Vorig jaar heeft mijn paard een peesblessure gehad waardoor hij zo'n 7 maanden aan de hand heeft moeten stappen. Na een paar keer terug te zijn begonnen met rijden, was er telkens wel weer een probleem o.a. been werd terug dik, koliek, rug zat vast,...
Uiteindelijk waren alle problemen opgelost (been was al meer als 3 weken perfect in orde, volledig hersteld van koliek, kinesist was geweest, zadel in orde...), maar nu is mijn paard als een tikkende tijdbom.
Tijdens het rijden is hij gewoonweg gevaarlijk geworden. Voor het minste geluid, of zelfs als er helemaal niets is, begint hij als een zot te bokken. Hij rukt de teugels uit mijn handen, steekt zijn hoofd tussen zijn voorbenen (als je erop zit zie je gewoon geen hoofd meer
) en gaat ter plaatsen bokken.Ik heb er niets tegen als hij is bokt omdat hij te veel energie heeft, maar nu komt het gevaarlijke deel.
Als hij begint met bokken, kijkt hij naar niets meer, dus ook niet naar waar hij loopt. Hij begint hierdoor te struikelen met als gevolg dat we samen op de grond belanden.
Dit is ondertussen al zo'n 3 keer gebeurd en ik vind het gewoon niet meer verantwoord om er zo op te stappen (voor zijn eigen veiligheid en de mijne).
Wat kan ik nu doen? Moet ik hem een kalmeringsmiddel geven?
Belangrijk om nog te weten:
e manege vind het blijkbaar nodig om als ik in de piste ben, is het nu om 12u ,16u of 22u, als zotten met een tractor door de piste te racen. Er wordt dus zeker geen rekening gehouden met mij, hoe vaak je ook een opmerking geeft.*Mijn paard is al 19 jaar en dus niet meer de jongste.
*Longeren is geen optie, de dierenarts heeft gezegd dat dit nog zeker een paar maanden niet mag of alleen als hij rustig is..
Ik weet het echt niet meer, heeft er iemand tips om hem wat rustiger te krijgen?
maar nu heb ik het probleem dat de enige plaats waar hij een beetje rustig is, zijn stal is. Aan de hand stappen is ook al redelijk moeilijk omdat hij dan ipv bokken, gaat steigeren.