Ik heb een irritatiepuntje van mezelf bij het rijden:
Ik heb een grote KWPN Merrie van 1,74 die vrij grote/ruime gangen heeft en best hoog opgooit in zowel draf als galop. Nu ben ik de laatste tijd veel aan het oefenen met doorzitten. Ik rijd haar ook wel eens met bareback (zonder beugels) en hierbij is het blijven zitten en doorzitten geen enkel probleem. Echter, als ik haar met zadel rijd (lees: met beugels) is de combinatie tussen blijven zitten en mijn beugels behouden echt een drama. In de galop heb ik dit minder maar vooral in draf wil het maar niet lukken. Als ik haar keurig ingehouden in een verzamelde draf heb kan ik ook nog goed blijven zitten, maar zodra het wat sneller gaat lukt dit niet meer. Dan ga ik of stuiteren of verlies mijn beugels. Dit zit namelijk zo:
Ik heb een veelzijdigheids zadel en zit over het algemeen vrij lang. Dit omdat ik vrij lange benen heb in verhouding, en omdat ik last krijg van mijn enkels als ik korter zit. Mijn instructrice heeft mij aangeraden wat korter te rijden omdat ik toch wel iets te lang zat, zeker voor een vhz. Maar als ik mijn beugels korter heb en ik probeer mijn mijn hak goed te blijven uitdrukken om mijn beugels niet te verliezen, druk ik mijzelf omhoog en ga ik in mijn zadel stuiteren waardoor het doorzitten dus niet meer goed lukt. Als ik mijn beugels echter langer heb en ik probeer diep en stevig in mijn zadel te blijven doorzitten verlies ik mijn beugels want dan wiebelen mijn voeten er gewoon uit. Het lukt mij dus maar niet om een goede beugel lengte te vinden waarin ik diep en goed kan blijven doorzitten en toch mijn beugels niet verlies. Als ik mijn beugels uit doe gaat het doorzitten dus echter gewoon prima.
Is dit herkenbaar? En heeft iemand een goede oefen tip? (behalve les uiteraard, dat spreekt voor zich lijkt mij
)Ik ben meer benieuwd naar reactie's van mensen die ditzelfde probleem ook kennen en hun eigen ervaringen...
Zonder zadel kan ik ook mijn benen heerlijk lang en ontspannen laten en dan gaat het doorzitten dus prima!
Ik ga zeker wel proberen om meer links rechts te gaan voelen!
het lukt me nu pas een paar maanden om op mijn merrie normaal zonder stuiter door de bak te komen. Als ik merk dat ik begin te stuiteren, denk ik knieën los, check, ga ik mee met de beweging in plaats van proberen stil te zitten check, paard ontspannen check en dan zit ik vaak ineens weer heerlijk