Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

)? Heb je liever een voorwaarts temperamentvol paard of spoor je je paard liever wat meer aan? Hoe reageer je op een bok(je) of schrikreactie van een paard? Allemaal dingen die je kunt vragen aan verkopers zonder dat je meteen op een paard hoeft te stappen. Als je gaat kijken bij een paard zorg dan dat je zelf op jouw manier kunt kennis maken met het paard door te poetsen, het paard los te laten lopen in een bak/paddock, kijken hoe jullie op elkaar reageren, of het paard op je let en nieuwsgierig is naar jou als persoon. Als dat gevoel goed is kun je een proefritje in de bak gaan maken. Sommige verkopers willen graag alles met het paard zelf voordoen voor de evt. koper, maar leg dan uit dat je graag alles zelf wilt doen en dat ze daarbij wel tips mogen geven, maar dat je het thuis ook zelf moet doen indien de koop doorgaat. Willen ze dit niet? Helaas, dan vertrek je weer... Vaak is er dan een gebruiksaanwijzing of iets anders aan de hand met het paard. Geloof ook niet zomaar de reden van verkoop: "wegens overcompleet", "wegens tijdgebrek", enz. Mijns inziens zijn dit te vage redenen voor verkoop en moet je doorvragen.
Je hoeft natuurlijk ook niet alles te weten wat een dierenarts weet maar je moet het toch wel kunnen zien als er iets niet goed is. Vind ook dat je al een dierenarts en hoefsmid moet hebben geregeld voordat je je paard hebt. Goede voorbereiding is het halve werk.
Daarentegen, zet me op een of ander onbekend gek paard en ik blijf er lekker op zitten. Dat is de ervaring die ik in mijn puberteit heb opgedaan. Bora2013 schreef:Hoi,
Toch wel een interessante optie, leasen. Ik had dit her en der wel gezien maar nergens iets gevonden. Echter navraag bij mijn manege, was ik echt nog niet opgekomen. Ik ga dit eens overleggen op mijn manege.
Alweer heel veel dank voor de reacties.