Doorzitten & Beugels Behouden - beiden tegelijk lukt niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scarlett89

Doorzitten & Beugels Behouden - beiden tegelijk lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 13:59

Hallo,

Ik heb een irritatiepuntje van mezelf bij het rijden:

Ik heb een grote KWPN Merrie van 1,74 die vrij grote/ruime gangen heeft en best hoog opgooit in zowel draf als galop. Nu ben ik de laatste tijd veel aan het oefenen met doorzitten. Ik rijd haar ook wel eens met bareback (zonder beugels) en hierbij is het blijven zitten en doorzitten geen enkel probleem. Echter, als ik haar met zadel rijd (lees: met beugels) is de combinatie tussen blijven zitten en mijn beugels behouden echt een drama. In de galop heb ik dit minder maar vooral in draf wil het maar niet lukken. Als ik haar keurig ingehouden in een verzamelde draf heb kan ik ook nog goed blijven zitten, maar zodra het wat sneller gaat lukt dit niet meer. Dan ga ik of stuiteren of verlies mijn beugels. Dit zit namelijk zo:

Ik heb een veelzijdigheids zadel en zit over het algemeen vrij lang. Dit omdat ik vrij lange benen heb in verhouding, en omdat ik last krijg van mijn enkels als ik korter zit. Mijn instructrice heeft mij aangeraden wat korter te rijden omdat ik toch wel iets te lang zat, zeker voor een vhz. Maar als ik mijn beugels korter heb en ik probeer mijn mijn hak goed te blijven uitdrukken om mijn beugels niet te verliezen, druk ik mijzelf omhoog en ga ik in mijn zadel stuiteren waardoor het doorzitten dus niet meer goed lukt. Als ik mijn beugels echter langer heb en ik probeer diep en stevig in mijn zadel te blijven doorzitten verlies ik mijn beugels want dan wiebelen mijn voeten er gewoon uit. Het lukt mij dus maar niet om een goede beugel lengte te vinden waarin ik diep en goed kan blijven doorzitten en toch mijn beugels niet verlies. Als ik mijn beugels uit doe gaat het doorzitten dus echter gewoon prima.

Is dit herkenbaar? En heeft iemand een goede oefen tip? (behalve les uiteraard, dat spreekt voor zich lijkt mij :) )
Ik ben meer benieuwd naar reactie's van mensen die ditzelfde probleem ook kennen en hun eigen ervaringen...

Ingeeu

Re: Doorzitten & Beugels Behouden - beiden tegelijk lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:07

Lastig zeg! Knijp je niet teveel met je benen of je knieën? Daardoor wil dit probleem ook nog wel eens komen..

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 14:10

Ingeeu schreef:
Lastig zeg! Knijp je niet teveel met je benen of je knieën? Daardoor wil dit probleem ook nog wel eens komen..

Dat probeer ik niet te doen want door het knijpen ga ik inderdaad stuiteren, maar als ik niet knijp en mijn benen relaxed en lang laat dan verlies ik dus steeds mijn beugels :( Zonder zadel kan ik ook mijn benen heerlijk lang en ontspannen laten en dan gaat het doorzitten dus prima!

Sille55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:42

Herkenbaar!

Ik heb het zelf ook met mijn wedstrijdpaard; ook geen kleintje met z'n 1.76m en ook enorm veel beweging in zijn gangen. Op andere paarden is doorzitten geen probleem, maar op hem is het soms een ramp. Dan wordt het inderdaad of stuiteren of mijn benen vliegen alle kanten op.
Merk zelf wel dat het zadel wel invloed heeft. Ik heb laatst bij mijn dressuurzadel de kniewrongen laten verdikken en extra wrongen aan de achterkant erop laten plaatsen, hierdoor kan ik wel stiller blijven zitten.
Maar de grootste factor die van invloed is bij mij, is hoe het paard loopt. Mijn paard is best flegmatiek, en als hij niet goed op het achterbeen loopt, kan ik niet doorzitten. Zodra het paard goed op het achterbeen loopt en zijn bovenlijn goed gebruikt, wordt het doorzitten voor mij gelijk een stuk makkelijker!

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 09:35

Heb je dit met andere zadels dan ook TS? Misschien kun je dat proberen! Wie weet pas jij niet optimaal in jouw huidige zadel waardoor dit probleem zich voordoet?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 09:37

Je hakken niet te ver uitdrukken en juist druk houden op de bal van je voet. Verder proberen om de links rechts beweging van de paard te volgen en niet alleen die van voor naar achter. Succes!

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 09:48

Ingeeu schreef:
Heb je dit met andere zadels dan ook TS? Misschien kun je dat proberen! Wie weet pas jij niet optimaal in jouw huidige zadel waardoor dit probleem zich voordoet?

Geen idee, ik heb ook een bareback en een westernzadel en daarbij heb ik dit probleem niet. Maar dan hoef ik ook mijn voeten niet in de beugels te houden op die manier. Wel heb ik op andere paarden die wat hoger opgooien ook wel vaak problemen met mijn beugels dus ik denk eerder dat het gewoon aan mij ligt :+

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 09:51

MarjanB schreef:
Je hakken niet te ver uitdrukken en juist druk houden op de bal van je voet. Verder proberen om de links rechts beweging van de paard te volgen en niet alleen die van voor naar achter. Succes!

Bedankt, dat ga ik proberen. Ik heb juist dat als ik druk houd op de bal van mijn voet, ik ga stuiteren omdat ik mezelf dan met mijn voeten omhoog uit het zadel druk. zodra ik mijn voeten laat 'bungelen' kan ik goed blijven zitten maar verlies ik mijn beugels... Kun je me vertellen hoe jij dan kan blijven zitten ondanks dat je met de bal van je voet op je beugels blijft steunen. Druk jij jezelf dan niet omhoog door op je beugels te blijven 'staan'? En heb jij je beugels dan lang of juist wat korter?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 09:56

Ik heb dit probleem omdat ik mijn knieen wat optrek. Ik heb ze wel los (kan ook met benen los van het zadel rijden) maar ik zit iets in stoelzit waardoor ik geen druk op mijn beugels hou. Dit komt bij mij vanuit een rugprobleem.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:01

Als het zonder beugels wel gaat kun je dan niet je beugellengte aanpassen op je hoe je zit als je zonder beugels rijdt? Als je snapt wat ik bedoel..

En misschien van die stroeve beugelblokjes, zodat je ze minder snel verliest?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:09

Druk houden is niet alles vastzetten, je knie is een scharnierpunt :) Dus druk (niet teveel) op je beugel knie en bovenbeen ontspannen en juist mee laten bewegen. Verder ook pas gaan doorzitten als je paard los in de rug en in een voor jou fijn tempo loopt (dus een rustig tempo). Dan goed gaan voelen wat de beweging is van je paard, links rechts vind ik zelf het makkelijkst want voor achter volgt dan wel. Beginnen met kleine stukjes en dat steeds verder uitbouwen. En er goed op blijven letten dat je jezelf niet vastzet op je bovenbeen of je knie. Als dat lukt gaan schakelen en voor jezelf lastiger maken :)

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 10:23

Jasmijn159 schreef:
Als het zonder beugels wel gaat kun je dan niet je beugellengte aanpassen op je hoe je zit als je zonder beugels rijdt? Als je snapt wat ik bedoel..

En misschien van die stroeve beugelblokjes, zodat je ze minder snel verliest?

Ja dat dacht ik ook, maar dat werkt dus juist niet. Dan zijn mijn beugels te lang en wiebelen mijn voeten er gewoon uit.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 10:25

MarjanB schreef:
Druk houden is niet alles vastzetten, je knie is een scharnierpunt :) Dus druk (niet teveel) op je beugel knie en bovenbeen ontspannen en juist mee laten bewegen. Verder ook pas gaan doorzitten als je paard los in de rug en in een voor jou fijn tempo loopt (dus een rustig tempo). Dan goed gaan voelen wat de beweging is van je paard, links rechts vind ik zelf het makkelijkst want voor achter volgt dan wel. Beginnen met kleine stukjes en dat steeds verder uitbouwen. En er goed op blijven letten dat je jezelf niet vastzet op je bovenbeen of je knie. Als dat lukt gaan schakelen en voor jezelf lastiger maken :)

Ja zover was ik inderdaad ook, als je druk gaat zetten druk je jezelf uit het zadel. Het beste blijf ik dan ook doorzitten als ik mijn benen lekker helemaal lang en los kan laten hangen, maar zodra ik met beugels rijd en dus iets druk op mijn beugels moet houden lukt het niet meer }:0 Ik ga zeker wel proberen om meer links rechts te gaan voelen!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:28

Ik heb er ook heel lang problemen mee gehad hoor :D het lukt me nu pas een paar maanden om op mijn merrie normaal zonder stuiter door de bak te komen. Als ik merk dat ik begin te stuiteren, denk ik knieën los, check, ga ik mee met de beweging in plaats van proberen stil te zitten check, paard ontspannen check en dan zit ik vaak ineens weer heerlijk

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 10:32

MarjanB schreef:
Ik heb er ook heel lang problemen mee gehad hoor :D het lukt me nu pas een paar maanden om op mijn merrie normaal zonder stuiter door de bak te komen. Als ik merk dat ik begin te stuiteren, denk ik knieën los, check, ga ik mee met de beweging in plaats van proberen stil te zitten check, paard ontspannen check en dan zit ik vaak ineens weer heerlijk

Jaaaaa! dat heb ik dus ook, maar tegen die tijd ben ik mijn beugels dus verloren :+ Als ik merk dat ik ga stuiteren probeer ik minder druk op de beugels te zetten en mijn knieën en benen wat meer te ontspannen en inderdaad met de beweging mee te gaan... tegen de tijd dat ik dan weer lekker aan het doorzitten ben, zijn mijn voeten uit de beugels gewiebeld...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:46

Ik sluit mij aan bij de tips van MarjanB en wil daar nog aan toevoegen dat het werkt wanneer je je benen/voeten wat verder naar achter brengt. Dan kun je meer balans verkrijgen vanaf je voeten en je knieen beter ontspannen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:57

Concentreer je op het naar beneden laten wijzen van je knie. Je onderbeen gaat iets naar achteren zonder de hak op te trekken.
Je hoeft geen extra druk op de beugels te hebben om ze te houden.
Je kunt oefenen in het loslaten en aannemen van je beugels onder het draven. Dat helpt bij het krijgen van de onafhankelijke it die je nodig hebt.

Je kunt ook een rondje in verlichte zit gaan om je beenhouding goed te bevestigen en dan rustig gaan zitten...

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 10:57

Amaryllis schreef:
Ik sluit mij aan bij de tips van MarjanB en wil daar nog aan toevoegen dat het werkt wanneer je je benen/voeten wat verder naar achter brengt. Dan kun je meer balans verkrijgen vanaf je voeten en je knieen beter ontspannen.

Bedankt voor de tip!

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 10:57

Lusitana schreef:
Concentreer je op het naar beneden laten wijzen van je knie. Je onderbeen gaat iets naar achteren zonder de hak op te trekken.
Je hoeft geen extra druk op de beugels te hebben om ze te houden.
Je kunt oefenen in het loslaten en aannemen van je beugels onder het draven. Dat helpt bij het krijgen van de onafhankelijke it die je nodig hebt.

Je kunt ook een rondje in verlichte zit gaan om je beenhouding goed te bevestigen en dan rustig gaan zitten...

Dat is ook een goeie, bedankt!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:31

Wat heb je voor een zadel dan? Zit je niet onwijs in stoelzit?

royal88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:41

Waarschijnlijk beweeg je niet goed mee vanuit je bekken. Dan trek je automatisch iets je benen op of ga je juist knijpen. En dan verlies je je beugels. Ik heb dat ook vaak gehad.
Probeer goed vanuit je buikspieren door te zitten - gewoon puur over je zitbeenknobbels 'heenrollen'. Probeer ook je bovenbenen en knieën goed los te laten. Je zult zien dat het dan beter gaat. En... Kleine stukjes tegelijk!

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 10:46

Jasmijn159 schreef:
Wat heb je voor een zadel dan? Zit je niet onwijs in stoelzit?

Ik heb een veelzijdigheidszadel maar ik zit niet in stoelzit. Dit krijg ik juist een beetje als ik mijn beugels te kort doe, dan wil ik nog wel eens (vooral bij lichtrijden) iets te ver achterin het zadel neerkomen, maar normaal en bij doorzitten niet. Daarom rijd ik meestal met wat langere beugels.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 00:43

Inmiddels heb ik het een aantal keren geprobeerd met de gegeven tips, en ik moet zeggen dat het toch een stuk beter gaat met mijn beugels een gaatje korter. Ik kan met de gegeven tips nu redelijk goed in mijn zadel blijven ondanks dat mijn beugels korter zijn, en ook verlies ik mijn beugels niet meer. Wel heb ik nu elke keer gigantische kramp en pijn in mijn enkels :( Dat was dus de reden dat ik normaal met langere beugels reed...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:49

Tussendoor af en toe beugels uit en met je voeten draaien...

anoukdeolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:21

Ik denk dat je de balans moet proberen te vinden tussen het diep blijven zitten en de druk op de bal van je voet. Daar moet je in gaan puzzelen wat voor jouw werkt. Je moet wel druk hebben op je beugels, maar niet zoveel dat je jezelf uit het zadel drukt. Lastig probleem, ik herken het! Maar het gaat al stukken beter als in het begin, veeeel doen en veeeeel oefenen. Succes!