paard kan niet zonder martingaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eugenieke

paard kan niet zonder martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 18:57

Hallo, ik heb een vraagje, ik heb een 6jarige jazz ruin welke problemen met zijn rug heeft gehad, na 1,5 jaar van zadelmakers, tandartsen , thermografieen, poedertje hier, zalfje daar, osteophaten noem het zijn we eindelijk op het punt geraakt waarop het eindelijk goed gaat met hem en ik zijn rugprobleem heb overwonnen. Omdat hij 2 jaar extreem met zijn hoofd heeft geslagen (denk aan zo ver gestrekt dat hij jouw een bloedneus slaat) heeft hij een onderhals gekweekt waar je u tegen zegt, nu heb ik hem zover (mede mogelijk door creatine) dat hij eindelijk niet meer met zijn hals slaat, ik heb hem laatst ook voor het eerst eens met slof gereden, dit kon voorheen niet want bracht te gevaarlijke situaties teweeg. Ik rijd hem normaal met martingaal, nu wil ik hem eigenlijk officieel starten dus zal die martingaal weg moeten. Ik heb het laatst eens geprobeerd en ging het goed, maar gistern probeerde ik het nog eens en werd hij bijna gevaarlijk, hij had binnen 2 seconde door dat hij weer zo met zijn kop de lucht in kon gaan (en dan bedoel ik dus niet simpel zoals een jong paard zijn bit niet accepteerd), nee hij kijkt echt naar het plafon, is behoorlijk soepel in zijn hals en zijn rug duwt hij hierbij weg en die gaat dan ook alle kanten op, ik kan niks op dat moment, hij was zelfs zo ermee bezig dat hij bijna zijn evenwicht verloor en gewoon omkiepte met me. Ik denk dat het evenwicht problemen zijn, de steun die hem de martingaal wel geeft of zo? Maar hoe wen ik hem langzaam aan het feit dat die martingaal weg moet zonder met hem om te kiepen (ben laatst met hem omgekiept in de galop voor het geval mensen zeggen dat paard kiept niet zo makkelijk om ;)) Hoe haal je een paard van de martingaal af haha?
Laatst bijgewerkt door Eugenieke op 29-12-13 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

snorkel1986

Re: paard kan niet zonder martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:03

Alshij correct loopt doet een martinggaal niks dus eerst altijd laten lope zo alshoort daarna kan hij er zo af

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:05

Doet hij dit ook aan de longe? Probeer hem anders gewoon zonder iets te longeren, eventueel dubbellonge als je daar ervaring mee hebt. Dan kan hij zo leren op eigen benen leren lopen zonder de steun van hulpteugels. Zo kan je ook die onderhals sneller wegwerken dan dat je dat met rijden doet (aangezien hij zo met zijn hoofd doet dan). Paarden die een onderhals hebben hebben ook veel moeite met hun hoofd te dragen. Hun bovenste spier is niet zo goed bespierd waardoor het vermoeiender is om met hun hoofd omlaag te lopen dan omhoog, aangezien er te weinig is om het hoofd zo lang te dragen. Dat moet dus eerst andersom.

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:09

nee aan de longe is er geen probleem. nooit geweest eigenlijk. heb heel lang met pessoa gelongeerd en sindskort met dat touw (wat is dat? pirelli longeerhulp of zoiets?).

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:11

en omdat hij het eerste jaar niet extreem veel gereden is omdat ik eerst wilde weten wat loos was heb ik hem echt heel veel gelongeerd, en longeer nu nog heel vaak, zo loopt hij redelijk op eigen voeten, maar als meneer gaat protesteren of zo met zijn hoofd op doet lijkt hij blind te worden en niet op te letten wat hij doet, ben laatst tegen een fries aangegalopeerd omdat hij het bit vast pakte en vond dat hij moest gaan rennen, die fries was het enige paard in de bak, maar dan gaat hij zo in protest dat het hem gewoon geen moer interesseert....

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:13

De onderhals is het probleem niet.
Paard weet het verschil met en zonder hulpteugel.... Nu de vraag waarom hij het gedrag laat zien als de hulpteugel eraf gaat. Ik denk dat dit gedrag niet is om je te pesten, maar om je wat duidelijk te maken.
De vraag is alleen wat probeerd je paard je duidelijk te maken....
Misschien is het duidelijker met een filmpje

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:17

ik word angstiger denk ik. als hij zo doet gaat zijn rug zo alle kanten op, echt een bokkanon zit steviger haha. Enja het is een slimme, dus ik denk dat hij het gewoon gelijk weet ofzo...

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:18

hij schud ook minder met zijn kop wanneer ik een zweep vast heb... maar dan wordt hij wel soms te voorwaarts (hij is alles behalve sloom dus voorwaarts neerwaarts is het probleem niet)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:00

Maar ookal weet hij het.....er moet een reden zijn...waarom wil hij niet voor je werken?

Je laatste post vind ik niet zo logisch als jij.

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 21:06

Ja dit paard heeft 2jr lang pijn gehad met rijden... dat moet eerst uit zijn hoofd gaan denk ik niet? Ik heb eens iemand laten komen die zei me dat zijn kopschudden dik een half jaar zou gaan duren om dit gedrag eruit te krijgen. I tussen zijn we 3mnd verder dus het kan kloppen. Ik heb Zz ruiters op hem gehad. Sommige stapte af...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:15

Maar dan zou hij met martingaal ook moeten willen staken, als hij er nog angst voor heeft.

Kan ook zijn dat hij heel heftig reageerd op je spanning.

Tis iig duidelijk dat je paard iets wil vertellen.

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 21:21

Heeft hij ook heel lang nog gedaan. Denk dat ik pas 2mnd kopschudvrij ben.... ja het is lastig. Met wedstrijden reageert hij okk super erg op mij dus misschien dan toch. Weet t niet...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:24

Pas 2 maandenk kopschudvrij? Al eens gekeken naar Headshaking?
Als je paard echt een medische aandoening heeft, denk je niet dat het niet paardwaardig is om zo door te gaan?

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 21:33

Hij is helemaal medisch onderzocht en omdat ik nu eindelijk progressie zie stop ik niet nee. Ik ga niet zitten op een paard wat pijn heeft. Maar helaas kunnen ze niet praten en is het heel lastig de balans te vinden. Maar hij vertoond geen tekenen meer van pijn. Believe me dan lag ik wel weer op de grond. Alleen zijn dingen moeilijker af te leren dan aan te leren....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:35

Mee eens. En toch ga je vastgesleten patronen moeten onderbreken. Heb je al een idee hoe je dat aan gaat pakken?

Overigens is Headshaking sezioensgebonden. Dus als hij al (al?) 2 maanden kopschudvrij is, zou ik dat niet als progressie zien.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:42

Misschien is het een idee om een keer te beginnen met en dan als je je paard ontspannen hebt als er iemand in de buurt is vragen of die kan helpen met de martingaal van je teugels af te halen... leg er als ie erg klappert een knoopje in ;)

Succes

Evitaali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:49

Ik heb ook een paard die pricies weet wanneer ik een hulp teugel om heb of niet. Maar dit had te maken dat ik dan minder onspannen reed, ik nam meer mijn teugels aan, terwijl ik dat niet doe met een hulpteugel, terwijl de hulpteugel als wijze van spreke gewoon los om zijn hals hangt. Kijk goed na je zelf of jij zorgt voor extra spanning zonde de hulp teugel, en probeer deze spanning bij de zelf eerst weg te nemen. Als je eerder er vaak af bent gevallen en na de martingaal niet meer, kan die spanning er echt nog zitten.. Ook voelt je paard de steun van de martingaal, misschien kun je wanneer jou'n spanning weg is eerst proberen alleen een borstuig om te doen, zo denkt jou paard misschien dat hij wel de martingaal om heeft. Is altijd het proberen waard toch?? Probeer meerdere paarden te rijden (met les), om zo je rijvaardigheid te versterken, en je spanning te verminderen. Je leert dan ook beter wat je fout doet, en je over concentreerd dan niet op het feit dat het nog niet lukt me je eigenpaard.. Ik lees ook dat je paard goed is.. hier ga ik dan ook van uit. In iedergeval veel succes!

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 21:53

Ja het is lastig uit te leggen. Ken mijn paard en weet hoe hij aanvoelt met rijden. Al kan je beter vervangen door pas inderdaad. Maja het begon met minder doen en nu doet hij het eigenlijk niet meer. Mits ik dus die martingaal eraan houd... heb inderdaad vaker geprobeerd de martingaal aan de nek vast te maken maar niet door de teugels te doen. Maar dan begon ik inderdaad zonder en vaak eindigde ik met haha. Zal het eens andersom doen. Misschien dat hij zo. Desnoods in n paar maanden tijd er vanaf is...

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 21:54

Dankje evitaali. Denk dat hier een grote waarheid inzit. Zal me best gaan doen dit te verbeteren

Evitaali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:59

Graag gedaan succes!

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:02

Ik kan verkeerd zijn, maar voor mij klinkt het alsof jouw paard uit zichzelf helemaal geen balans kent. Als je jouw paard logeert met pessoa of rijdt met een slof of martingaal, forceer je je paard in een houding die voor hem eigenlijk totaal niet natuurlijk is, en waarin hij niet in getraind is.. Het lijkt er dan op dat alles goed gaat, de martingaal gaat er dan eens af, en *bingo* .. Neem er nog een beetje stress bij van jouw kant, en je zit in een hele gevaarlijke situatie met je paard.
Mijn raad: afstappen, martingaal in de kast, en werken aan de houding van je paard. Verdiep je een beetje in rechtrichten? Dat heeft bij mijn paardje wonderen gedaan! Je paard moet zichzelf eerst leren dragen zonder dat jij erop zit, en zonder dat een hulpteugel hem hiertoe verplicht.
Veel, veel succes!

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 22:22

we zijn er inderdaad achter gekomen dat hij zo krom was als een banaan. dus we zijn nu sinds 3/4 maanden gok ik zo flink aan het rechtrichten. helaas duurt het even gezien ik door mijn rijden op de linkerhand met linkerstelling (hij in de groei) zo scheef als maar kon zijn had gereden haha. Stomme is dat ik mijn vorige paarden gewoon deed rechtrichten door kilometers te rijden buiten. Alleen door zijn fratsen (en die zijn in het begin echt erg geweest en ja bedenk dan maar eens wat hij heeft...) ben ik nooit veel met hem naar buiten gegaan omdat hij gewoonweg gevaarlijk is daar... (hij is trouwens zo verkeersmak als maar kan). hij kan overigens wel extreem goed strekken (met zijn nek zeg maar, lange teugel), want dat is wat ik altijd geleerd heb, je paard van laag naar hoog rijden om het maar zo te zeggen, en ik ben ook niet iemand die wilt dat mijn paard met 7 jaar Z loopt. voor sommige mensen ga ik nog te langzaam zelfs, maar ik heb mijn tijd en mijn paard heeft het duidelijk nodig. Heb vaker paarden ingereden en doorgereden maar poeh dit is een lastige hoor haha. en ja door zijn geschiedenis ligt hij gewoon erg achter, vergelijk hem ook altijd met een 3 jarige :P

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:07

Haha, ik merk dat je daar een zwaar kaliber lopen hebt ;-)

Als hij op zich al wat kan strekken aan de lange teugel, moet het toch zijn dat hij zich ergens toch wel wat kan ontspannen onder het zadel.. Begint hij dan eigenlijk pas echt zijn hoofd omhoog te gooien als je de teugels opneemt? Anders kan je altijd een naar de tanden laten kijken of bitloos proberen? Natuurlijk moeilijk om er iets over te zeggen zonder het gezien te hebben..

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 23:18

Jep inderdaad haha. Als ik de teugels opneem en meneer ah werk zet komt zijn protest. Vind ie toch niet zo leuk haha. Die tanden van hem zijn in een betere staat dan die van mij haha. Wel heb ik ook al door dat hij dikke bitten haat ( iets wat een normaal paard liever heeft mja). Hoe dunner en lichter hoe liever. Wellicht omdat hij een mini mond heeft ( 11,5 voor een paard van 1.62m). Enja bitloos is al geprobeerd.... sommige mensen zeggen me soms. Zucht... ja jazz he haha

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:39

Hij zal wss nooit écht graag aan het werk gezet worden vrees ik ;-)
Klinkt alsof je al veel geprobeerd hebt ermee, chapeau dat je het niet opgeeft! Heb je trouwens al leren inbuigen? Dat is dat je leert dat wanneer je het hoofd van je paard naar je toe haalt, dat hij daarop leert stilstaan.. Komt altijd goed van pas als hij eens een crisis krijgt!