Lekker warm