Rijden op mijn lieve groene Welsh cob merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Darah

Rijden op mijn lieve groene Welsh cob merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 21:50

Tot haar 12e is ze een hele goede fokmerrie geweest en daarom is ze pas heel laat beleerd (pas toen mijn moeder haar kocht dus). Maar ze is toen wel heel goed beleerd en ze vind het rijden heel leuk, dus ik zie dat niet als een probleem hoor :).
De laatste keer dat ze dressuurmatig gereden werd is waarschijnlijk 7 jaar geleden (en niet door mij maar door mijn zus die een hele goede dressuurruiter is).
Tussendoor heb ik wel wat buitenritten op haar gereden, maar dat stelde rijtechnisch niet zo veel voor. En nu sinds een week of twee ben ik begonnen met serieuzer op haar rijden. Dit is best wel een zoektocht voor ons tweeën. Want zij is dus niet ver doorgereden en bovendien is ze ook nog lang niet meer goed gereden.
Ik kan best aardig rijden. Ik heb heel wat lessen gehad in Engels rijden, en een jaar geleden had ik ook hele goede les in klassiek/academisch rijden op een heel ervaren paard, en dat heeft mijn rijden ook echt wel verbeterd.
Maar ik heb eigenlijk altijd op heel ervaren paarden gereden, en dat is duidelijk toch wel heel anders dan een groen paard merk ik. En ik kan toch wel vooral in het Engels rijden weer wat opfrissing gebruiken.
Bij de buren komt elke week een instructrice die ook heel goed zou passen bij hoe ik wil rijden met haar (gewoon echt goed Engels rijden), en zij zou mij uiteindelijk wel les kunnen geven.
Maar ik dacht dat ik misschien gewoon eerst zelf een kleine basis moest leggen met het rijden voordat ik les nam (heb wel al begeleiding van mijn moeder die ook een aardige ruiter is, dus deed het niet helemaal alleen). Maar misschien is dit wel het juiste moment om aan les te beginnen (?).

Ik zou heel graag wat tips willen krijgen waar ik iets mee kan.

Dingen die me zelf opvielen:
-kort lijkende beugels (?)
-verlies mijn evenwicht snel in draf omdat ik een stoelzit heb af en toe (wil misschien dressuurzadel kopen omdat ik dat daarmee veel minder snel heb en het lekkerder vind zitten).
-het sturen gaat af en toe nog een beetje lastig ;)(maar is al veel beter dan in het begin)
-aanleuning ging vorige keer iets beter, nu wat minder.

En dan over mijn hoofdstel:
Ik rij op dit moment bitloos met een sidepull. Waarom ik daarvoor op dit moment gekozen heb is omdat het mij aanmoedigt echt goed te rijden en haar goed af te richten. Want je kunt er echt alleen goed mee sturen als je echt goed rijd (eigen fouten kun je er niet mee corrigeren, wat wel lukt met een scherp bit omdat het paard liever pijn wil vermijden). Maar ik ben nog niet 100% tevreden over het hoofdstel/rijhalster want het schuift een beetje, dus ik moet nog even onderzoeken wat werkt voor ons.

Liever niks onaardigs zeggen over dat ze dik is ofzo. Dat is pesten, en pesten is niet aardig :\ . (ik kan jullie in ieder geval verzekeren dat ze echt niet te veel eet, en ook genoeg beweegt. Dus ze kan er niks aan doen ;))

Dit was dus pas de tweede keer dat ik op deze manier oefende. De kwaliteit van de foto's is matig omdat het al vroeg donker werd :(, dus ik hoop dat jullie het wel kunnen zien.

Eerst even stappen:
Afbeelding
Afbeelding

draven (volgens mij heb ik mijn handen heel raar op de eerste foto xD):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

evenwicht verliezen in draf (schaam me er wel een beetje voor :oo ):
Afbeelding

overgang draf-stap (dat geeft gelijk een meer verzameld beeld ;D, wel mijn handen weer een beetje gek):
Afbeelding

Heel ontspannen met lange teugel:
Afbeelding

Ik hoop dat mijn lange verhaal een beetje te begrijpen is.
Dank jullie wel alvast!

Evitaali

Re: Rijden op mijn lieve groene Welsh cob merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:57

Wat een super schattige pony!
Ik zie dat je wel goed kijkt waar je heen gaat,(foto 6) dat is goed, hou dat vol! Misschien je handen iets dichter bij elkaar brengen, en niet je evenwicht zoeken door je teugels..Veel succes!

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:59

Wat een lekkere stevige pony :)

Gewoon fijn gaan lessen hoor, daar heb je echt geen "beginniveau" voor nodig. Kan je veel beter helpen dan wat bokkers met slechte foto's.

Oh, en dat ski-jack heb ik ook :D Lekker warm :brr:

Oh ja, en als dat buikje zoveel veulens gemaakt heeft, mag ze er trots op zijn hoor :Y)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:28

Doordat je pony te rond is ligt het zadel niet passend en te ver naar voren. Daardoor heb je balansproblemen en is echt verzamelen ook net niet mogelijk. Longeer haar meer of doe haar op dieet. Succes

Darah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 09:06

Dank jullie wel dat jullie zo tollerant zijn over haar buik :).
Behalve dit bericht dan:

Knert schreef:
Doordat je pony te rond is ligt het zadel niet passend en te ver naar voren. Daardoor heb je balansproblemen en is echt verzamelen ook net niet mogelijk. Longeer haar meer of doe haar op dieet. Succes

Ik heb er weinig aan dat je dit zegt. Jij weet namelijk niet hoeveel we daar al mee doen he ;). Het zou zo maar kunnen dat ze al niet veel eet, en dat ik haar heel vaak longeer natuurlijk. Dat kun jij niet zien van een foto.
Zo eenvoudig is afvallen bij mensen ook niet zoals de meeste vrouwen weten :D . Of het zadel goed zit twijfel ik ook over, daarom overweeg ik een wintec dressuurzadel te kopen. Zijn er meer mensen die denken dat het zadel niet goed ligt?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 09:17

Het is lastig te zien, je foto's zijn niet echt duidelijk. Maar het lijkt idd dat het zadel niet helemaal lekker ligt. Het dieptepunt ligt te ver naar achteren dus waarschijnlijk is je boom te smal voor haar. Ik zou eerst kijken of je haar slanker kunt krijgen. Als je nu een zadel koopt en ze gaat afvallen dan veranderd haar rug ook en dan kan je passende zadel straks weer niet passen. Mss is een boomlooszadel tijdelijk een oplossing?

En de opmerking over dat je paardje te dik is is niet om te pesten. Maar het werk zal voor haar ook makkelijker zijn als ze wat gewicht verliest. Daarnaast heeft ze zo een hogere kans op ziektes als hoefbevangenheid en ik weet helaas uit eigen ervaring hoe vreselijk dat is. Ik weet niet wat je haar nu voert? Mijn dikkies zijn erg afgevallen toen ze niet meer onbeperkt gras kregen en ik het weidehooi heb vervangen door graszaadhooi. Daarnaast krijgen ze suiker- en zetmeelarm voer.

Verder gewoon lekker gaan lessen hoor! Een instructeur maakt het niet uit welk niveau je hebt. Als je voor jezelf gaat rijden sluipen er toch vaak wel wat foutjes in, hoe sneller je die afleert hoe makkelijker het is. Zeker als je een groen paard door wil rijden.

Veel plezier en succes met lessen straks. Ik vind je pony erg leuk. Dus ik hoop op meer duidelijkere foto's. Dan kunnen we haar echt goed zien :P

Darah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 10:47

Zoals jullie misschien merken hou ik het topic goed in de gaten ;).
Voor het afvallen doen we in ieder geval al al het mogelijke dus dat moet vanzelf wel goed komen dan, en daar hoeft de rest van dit topic ook niet over te gaan (daar hebben we een ander topic voor volgens mij).
Waarom ik eigenlijk nog niet aan het lessen begonnen was is omdat ik het gewoon heel erg spannend vind met haar. Ze is heel gevoelig voor alles, dus ik moet echt wel de juiste persoon vinden die genoeg geduld heeft om ons te kunnen helpen.
Maar in het nieuwe jaar kan ik nog eens gaan kijken terwijl de instructrice les geeft of het me nog steeds bevalt. En zo ja dan kan ik ook een afspraak met haar maken.
Omdat ik onzeker was over de boommaat had ik dus al het idee om een wintec met verstelbare boom te nemen, dus ik hou marktplaats maar even goed in de gaten daar voor. Mijn moeder zei dat Daaleman zadels zo horen te liggen, maar voor mij voelde het rijden gewoon heel gek er op daarom betwijfelde ik dat al.
Een barefoot boomloos zadel heb ik al gehad. Dat beviel me niet heel goed, dus heb ik die na een paar maanden weer doorverkocht. Het beste zadel waar ik van nu toe op gereden heb was een spaans doma vequera zadel, maar ik wil liever gewoon even iets Engels :D. (bovendien heb ik voor een spaans zadel niet genoeg geld, kosten minimaal 800 of zo)

In ieder geval wel bedankt voor alle tips die jullie me al gegeven hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:51

Laat dan iig een zadelpasser komen die het zadel controleert op passen. Het is meer dan alleen de boommaat die moet kloppen uiteraard.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:52

Je kan altijd een proefles doen natuurlijk. Als het met deze instructrice niet klikt zijn er ook vast wel anderen.

Darah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 11:36

Vandaag hebben we het zadel verder naar achteren gelegd, en het lag wel iets beter op haar rug. Daarna heb ik er ook even opgezeten met beugels een gaatje langer, en daardoor had ik geen stoelzit meer (ook in draf amper), maar het zadel leek voor mij in ieder geval toch niet goed te zijn. Ik heb vandaag foto's gemaakt van hoe het zadel ligt:

Afbeelding
Afbeelding

Donderdag kan ik gaan kijken bij de les :) Maar zonder goed zadel lessen wordt wel lastig (les zonder zadel? misschien ;)).

Kameleon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:40

Poe. Ik moet helaas zeggen dat ik dit totaal geen fijn beeld vind. Er mankeert ook te veel aan om dat zo via internet uit te leggen. Ik zou je zeker adviseren om begeleiding/les te nemen en te zorgen voor een goed passend zadel etc.

Darah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 11:18

Kameleon94 schreef:
Poe. Ik moet helaas zeggen dat ik dit totaal geen fijn beeld vind. Er mankeert ook te veel aan om dat zo via internet uit te leggen. Ik zou je zeker adviseren om begeleiding/les te nemen en te zorgen voor een goed passend zadel etc.

Komt goed, ik ben met beide bezig :)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 11:29

Ondanks dat er een hoop werk aan de winkel is, heb ik veel vervelendere plaatjes gezien. Ik zie hier gewoon een beginnende combinatie, welke het paard niet dusdanig in de weg zit zodat deze er last van heeft.

De buik... Lastig, bij oude fokmerries. Die zijn niet direct dik, die hebben gewoon een loze ruimte. Door Veel ruggebruik te trainen en buikspiergebruik kan dit zeer verbeteren. Hier krijg je ook
het probleem van zadel. Want zie maar eens een passend zadel te vinden voor een wat hollere rug. Sowieso rijd je nu met springzadel, dat is voor jouw houding niet goed. Ik zou idd uitkijken naar een goedkoop, ouder wintecje als tussenoplossing, en als ze straks afgevallen en weer strak in het pak is, verder zoeken.
Lekker gaan lessen dus en een hoop plezier met haar beleven!

Darah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 12:52

Ik heb eens naar foto's van vorig jaar gekeken van het buitenrijden. En toen kwam ik een foto tegen waarop het rijden met haar er wat mij betreft heel harmonieus uit zag.

Afbeelding

Ik reed op dat moment dus met barefoot en dubbelgebroken bit. Ook had ik op dat moment les in academische dressuur (maar niet met haar). Als ik hier naar kijk lijkt het echt alsof het gebrekkige beeld in de eerdere foto's voornamelijk komt door slecht hoofdstel en zadel. Maar hoofdstel is nu op orde, en zadel ben ik ook hard mee bezig. Maar als het even allemaal zo lastig gaat dan vergeet ik helemaal hoe goed het eerder ging ;).

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:02

Heb je dat Barefoot zadel nog? Misschien ligt dat er fijner op en dan eventueel met een banaansingel.

Darah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 13:25

Nee verkocht al een hele tijd geleden. Het stoorde me toen dat ik er om een of andere reden niet op kon doorzitten in draf, terwijl ik dat juist heel graag deed. (waarom dat niet ging begrijp ik ook nog steeds niet)

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:45

over zadels heb ik niet heel veel verstand maar als tip: handen wat dichter bij elkaar houden, en het lijkt als of je op sommige foto's je tenen naar buiten steekt en verder de tips van de anderen
wel een leuk pony ook een leuke kleur. ik vind zelf doorzitten voor even wel fijn na een tijdje vind ik lichtrijden toch fijner.

kroontje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:49

Darah schreef:
Dank jullie wel dat jullie zo tollerant zijn over haar buik :).
Behalve dit bericht dan:

Knert schreef:

Ik heb er weinig aan dat je dit zegt. Jij weet namelijk niet hoeveel we daar al mee doen he ;). Het zou zo maar kunnen dat ze al niet veel eet, en dat ik haar heel vaak longeer natuurlijk. Dat kun jij niet zien van een foto.
Zo eenvoudig is afvallen bij mensen ook niet zoals de meeste vrouwen weten :D . Of het zadel goed zit twijfel ik ook over, daarom overweeg ik een wintec dressuurzadel te kopen. Zijn er meer mensen die denken dat het zadel niet goed ligt?

zo onaardig zei ze het toch niet..

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 07:32

Dat zijn goede foto's die je hebt gemaakt van je zadel. Je kunt zien dat het zadel veel teveel achterover helt. Zo krijg jij een stoelzit en je paard teveel druk achterop de rug. Kijk maar eens hoe de singel ligt, die loopt schuin naar voren terwijl hij recht naar beneden hoort te lopen. Dit zadel is echt niet goed, geen een zadel hoort zo te liggen. Misschien kan er een goede zadelpasser met tweedehands zadels komen? Vraag in je omgeving wie er goed is. Zoals het nu is kun je beter zonder zadel rijden dan hiermee. Of met een dekje en een dekensingel erover, tegen het glijden.

WvZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:21

Probeer je onderbeen iets verder naar voren te leggen. Dat doet al een hele hoop voor je zit en voor het totaal plaatje! Super veel succes! Je kan het!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:46

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:51

Ik zou zeker beginnen met lessen, maar zorg ook voor een goed zadel. Met dit zadel zal je houding niet verbeteren. Je hebt geen onafhankelijke zit waardoor je snel balansproblemen krijgt en je steun gaat zoeken aan je teugels. Dit zie je ook door de meerdere handposities. Ze fladderen een beetje. Probeer je handen stil en voor je uit te houden. Maak anders een bokriempje aan het zadel en haak je pinken er achter, op die manier dwing je je handen in een goede positie te houden.

Juist ook om je niet onafhankelijke zit vind ik het wel prima dat je bitloos rijdt. Zo rommel je natuurlijk niet in de mond met een paard dat geen bit gewend is. De aanleuning wordt vanzelf beter wanneer jij beter gaat zitten en daardoor je balans beter kan vinden en daardoor geen steun meer op de teugels hoeft te nemen.

laura57

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:30

dit paard is niet dik door te veel eten enz. dat hoord gwoon bij het ras. ik heb zelf ook welshjes nu nog een en en een 3 kwart welsh en een die nu ingeslapen is die waren ook bol een vriend van me fokt welsh het oude type en die zijn allemaal zo, dit is gewoon een oud type welsh. dus niemand hoeft iets te zeggen over dat dit paardje dik is . want dat hoort bij het res net als bij shetjes probeer is een onderleggen voor het zadel in het vorm van een soort fiets zadel achtig dit vuld de loze ruimte op aan de voorkant waardoor het zadel beter gaat liggen. werkte bij mijn oude welsh van 18 ook zei was ook fok merrie geweest en keur ster preferent. voor zon onderlegger kun je het best naar een goeie ruitersport winkel gaan waar je prof. advies krijgt. bijv. de divoza kan je hier goed mee helpen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:15

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:20

laura57 schreef:
dit paard is niet dik door te veel eten enz. dat hoord gwoon bij het ras. ik heb zelf ook welshjes nu nog een en en een 3 kwart welsh en een die nu ingeslapen is die waren ook bol een vriend van me fokt welsh het oude type en die zijn allemaal zo, dit is gewoon een oud type welsh. dus niemand hoeft iets te zeggen over dat dit paardje dik is . want dat hoort bij het res net als bij shetjes probeer is een onderleggen voor het zadel in het vorm van een soort fiets zadel achtig dit vuld de loze ruimte op aan de voorkant waardoor het zadel beter gaat liggen. werkte bij mijn oude welsh van 18 ook zei was ook fok merrie geweest en keur ster preferent. voor zon onderlegger kun je het best naar een goeie ruitersport winkel gaan waar je prof. advies krijgt. bijv. de divoza kan je hier goed mee helpen.

Shetjes horen niet dik? >;)

TS, goed dat je begint met lessen!
Ik zou inderdaad je beugels wat langer doen, en probeer je handen bij elkaar te houden. Je handen mogen ook niet mee omhoog gaan met lichtrijden.