Bokkers schijnheilig of..? Nageeflijk dmv teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Bokkers schijnheilig of..? Nageeflijk dmv teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 19:35

Hoi Bokkers,

Al best een tijd vraag ik me iets af. Bijna in alle topics wordt afgeraden om je paard aan de teugel te rijden dmv teugelgebruik in de zin van halve ophoudingen geven, kneepjes geven, spelen met de teugels etc. Nu was er net weer een topic waar de TS het had over spelen met de teugels en direct allerlei reacties erop dat dat natuurlijk niet moet en dat dat zagen is.

En nou komt het:

Ik ben naar aardig wat fotomeetings geweest van bokt en daar heb ik bijna iedereen zien rijden die dmv kneepjes of erger hun paard aan de teugel reed of probeerde te rijden. Hoe kan dat dan? Of was dat heel toevallig omdat het paard wel even netjes op de foto moest en teveel afgeleid was, maar dat is niet zo netjes tegenover je paard dan he? Of zijn dat allemaal net toevallig bokkers die niet reageren in dat soort topics..?

Daarnaast wordt het sowieso heel veel gedaan in de paardenwereld, sterker nog ik ken nauwelijks mensen die het níet doen en dan zijn dat voornamelijk ruiters van klassieke/academische dressuur en dat zijn er niet zo heel veel. ;)

Of weten bokkers eigenlijk wel hoe het moet en zetten ze dat netjes op internet maar rijden ondertussen in de praktijk heel anders.....

Dus brand los want ik ben erg benieuwd. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-11-13 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel in overleg met TS gewijzigd

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:39

saskiakefie schreef:
Hoi Bokkers,

Al best een tijd vraag ik me iets af. Bijna in alle topics wordt afgeraden om je paard aan de teugel te rijden dmv teugelgebruik in de zin van halve ophoudingen geven, kneepjes geven, spelen met de teugels etc. Nu was er net weer een topic waar de TS het had over spelen met de teugels en direct allerlei reacties erop dat dat natuurlijk niet moet en dat dat zagen is.

En nou komt het:

Ik ben naar aardig wat fotomeetings geweest van bokt en daar heb ik bijna iedereen zien rijden die dmv kneepjes of erger hun paard aan de teugel reed of probeerde te rijden. Hoe kan dat dan? Of was dat heel toevallig omdat het paard wel even netjes op de foto moest en teveel afgeleid was, maar dat is niet zo netjes tegenover je paard dan he? Of zijn dat allemaal net toevallig bokkers die niet reageren in dat soort topics..?

Daarnaast wordt het sowieso heel veel gedaan in de paardenwereld, sterker nog ik ken nauwelijks mensen die het níet doen en dan zijn dat voornamelijk ruiters van klassieke/academische dressuur en dat zijn er niet zo heel veel. ;)

Of weten bokkers eigenlijk wel hoe het moet en zetten ze dat netjes op internet maar rijden ondertussen in de praktijk heel anders.....

Dus brand los want ik ben erg benieuwd. :)

Dit denk ik. Het is heel makkelijk om te weten hoe het moet, maar het doen is vaak wat anders en vooral een kwestie van geduld. Ik denk dat veel mensen dan toch voor het plaatje kiezen. En eerlijk gezegd weet ik niet of het wel zo slecht is om eens wat harder in de hand te zijn om door te vragen. Dat heb ik in mijn periode zonder les ook regelmatig gedaan en ze werd er wel losser van. Dat is toch het doel van paardrijden: het paard soepel maken/houden? Het principe van LDR is dan weer een flinke stap verder en hier ben ik het niet mee eens, maar puur handen stil en wachten tot het paard nageeft vind ik niet altijd de beste optie, al moet het daar op den duur wel naartoe gaan natuurlijk.

Puur 'spelen' en 'kneepjes' geven is in mijn ogen wel zagen en dus fout. Maar af en toe weerstand bieden, hetzij twee teugels, hetzij één kant is af en toe nodig imo.
Laatst bijgewerkt door Science90 op 29-10-13 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:41

Ik heb zelf de teugels eigenlijk altijd los, maar ben absoluut niet heilig; pak de teugels er wel bij als hij echt niet luistert en wil dan best even wat teveel teugel gebruiken (veiligheid voor alles; kan het niet veroorloven dat ie opeens voetgangers omver loopt bv).

Maar ja, als iemand een topic opent op bokt met foto's of met de vraag over aan de teugel rijden; dan raad ik wel aan om niet te gaan spelen met de teugel. Neemt niet weg dat ik het zelf altijd perfect doe. Maar het is ook een advies :)
Ik kan best tegen een 16 jarige zeggen; niet beginnen met roken en er zelf thuis 1 opsteken. Het is een advies om beter te doen, ongeacht wat ik zelf doe. Of misschien juist om te voorkomen dat men doet wat ze zelf wel doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:43

Ik krijg (en geef) gewoon les waarbij ik een paard losmaak, ook alleen links of alleen rechts, de voorkant moet begrenzen, etc. etc. dus ik verbaas me ook altijd over de posts. Als ik mijn hand alleen stil voor me hou loopt mijn ene paard rond als een kameel, de andere loopt met zijn neus ter hoogte van zijn knieen en nummer drie kruipt finaal achter het bit en rolt zich op (wat dus niet gebeurt als ik zelf het contact opzoek)
Als de paarden fijn lopen probeer ik mijn hand voor, open en stil te houden, maar als er iets fout gaat grijp ik echt wel in.
(zegt enfant terrible die altijd gewoon op Bokt zegt hoe het is, ideaal of niet :+ )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:45

Je moet ook wel meebewegen met het hoofd, echt helemaal stil houden zal sowieso niet fijn zijn voor het paard (uitzondering in draf) wat dat betreft,
Maar ook ik ben inderdaad van zo zacht als het kan, maar even 'hard' als het moet. Heb overigens een heel fijn paard die daar ook direct correct op reageert.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-10-13 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:46

Ik denk niet dat dit meteen met schijnheiligheid te maken heeft. Maar gewoon met het feit dat paardrijden in theorie veel gemakkelijker is dan in de praktijk. ;) Ben wel blij dat er een perfect theoretisch beeld geschetst wordt op bokt. Dan weten we waar we allemaal naartoe streven.

En fotomeetings, tja. Ik geef toe dat ik vroeger ook wel eens "voor de foto" een paard enkel met de hand en in stilstand naar beneden gevraagd heb. Het jammere is wel dat als je zoiets zegt dat men meteen een beeld voor ogen heeft van een rukkende en trekkende hand en een paard wiens glimlach wat groter gemaakt wordt. Daarom durft "men" het niet toegeven. Bokt vervalt vaak in zwart-wit. Ofwel rij je vriendelijk met de teugels in een boog, ofwel ben je lekker aan het zagen en rukken. Het grijze gebied is altijd moeilijk voorstelbaar, maar dat is in iedere discussie zo.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:46

Ik denk dat het een ouderwetse opvatting is dat je een paard dmv meer druk of 'spelen' met de teugels aan de teugel kán rijden, of zelfs dat het nodig is. Maar veel mensen hebben nu eenmaal op die manier leren rijden en leren dat niet zomaar af.

Als je er geen last van hebt, dan is er ook geen probleem. Maar als er wel problemen ontstaan (verzet of iets anders) dan kan het zeker geen kwaad om eens iets anders te proberen.

Laten we eerlijk zijn; je handen stil houden en met constante druk is lastig zat.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:47

Hier nog zo een. Denk dat veel mensen het wel gewoon "weten" maar in de praktijk gewoon even "vergeten". Ik probeer ook zo veel mogelijk met zachte hand te rijden, maar zo af en toe is meneer mij te druk en dan houd ik die teugels niet helemaal vast zoals ik dat zelf ook liever zou zien.. Dan zie je het terug en denk je.. Heb ik echt zo in zn mond gehangen? en natuurlijk worden dit soort plaatjes nooit op bokt gegooid. Iedereen weet wel beter en zo niet dan word je via bokt heel snel opgevoed en weet je er de volgende keer wel op te letten. Toen Nikki de Kerf laatst bij mij was maakte we er nog grapjes over. "oliebol, nu kunnen we de foto's eigenlijk niet op bokt plaatsen want ik heb bij bepaalde foto's mn cap niet op" of iets in die trant. := Tja... Weet niet of iedereen er voor zal uit komen, maar ook de stille lezers zullen wellicht iets in mijn post herkennen. ;)

vuurneon

Re: Bokt schijnheilig of..? Nageeflijk dmv teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:49

Klopt ook; de praktijk wijkt wel af van de theorie.
Als het paard ineens omhoog komt, dan buig ik heb hard af bij wijze van. In de theorie had ik het moeten voorkomen natuurlijk :+

fourseasons

Ik speel ook met de teugels, maar daarmee bedoel ik dat ik de ene keer stelling naar links vraag, andere keer naar rechts. Dit doe ik vooral bij het losrijden of als ze gespannen is. Hierdoor word de losser en let ze meer op mijn hulpen dan dat ze op bijvoorbeeld een enge tractor let. Doe dit natuurlijk niet alleen met mijn handen want geef ook genoeg hulp met mijn benen. Als ik teveel met mijn handen doet laat mijn pony dat ook echt wel merken.
En over je startpost, ik denk inderdaad dat iedereen maar zegt hoe het moet en in de praktijk anders rijd. Dat doe ik zelf ook want ik weet wel hoe het moet, maar ik ben geen topruiter die alles in een keer goed kan doen. Zeker niet nu ik een jaar niet heb gereden. Weet zelf ook echt wel mijn verbeterpunten en hier werk ik dan ook aan, maar op bokt geef ik inderdaad ook tips over wat beter kan.

MerleSimone

Het is bij mij een combinatie van. Ik had mijn merrie 6 jaar, is 2 weken geleden verkocht maar haar reed ik ook nageeflijk op mijn handen. Wanneer ze omhoog kwam maakte ik een kleine ophouding en ze was weer terug rond. De afgelopen tijd was ze zelfs op mijn pinken te rijden, 1 kleine beweging maakte haar weer attent en ze liep rond.
Maar ondertussen bleef ik haar ook actief rijden. Op het moment dat ze namelijk niet actief was kon ik ophoudingen maken wat ik wilde, dan hielp het gewoon niet. Zo begin ik dus altijd met lekker actief doorstappen en daarna pas met rond rijden. Ik rij haar dus heus wel van achter naar voren, alleen ik gebruik wel mijn handen op de manier die jij in de OP beschrijft. Niks zagen aan, echt niet.

Ben benieuwd of mijn mening gaat veranderen, ga waarschijnlijk komende maand beginnen op een groen paard dus dan zal ik opnieuw moeten beginnen, na 6 jaar hetzelfde paardje gewend te zijn :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:52

Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat er mis is met een (halve) ophouding in de rijkunst.
Ik zie ook geen probleem op nageven op weerstandbiedende hand.

Spelen en kneepjes zie ik inderdaad geen nut in, dat is manege praat.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:54

Ik dacht eigenlijk hetzelfde, had ook in het topic gereageerd. :D
Iedereen in zulke topics weet precies hoe het moet, en wat je vooral niet moet doen.

Dan krijg je 20 dezelfde reacties achter elkaar:
"Oh, je speelt met de teugels, dat mag je nooooit doen!"
Terwijl iemand het zo noemt, maar wat verstaat iemand daaronder?

Maar in de praktijk kom je zulke ruiters niet tegen, behalve misschien zeer ervaren top ruiters?
Goed en netjes rijden is gewoon hartstikke moeilijk, en in zulke topic komt het over alsof een TS een vreselijke kneus is die het hartstikke verkeerd doet. :D
Laatst bijgewerkt door mika11 op 29-10-13 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Re: Bokt schijnheilig of..? Nageeflijk dmv teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:59

Ik denk dat de theorie en praktijk behoorlijk uit elkaar liggen tegenwoordig. Zie regelmatig lesgevers waarbij de theorie wel goed zit maar dat het lespaard bij wijze van alsnog teugelkreupel door de baan gaat en dat wordt niet gezien, soms wordt gezegd dat hij aangepakt moet worden.

Zelf geef ik ook gewoon ophoudingen hoor, ook soms te hard, ik ben ook niet heilig :+ Gelukkig heb ik een paard die me dan gelijk afstraft, de meeste ruiters moeten die missen.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:02

Praat je niet over twee dingen?
Ik kan snappen dat als iemand zegt: "Ik ga een foto maken, 1,2,...", dat je dan probeert je paard op een zo mooi mogelijke manier op de foto te krijgen en niet als een kameel.
Aan de andere kant, veel (jonge) mensen denken dat een paard "aan de teugel" door de bak hoort te lopen en dat je dat krijgt door druk op de teugels, links rechts zagen, kneepjes, wat dan ook, terwijl weinig mensen (ik heb in ieder geval heel lang geen duidelijke uitleg gehoord waar ik wat mee kon) beseffen dat een ontspannen paard dat op zijn 4 benen loopt vanzelf gaat zakken in zijn nek. Aan de teugel lopen is dus een gevolg van ontspanning, niet de reden waarom een paard ontspant. Je ziet zo vaak van die neurotische foto's met pianohanden op de schoft (of breed uiteengezet) uit alle macht proberen "aan de teugel" te rijden wat gewoon niet gaat lukken door spanning.
Het een zie ik als een momentopname en het ander als ontbrekende kennis.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:03

Het heeft ook heel veel met het jargon te maken. Aan de teugel mag niet meer, maar nageeflijk mag wel. Een kneepje mag niet, maar een halve ophouding mag wel. Spelen mag niet, je hand sluiten mag wel.
En ja, dat je op een fotomeeting anders rijdt dan thuis lijkt me ook niet zo vreemd.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:04

Ik denk dat de mensen die het hardst roepen het in de praktijk het minst toepassen.
Of dat ze juist zichzelf er erg in herkennen en dan hard van de daken roepen dat het absoluut niet mag!!!

En dat is niet alleen zo met dit onderwerp. Ook de antwoorden op een geïrriteerd paarden oog.'Direct naar de kliniek' waarom zet je dit op bokt? Je had direct de DA moeten bellen.....

Nou ik heb al mijn hele leven paarden ben nog nooit bij de kliniek geweest..... Heb ik dan gewoon mazzel? Ja en nee..... kleine ongelukjes zijn zelf op te lossen.

En met rijden? Zelfs de 'top' ruiters hebben het lang niet altijd bij het juiste eind hoor. Heb je de spring ruiters wel eens zien scheuren zagen en trekken? Daar hoor je de meeste mensen ook niet over. Mij zal je daar ook niet over horen maar ik zal dan ook geen bergen negatief commentaar geven in een topic over aan de teugel rijden.
Laatst bijgewerkt door CoSnuf op 29-10-13 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:05

Spelen en kneepjes geven e.d. is imo een snelle oplossing, en voor de foto is er natuurlijk geen tijd om het paard in alle rust "zoals het hoort" nagevelijk te rijden, dus dan wordt het natuurlijk al snel verleidelijk om met de teugels te gaan spelen..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:08

Ik heb redelijk veel fotoshoots gedaan bij bokkers en ja, het merendeel zet netjes op internet hoe het eigenlijk zou moeten maar helaas rijden ze zelf niet zo. Ach ja..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:11

Ik WEET heel goed hoe ik mijn paard fijn nageeflijk krijg. Lastig is dat mijn lijf niet altijd datgene doet wat het op dat moment zou moeten doen. Het niet altijd 100% goed kunnen vind ik iets anders als iemand iets op de verkeerde manier aanleren.

Een paard wordt niet nageeflijk (door het hele lijf dus, niet alleen een ronde nek) door spelen op de teugels e.d. Het paard wordt nageeflijk door een rug die open gaat en omhoog komt. De rest is gevolg.

Helaas wil het niet altijd helemaal lukken, en zal er echt wel eens (regelmatig) meer op de teugel komen als de bedoeling is. Mijn paard naar beneden flossen zal ik echter nooit doen, iedere storing op de teugel laat hem enkel met zijn hoofd omhoog komen :D

Voor de foto heb ik eigenlijk geen/weinig dressuurplaatjes (van de meetings). Ik vind het eerlijker tegenover hem om hem op een zandvlakte te laten crossen (en dat mag ie lekker op een ruime teugel) dan hem op een te zware bodem iets te vragen waar hij dan niet klaar voor is.

Natuurlijk zou het leuk zijn om eens echt mooie rijfoto's van hem te hebben, maar niet boven het vertrouwen dat hij in mijn rijden moet hebben. Hij weet immers niet dat het "even voor de foto is". Voor hem is het gewoon rijden, en dat wil ik zo stabiel mogelijk doen.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:13

Jeeeeeej eindelijk nog iemand die het opvalt/concludeert :D Maar inderdaad alles voor 'het plaatje'...

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:13

Het leest hier alsof halve ophoudingen geven gelijk is aan hard zijn voor je paard. Ieder paard is anders en zou sommige mensen graag eens uitnodigen Bruce te komen rijden en 'm zonder teugelgebruik aan 't bit te krijgen. :\ Dit zal voor elk paard anders zijn, maar dit paard neemt echt het bit niet aan als je de teugels niet gebruikt. Of misschien ben ik wel een hele slechte ruiter natuurlijk :j

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:19

Angela schreef:
Ik WEET heel goed hoe ik mijn paard fijn nageeflijk krijg. Lastig is dat mijn lijf niet altijd datgene doet wat het op dat moment zou moeten doen. Het niet altijd 100% goed kunnen vind ik iets anders als iemand iets op de verkeerde manier aanleren.

Helemaal mee eens.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:21

Zunzuncito schreef:
Aan de teugel lopen is dus een gevolg van ontspanning, niet de reden waarom een paard ontspant.

Ben ik niet helemaal met je eens (deels wel, want correcte aanleuning komt alleen vanuit ontspanning), imo hangt alles met elkaar samen en ergens moet je ingrijpen. Per paard en per moment kan het wisselen welk punt je aanpakt.
Ontspanning kun je niet afdwingen, dat moet je paard aanbieden.
Maar een gespannen paard is soms ook moeilijk aan het been te krijgen, ze zijn te loperig waardoor je nauwelijks de kans krijgt om ze eraan te zetten, gaan in verzet op je been, negeren je been of rennen ervoor weg.
Soms kan het dan helpen om je paard dieper in te stellen en laten ze het been ineens wel toe. Dan heb je een startpunt om mee aan de slag te gaan tot je paard uiteindelijk (soms letterlijk) uitademt en zich loslaat en zich overgeeft aan jouw rijden.
Ja, je kunt ook twee uur rondbutsen op een heet paard wat met zijn hoofd bij God op schoot rondrent onder je en maar wachten tot hij gaat ontspannen, maar dat zet vaak ook geen zoden aan de dijk. Want ergens moet je eraf en zeker de bloedkikkers lopen zich zo dood onder je.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:23

tja, ik kan 110% zeker zeggen dat ik in de praktijk niet zaag.
en ja, ik rijd er ook wel eens rond alla rollkuur... wat is het geval? pony is eventjes getraind met hoofd tussen de knieen door slof en rond jagen want daar gaat hij mooi van lopen ( z2 amazone!!) nu nog als er een bit in gaat duikelt hij naar beneden, super hoofd hoor.. maar de rest van het lichaam? die komt dan echt niet mee...
enigste manier die ik nog heb gevonden is figuren rijden en actief houden alles komt vanzelf :D
en dan nodig ik je van harte uit om hier te komen kijken hoe ik rijd ;)